Pony vind water eng.. Hoe afspuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbey

Pony vind water eng.. Hoe afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 23:58

Hoi!
Ik zit met een klein dillemaatje. :+
Ik heb een New Forestpony die doodsbang voor water is. De laatste tijd met veel snoepjes, kan ik eindelijk met een niet al te vochtig sponsje op z'n rug komen, maar nat spuiten op de wasplaats vind íe echt niet oke.. Iemand wat tips? .. .

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 00:10

Wat je het beste kunt doen is desensibiliseren.
Paard op de wasplaats, slang in de aanslag en zorgen dat je blijft spuiten. Op het moment dat ie stilstaat stop je meteen! Dat is de beloning. Stop je als ie debiel begint te doen, beloon je het foute gedrag. Niet te flauw mee doen, gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Hoe flauwer je er zelf mee omgaat, hoe banger dat ie wordt. Op het moment dat je aan het afspuiten bent, niks zeggen, niet zeggen "braaf" of wat dan ook want dat is ie niet. Pas als ie stilstaat en jij gestopt bent met spuiten is ie braaf en mag ie beloont worden. Na de beloning ga je weer verder, dat herhaal je een paar keer. Uiteindelijk kun je dat zo verder uitbouwen.
Succes!

Kimbey

Re: Pony vind water eng.. Hoe afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 00:13

Ik ben bang dat hij zich zelf dan echt bezeert, pony gaat door 't dolle heen en doet niks anders dan steigeren en weg proberen te komen. (Staat aan 2 touwen vast)
Is het dan slim om dit uit te voeren? :)

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 00:18

Misschien ook hulp vragen en dit zeker niet alleen gaan aanpakken. Moest hij toch eens echt iets ernstig voorhebben, dan heb je waarschijnlijk net die waterslang nog in je hand.. Ik vind bovenstaand advies echt goed. Nu stop je omdat hij gek doet en krijgt hij wel lekker zijn zinnetje. In het begin zou ik ook enkel echt heel lag spuiten, dus eigenlijk zowat op zijn hoeven. Zo stilaan opbouwen. Ik heb bij een jong paard ook enkele keren hem zelfs niet geraakt met de slang. Als hij al kalm was wanneer het water dichtbij was, stopte ik en beloonde hem. Zo kon ik hem na een aantal keer al op zijn hoeven afspuiten en zo steeds verder..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 00:22

Hmm, als je het zelf niet aandurft moet je het natuurlijk niet doen.
Je kunt natuurlijk ook beginnen met gewoon op de grond spuiten. Nog helemaal niet in de buurt van je pony. Pony gewoon negeren en eigenlijk doen zoals ik al beschreven heb, pas stoppen met spuiten op het moment dat ie stilstaat.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 07:52

Kun je het sponsje niet gewoon verder uitbouwen? Zodat hij went aan water op zijn lichaam? En dan later de slang heeel zachtjes aanzetten?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:17

Ik denk persoonlijk dat van spons naar slang weinig nut heeft. Als hij uiteindelijk toch aan de slang moet leren, waarom dan niet gelijk.
Ik zet zelf de slang aan, bij het paard vandaan, op de zachtse stand. Langzaam aan naar de benen, en idd doorgaan als hij 'vervelend' doet. Niet te veel willen in één keer, kleine stapjes! Optijd stoppen (als hij braaf is!)
positief, positief, positief!

succes!

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:21

gebruik dan wel een straal rechtstreeks uit de slang en geen sproeidingen erop vaak is dat geluid ook heel eng voor paarden

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:30

Wij hebben ook een pony die er bang voor is.Aan 2 touwen op de wasplaats ging niet goed.Toen heb ik het buiten gedaan met een hele lange slang en maar doorgaan.Maakte niet uit waar ze heen ging,ik ging gewoon door.Met z`n tweeen is dan wel handig.Gisteren voor de tweede keer gewassen en ze stond al veel meer stil èn ik kon het in mijn eentje doen :D

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 08:36

Bedankt voor de handige tips. Ik ga er vandaag meteen mee aan de slag. :)

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:44

Idd volhouden!
Succes ermee :)

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:45

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:46

succes! zelf ook gewoon rustig blijven! Ga gewoon vrolijk zingen ofzo..
Wees je er van bewust dat je niks geks doet, je wast gewoon een paard! Bedenk je dat steeds!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:47

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:48

zorg dat hij een goed stevig halster aan heeft,en zet er gewoon de slang op,hij zal in het begin vast idiooit doen,maar als jij gewoon blijft spuiten zal je zien dat hij binnen een minuut stil zal staan,wel met ;lauw water doen als je die mogelijkheid hebt,en als belooning geef je hem gewoon na afloop een aai over zijn hals en of een snoepje,niet meer niet minder,en de volgende keer doe je het gewoon weer zo.
succes.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 08:56

We hebben alleen koud water.. Is dat erg? Hebben ook geen mogelijkheid om het op ander water aan te sluiten.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:58

Belady schreef:
We hebben alleen koud water.. Is dat erg? Hebben ook geen mogelijkheid om het op ander water aan te sluiten.

Ik heb de keus uit koud en warm water. Maar ik heb nog nooit gemerkt dat paarden het vervelend vinden als je koud water gebruikt.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:00

kitty_gomez schreef:
Soraya85 schreef:
succes! zelf ook gewoon rustig blijven! Ga gewoon vrolijk zingen ofzo..
Wees je er van bewust dat je niks geks doet, je wast gewoon een paard! Bedenk je dat steeds!

ja dat probeer ik ook, maar met z`n stuiterbal is dat best moeilijk hahah

Dat kan ik mij heel goed voorstelen! Zorg idd voor veilgiheid, goed halster/touw. Zorg dat hij jou niet kan raken met bv trappen.
Misschien is het handig om anders alleen de voorbenen te doen, totdat dit goed gaat?

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 09:00

Ik ga het gewoon proberen met koud water. 'T word vandaag toch weer lekker warm & na het rijden is hij vast weer bezweet. :j

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:03

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:04

ik zou voor nu zelf nog even wachten met de staart, hoe graag je het ook wilt...

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 09:06

Ik denk dat ik langzaam vanaf de grond naar de hoefjes ga. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:03

Soraya85 schreef:
Belady schreef:

Ik heb de keus uit koud en warm water. Maar ik heb nog nooit gemerkt dat paarden het vervelend vinden als je koud water gebruikt.

Ik wel hoor, de dekhengst mag ik met lauw en warm water zelfs over zijn kop spuiten, maar ik heb nu tijdelijk alleen koud water en nu staat hij toch echt te kronkelen en draaien. Hij vindt het helemaal niet lekker! Nou is hij wassen gewend dus hij moet zich niet aanstellen, maar bij de eerste keren wassen zou ik toch wel kiezen voor het comfort van het paard en alleen koud water gebruiken als het echt bloedheet is en ze blij zijn met de afkoeling.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 14:16

Wow.. Ik ben vandaag gewoon doorgegaan, en 't lukte :) volgensmij genoot hij dr wel van! :D

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:51

Toppie!