Individuele boxen of groepsstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke vorm van huisvesting zou jij kiezen?

Individuele boxen
22 (46%)
Groepsstal
19 (40%)
Overig, namelijk...
6 (12%)

Totaal aantal stemmen: 47

Tanja_dB

Individuele boxen of groepsstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 18:58

Ha bokkers!

Wij gaan binnenkort nieuwe stal(len) bouwen voor onze paarden. We twijfelen nu tussen individuele boxen of één grote groepsstal. Het gaat om twee paarden, met mogelijk uitbreiding tot 3 stuks. Beide vormen van huisvesting hebben voor- en nadelen. Mijn vraag aan jullie is nu: voor welke vorm van huisvesting zouden jullie kiezen en waarom?

En ter info, mijn paarden lopen zo veel mogelijk buiten, zomer en winter. Stalling wordt eigenlijk alleen gebruikt in extreme situaties als de sneeuwval van afgelopen winter en ook dan gaan de paarden overdag naar buiten.

Brand maar los!! :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:02

Ik zou één grote kraambox maken in de hoek oid en de rest van de ruimte als (inloop)groepsstal! (dus beide :D )

Anya

Overig namelijk.. passend bij het paard. Voor de één is dat individueel. Die heeft behoefte aan eigen plek / stal. Overdag in de wei. De andere is volkomen happy in de groep, voor hem een groepsstal. Bovendien vind ik dat je paarden apart moet kunnen zetten bij ziekte o.i.d.
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-06-10 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Het liefst heb ik een inloopstal maar vind individuele boxen wel erg handig voor als een paard boxrust of iets dergelijks nodig heeft.
Dus ik zou eerder kiezen voor individueel maar dan wel zoveel mogelijk buiten(24/7). En in geval van nood dus dat je ze apart kan zetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:05

Ik zou een inloopstal kiezen waar ik bv met een paar balken boxen in kan maken mocht dat nodig zijn.

Anoniem

Re: Individuele boxen of groepsstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:09

In elk geval het passend voor het paard maken, dus een paard wat erg op zijn rust is gesteld in een eigen box. Verder zou ik ook sowieso 1 box maken voor als een paard ziek is.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:09

Ik zou voor individuele stallen gaan. Het komt vaak voor dat volwassen paarden in groepsstallen elkaar het licht uit de ogen slaan. En in een bak/weide de beste vriendjes zijn. Mijn pony houdt ook van "een eigen ruimte". En in de gemiddelde grootte groepsstal, kan hij van andere paarden niet veel hebben. Dus ik zou daarom voor individuele stallen gaan. Ze kunnen samen zijn buiten de stallen.

Edit: mijn pony is wel heel sociaal en heeft geen stalgebreken/voernijd. Het is nogsteeds compleet onduidelijk waarom hij zo doet in een afgesloten ruimte met andere paarden. In de bak en de weide gaat dit wel altijd goed!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:12

Anya schreef:
Overig namelijk.. passend bij het paard. Voor de één is dat individueel. Die heeft behoefte aan eigen plek / stal. Overdag in de wei. De andere is volkomen happy in de groep, voor hem een groepsstal. Bovendien vind ik dat je paarden apart moet kunnen zetten bij ziekte o.i.d.

Dat is heel belangrijk om mee te nemen in je beslissing.

Vrienden van mij zaten met hetzelfde en die hebben het zo opgelost (hopelijk begrijp je mijn uitleg). Ze hebben een grote schuur waar voldoende ruimte was voor 8 boxen. Aan de achterkant hebben zij 4 boxen geplaatst waar de paarden indien nodig apart in opgestald kunnen worden. Onder normale omstandigheden zijn deze boxen dicht en wordt de voorkant voor groepstalling gebruikt zodat ze met zijn drieën daar samen kunnen staan. Voor de stal hebben ze een paddock en daar mee verbonden 2 perselen land. In de winter hebben ze keus uit de paddock of beperkt grasland en in de zomer over de paddock en 1 perseel.

