Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Miepie1980 schreef:Ik zou het niet doen. Mijn ervaring is dat de paarden vaak niet meer eten waar is gemest.
Komt bij dat de kans op een eventuele wormbesmetting veel groter is op deze manier.
Beter toch gewoon de mest er netjes uithalen zoals je al doet en even bemesten met kunstmest.
Koeienmest injecteren is ook erg goed maar dan moet je een loonwerker laten komen en ik weet niet of dat wel handig is als je het over een niet zo'n groot stuk hebt.
Wij laten bv bodemmonsters nemen in het voorjaar en aan de hand daarvan bemesten wij met de juiste mest.
Miepie1980 schreef:Ik zou het niet doen. Mijn ervaring is dat de paarden vaak niet meer eten waar is gemest.
Komt bij dat de kans op een eventuele wormbesmetting veel groter is op deze manier.
haflingertje schreef:Miepie1980 schreef:Ik zou het niet doen. Mijn ervaring is dat de paarden vaak niet meer eten waar is gemest.
Als je het goed verspreid en de weide een tijd rust geeft dan zie je echt geen mest meer en eten ze overal.. je moet het inderdaad niet op hopen laten liggen...
Wormenbesmetting heb je al zodra de mest op de grond ligt toch?
Kunstmest enzo wordt juist afgeraden (bij ons teminste) aangezien dat het gras veel te rijk/vet maakt..
haflingertje schreef:Nee zeker denk je niet te dom!
Je moet alleen even opletten dat je voor je gaat bemesten goed naar het weerbericht kijkt! Liefst bemesten met verse mest voordat het gaat flink regenen dan is de mest zo weg

Miepie1980 schreef:Whahaha, dat is wel een beetje te klein stukkie voor injecteren.
(heb 1 HA dus dan is het prima te doen).
Ja er zijn genoeg mensen die het wel doen. Maar ik heb blijkbaar kieskauwers er lopen die niet meer eten waar mest heeft gelegen, zelfs niet als je het goed heb uitgespreid met de tractor en de sleep. Vandaar mijn reactie.
Haflingertje: wat zou jij qua bemesting aanraden? Wij laten dus monsteren en daardoor krijgen we een advies dat op de paarden is aangepast. Strooi dus alleen kunstmest op m'n gazonnetje en verder niet.
Wormbesmetting krijg je door de mest. Haal je die regelmatig weg is de kans op besmetting natuurlijk kleiner dan dat je het laat liggen.
Weet alleen niet hoe lang het duurt voor de wormen dood zijn buiten het paard.
Focussed schreef:Haflingertje: kun je mij een indicatie geven binnen welke tijd de mest volledig is ingetrokken (bij dagelijks sproeien) ?
(sorry ben echt een enorme leek op mest-gebied. Composteren van mest is me bekend, maar ik heb geen tijd om een half jaar te wachten
) Miepie1980 schreef:Koeienmest injecteren is ook erg goed maar dan moet je een loonwerker laten komen en ik weet niet of dat wel handig is als je het over een niet zo'n groot stuk hebt.