Paad wil geen vriendjes worden met nieuwe aanwinst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Paad wil geen vriendjes worden met nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:26

N.a.v. mijn vorige topic:
[MD] Hevig hengstig of teken van onderdanigheid?

Vandaag is het precies 2 maanden geleden dat Wimbledon bij ons op stal kwam.
Isabel zie ik niet meer sproeien, maar het heeft wel zo'n 6 weken geduurd.
Het is dus echt geen hengstigheid geweest, want ze liet hem niet bij zich komen.

Het begint iets beter te gaan. Ze staan nu met een tussenruimte van een meter samen in de uitloop te soezen. Alleen als Wim begint te lopen richting Isa, dan gaan de oren weer in de nek en draait ze zich om.
Als ik Wim zie, dan is het echt een lange slungel die eens lekker wil ravotten, maar Isa heeft daar gewoonweg geen interesse in.

Met het voeren van een "snack" moeten we nog uitkijken, want Wim probeert zich alles toe te eigenen en dan sta je dus tussen 2 paarden in die met de oren in de nek naar elkaar staan kijken.

Wim is zowieso een grote hongerlijer: hij lag van de week op zijn knieen onder de omheining door om bij een grassprietje aan de andere kant te komen. Bovenover gaat hij niet meer, aangezien we de schrikdraad verhoogd hebben (wij waren helemaal niet berekend op een paard van zeker 1.65m :P ).
Hij gaat ook gerust in de deuropening staan van Isabel om daar het hooi mee op te eten.
Ik weet eigenlijk niet hoe Isa zich dan gedraagt, of ze tegen de achterwand staat of rustig mee-eet (ik vermoed het eerste), want op het moment dat ik de poort opendoe, dan komt hij meteen naar mij toe.
Ik zie Isa de oren nog steeds in de nek doen als hij langsloopt. Ik moet soms echt uitkijken en zeggen: Denk eraan dat ik naast je sta en je niet per ongeluk in mij bijt!

Ik vraag me werkelijk af hoe lang dit nog gaat duren. Het sproeien is nu dus over, maar Isabel accepteerd Wimbledon dus nog steeds niet.
Is natuurlijk niet gemakkelijk als je 14 jaar lang de baas bent geweest op wei en een ander die groter en sterker is komt de boel even overnemen, maar ik dacht dat paarden daar normaal gesproken niet zo moeilijk over deden en zich daar vlugger bij neerleggen in de trant van: OK, jij bent sterker. Dan ben jij nu de baas. Klaar!
Of komt het gewoon door de combi merrie-ruin? Ik dacht eigenlijk ook dat ruinen lief waren naar merries, maar dat valt vies tegen.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:56

wat verwacht je nu eigenlijk van die dieren?
normaal gesproken is een merrie dominant aan een ruin en dat laten ze aan elkaar zien.
ik zou ze onderhand maar eens bij elkaar zetten, dan kunnen ze tenminste echt kennismaken en plaats bepalen.

Wietsje92

Re: Paad wil geen vriendjes worden met nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:58

Gewoon bij elkaar zetten en ze het uit laten vechten. Ze moeten toch zelf de rangorde bepalen hoor, dat kun jij niet voor ze doen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:02

Ze staan toch bij elkaar in dezelfde stal? Dan is er toch niet zoveel aan de hand?

Ze staan los van elkaar met een meter tussenruimte en eten van dezelfde pluk hooi. Wat wil je dan? Dat ze dagenlang alleen maar staan te kroelen?

Overigens willen ruinen vaak spelen en merries niet, dus ja kan best zijn dat Wim wil spelen maar bij Isa geen resultaat vind. Wat moet ze dan doen? Oren naar voor een spelen maar? Nee joh, zo'n merrie heeft daar geen zin in. Zolang ze alletwee gewoon onbeschadigd in de wei staan en alleen af en toe wat oren in de nek leggen dan is er niet zoveel aan de hand.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 13:50

Tja, lezen is ook een kunst Hinta en Wietsje ;)
Ze staan in een UITLOOP.
Ze staan al van dag 1 SAMEN.

Of ze echt samen van een pluk eten Apple, dat weet ik niet. Niet als ik het zie in ieder geval.
Wimbledon steekt wel zijn hoofd in Isabels stal (waarvan de deur dus altijd open staat, want ze staan in een vrije uitloop ) , maar of Isabel dan ook eet, dat kan ik niet zien.

Over het algemeen loopt ze van haar hoopje in de wei weg als hij eraan komt wandelen.

