Ouder paard gestald op manege en geen tijd meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ristette

Ouder paard gestald op manege en geen tijd meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 10:07

Mijn 16 jarige ruin staat wegens privé omstandigheden sinds 2 jaar op een manege in Drenthe waar hij goed verzorgd wordt maar ik heb geen mogelijkheid meer om hem dagelijks te bezoeken of rijden. Mijn bijrijdster gaat 1-2 keer in de week naar hem toe, maar dit is te weinig. De manege was in eerste instantie een tijdelijke oplossing maar het ziet er naar uit dat het minstens nog een jaar zo door gaat voordat ik hem weer bij huis kan hebben. Intussen ben ik al een half jaar amper meer bij hem geweest en de manege eigenaar zegt dat hij steeds meer staat te verpieteren. En dat verdient hij niet.

Dus ik twijfel wat ik moet doen: doorzetten en hopen dat ik hem straks weer bij huis kan hebben zodat ik zeker weet dat hij een goede oude dag heeft of een goed thuis voor hem zoeken waar hij zijn laatste jaren mag slijten. Of iemand zoeken die hem 3-4 keer per week kan verzorgen, rijden en binnen en buiten wil zetten (dit gebeurt niet elke dag en met het mooie weer moet hij gewoon weer lekker op de wei). Ik heb een verzorgster gehad maar die liet het na anderhalve maand afweten, te druk met vriendjes etc... Daarbij is hij een pittige jongen waar niet iedereen mee overweg kan. Dus daar heb ik niet zoveel vertrouwen meer in.

Ik ben ondertussen een eigen bedrijf gestart, dus ook al zou ik hem ooit weer bij huis hebben, dan nog is het de vraag of ik hem de tijd kan geven die hij nodig heeft. Hij wordt ook een dagje ouder, maar kan prima nog recreatief gereden worden. Ik wilde eerst hier op het forum een oproep zetten voor een nieuw thuis voor mijn vriendje maar daarvoor moest ik eerst 25 "nuttige bijdragen" op het forum plaatsen :? Ondertussen voel ik me continu tekortschieten naar hem toe dus welke oplossing is het beste voor hem?

Flabbergast

Re: Ouder paard gestald op manege en geen tijd meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:08

Ik zou niet met de gedachte kunnen leven dat dat beest daar staat te verpieteren in een stalletje, niet op de wei komt en jij die maar 1 keer in de week naar hem toe gaat..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:10

Uit je beginpost maak ik op dat je het antwoord eigenlijk zelf al weet...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:11

Kan je niet iemand op de manege betalen om hem iig dagelijks op de wei te zetten? Kan er niet helemaal bij dat je dat dier daar zo laat staan eigenlijk, dan regel je toch wat? En anders zou ik een nieuw huisje zoeken.

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:11

Lastige keuze, maar zoals je zelf zegt heb je waarschijnlijk ook geen tijd voor hem als hij weer bij huis staat..
Denk dat het voor je paardje dan het eerlijkst zal zijn om hem te verkopen naar een plekje waar hij veel aandacht krijgt en lekker buiten kan staan..

Je kunt natuurlijk ook eerst op zoek gaan naar een verzorg(st)er en er dan goed over na denken wat je met hem wilt!

Veel succes en sterkte met je beslissing! (maar volgens mij heb je die al gemaakt..)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:15

waarom zet je hem niet ergens anders neer?
zoek een plek op een weide in een kudde waar hij zo lang staan kan?
dan is hij in elk geval buiten en krijgt zijn afleiding/beweging.

is er dichterbij je huis geen plek zodat je zelf een paar keer er heen kunt?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 24-05-10 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:16

Verkopen! Ik snap best dat dat lastig is maar een paard van 16 jr verdient het nog dat er actief met hem gewerkt wordt.
Gun hem een baasje die veel tijd voor hem heeft, voor aandacht, verzorging en vermaak.
Ik hoop dat je de juiste keuze voor je paard maakt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:18

Eigenlijk geef je het antwoord zelf al. Je kunt hem nu de tijd niet geven die hij verdiend en in de toekomst wellicht ook niet.

