tips voor paard die na enige tijd de wei zat is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PearllG

tips voor paard die na enige tijd de wei zat is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:43

De meeste paarden vinden de wei superfijn maar mijn merrie heeft (natuurlijk) heel andere ideeen! ;)
Het probleem is dat ze na een tijdje weide (meestal rond 17.00-18.00 uur, of als het regent, hagelt enz.) geen zin meer in de wei. Ze staan bij mij thuis met tweeen, kunnen het redelijk goed vinden met elkaar, gaan meestal 's ochtends de wei op en ik haal ze er afwisselend kwa tijd weer af. Maar soms zet ik ze ook 's avonds op de wei en dan doet ze het ook na een paar uutjes.
Ze gaat heen en weer lopen langs het hek en stopt hier dan ook niet meer mee. Ze maakt hierdoor een heel spoor in het land..... :Y)
Rare is dat ze dit eigenlijk al een aantal jaar doet maar nu ze sinds een maand thuis staan valt het me meer op. (misschien omdat het mijn eigen wei is! :D )

Iemand tips?

lonnie

Re: tips voor paard die na enige tijd de wei zat is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:49

ik weet niet of er veel gras staat, anders misschien wat hooi bijvoeren? ik heb er ook 2. 1 staat continu te eten, de ander staat ook uren voor de draad. als ik haar hooi bijvoer is ze wel tevreden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:57

Je zult het zelf het beste kunnen bedenken , waar het aan ligt dat het beestje liever naar binnen wil dan in de wei wil blijven :)

Wat is er leuker buiten de wei ?

Krijgt ze daar voer ? Of speciale aandacht ? Of is de wei gewoon geen fijne plek doordat hij te saai (of juist druk) / klein / kaal is ?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:03

Mijn oude merrie deed het ook altijd, na een paar uur buiten op een lekkere goed begroeide weide wilde ze weer naar binnen.
Als er maar 1 paard werd opgehaald en de rest bleef achter was het feest, ging ze overdreven hard heen en weer langs de heining. Het gevolg idd een groot lang zwart spoor waar geen grassprietje meer te bekennen was. Geen gras genoeg was het niet, er was genoeg te zien, een weg een stuk verderop dus niet direct langs de weide op waar best wel wat overheen kwam.
Contact met soort genoten.
Ze heeft het altijd gedaan. Wel haalde ik haar pas naar binnen als ze weer even rustig stond te grazen voor een minuutje. Had anders het idee dat ze haar heen en weer lopen zou gaan linken met dan mag ik naar binnen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:04

Ik denk dat ze gewoon weet dat er op stal altijd iets te eten is.
Of gaan ze naar binnen en krijgen dan niets meer??

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:26

Ja meestal heb ik wel op stal wat lekkers klaarstaan (en een schoon bed). Dat zal ik wel eens veranderen maar aan de andere kant deed ze het bij de eerdere pensionstal ook en daar was niets te eten.
Verder staat er voldoende gras, er gaat geen paard weg en de wei is ook niet extreem druk of saai (stal ligt saaier)
Wel fijn te lezen dat mijn paard niet de enige "gekke" is! :D

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:46

paarden zijn gewoonte-dieren. wanneer het paard gewend is om na een x-aantal uren terug naar stal te mogen, zal ze dat aangeven zoals je ziet.
en die zwarte streep in de wei is toch niet erg, of moet jouw wei er als een biljartlaken uitzien?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:49

Die van mij doet het ook als er iets veranderd in het schema.
Sommige dieren zijn daar veel gevoeliger voor. Dus of altijd hetzelfde doen met binnen buiten zetten of zodra ze dit gedrag vertoond op stal zetten. Dat doe ik tenminste aangezien dat heen en weer lopen niet goed is voor de benen en ook niet voor je wei ;)

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:52

Tja mn wei hoeft natuurlijk niet glad en helemaal groen te blijven maar straks zit er een geul van 20cm! }:0 Gelukkig loopt ze niet heel snel of ongecontroleerd dus zal het niet enorm slecht zijn voor haar pezen maar inderdaad heb ik liever dat ze gewoon lekker kan genieten op de wei...

basco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:59

Mijn merrie doet dit ook ze maakt loopgraven in het land.
Als ze het eenmaal in haar bol heeft blijft ze heen en weer lopen voor het hek.
De tijden en redenen zijn verschillend.
Als ze naar binnen wil of als er een paard weg gaat.
Als iemand een goude tip heeft hoor ik het graag, het is zo naar dat ze zich niet prettig voeld op deze momenten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:14

Waar Rena vroeger stond was er ook zo'n merrie die tegen een uur of 15 / 16 in de middag begon met het trekken van een spoor langs het hek. Die was het dan gewoon zat en wilde naar binnen , lekker eten en hooi knabbelen. Ze wist toch wel dat het er aan zat te komen dat ze naar binnen gehaald zouden worden (tegen een uur of 17) dus dan maar meteen :P

Maar als ze in de zomer dag en nacht buiten stonden was het zo weg hoor , dan vermaakte ze zich prima.