Isabel heeft altijd met merries samen gestaan. Daarmee zijn nooit problemen geweest. Daar stond ze altijd heel gezellig mee te kroelen binnen een paar dagen. Ik vind het dan ook vreemd dat ze dit niet met Wimbledon doet en dat ze zo lang zo zuur is. Als je haar ziet staan, dan is het echt zo'n oude zuurpruim, terwijl het altijd zo'n lieve scheet was.

Zijn er meer mensen die aanpassingsproblemen hebben gehad met hun paard en zo ja, hoe lang duurde het eer het voorbij was?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:11

Ik zie het probleem niet zo. Ze beschadigen elkaar niet, ze staan gewoon bij elkaar.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:16

Je kunt ze niet dwingen elkaar leuk te vinden ;) zolang ze elkaar de hersens niet inslaan (bij wijze van uiteraard) zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Onze paarden staan in een kudde met z'n 9-en met zowel merries als ruinen en daar kun je heel goed zien dat paarden gewoon voorkeuren hebben.
Zo heeft de schimmel een enorme hekel aan de pony en zal als hij de kans krijgt hem zeker even met de oren in de nek najagen. Mijn grote bruine is de baas en de andere 8 accepteren dat gewoon, de pony staat onderaan in de ranglijst en zal dan ook altijd weglopen (zelfs van zijn hoopje hooi) als er een ander paard maar neigt om in de richting van hem te lopen.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:38

Merries en ruinen zijn twee andere beesten lijkt het soms wel.
Mijn paard wil graag spelen en komt erg enthousiast naar je toe en houd niet altijd rekening met de eigen ruimte van een ander paard.
Met ruinen gaat dat altijd wel goed maar merries zijn daar niet zo van gediend en blijven vaak zuur.
Je kan paarden niet dwingen om elkaar leuk te vinden en zolang het nog redelijk gezellig gebeurt zal ik me niet al te veel zorgen maken.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:40

isabonny: je zegt dat ze met een tussenruimte van 1 meter staan. ik lees dat als een afscheiding, jij bedoelt wrs iets anders.
ik denk dat jij je eens moet verdiepen in de lichaamstaal van de paarden, dat zou veel duidelijk maken.
zoals jij het beschrijft (en ik het lees) accepteren ze elkaar en is de merrie de baas.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 10:26

Nee Hinta, misschien was ik niet duidelijk genoeg. Ze staan dus samen in een vrije uitloop, maar altijd met minimaal met een meter uit elkaar.

Elkaar echt accepteren vind ik: ontspannen naast elkaar staan met de oren losjes (dus niet plat in de nek). Samen van een hoop hooi eten.

Dat doen ze dus absoluut niet.

Ik doe niets anders dan proberen me in het paard in te leven. In het begin dacht ik: het komt doordat Wim is gekomen en Cheyenna op dat moment is weggehaald. Isabel neemt het Wim misschien kwalijk dat Cheyenna nu weg is. Vandaar dat ze dus letterlijk pisnijdig op hem werd (wat ik eerst aanzag voor hengstigheid, maar daarvoor duurde het veel te lang).
Ze hebben elkaar met name in het begin een paar keer goed geraakt (ben blij dat ze geen ijzers onder hebben en dat laten we voorlopig ook maar zo).

Op het moment dat Wim ziet dat Isa op een andere plaats staat te eten van een hoop hooi, dan loopt hij naar die hoop en gaat Isa in de achteruit of loopt ze weg en staat ze wat sip te kijken van: dat was mijn hooi -O- . Ze is dus echt niet de baas. Wat ze vroeger dus wel altijd is geweest. En dat valt haar waarschijnlijk best hard. En daarom denk ik dat ze zo lang zuur blijft. Dat zal niks meer met Cheyenna te maken hebben.

Staan ze op wei, dan staat er natuurlijk overal gras en dan valt Wim Isa niet lastig. Hij probeerd haar wel eens op te jagen (wat ik weer niet zo fijn vind, want de wei is niet zo ontzettend groot), maar ze gaat meestal niet met hem mee en probeerd dan van hem af te komen door zich om te draaien en een gil te geven. Als ze in de uitloop staan (die kleiner is dan de wei), dan vlucht ze meestal haar stal in.

Isabel heeft zich in het begin 1 keer vergist door bij Wim de stal in te kruipen terwijl hij erin stond. Ze deed dat altijd met Cheyenna, dan kroop ze er gezellig bij en stonden ze in een stal te soezen of te eten. Ze liep de stal in, wilde achter langs de kont weer naar voren, zodat ze dan samen recht naar voren zouden kijken, maar zo ver is ze niet gekomen.
Wim heeft haar letterlijk de stal uitgeschopt. De planken in die stal zijn helemaal beschadigd. Ik wil niet weten hoeveel pijn hij Isa toen wel niet gedaan heeft.