Wellicht dat je daar iets mee kan voor je eigen stukje ruimte.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:30

Kennissen van ons hadden ook dit dilemma. Zij hadden ook 2 paarden en nu 3. Wat ze hebben gedaan is een hele grote stal binnen gemaakt waar de paarden gezamenlijk in kunnen. Maar ze kunnen er ook heel gemakkelijk schotten tussen zetten, zodat er 3 stallen van 4x3 in komen. Daarnaast hebben ze nog 1 echt aparte box, voor een logee of als een paard echt alleen moet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:32

Ligt er aan hoeveel ruimte je hebt en hoe goed de paarden het kunnen vinden. Waarom maak je niet een inloopstal met uitloop naar buiten. Kunnen ze zelf beslissen wanneer ze op stal gaan en wordt er ook niet eentje in het nauw gedreven.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 09:55

Bedankt voor jullie antwoorden! :)

Het liefst zou ik inderdaad een inloopstal maken, maar dat gaat helaas niet. Onze weilanden liggen namelijk in de uiterwaarden, daar mogen we niet bouwen. De stal staat in het binnendijkse stuk en dient daar als opvang bij slecht weer, ziekte, etc.

De optie van tamary en focussed vind ik een hele goede. Ik ga er eens over denken hoe we een constructie kunnen maken waardoor we van de groepsstal heel gemakkelijk meerdere stallen kunnen maken. Dan heb ik toch de ruimte voor als er niets aan de hand is, maar heb ik de mogelijkheid ze te scheiden bij ziekte.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:01

Ik sta binnenkort voor hetzelfde punt en kies uit welzijn voor paard toch zeker voor groepsstal. Paarden die nl. goed met elkaar kunnen opschieten staan liever samen. En zo hebben ze meer loopruimte. Op meerdere plaatsen geef je dan hooi, zodat er geen voedselnijd is.

Mocht het echt niet gaan, dan kun je er altijd nog wanden in zetten.

Het is het proberen waard! ik gebruik de stal ook alleen bij zeer slecht weer. Verder staan ze altijd buiten.

plaatje van internet, eenvoudige groepsstal. maar ze leven in harmonie.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 06-06-10 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:05

Hangt van paard tot paard af. Waar ik sta gestald (met nog 3 andere pony's) kan je ze écht niet in een groepsstal zetten. Zijn een paar die onderling niet goed kunnen opschieten. Als ze dus goed met elkaar overweg kunnen, prima. Dan maak je lekker een groepsstal. Maar omdat je zegt dat je misschien een derde paard wil, zou ik toch voor individuele stallen kiezen, omdat de kans bestaat dat het derde paard misschien geen klik heeft met jou andere twee. Bovendien is het inderdaad wel handig als een paard kreupel is en boxrust nodig heeft.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:08

Ik zou gaan voor individuele stallen, maar dan wel met tralies er tussen zodat ze elkaar kunnen blijven zien.

Stel dat ze mot met elkaar krijgen, zitten ze in een groepsstal wel erg krapjes op elkaar om dat uit te kunnen vechten. In de weide hebben ze dan nog de ruimte.
Sommige paarden kunnen dan wellicht wel goed met elkaar opschieten, maar je hebt het over een eventuele derde, wie zegt dat die er nog goed bij kan

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:11

De reden dat paarden vaak niet met elkaar overweg kunnen, is vanwege ruimtegebrek of omdat ze niet genoeg bij elkaar staan.

Paarden die bijv. 6 uur bij elkaar staan en de overige 18 uur op stal individueel, moeten steeds opnieuw rangorde bepalen. Paarden die 24 uur bij elkaar staan, leven veel meer in harmonie en de rangorde is bepaald. Groepsstallen is in buitenland bijv Oostenrijk normaal, daar hebben ze ook geen probleem met koppelen van paarden hoor. Dat is alleen in extreme gevallen ;-)

En nogmaals je kunt er altijd nog wanden in zetten als het echt niet gaat.
Niet geschoten is altijd mis ....
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 06-06-10 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:11

Groepsstal.

