Voetjes niet op kunnen scheren, wat dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveLita

Voetjes niet op kunnen scheren, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 10:04

Hallo :)

Omdat ik het bij mijn haflingermerrie mooier vind als ze geen
sokken heeft, wil ik ze scheren. Maar na meerdere malen
proberen blijft ze bang voor de tondeuze. (Tondeuze is niet
bot en verder is ze ook nooit geschoren, dus een 'trauma'
zou ze ook niet kunnen hebben)

Nu ben ik benieuwd of er manieren zijn om haar sokken er netjes
af te kunnen halen. Met knippen krijg je snel happen, maar zijn
er ook andere alternatieven, of tips om toch netjes te knippen?

Ik ben benieuwd!

kehdra

Re: Voetjes niet op kunnen scheren, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:47

Hoe je het het beste kan doen kan ik je niet vertellen, maar ik vraag me af of jij je als eens in de functionaliteit van de sokken verdiept hebt..

Zandtaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:51

Lekker laten zitten die sokken!!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:53

Ik knip altijd (wel bij een nrps'er), die hapjes zie je echt niet op afstand :D

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:54

kehdra schreef:
Hoe je het het beste kan doen kan ik je niet vertellen, maar ik vraag me af of jij je als eens in de functionaliteit van de sokken verdiept hebt..

Misschien dat je het ook meteen kan uitleggen? Dan leert de TS daar tenminste van. :)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:56

kehdra schreef:

Ja, dat zijn de posts waar je iets mee kunt :roll:

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:02

Als je de sokken eraf wilt hebben zonder tondeuse of iets dergelijks, dan kan dat op deze manier redelijk netjes.

Kam met een kammetje de haren tegen de richting in omhoog, en knip wat er bij het kammetje uitsteekt af.
En dat kun je recht omhoog doen voor de grootste hap haar, en vanaf de zijkant erin steken en dan een beetje omhoog (zonder het kammetje te kantelen) en weer het uitstekende haar weg te knippen tegen het kammetje aan.
Door de haartjes een beetje op te tillen op deze manier, krijg je niet zoveel hapjes en hakken en lijkt het niet geknipt te zijn.

Kijk ook eens hoe een kapper kort haar knipt, dit werkt net zo ;)
Succes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:57

ik knip altijd gewoon zo netjes mogelijk de uitstekende plukjes eraf, dat is bij mijn paard al genoeg toestand, dus aan scheren begin ik niet eens... :+

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:05

Er zijn ook handtondeuses, die maken geen lawaai ;)
Afbeelding

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 18:26

kehdra schreef:

Nee, hier heb ik wat aan :+

Het is niet de bedoeling om de voetjes écht kort te scheren, maar gewoon de sokken eraf..
Die handtondeuze zou idd wel een oplossing kunnen zijn :) volgens mij heeft een vriendin die
nog liggen, zal eens vragen of ik hem mag proberen! Die tip van het knippen zal ik ook eens
proberen!

Bedankt!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:47

Je kan eerst met gewone schaar knippen en dan
met de efileerschaar ,uitdunnen dan zie je echt geen happen meer
wordt heel netjes

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:21

En als je ze eraf wilt gewoon doen !!! Niks van aantrekken wat andere zeggen.
Ik scheer al 15 jaar de benen van mijn paard op. hele kootholte eruit, haartjes van de kroonrand, lange haren achter op de pijp tot de knie eraf.
Witte sokken/benen scheer ik altijd kaal tot het overgaat in de andere kleur, makkelijk schoonmaken.

Functionaliteit: afwateren....en anders zou je mok krijgen.... me reet!! Mijn paard heeft nog nooit mok gehad en mok komt van binnenuit....

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:25

Ik zou ze ook lekker scheren als jij dat mooier vind. Ik scheer ook altijd zoals ElCamino het ook doet. Helemaal als de weilanden weer wat natter worden. Als paard wat sokken heeft lijkt hij veel eerder mok te krijgen dan wanneer zijn voetjes netjes geschoren zijn.
Wat betreft het bang zijn. Blijven proberen en vooral gerust stellen als je pony een keer braaf stil staat.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:31

Mijn ene paard vond voetjes scheren ook niet zo leuk in het begin. Ik heb gewoon de tondeuse in mijn hand gehouden, aangezet en tegen haar been aan gehouden zodat ze wel de trilling voelde maar ik niet schoor. In het begin ging ze draaien en haar been optillen. Wat ze ook deed ik hield de tondeuse tegen haar been. Niet boos worden maar gewoon rustig wachten tot ze kalmeerde en dan belonen. Als je dat rustig een tijdje traint kun je zo de benen scheren zonder stress.. Tot die tijd gewoon knippen zoals boven vermeld. Succes...Ik vind die harige benen ook geen gezicht. Mijn ruin krijgt zelfs mok als ik de sokken laat zitten. ;)

Potter_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:44

Zo, da tis nog eens duidelijke taal
Gelijk heb je!