Ik begrijp dat de paarden het zich onderling moeten uitvechten, maar het heeft nog nooit zo lang geduurd. Ik zie het liefste 2 paarden in een wei die elkaar lekker kroelen en niet die continu met de oren plat in de nek staan als de een de andere passeert.

Ik zou het fijn vinden als ik weer gewoon op een plek het hooi kan neerleggen en dat er dan gezellig 2 paarden naast elkaar staan te eten.

Ik heb hun al verteld dat ze het met elkaar moeten doen en dat ze niemand anders hebben om vriendjes mee te worden.....maar ja, of paarden ook mijn taal begrijpen? :+

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:57

Ik kan wel begrijpen dat het niet leuk is om te zien, maar ik denk dat je er weinig aan kan doen behalve ze het gewoon zelf uit laten zoeken.
Ik had ook een "nieuwe aanwinst" die bij mijn pony kwam staan.
Die heeft ook klappe gehad van me ooudere merrie.
In het begin kregen ze ook 2 plukjes hooi, was niet leuk om te zien.
Maar ze zijn nu haast on af scheidelijk. En dat heeft zeker wel een tijdje geduurt voor ze van 1 stapel hooi rug tegen rug konden eten.
Hopelijk gebeurt dat bij jou paarden ook.
Al heb ik wel merrie en merrie.
Merrie en ruin duurde veel langer bij mij dat wel :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:03

Een paard denkt niet zoals mensen. Het kan makkelijk dat ze dit nog heel lang blijven houden. Niet te veel zorgen om maken en gewoon hun gang laten gaan, zolang ze elkaar niet beschadigen is er niks aan de hand. In de natuur gaat het er ook hard aan toe, ze kunnen wel tegen een klap.

trudiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:43

Groter en sterker zegt niets over wie de leider wordt.
Onze merrie van 169 staat onder de minishet, het is gewoon een kwestie van karakter.

Sinds een maand of 14 hebben we er een Tinker bij en die domineerd de andere twee weer, je ziet nu pas dat de merrie wat meer mag en durft.
Ze staan nu naast elkaar in de schuilstal, vroeger liep de merrie weg als de Tinker eraankwam. De eerste maanden hebben we wel alle hoeken van de wei
enzo afgezet zodat ze niet in een hoek gedreven kon worden, maar altijd kon vluchten. Eten ( krachtvoer) doen ze wel appart en van het hooi buiten maak ik diverse stapeltjes.

Heb dus gewoon geduld het lost zichzelf wel op.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:57

Niet alle paarden willen neus aan neus eten en kroelen..Ik heb een ruin die er echt niet van gediend is als er een ander te dicht bij hem staat. Maak er niet te veel drukte om. Ik leg gewoon altijd het voordroog in hopen op het land en altijd één hoop meer als dat er paarden staan. Ze hoeven hierdoor nooit te vechten maar lopen gewoon door naar de volgende hoop als ze weg gejaagd worden.
Hierdoor creëer je rust waardoor de onderlinge verstandhouding tussen de paarden beter wordt.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:17

Ik heb ook altijd ruim voldoende hooi op verschillende plaatsen en ze lopen allemaal van de ene naar de andere hoop. Als ze genoeg ruimte hebben en niet in het nauw gedreven kunnen worden wordt de rangorde in de groep vanzelf bepaald.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:21

@Isa
Mijn ruin en merrie zullen ook nooit echte vriendjes worden.
Ze hinniken wel als de 1 weg gaat (bv rijden).
Mijn ruin is gekker op mijn merrie dan andersom.

Mijn merrie "jaagt" de ruin ook weg als hij te dicht bij komt (oren in de nek is nu al genoeg hahaha).
Ze is gewoon "de baas" over hem, gelukkig heb ik met het samen rijden en aan de hand lopen geen last, dan gedraagt de merrie zich wel.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:29

Zorg er iig voor dat er altijd 1 hoopje hooi meer is dan paarden in de wei, dat scheelt vaak al enorm. En wat ook wel eens wilt helpen is ze voor een korte tijd op een (voor beide) onbekende wei zetten, dan moeten ze wel op elkaar gaan leunen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:39

Als je ze niet bij elkaar zet dan veranderd er natuurlijk nooit wat. Geen draad er meer tussen doen. Gewoon zorgen voor meerdere hoopjes hooi en het ze uit laten zoeken met elkaar. Niet mee bemoeien tenzij het echt nodig is. Je moet het natuurlijk wel een kans durven geven anders komt het nooit goed.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 12:43

Jessix schreef:
Als je ze niet bij elkaar zet dan veranderd er natuurlijk nooit wat. Geen draad er meer tussen doen. Gewoon zorgen voor meerdere hoopjes hooi en het ze uit laten zoeken met elkaar. Niet mee bemoeien tenzij het echt nodig is. Je moet het natuurlijk wel een kans durven geven anders komt het nooit goed.

