Wie te geloven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nino3

Wie te geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 10:13

Hoi,

Wie heeft er volgens jullie meer verstand van hoeven, de hoefsmid of paardenarts, denken jullie?

Het zit namelijk zo, de dierenarts heeft mijn pony (Haflinger gekeurd) en met de buigproeg liep hij niet helemaal lekker weg, waarna hij zich daarna wel weer herstelde. Tevens maakt hij met zijn voorbenen vrij kleine passen. Nu zegt de dierenarts dus dat hij veel aanleg heeft om hoefbevangen te worden.

Terwijl, enkele weken geleden was de hoefsmid er, en die zei dat hij voor een Haflinger erg goede en sterke hoeven heeft, en het er niet op lijkt dat hij hoefbevangen zal gaan worden.

Het is wel zo dat mijn pony toen nog niet 24/7 op de wei stond maar nu wel. Zou dit er mee te maken kunnen hebben? Dat hij toch hoefbevangen wordt?

Ik vind het lastig omdat ik niet weet wie ik nu moet geloven, hij staat nu nog steeds op een groot stuk wei, maar als hij echt bevangen raakt dan zou dat betekenen dat ik hem onmiddelijk moet overzetten naar een kleiner stuk, of een stuk waar geen gras groeit? Ik wil het iniedergeval voorkomen dat hij bevangen raakt.

Graag jullie reactieen evt oplossing.

Groetjes

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Wie te geloven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:22

Voorspellen kan niemand, dus het beste wat je kan doen is je pony goed in de gaten houden. Beter voorkomen dan genezen. En teveel gras is voor geen enkel paard goed. Hafjes zijn natuurlijk wat soberder, dus zeker die moet je goed in de gaten houden. Misschien nu alvast maatregelen nemen, nu het nog goed is?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:28

Haflingers zijn een sober ras, en kunnen dus niet goed tegen teveel gras/krachtvoer. Daarin heeft de DA gelijk. Verder wist ik niet dat een hoefsmid aan hoeven kon voorspellen of het dier hoefbevangen gaat worden,.. Maar je moet met het voer dat erin gaat gewoon rekening houden, zodat je het voorkomt ipv het zometeen moet oplossen.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 10:31

Krachtvoer krijgt hij sowieso bijna niet, alleen na het rijden een klein handje. Nu hij op de wei staat eet hij alleen gras. Maar dat is blijkbaar al teveel?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:33

hoefbevangenheid heeft niks te maken met de sterkte van de hoeven, evenmin als met een buigproef.
Ik vind dus beide verhalen niet kloppen

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 10:43

stef schreef:
hoefbevangenheid heeft niks te maken met de sterkte van de hoeven, evenmin als met een buigproef.

Ja, dan vind ik het helemaal vreemd! Hij is overigens pas 3 dus heeft nog amper gewerkt, maar wat kan dan de oorzaak zijn van het niet goed weglopen na de buigproef? Hij loopt verder niet kreupel. Alleen wat kortere passen met de voorbenen zeg maar....

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:06

Dat kan niemand zeggen zonder foto's :n Die kortere passen kunnen gewoon zijn gang zijn, misschien is hij gewoon wat minder ruim. Als het echt opvallend is, zul je toch een foto/echo etc. moeten maken (in overleg met de DA natuurlijk) wil je er écht achter komen waarom dat precies is.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:17

Allebei klopt het dus niet,
want hoefbevangen heeft niks met de hoeven te maken ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:52

hoefbevangen heeft wel degelijk wat met de hoeven te maken. het is een ontsteking tussen de hoornschoen en de hoefwand.
en is meest voorkomend in de voorbenen.
vaak komt het omdat het paard te dik is of door bv teveel koolhydraten bv teveel brok of teveel jong gras.
maar het kan ook komen door verwaarloosd hoefonderhoud of verkeerd onderhoud en door een afwijkende hoefvorm waardoor ze het anders (verkeerd) gaan belasten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:55

Vind dat je bij beide vraagtekens kan zetten.

Maar je paard die niets doet 24/7 op een volle weide is zowiezo niet erg verstandig.
Beter kan je strookbegrazing doen. Dus elke keer een strookje gras er bij. Zo heeft hij voldoende te eten en wordt hij niet snel te dik. Het risico op hoefbevangen raken beperk je hier ook mee.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:58

stef schreef:

Hoefbevangenheid zie je aan de hoeven of als het er dicht tegen aan zit. Tenminste als je een goede smid hebt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:59

_Daniquee schreef:
Allebei klopt het dus niet,
want hoefbevangen heeft niks met de hoeven te maken ;)

Dat is dus wel waar.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 12:19

Bedankt voor jullie reacties, ik heb op stal al aangegeven dat hij op een kleinere wei moet komen te staan, of inderdaad een draadje spannen, en dan steeds een stukje verder neer zetten.

