Stal 1, stal 2, of verder zoeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Stal 1, stal 2, of verder zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 22:38

Even een korte situatieschets:
In december heb ik een paard gekocht van een manege die afgebroken werd. De manege en het paard kende ik niet op voorhand.
Mijn paard heb ik vervolgens op de manege gestald waar ik voordien altijd les volgde. Echte vrienden had ik er niet, sinds ik mijn eigen paard heb, beginnen de mensen wel tegen me te praten en dergelijke.
De leden van de afgebroken manege hebben op hun beurt een nieuwe manege opgestart, deze is nog in opbouw, maar er kunnen reeds paarden staan.

Nu zit ik met een dilemma:
De stal waar ik nu sta, is op zich wel in orde, maar er zijn toch enkele struikelblokken waardoor ik er aan denk om van stal te veranderen.
Nadelen:
° 20 min van huis, met de auto.
° In de winter komt ze niet buiten.
° Tijdens de zomer zelf binnen en buiten zetten. Nu staat ze 24/7 buiten omdat ik niet 2 keer per dag op en neer kan rijden. Voor het (kaalgevreten) graslandje betaal ik even veel als de stal tijdens de winter.
° Geen schuilmogelijkheden op de weide.
° Lessen hebben voorrang, dus in de zomer wordt je “verbannen” naar de stoffige, veel te warme binnenpiste, tijdens de winter naar de buitenpiste die niet onderhouden worden.
° In de stal heeft ze geen contact met andere paarden en er is geen stal aan de overkant van de gang. Dus ze ziet niets van andere paarden.
° Vaak het gevoel niet welkom te zijn... kom je op donderdag avond rond 19u30 aan op stal, sta je reeds aan een gesloten deur?

Voordelen:
° Altijd een piste beschikbaar (tenzij in de winter als het vriest, dan kan je buiten niet rijden)
° Veel clubdagen en onderlinge wedstrijden, wat wel leuk is zo nu en dan.
° Redelijk goeie wandelmogelijkheden.
° Goeie kwaliteit lessen.

Nieuwe stal:
Voordelen:
° De paarden worden zo paardvriendelijk mogelijk gehouden. Zo veel mogelijk buiten in groep, in de stallen is contact mogelijk met andere paarden (deze moeten wel nog gebouwd worden) Op de weide zijn schuilmogelijkheden (bomen/schuilstal)
° Op amper 2 minuten fietsen van mijn huis.

Nadelen:
° Alles is nog in opbouw… er is bijvoorbeeld nog geen piste, de lessen worden gegeven op de weide. Ze wachten nog op goedkeuring van de bouwaanvraag. Wat als die geweigerd wordt?
° Slechts 1 piste, dus als er les is, kan je niet rijden.
° Weinig mogelijkheden om te wandelen… enkel landbouwbaantjes met redelijk druk verkeer.
° Ze zouden het liefst hebben dat mijn paard mee loopt in de lessen. Dan betaal ik minder stalgeld, maar ik heb mijn paard voor mezelf, niet voor anderen.

Ik ben er van overtuigd dat je als paard geen betere plek kan vinden als die “nieuwe” stal, maar voor mij als ruiter heeft het misschien niet genoeg mogelijkheden? Ik ben een ruiter die vooral geniet van een lange wandeling, maar mijn paard is daar niet echt voor te vinden. In haar eentje durft ze de baan niet op, in groep geeft ze geen problemen. Echter, als ik niemand vind om mee te rijden, zit ik vast op de manege… en als er dan lessen bezig zijn, kan ik niet rijden… Bovendien is alles nog in opbouw, en zijn ze op die nieuwe stal misschien een beetje te veel gericht op het natuurlijk paarden houden. Mijn paard staat te miepen aan het hek als ze twee druppels water voelt en gaat in een drafje richting stal als ze denkt nat te worden. Gaat ze dan wel gelukkig worden van 24/7 buiten staan?

Voor mij zou het ideaal zijn om ergens bij mensen thuis te staan, die een eigen piste hebben, waar je zelf beslist waar en wanneer je les volgt en met wie, met wandelmogelijkheden in de buurt en stalgenoten die zelf ook graag een wandelingetje doen.
En een leuke weide met inloopstal en paardenvriendjes… dus ik denk dat de 2e stal de beste keuze zou zijn, maar ik vrees dat ik mezelf ga vervloeken als blijkt dat de piste steeds bezet is door de lessen.

Welke stal zouden jullie kiezen?
Blijven staan op je ouwe vertrouwde adres en de struikelblokken er bij nemen? Het beste kiezen voor het paard? Of gewoon blijven verder zoeken tot ik iets vind dat wel helemaal mijn ding is?

Tigra_

Re: Stal 1, stal 2, of verder zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:42

Ik zou voorlopig naar stal 2 gaan en dan uitkijken naar iets anders. Iets wat beter bij jouw en je paard past. Een beetje de midden weg gaan zoeken tussen deze 2.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:42

Tja voor mij niet moeilijk. stal 2

Ik rij nooit in de bak, alleen maar buiten..

Maar als je daar de mogelijkheden er niet toe hebt is dat best lastig...