Ik heb helemaal geen draad ertussen, ook nooit gehad. Ze staan in 1 wei vanaf dag 2 (dag 1 stond hij op stal). Ze komen alleen niet bij elkaar in de buurt. Hij wil wel, maar zij niet :+ .

Ik heb ook hoopjes in de wei liggen. Zij schuift als hij naar haar hoopje loopt. En hij loopt dus continu van het ene naar het andere hoopje, alsof hij wil zeggen: allemaal van MIJ }> .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:34

Oh ok.. Dan heb ik je verkeerd begrepen. Maar dan is er dus eigenlijk helemaal niets aan de hand?! :+ Ja, ze staan niet neus aan neus.. Ja meid, ik kan jouw ook wel met iemand samen in een kamer zetten, maar dan hoef je daar nog niet de beste vrienden mee te worden. Zo zit dat met paarden ook.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:52

Isabonny schreef:
Ik heb ook hoopjes in de wei liggen. Zij schuift als hij naar haar hoopje loopt. En hij loopt dus continu van het ene naar het andere hoopje, alsof hij wil zeggen: allemaal van MIJ }> .

Dan blijven ze tenminste lekker in de benen... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:56

Wat is het probleem nu eigenlijk? Ze slaan elkaar niet verrot, jagen elkaar niet op ect. Ze staan alleen niet gezellig samen van dezelfde pluk hooi te eten. Net als mensen verschillen paarden ook in karakters en intresses, je kan ze toch niet verplichten om elkaar leuk te vinden?

Gewoon het hooi aan blijven bieden op verschillende plekken zodat ze de ruimte hebben, dat ze heen en weer lopen lijkt mij ook geen groot probleem zolang ze elkaar er niet bij weg jagen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:01

ik snap dat je liever ziet dat ze gezellig staan te kroelen en van 1 bult hooi eten maar toch zie ik je probleem niet echt. Ze accepteren elkaar, slaan elkaar de hersens niet in en lopen niet de hele dag te jagen. 2 maanden samen is voor paarden niet eens zo gek lang vooral niet omdat je al aangeeft dat de merrie de ruin wellicht ziet als degene waardoor haar vriendin is weggegaan.
Zo heb ik hier een ook zo'n koppel staan, merrie en ruin; ze kunnen niet met maar ook niet zonder elkaar. Als de merrie weg is raakt de ruin over de zeik en als de ruin weg is staat de merrie druk te doen, terwijl ze op het land nooit gezellig kroelen, niet van 1 bult eten en al helemaal er niet aan denken om samen in 1 box te duiken.

jomyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:39

Ik zou ze bij elkaar zetten.
En als het echt niet anders kan, bij een ander zetten? (als je meer paarden hebt tenminste)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:20

het zou fijn zijn als sommige mensen eens goed lezen ;)

voor hoever i het kan beoordelen, lijkt mij er niks aan de hand. Ze staan samen, ze eten samen, al lopen ze daarbij wat rond, en slaan elkaar niet de wei uit. Lekker laten zo zou ik zeggen, misschien dat het over een tijd wel echte knuffels worden, maar voor zover is het toch ok? Ze hebben de ruimte, laat ze die opzoeken als ze daar behoefte aan hebben.

Ik heb sinds maart mijn nieuwe paard ook bij mijn andere paard staan. Die accepteren elkaar, maar Luna is duidelijk de baas over Ciera. Met eten hetzelfde verhaal als bij jou, luna wil ook alles opeisen. Ik leg gewoon voldoende neer, zodat Ciera ook vooruit kan. Ik merk nu dat Luna op sommige dagen Ciera wel mee laat eten, dus het verbetert we. Verder staan zij ook niet te kroelen, en moet Ciera het ook niet wagen om te dicht bij Luna te komen. Maar ze hebben een ruim weiland, voldoende eten, dus ik maak me daar echt geen zorgen om. Dan kroelen ze maar niet, dan hebben ze er dus ook geen behoefte aan lijkt mij.