Is toch gewoon gewenning :)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:12

hinta schreef:
paarden zijn gewoonte-dieren. wanneer het paard gewend is om na een x-aantal uren terug naar stal te mogen, zal ze dat aangeven zoals je ziet.

hier ben ik het niet mee eens, in de winter staan ze hier maar tot 5 uur buiten, in de zomer tot soms wel 10, 11 uur. dan staat mijn andere paard ook niet al om 5 uur aan de draad hoor

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:20

Ik lees mee, ik heb een paard wat de wei helemaal niet leuk vindt, ook niet met een vriendje. Zodra ik mijn kont keer, wurmt hij zich op zijn knieen onder de draad door en gaat op stal staan. Zou het leuk voor hem vinden als ik iets vond waardoor de wei WEL leuk was want altijd op stal staan is niks en om nou een hele dag naast de wei te zitten om je paard binnen de draad te houden :?

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:42

Oke ik ben in ieder geval niet de enige met dit probleem lees ik! :+

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:46

Nee zeker niet.. Ik weet bijna zeker dat die van mij zich gewoon veiliger voelt op stal, en daarom ook graag weer naar stal wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:47

Die van mij is het ook zat na een paar uur.

Maar rond die tijd werd ze vast gevoerd, de lekkere brok en was het tijd om naar binnen te gaan. Dat gaat er wel af als je haar laat staan en met het weideseizoen niet zo op die tijden let en ook gewoon wel eens geen brok voert.

Mijn paard gaat rond die tijd bij het hek staan grazen, ben ik er nog niet, of ben ik bezig, loopt hij na een tijdje weer naar achteren.

De zekerheid dat hij toch wel wordt opgehaald, heeft hij ondertussen wel. Maar als ik hem dan nog langer laat staan, bv als het gaat schermeren, is hij in paniek en komt hij uit de wei, dat leer ik niet af, dus daar moet ik rekening mee houden, want de sprong is wel hoog en onhandig.....

Jouw merrie zal het vast wel af leren omdat ze thuis een ander ritme gaat krijgen dan op het pension.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:48

ik heb toch liever dat mijn paard op de wei staat dan in de stal
en ja die van mij staat ook een poos achter in de wei niks te doen
maar dat maakt mij niet uit
ik heb liever dat ze in de wei staan
maar dat is mijn mening

bij voeren helpt misschien
of iets nieuws in de wei leggen
een balk of iets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:51

Je moet altijd rekening houden met blessures, dus als ze gaan jagen, zoals de mijne dus of over het hek springt, door de draad gaan, er onder door....zijn allemaal dingen die je niet moet gaan opzoeken. Gaat 10 keer goed, de 11e keer is het janken.

Je kunt wel de weidegang opbouwen, dus steeds een half uur langer en met het weer rekening houdende, staan ze ook graag wat langer. Sommige paarden vinden het vreselijk om lang in slecht weer te staan.

Ik laat hem ook staan, maar heel de middag.....na een halve middag ga ik hem halen en dan is hij zo blij, komt aan gerend en kan niet normaal met mij mee lopen, de shetten, jawel de shetten haten het nog meer!, die rennen dan vooruit in volle galop en zijn het eerste op stal. Heel apart, ze mogen wel, maar willen niet.....zou ik ook niet willen als paard, in de regen en hagel staan als ik al genoeg gegeten heb..

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:54

Ik wou dat mijn paard dat had, nu krijg ik haar soms amper uit de wei :Y)

Tosko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:28

Kan je niet wat speeltjes in de wei leggen? zoals iets van een jerrycan daar kan die dan leuk mee spelen... of iets van een bal ofzo. gewoon datie iets te doen heeft. ;)

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:32

Als onze kudde de wei zat is, stormt jawel de hele kudde gewoon de wei uit ( door het draad ) en rennen ze allemaal hun stal in.
Dit in de hoop dat ze dat biks krijgen.

En wat voor draad we ook gebruiken, en of er nu wel of geen stroom op staat, ze gaan er gewoon doorheen.

Ik lees dus even met je topic mee voor een paar goede ideeen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:33

ik zit ook al 13 jaar met dit probleem ,ik heb er nog weleens een gedrags therapeut bij gehaald.Ruim een jaar geleden al ik moet nog antwoord krijgen.Denk dat hij het ook niet weet.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:35

Tosko is me net voor :P
Ik dacht ook iets van een bal ofzo. Je hebt van die hele grote voor paarden.
Heb er verder geen ervaring mee. Succes!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:39

als het is omdat ze zich verveelt, kan je misschien wat leuke ideeën halen uit het paddock paradijs topic.
als het een kwestie is van ik-wil-nu-eten kan je het misschien oplossen door niet meteen te voeren als ze op stal komen, maar een half uurtje ofzo te wachten, zodat ze die link stal=eten niet meer legt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:13

Miiri op de wei biks voeren? Dus overal wat hoopjes goed uit elkaar? Dan hebben ze reden om naar binnen te stormen.