Maar dan nog, dan ga ik wel in de wei rijden, aan stal 1 zouden voor mij teveel nadelen zitten.

Succes ermee..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:44

de nieuwe stal.
maar dat weet je denk ik zelf ook al wel. je bent niet erg positief over de stal aar je nu staat en ik denk dat je paard het beter heeft op stal 2.
als er lessen zijn, kun je dan nergens anders rijden? buiten langs de weg?(evt met anderen) in een andere wei?
de lessen zijn op vaste tijden neem ik aan. daar kun je je eiegen tijd dan op inplannen denk ik?!

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:50

Lekker op zoek gaan naar iets waar je echt een positief gevoel over hebt!! Er zijn vast wel pensionstallen of particulieren in de buurt waar je je paard kan stallen.
Zet eens een advertentie op marktplaats ofzo, werkt meestal heel goed.

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:52

hilleke1980 schreef:
Lekker op zoek gaan naar iets waar je echt een positief gevoel over hebt!! Er zijn vast wel pensionstallen of particulieren in de buurt waar je je paard kan stallen.
Zet eens een advertentie op marktplaats ofzo, werkt meestal heel goed.

Oh zie dat het in Belgie is, er is vast ook wel een soort belgische marktplaats, maar die ken ik niet....

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 23:30

Diep vanbinnen weet ik inderdaad dat stal 2 beter is voor het paard...
Ik betaal ook minder per maand, en hoef geen benzine meer te betalen, want ik kan met de fiets.
Ik ben alleen bang dat ze een beetje een doorgedreven natural kant op gaan, dat ik half ga verongelukken met mijn paard op die drukke boerenwegeltjes en dat ze me half/half gaan verplichten om mijn paard in de lessen te laten meelopen, terwijl ik dat absoluut niet wil.

Waar ik nu sta, kan ik gemakkelijk in mijn eentje oefenen om de baan op te gaan, omdat er vlakbij rustige baantjes zijn. Ik breng dus niemand in gevaar... Bij stal 2 zit ik meteen op een redelijk druk, smal baantje.

Stal 2 wil binnekort ook beginnen met hypo-therapie, dus waarschijnlijk nog vaker een bezette piste?

De struikelblokken van stal 1, kunnen trouwens ook bij stal 2 opduiken: wie zegt dat ik daar niet om 19u30 aan een gesloten deur ga staan?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:32

Ik zou bij stal 1 blijven tot je iets gevonden hebt wat helemaal naar je zin is. Stal 2 vind ik nog te onbetrouwbaar omdat er nergens een vergunning voor is en je ook nergens fatsoenlijk kunt rijden nog.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:43

ik zou ook 2 pakken zo is je paard iig al gelukkiger... en denk dat jij je er ook fijner bij voelt.... de zomer periode breekt aan dus ondanks de slechte rijmogelijkheden is dit wel beter misschien...

en idd dan eens gaan zoeken voor iets wat voor alle 2 goed is

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 23:53

Tijdens de zomer staat ze eigenlijk wel goed waar ze nu staat. Ze staat buiten op de weide met enkele paardenvriendjes... ze kan echter niet schuilen voor de felle zon.
En ik kan op mijn gemakje oefenen op het buiten rijden.

Vooral de wintermaanden geven problemen bij stal 1, omdat ze daar niet naar buiten kan en de buitenpistes er belabberd bij liggen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:58

Ik zou je paard op de manege laten staan waar die nu staat tot je een betere stal hebt gevonden. Als je je paard nu al verhuisd naar die nieuwe stal en dan nog eens naar een andere die beter is is het misschien wat teveel verhuizen op korte tijd. Je zegt dat ze daar ook 24/7 buiten staat. En als je een beetje rondkijkt vind je misschien een stal die beetje compromis sluit. Goed voor je paard en goed voor jou

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 06:54

Ik zou kiezen voor stal 2 en vanuit daar, als de uitbreidingen tegen vallen, gaan zoeken naar een beter plekje. Stal 1 klinkt voor mij helemaal verschrikkelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:16

Stal 2 klinkt op zich leuk , maar als je weinig buitenrij-mogelijkheden hebt die ook niet beter worden , dan is het niet "de" stal zeg maar :)

Daarnaast dan ook dat je graag een bak erbij hebt , je maar moet afwachten of die komt en hoe vaak je er dan gebruik van kunt maken...daar kun je niet op bouwen. Je moet sowieso maar afwachten hoe alles zich daar gaat ontwikkelen.

En ze willen blijkbaar liefst paarden die ook voor de lessen ingezet kunnen worden.

Al met al denk ik dus dat je daar niet goed past en daar weer allerlei andere nadelen gaat ondervinden :)

Ik zou je paard voorlopig even op stal 1 houden en heel erg goed gaan zoeken naar een beter adres.

