24/7 op de weide...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasminex

24/7 op de weide...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 16:52

hallo,

wij hebben een weide gekregen voor onszelf zodat ons paardje nu lekker 24/7 op de weide kan :D
Nu staat hij overdag in een "weitje" zonder gras, een soort van paddock en 's avonds op stal (allebei zonder deken, als hij 24/7 de wei op daat komt er 's nachts een deken op te liggen).
We gaan elke dag wandelen en laten hem dan gras eten zodat hij er aan kan wennen maar dat is niet het zelfde als 24/7 op een wei met veel gras.

Op hoeveel m2 moeten we hem op het begin zetten en wanneer moet er hoeveel weer bij?
we hebben geen beschikking over een stal dus we kunnen hem niet 2 uurtjes ofzo op de weide zetten en steeds opbouwen.

groetjes jasmine

friesiszwart

Re: 24/7 op de weide...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:18

Ik zou het paard op het land doen en na een bepaalde tijd van het land afhalen. En dit dan op deze manier opbouwen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:20

Heeft je paard geen schuilstal dan? Een schuilstal die dicht zou kunnen?

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 17:22

friesiszwart schreef:
Ik zou het paard op het land doen en na een bepaalde tijd van het land afhalen. En dit dan op deze manier opbouwen.

wat is die bepaalde tijd dan?

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 17:23

Focussed schreef:
Heeft je paard geen schuilstal dan? Een schuilstal die dicht zou kunnen?

er mag geen schuilstal op :s
er staan wel bomen voor beschutting en misschien mag er een soort van beschutting op maar geen echte stal die dicht kan :n

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:24

Ik vind eerlijk gezegd 24/7 zonder schuilstal niet echt paardvriendelijk.. Afhankelijk van hoeveel bomen er zijn.. Maar dat zijn 9/10 ook geen écht goede schuilmogelijkheid.

Jammer, anders had je hem eerst een paar dagen een uurtje op het land kunnen zetten. Dan dat iedere keer met een uurtje opbouwen.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 17:28

ja vind ik ook maar ik kan er niks aan doen en op de stal waar we nu staan moeten we zelf buiten zetten en als we 1x niet kunnen zit mijn paard 24uur (misschien 23 uur als ik wel kom rijden) op stal...
Maar we zijn druk bezig met een verplaatsbare, betaalbare schuilstal te vinden.

Unkn0wn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:17

Wacht even, nu staat hij op een zandpaddock en s'nachts op stal zonder deken, maar je hebt geen stal tot je beschikking?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:28

Ik neem uit dat ze van deze stal gaat verhuizen naar het "kale" weiland zeg maar?

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 18:35

op de stal waar hij nu staat staat hij overdag in de zandpaddock en snachts op stal en we willen hem zo snel mogelijk op het weitje hebben ;)

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:13

ik zou beginnenmet 3 uurtjes en om de 4 dagen een uurtje langer tot het een uur of half 11 11 uur is en dan gewoon 24/7 naar buiten, zo doen ze dat in ieder geval bij ons op stal.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:38

original_ schreef:
ik zou beginnen met 3 uurtjes en om de 4 dagen een uurtje langer tot het een uur of half 11 11 uur is en dan gewoon 24/7 naar buiten, zo doen ze dat in ieder geval bij ons op stal.

Dat is dus het probleem, dat kan niet ;) Ze heeft namelijk geen stal, dus paard zal sowieso aan een stuk door op het land staan.
Misschien kan je een stuk afzetten en heel kort maaien? Ik weet niet of dat nut heeft, maar het is een idee...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:41

een graaskorf omdoen en daarmee afbouwen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:57

Klein stukje (bv. 10 bij 10 meter) afzetten met schrikdraad, en dat kaal laten eten. Elke dag een klein strookje gras erbij geven, en voor de rest hooi voeren. Het strookje gras kan steeds iets groter worden, en de hoeveelheid hooi kan afgebouwd worden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:04

Doordat het nu in de nacht zo koud is gaan de plantjes ( gras) een beschermlaag om het plantje kweken. In de nacht is het donker en koud, dus kan het plantje anders niet overleven. Dit beschermlaagje kan voor paarden schadelijk zijn. Daarom is het , zeker dit jaar want het is veel te koud voor de tijd van het jaar, heel belangrijk om goed op te bouwen. Wij hebben op dit moment al 4 zieke paarden staan.. Terwijl ze nu na 2 weken land pas 2,5 uur staan.

Heb je niet toevallig een boer ofzo in de buurt? Misschien dat hij schapen/koeien het hoge gras weg kan laten grazen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:37

VeerenAshley schreef:
Klein stukje (bv. 10 bij 10 meter) afzetten met schrikdraad, en dat kaal laten eten. Elke dag een klein strookje gras erbij geven, en voor de rest hooi voeren. Het strookje gras kan steeds iets groter worden, en de hoeveelheid hooi kan afgebouwd worden.