Hij is in ieder geval niet te dik, hij is nu goed, maar ik denk indd wel als hij daar nog lang blijft staan dat hij dan te veel en te snel aankomt.

Is het verstandig om hem nu voorlopig op stal te zetten? En overdag een paar uurtjes op de wei, tot er een oplossing is gevonden?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:22

Op stal is weer het andere uiterste: dan kan hij nauwelijks meer bewegen wat weer andere problemen kan geven. Kun je hem voorlopig geen graaskorf omdoen?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:25

Nouja sommige paarden lijken ook wel echt het type om hoefbevangen te worden, het kan dus zijn dat nu op dit moment nog alles in orde is (zoals de hoefsmid zei), maar de dierenarts meldde dus dat je paard wellicht in een risicogroep valt.

Maargoed misschien komt jouw paard niet zo vlug aan, ik zou het gewoon even aankijken en stel dat jij ziet dat hij aankomt kun je er voor kiezen om hem even op stal te zetten

Veel wandelen is ook erg goed

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:45

ik zou je paard neit op stal zetten, dan kan je beter kijken of je hem in de bak of een paddock kan zetten zodat ie in ieder geval nog lekker kan bewegen, en dan kan je hem het beste oud hooi geven, daar zit het minste in, maar heeft ie wel wat te knabbelen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:50

Nino3 schreef:
Bedankt voor jullie reacties, ik heb op stal al aangegeven dat hij op een kleinere wei moet komen te staan, of inderdaad een draadje spannen, en dan steeds een stukje verder neer zetten.

Hij is in ieder geval niet te dik, hij is nu goed, maar ik denk indd wel als hij daar nog lang blijft staan dat hij dan te veel en te snel aankomt.

Is het verstandig om hem nu voorlopig op stal te zetten? En overdag een paar uurtjes op de wei, tot er een oplossing is gevonden?

Een kleinere wei, of nog beter strookbegrazing, en weinig tot geen krachtvoer lijkt mij voor nu genoeg. Ik zou 'm zeker niet helemaal binnen gaan houden!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:06

Ik denk dat de betreffende dierenarts andere indicaties gezien heeft die het gevaar van hoefbevangenheid met zich meebrengen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:17

Hoefbevangenheid is een gevolg van een probleem met de spijsvertering dat zich uit in de hoeven. Je kan aan de hoeven zelf niet zien of een paard er gevoelig voor is of niet. Daarvoor zou je in z'n darmen moeten kijken :+

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:32

Arabesk schreef:
Hoefbevangenheid is een gevolg van een probleem met de spijsvertering dat zich uit in de hoeven. Je kan aan de hoeven zelf niet zien of een paard er gevoelig voor is of niet. Daarvoor zou je in z'n darmen moeten kijken :+

Je kan wel aan de hoeven zien of je er bijvoorbeeld dicht tegen aanzit tenminste als je een kundige hoefsmid hebt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:11

Hoe dan, je kunt het toch alleen zien aan de structuur van de hoefwand en de verbrede witte lijn? Maar dan zijn ze al bevangen. Ik ben wel benieuwt hoe je het verder nog kunt zien :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:35

De korte passen kunnen uit zijn hals en schouder komen. Daar kunnen één of meerdere wervels scheef zitten. Een giro/osteo kan je daar verder mee helpen.

Als je Haf teveel gras binnenkrijgt kun je hem een graskorf om doen. Verder moet je de fructaanwijzer in de gaten houden; koude nachten en overdag flink zon is een aanwijzing voor het sneller ontstaan van hoefbevangenheid.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:38

Pijn bij buig proef en kort lopen,mijn paard had dat ook en bleek hko te hebben.Maar de smid kon ook zien dat hij tegen hoef bevangen aan zat 3 keer dus staat hij nu met een graaskorf.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:39

Het was ook zo dat mijn smid iets had gezegd, en de veearts was daar weer verbaasd over.Veeartsen denken vaak toch dat ze het meeste weten van paarden voeten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:23

Klopt dat je aan de hoeven kan zien dat een paard bevangen is geweest, dan komen er ribbels is. Maar bevangenheid heeft niets te maken met de kwaliteit van het hoorn, en dat haal ik uit het verhaal van de smid