Waarom? Als de paarden toch overdag al met elkaar staan geeft scheiden stress (zelfs al jij dat niet merkt als eigenaar). Ik zie geen nadelen aan een groepsstal, alleen voordelen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:13

Ik heb een grote inloopstal met een paddockje. In de winter gaan ze hier 's nachts op stal, deur dicht. Tot hiertoe geen problemen mee gehad, mijn paarden konden het eerst ook niet heel erg goed vinden, maar ook op stal had elk ruimte genoeg voor zijn eigen rust... Mijn stal is 10*5m. Moest het een probleem zijn, kan je de box nog opdelen d.m.v. houten balken, dat is bij mij iig het geval.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 10:19

@Vlinder, jij zit dus in dezelfde situatie!
Ik heb ook het idee dat het wel meevalt met de conflicten in een groepsstal. Zeker wanneer je een rustige, stabiele kudde hebt en op meerdere plaatsen voert in de stal. Het scheiden levert ook in mijn ogen meer stress op. Dat merk ik ook aan mijn kwpn'er, die kan sowieso al erg slecht alleen zijn. Ze is veel rustiger en eet veel beter in de groepsstal.

Verder wordt mijn stal niet echt een kleintje, voor 2 paarden.
Ik denk aan een oppervlakte van 5x9 meter.

Wat betreft de eventuele derde, als die er bij komt, wordt het een veulentje van mijn eigen merrie.
Die vindt vast wel aansluiting in de kudde waarin ie is geboren ;)

De mogelijkheid om op te kunnen delen vind ik wel een hele goede. Daar ga ik eens even goed over nadenken!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:47

Ik denk dat je het wel redt daarmee hoor. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:52

Mijn voorkeur gaat uit naar een groepsstal. :j
Heb zelf de beschikking over een inloopstal van 5 x 3 maar die gaat niet dicht met de paarden er in. De grote binnen stal is ongeveer 14 x 5 m. Ideaal. Ze draven er zelfs in, hebben beide meer dan voldoende ruimte om uit elkaars persoonelijke ruimte te zijn als dat nodig is, er is genoeg ruimte om op meerdere plekken te voeren ect. Gaat in mijn geval ook om twee paarden. Een ruimte van 5 x 9 is wat mij betreft ook ruim zat.

Wel zou ik de mogelijkheid willen hebben om de paarden apart te zetten, of om toch nog twee ruimtes te maken van de stal. Nu is dat in mijn geval wel mogelijk en vind dat ook heel fijn voor het geval het wel ineens nodig is.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 21:54

Super om te lezen dat een groepsstal bij meerdere mensen goed bevalt! :)

Wel ben ik heel benieuwd op welke manier jullie de stallen dan kunnen splitsen. Hebben jullie daar faciliteiten (beugels oid?) voor in de stal zitten waar je bijvoorbeeld houten balken in kan hangen? Of kan je een tussenwand er in schuiven? En hoe maak je die dan precies vast?
Ik heb vandaag al een poging gedaan om wat te tekenen, maar daar liep ik dus nog op vast.

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:28

individuele boxen, maar mijn tinkerjaarling stond altijd in een groepbox in de winter, erg gezellig!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:33

Ik zou gaan voor aparte boxen waarbij ze wel contact met elkaar kunnen maken. Op die manier krijg je geen gemep onder elkaar en kun je ieder paard afzonderlijk voeren. Het ene paard heeft nu eenmaal meer krachtvoer en ruwvoer nodig dan het andere.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:36

Ik zou zelf voorkeur hebben voor de groepsstal, maar het is van de paarden afhankelijk.
Bij het adres waar ik altijd loop loopt er één ongelofelijk dominante ruin, een pismerrie en het "sukkeltje" van de groep, als die laatste niet oppast bij het voeren krijgt 'ie niks.
Dan is apart in een box zetten wel heel fijn. :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:46

Zoals ik het begrijp komen er geen paarden van buitenaf bij, alleen die van jezelf. Dan zou ik echt alleen kijken naar hoe zijn jouw paarden en hoe gaan ze met elkaar om. Mijn paard kon zijn rust moeilijk vinden 24/7 op de weide en sliep het beste in zijn eigen stal. Voor zo een moet je dus wel een aparte plek hebben. Je geeft al aan dat je kwpn-er moeilijk alleen kan zijn, volgens mij zou dit voor haar een prima oplossing zijn. Wees er wel alert op dat je ze nog uit elkaar kan halen om te rijden. Bij jonge paarden die erg aan elkaar gehecht zijn kan dit nog wel eens moeilijk zijn.