Distels dood sproeien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Distels dood sproeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 16:14

Op bepaalde stukken staan er nogal wat distels in onze wei. Hoe krijg ik die op een paardvriendelijke manier weg?
Mag ik sproeien en zo ja, met welk product?
En is dat om het even wanneer dat ik mag sproeien, bv. voorjaar, najaar, regenweer, zonnig weer?
En hoe lang moeten de paarden er dan vanaf blijven?

tamary

Re: Distels dood sproeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:14

Gif weet ik niet, maar ik heb zelf een pony die graag distels eet. Afmaaien, eventueel iets laten drogen (dan zijn de stekels zachter) en aanbieden, als je pony's ze lusten ben je er makkelijk van af. En het afmaaien voor de bloei geeft ze geen kans om zaad te maken, plus dat het opnieuw aanmaken van blad en bloemen de plant uitput. Volhouden en je komt er wel vanaf.

Raad je wel aan om daarnaast bodemonderzoek te laten doen, zodat je kan achterhalen waarom ze er groeien en je bemesting kan aanpassen.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:42

handschoenen aan doen en ze er met wortel en al uittrekken.
Dat lukt het beste als de grond niet te droog is.
Ze daarna laten liggen ,dan eten de paarden ze op.
Het is wel even werk,je hoeft niet alles in 1 keer te doen,
maar de wortel moet eruit,anders groeit er gewoon weer een nieuwe.
Succes...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:36

Sproeien voor ze bloeien, met mcpa. Ze komen wel terug, maar na vaak sproeien word het minder.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:15

tamary schreef:
maar ik heb zelf een pony die graag distels eet.

Ja die van mij eet ze ook :P
Maar denk toch beter gewoon maaien.

Is sproeien niet slecht voor de paarden of is dat dan niet met gif?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:17

is het mariadistel? met als ze bloeien van die paarse bloemen?
eigenlijk zou je die moeten laten staan,. is namelijk erg gezond voor paarden,helpt de lever..
uitsteken wil vrij makkelijk

_Hoefslag_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:43

Pak 'n schep, en SCHEP ze er uit, omdat de wortels van de planten snel overal kunnen groeien weet je zeker dat hij echt helemaal weg is ;).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:44

_Hoefslag_ schreef:
Pak 'n schep, en SCHEP ze er uit, omdat de wortels van de planten snel overal kunnen groeien weet je zeker dat hij echt helemaal weg is ;).

Probleem is alleen dat als je de grasmat stukmaakt je onkruid uitnodigd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:46

Als het alleen op bepaalde stukken is kun je er desnoods weer een paar graszoden in leggen.

Als het Mariadistel is en het niet al teveel m2 van je weiland in beslag neemt, lekker laten staan. Is gezond voor de paarden! Ik heb ze pas weer gedroogd besteld voor mijn paard.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:17

als je sproeit (met gif idd) mogen de paarden een week niet op het land

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 08:52

Ik weet het niet, ze zijn redelijk zacht (dus niet met van die keiharde punten). Nu maai ik ze en voer ik ze aan de paarden.
Maar ze groeien wel in steeds grotere groepjes terug. Vorig jaar had ik er maar enkele, nu staan er best veel.
ellepel schreef:
is het mariadistel? met als ze bloeien van die paarse bloemen?
eigenlijk zou je die moeten laten staan,. is namelijk erg gezond voor paarden,helpt de lever..
uitsteken wil vrij makkelijk

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 08:56

Dat ene stukje is in de laatste drie jaar niet meegenomen qua bemesting of kalk strooien, dat is volgens mij de reden.
Bedoeling is van daar nu ook verandering in te brengen, alleen zal ik het manueel moeten doen, daar er geen machine op kan...
tamary schreef:
Gif weet ik niet, maar ik heb zelf een pony die graag distels eet. Afmaaien, eventueel iets laten drogen (dan zijn de stekels zachter) en aanbieden, als je pony's ze lusten ben je er makkelijk van af. En het afmaaien voor de bloei geeft ze geen kans om zaad te maken, plus dat het opnieuw aanmaken van blad en bloemen de plant uitput. Volhouden en je komt er wel vanaf.