Verzorgster zoeken of verkopen.
Ik denk dat op de manege zelf genoeg meiden/jongens rondlopen die jou paard graag wat extra aandacht geven.
Je zou hem ook in 'lease' kunnen verkopen? Dat wanneer hij echt aan zn pensioen toe is, hij weer bij jou komt te staan?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:20

Inderdaad, verkopen. Elk paard verdient beter dan dit. Onze paarden worden ook niet meer gereden, wegens onze gezondheid. Maar ze komen wel dagelijks in de wei en krijgen een tip-topverzorging en aandacht.

Ik weet niet of je het er financieel voor over hebt, maar naast verkopen is een rusthuis ook nog een optie, al is hij nog jong. Het blijft dan je eigen paard en mocht je ooit je paard toch terug willen, dan kan je dat altijd nog doen.

Wij hebben afgelopen week een fantastisch rusthuis in Frankrijk bezocht waar in elk geval ons oudste paard heen gaat.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:21

Je paard is nog niet oud. Maar de meeste mensen in Nederland vinden 16 jaar wel oud. En daarom is het misschien lastig om je paard te verkopen. Je kan hem natuurlijk altijd aanbieden om te kijken watvoor reactie's je krijgt. Ik denk dat ik persoonlijk ervoor had gekozen om hem op een stal te zetten waar hij minstens overdag altijd buiten loopt (ook in de winter!) en waar het binnen en buiten zetten dus bij de prijs in zit. Dan kun je er voor kiezen om een verzorgster erbij te nemen, ook al is dat maar 2x per week, als je paard lekker buiten loopt elke dag, dan moet dat niet zo'n probleem zijn. Of het moet echt een paard zijn die staat te popelen om aan het werk te gaan.
Kan me voorstellen dat je voor een moeilijke keuze staat.

ristette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 10:28

Ik zou het prima vinden als hij ergens een goed thuis kan krijgen, ik hoef niet eens geld voor hem te hebben als ik zeker weet dat hij in goede handen komt en hem af en toe mag bezoeken of kan horen hoe het met hem gaat. Iemand kan nog heel veel plezier van hem hebben als recreatiepaard, maar ik wil voorkomen dat hij de handel ingaat of dat iemand hem nog voor de sport gaat gebruiken, dat kan hij niet meer. En via internet is het toch altijd een risico dat je neemt, dat heeft mij tot nu toe weerhouden hem weg te doen. Ik heb in de buurt al heel veel rondgevraagd en ook andere stalling bekeken, maar deze manege zorgt echt heel goed voor hem. Ze zetten hem ook wel buiten, maar nooit in weekenden of als er tijdgebrek is. En omdat je hier eerst die 25 berichten moet hebben geplaatst, kan ik hem hier ook niet aanbieden. In marktplaats heb ik in dit opzicht niet zoveel vertrouwen....

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:31

Je zit snel aan je 25 berichten ;)

Je zou hem ook kunnen 'verkopen' met de afspraak dat je hem weer terug krijgt als hij echt aan zn pensioen toe is (zoals ik eerder al zei).
Op die manier weet je zeker dat je hem altijd terug krijgt. :)

Ook een optie (weet niet hoe je daar over denkt) maar je bent erg tevreden over de manege.
Misschien kan hij deels ingezet worden als manegepaard? Bij de gevorderde lessen, uurtje per dag?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:36

ben ik nou de enige die het best schandelijk vind dat je al een half jaar niet meer bent geweest, hem zelf zo gezegd laat verpieteren en nu pas over een oplossing gaat nadenken :?

en ik begrijp uit je posten dat hij er weekends niet uitkomt?

iig heel snel een ander baasje zoeken dus, want dit dier verdiend meer dan dit....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:36

Als je je slecht voelt over verkopen, is het misschien een optie om hem ergens op de wei te zetten met andere paarden en toezicht? Als je verzorgster 3 keer in de week komt en hij kan verder lekker op de wei spelen en zelf probeer je ook ergens in het weekend oid nog eens langs te gaan dan denk ik dat je paard het echt wel prima heeft, zeker in dit mooie seizoen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:37

tegenover je paard is verkopen inderdaad veel eerlijker.