Dat is een slim idee. Wij doen ook aan strookbegrazing, de paarden (3 stuks) krijgen per dag een meter gras erbij (weitje is niet zo heel breed, ik schat een meter of 6) en 's avonds halen we ze naar de paddock. Het is namelijk helemaal niet goed voor paarden om 24/7 op gras te staan. Geef een zo klein mogelijk stukje, en voer hooi bij. Zorg er ook voor dat je paard dat hooi nodig heeft!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:42

Maaien is mij altijd verteld is GEEN goed idee als hij er meteen op moet.
Als je paard 24/7 op de wei gaat zou ik zijn dek af halen, ja dat lees je goed af.
stel je voor je het gaat regenen ( dat gebeurt hiet nogal vaak) en het regent een beetje in zijn deken omdat hij geen schuilstal heeft. En het blijft naar weer maar geen regen meer. dan duurt het dagen voordat de deken van binnen droog is en staat je paard met een vochtige deken op. Daar word hij zieker van dan dat hij "bloot" buiten staat helemaal als hij nu ook zonder dek staat. snap je?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:00

Bovendien heeft het paard helemaal geen deken nodig. Het is geen winter, paarden kunnen prima buiten staan zonder dek.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:04

afgelopen week zijn mijn paarden 3 keer op de wei geweest. eertse keer 1,5 uur, 2e keer 2,5 uur en de 3e keer 3 uur. gisteren zijn ze 5,5 uur geweest deze week wordt t moeilijker omdat ik in mn uppie ben en niet met 2 paarden ga fietsen...
maar over een paar weken gaan ze er ook helemaal naartoe!

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:42

VeerenAshley schreef:

ja, hier vroeg ik naar!
ik weet alleen niet hoeveel m2 ik moet afzetten en hoeveel moet ik er elke dag bij doen?
het gaat om een av van 1.56

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:43

Nessah schreef:
Doordat het nu in de nacht zo koud is gaan de plantjes ( gras) een beschermlaag om het plantje kweken. In de nacht is het donker en koud, dus kan het plantje anders niet overleven. Dit beschermlaagje kan voor paarden schadelijk zijn. Daarom is het , zeker dit jaar want het is veel te koud voor de tijd van het jaar, heel belangrijk om goed op te bouwen. Wij hebben op dit moment al 4 zieke paarden staan.. Terwijl ze nu na 2 weken land pas 2,5 uur staan.

Heb je niet toevallig een boer ofzo in de buurt? Misschien dat hij schapen/koeien het hoge gras weg kan laten grazen?

oke bedankt dat wist ik niet!
hmm ja misschien kan ik een boer vragen om het kort te laten grazen, bedankt!

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:44

hestejente schreef:
VeerenAshley schreef:

Dat is een slim idee. Wij doen ook aan strookbegrazing, de paarden (3 stuks) krijgen per dag een meter gras erbij (weitje is niet zo heel breed, ik schat een meter of 6) en 's avonds halen we ze naar de paddock. Het is namelijk helemaal niet goed voor paarden om 24/7 op gras te staan. Geef een zo klein mogelijk stukje, en voer hooi bij. Zorg er ook voor dat je paard dat hooi nodig heeft!

oke bedankt!
hoeveel m2 moet ik dan op het begin afzetten?

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:48

doerakje schreef:
Maaien is mij altijd verteld is GEEN goed idee als hij er meteen op moet.
Als je paard 24/7 op de wei gaat zou ik zijn dek af halen, ja dat lees je goed af.
stel je voor je het gaat regenen ( dat gebeurt hiet nogal vaak) en het regent een beetje in zijn deken omdat hij geen schuilstal heeft. En het blijft naar weer maar geen regen meer. dan duurt het dagen voordat de deken van binnen droog is en staat je paard met een vochtige deken op. Daar word hij zieker van dan dat hij "bloot" buiten staat helemaal als hij nu ook zonder dek staat. snap je?

oke bedankt, dan zonder dek :D
hij is wel al 23, als ik dan heel veel hooi neerleg houd hij zichzelf dan wel warm?
en het is een 0 grams deken (zomerdeken) .

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:49

hestejente schreef:
Bovendien heeft het paard helemaal geen deken nodig. Het is geen winter, paarden kunnen prima buiten staan zonder dek.

het paard is 23 jaar en zijn wintervacht is zo goed als weg.
red hij zich dan wel als ik veel hooi neerleg?

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:51

Janientje schreef:
original_ schreef:
ik zou beginnen met 3 uurtjes en om de 4 dagen een uurtje langer tot het een uur of half 11 11 uur is en dan gewoon 24/7 naar buiten, zo doen ze dat in ieder geval bij ons op stal.

Dat is dus het probleem, dat kan niet ;) Ze heeft namelijk geen stal, dus paard zal sowieso aan een stuk door op het land staan.
Misschien kan je een stuk afzetten en heel kort maaien? Ik weet niet of dat nut heeft, maar het is een idee...

ik dacht ook al aan maaien maar net zegt iemand dat dat heel slecht is?