Naar mijn mening moet je alleen verhuizen als het echt een hele duidelijke verbetering is , en anders niet , omdat het best wel ingrijpend is voor een paard. Beestje is net al verhuist dus nu pas weer als je echt wat beters hebt gevonden , vind ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:21

ik zou voor de zomer voor stal 2 gaan. en de tijd nemen om een geschikte stal te zoeken met contact en losloop in de winter :)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:24

Het is allebei niet ideaal.
Ik zou even blijven op stal 1, ze kan daar immers gewoon buiten staan nu en steeds verhuizen is ook niet fijn voor een paard.
Ondertussen kan je verder kijken naar iets beters.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:31

YankeeBoy schreef:
Het is allebei niet ideaal.
Ik zou even blijven op stal 1, ze kan daar immers gewoon buiten staan nu en steeds verhuizen is ook niet fijn voor een paard.
Ondertussen kan je verder kijken naar iets beters.

Hier sluit ik mij bij aan.
Stal 2 is gewoon nog te onbetrouwbaar aangezien een bouwvergunning niet zomaar verleend is (ivm mogelijke bezwaren en wellicht nog een slepende beroepsprocedure...).
Zomers 24/7 buiten is helemaal niet erg voor een paard (hoewel het ontbreken van een schuilplek niet ideaal is natuurlijk) en dan zou ik lekker nog even verder zoeken naar een plek die wel aan je wensen voldoet.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:35

Ik zou op zoek gaan naar een stal die echt bij je past. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:40

Ik zou verder zoeken vanuit stal 1 want m'n paard in de les zou geen optie zijn. Ik zou echter wel haast zetten achter het zoeken (persoonlijk he) want ik vind 24/7 op stal totaal onacceptabel.
Beide stallen zouden niet voldoen aan mijn eisen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 17:08

24/7 op stal vind ik ook totaal not done voor een paard, dus tegen de winter wil ik in ieder geval weg van de stal waar ik nu sta. Het beest werd knettergek deze winter...
Nu is het op zich te doen, behalve dat ze niet kan schuilen tegen felle zon (een regenbuitje moet ze maar tegen kunnen... tis een paard, geen kasplantje... desnoods gooi ik er een regendeken op bij extreem veel regen) en dat ze geen gras meer heeft, enkel hooi.

Een piste op stal is voor mij niet echt een noodzakelijkheid (je kan ook travers op de baan doen), echter wel voor mijn paard. Als ze alleen de baan op moet, ziet ze spoken en gaat ze staken. Ze heeft er gewoon geen vertrouwen in. Als ik er naast loop, of er is een ander paard mee, dan is er niets aan de hand. Dus als ik mijn paard beweging wil geven, dan moet ik eenvoudigweg een piste hebben. Ik kan niet telkens iemand mee vragen naar stal om de baan op te kunnen en mijn paard aan het werk te zetten.
Een piste op wandelafstand zou eventueel ook doenbaar zijn... maar dan wel wandelafstand voor een mens, want al rijdend kom ik in mijn eentje niet voorruit. Ik hoop dat het vlug verbeterd door er op te oefenen, maar het vordert op dit ogenblik maar langzaam.

tjah... en stal 2... het is een ideaalplaatje... maar wel een ideaalplaatje gebouwd op beloftes... dan moet je maar net het geluk hebben dat ze zich aan hun woord houden :\

Ik denk dat ik toch maar blijf verder zoeken tot ik ergens iets particuliers vind?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:16

Nouja , voor je paard maakt het natuurlijk geen fluit uit als er geen bak bij zit , zolang hij in de wei maar lekker kan lopen en wat kan stoeien met andere paarden , krijgt die genoeg beweging :)

Maar als je zelf wilt rijden (daar heb je je paard toch voor denk ik :P ) en dat gaat nu alleen lekker in een bak , dan moet je daar gewoon zeker van zijn , dat je die hebt. En dat is maar afwachten bij stal 2..... en dan nog wat andere zaken erbij , zoals het niet leuk kunnen buitenrijden terwijl dat zo te horen wel is wat je graag wilt , en dat ze de pensionpaarden ook graag voor lessen willen gebruiken enzo....ik denk gewoon niet dat het veelbelovend is voor je en je beter verder kunt zoeken :)

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:29

Ik zou verder zoeken. Nu in de zomer sta je toch mooi op stal 1 eigenlijk. En er is vast nog wel iets mooiers te vinden!

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:19

ik zou ook verder zoeken en hem voorlopig op stal 1 laten staan.
daar staan ze nu gelukkig toch buiten en je kunt er ook leuk rijden in de omgeving.
Stal 2 zou ik niet voor kiezen, want waar moet je rijden?
En dan ook nog als lespaard, echt niet!

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:28

als ik jou was, zou ik nu bij stal 1 blijven, en verder zoeken. bij stal 2 kunnen ze als je het niet weet, ook zomaar misschien wel je paard voor de lessen gebruiken. en je hebt daar nu nog een rijmogelijkheden.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:34

ik zou als ik jou was ook bij stal 1 blijven omdat je nu toch de zomer in gaat en dan de paarden makelijk buiten kunnen staan
en dan rustig verder zoeken naar wat anders.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:30

stal twee, op hoeveel reis tijd is die? En moet je zelf binnen en buiten zetten?
Mee laten lopen in de les zou voor mij een echte dont zijn en voor jou ook lees ik. Dan zou ik als het niet uit te houden is op de stal waar je nu staat toch verder zoeken.