Maar is het niet mogelijk dat hij 1 maal per dag ofzo een manage les mee rijd bij de gevordenden en dat de manege in ruil daarvoor hem op het land zet en extra verzorgd...

En anders is lease inderdaad nog een optie. Je staat op een manege, dus lijkt mij dat er mensen genoeg zijn. Even wat tijd in steken om de juiste te vinden....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:37

Citaat:
Ik zou het prima vinden als hij ergens een goed thuis kan krijgen, ik hoef niet eens geld voor hem te hebben als ik zeker weet dat hij in goede handen komt en hem af en toe mag bezoeken of kan horen hoe het met hem gaat. Iemand kan nog heel veel plezier van hem hebben als recreatiepaard, maar ik wil voorkomen dat hij de handel ingaat of dat iemand hem nog voor de sport gaat gebruiken, dat kan hij niet meer. En via internet is het toch altijd een risico dat je neemt, dat heeft mij tot nu toe weerhouden hem weg te doen.

Je verwoordt precies mijn gevoelens over het verkopen van onze paarden. Wij hebben dus inmiddels het besluit genomen dat Janssen (zie onderschrift voor verkoopadvertentie hier op Bokt) naar een fijn rusthuis gaat. Voor Whisper zoeken we nog een plekje en toch blijf ik maar twijfelen of hij niet gewoon met Janssen mee naar Frankrijk kan ... lekker samen.

Ik snap jouw twijfels, de handel is ook mijn grootste nachtmerrie, moet er niet aan denken. Gewoon even doorposten hier en hou de rubriek 'Paarden gezocht' in de gaten. Een gezond recreatiepaard van 16 wordt regelmatig nog wel genoemd hoor.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:39

Je kunt toch een andere stal voor hem zoeken waar hij wel buitenkomt? Dit kan je toch geen dag door laten gaan zo?
Of evt een rusthuis? Ook daar kun je een recreatiepaard stallen.
Sorry, maar dit had je allang op moeten lossen vind ik!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:46

ikdoemaarwat schreef:
ben ik nou de enige die het best schandelijk vind dat je al een half jaar niet meer bent geweest, hem zelf zo gezegd laat verpieteren en nu pas over een oplossing gaat nadenken :?

en ik begrijp uit je posten dat hij er weekends niet uitkomt?

iig heel snel een ander baasje zoeken dus, want dit dier verdiend meer dan dit....

Eens...

16 jaar is helemaal niet oud. Dat beestje kan nog makkelijk wat doen. Zet hem in een wei met andere paarden erbij of verkoop hem aan iemand die er wel tijd voor heeft.
Ik vind dit best sneu voor dat beestje.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:47

Als ik jou was zou ik dit paard toch snel verkopen. 16 Jaar is niet piepjong, maar nog prima voor een onzekere of startende ruiter. Het hoeft echt niet zo te zijn dat hij verkeerd terecht komt. Waarom maak je je profiel niet compleet met foto's van je paard? Misschien krijg je dan toch een reactie via dit topic.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:48

Je kan hem misschien ook "verleasen". Dan blijft hij jouw eigendom.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:50

ristette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 10:55

Ik ben idd al druk aan het rondkijken hier en heb ook per pb al leuke reacties gekregen, ondertussen zal ik mijn best doen aan de 25 berichten te komen zodat ik hem als gezelschapspaard kan aanbieden hier. De reden dat ik nu al een half jaar amper bij hem ben geweest is dat het er steeds op leek dat het op korte termijn beter zou gaan, maar nu er een half jaar verstreken is kan ik dat niet meer maken tegenover hem en dus moet ik maar doorbijten en mijn vriendje wegdoen. Hoeveel pijn dat ook doet, vooral als het me wel zou lukken hem over een tijdje weer bij huis te kunnen hebben. Maar het is niet anders...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:56

Waar in Drenthe staat hij?

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:59

Zoals meerdere mensen hierboven ookal vroegen...
Kun je hem niet op half pension zetten, zodat hij ook af en toe met de lessen meeloopt? Of indd verleasen?

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:08

Ik zou ook op zoek gaan naar een nieuwe verzorgster die er meer tijd voor heeft. Of inderdaad hem verleasen :)