Raad je wel aan om daarnaast bodemonderzoek te laten doen, zodat je kan achterhalen waarom ze er groeien en je bemesting kan aanpassen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:01

Bij de boerenbond verkopen ze tangen waarmee je die distels er heel gemakkelijk met wortel en al uit kunt trekken, gewoon staand. Het zou bijna leuk worden :D

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:47

Ola, daar moet ik eens naar vragen!
Wiesje schreef:
Bij de boerenbond verkopen ze tangen waarmee je die distels er heel gemakkelijk met wortel en al uit kunt trekken, gewoon staand. Het zou bijna leuk worden :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:51

Klinkt als akkerdistel. Die maken worteluitlopers, zijn moeilijk handmatig te verwijderen en bovendien nog steeds meldingsplichtig! en dienen derhalve verplicht bestreden te worden. OK, antieke wet uit de jaren 30 of zo, maar officieel moet je de aanwezigheid van die dingen nog steeds melden bij de gemeente.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:58

Dus toch best gewoon doodsproeien dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:01

Spuiten kan alleen als je paarden uit de weide zijn, met windstil weer en als er de komende 24 uur geen regen wordt verwacht.

Als je er iets tegen wilt doen terwijl je paarden erin staan ben je beperkt tot een spade denk ik ;)
Overigens vinden paarden de bloemknoppen heerlijk, bij ons iig wel :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:03

Spuiten werkt het best. Ik spuit altijd als er de volgende dag regen wordt verwacht, kunnen de paarden erna meteen de wei weer in.
Overigens is 3 uur droog al genoeg om in te werken. 24 uur droog is nergens nodig voor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:04

Als je gaat spuiten hoor je bepaalde regels in acht te nemen, minimaal 6 uur geen regen is er één. Als je veilig wilt zijn voor omgeving en milieu is 24 uur het beste.
Juist wel spuiten als er regen wordt verwacht zodat ze er snel weer in kunnen lijkt me nogal dom, die regels zijn er niet voor niets, ik neem aan dat je paarden je lief zijn?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:08

Op de gebruiksaanwijzing van mijn spuitmiddelen (MCPA, MCPP, Starane, Roundup) staat dat 3 uur droog voldoende is. Tja... Afgespoeld betekent afgebroken en dus geen risico.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:24

ik heb ze zaterdag avond om 7 uur gespoten, zondag waren ze al mooi aan het verdrogen, dus dat komt helemaal goed

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:21

Weet iemand ook hoe dat zit als je het weiland wilt gaan hooien?
Dus hoelang moet je wachten met hooien nadat je gespoten hebt met gif??!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:38

ik heb vorrig jaar een zooi zuring uit mijn land getrokken. dat is nu bijna helemaal weg, maar ervoor in de plaatst heb ik distels gekregen. nou kwam mijn schoonvader met round-up aan zetten, maar dat dood toch alles? ook je gras...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:03

Ibbel schreef:
Op de gebruiksaanwijzing van mijn spuitmiddelen (MCPA, MCPP, Starane, Roundup) staat dat 3 uur droog voldoende is. Tja... Afgespoeld betekent afgebroken en dus geen risico.

Roundup geeft 6 uur aan, dat staat iig op de gebruiksaanwijzing op internet ;)
En waarom zou afgespoeld meteen afgebroken zijn? Er bestaat ook risico voor oppervlaktewater.
ikbenellie schreef:
Weet iemand ook hoe dat zit als je het weiland wilt gaan hooien?
Dus hoelang moet je wachten met hooien nadat je gespoten hebt met gif??!

Wij houden altijd een week aan voor de paarden weer op het land gaan, gewoon voor de zekerheid (het kan al na 24 uur volgens de meeste fabrikanten), ik zou met hooi geen risico nemen dus ook zoiets aanhouden.
blue_kim schreef:
ik heb vorrig jaar een zooi zuring uit mijn land getrokken. dat is nu bijna helemaal weg, maar ervoor in de plaatst heb ik distels gekregen. nou kwam mijn schoonvader met round-up aan zetten, maar dat dood toch alles? ook je gras...

Ja, roundup maakt alles dood, daarom moet je dat ook spuiten met zo'n doseerkap en met windstil weer zodat het alleen op planten komt die dood moeten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 03:00

ik gebruik een combinatie van Mcpa of Mcpp en sterrane werkt erg goed.