Ik zou de handtondeuse gewoon eens proberen anders zo een heel klein dingetje(van sectolin)

ElCamino schreef:
En als je ze eraf wilt gewoon doen !!! Niks van aantrekken wat andere zeggen.
Ik scheer al 15 jaar de benen van mijn paard op. hele kootholte eruit, haartjes van de kroonrand, lange haren achter op de pijp tot de knie eraf.
Witte sokken/benen scheer ik altijd kaal tot het overgaat in de andere kleur, makkelijk schoonmaken.

Functionaliteit: afwateren....en anders zou je mok krijgen.... me reet!! Mijn paard heeft nog nooit mok gehad en mok komt van binnenuit....

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:51

Ik haal juist de sokker er af, om te zorgen dat de mok beter te behandelen is. De huid verstikt minder, makkelijker te wassen, beter te zien, beter in te smeren met avuloxil (creme).

Mijn smid gaat voor mij de benen scheren, zelf heb ik het nog nooit gedaan en wil het graag eerst een aantal keren zien.
Tot op heden heb ik gewoon geknipt met een mensen kappersschaar.. ging prima!
En happen.. gewoon kleine plukje.. dan valt het mee!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:55

Ik deed het altijd net als Daphaan, maar nu doe ik het gewoon met de hand. De manier van Daphaan is de makkelijkste, als je daar nog happen mee maakt dan ben je gewoon echt niet handig met de schaar.
Ik doe het nu altijd gewoon met mijn vingers. Ik pak de plukken tussen ringvinger en wijsvinger, met de rug van mijn hand tegen het paard zijn pees aan zeg maar, en dan knip ik alles af wat uitsteekt. Ziet er keurig uit en het is niet megakort.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:59

tussen ring en wijsvinger? dat kinkt best lastig.. niet gewoon tussen wijs en middelvinger? :P

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:02

Zo'n handtondeuse vind ik ondingen..Die trekken heel snel de haren eruit in plaats van te knippen. Ze werken gewoon niet handig.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:19

haha Daphaan, die bedoel ik dus O:)
Het was gisteren een lange vermoeiende dag.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:52

Bij onze Haflingers laten we ze altijd zitten.
Maar heb je al eens een praampje geprobeerd?
Hoop niet dat er nu mensen over de zeik gaan..... :o

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:38

GMekkes schreef:
Bij onze Haflingers laten we ze altijd zitten.
Maar heb je al eens een praampje geprobeerd?
Hoop niet dat er nu mensen over de zeik gaan..... :o

Mijn haflinger is er écht een uit de moderne foklijn, maar heeft wel flinke sokken en veel haar op haar pijpbeen..
Daardoor krijgt ze echt lompe poten, en dat vindt ik echt zonde, omdat ze juist zo'n mooie slanke benen heeft!

Een praam vind ik in deze situatie echt onzin en eerder zielig ;)
Ze is er duidelijk bang van en om haar dan 'te dwingen' zegmaar,
het toe te laten terwijl er ook andere manieren zijn.. Nee, dat is
niet mijn manier van werken :o

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:01

Als het voor jou niet goed voelt dan moet je het niet doen.
Zelf heb ik er niet zoveel moeite mee.
Al zou ik inderdaad eerst proberen te laten wennen aan het geluid of proberen het geluid te laten overstemmen door een ander geluid.
Radio of tractor bijv. dat wil ook nog wel eens helpen.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 16:04

Hihi, een tractor hoef ik al niet te proberen _O- dan is ze al weg voor ik met een scheerapparaat in de buurt kom :')!

Het is volgens mij niet zo zeer het geluid, meer de trillingen ofzo. Ik mag het scheerapparaat wel gewoon in haar buurt houden, dat is geen probleem..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:10

LoveLita schreef:
Het is volgens mij niet zo zeer het geluid, meer de trillingen ofzo. Ik mag het scheerapparaat wel gewoon in haar buurt houden, dat is geen probleem..

Als ze dat al accepteert is het tijd voor de volgende stap...Tondeuse in je hand en je hand tegen haar been houden..Dan voelt ze de trillingen. Wat ze ook doet..je wordt niet boos maar houdt de hand met tondeuse tegen haar been..Zodra ze dat goed vind en maar heel even rustig blijft staan, belonen en stoppen. Pas als ze dit netjes accepteert begin je aan echt scheren te denken..Neem hier echt een periode de tijd voor. Lukt je niet in een dagje..