paarden schuren hun staarten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

paarden schuren hun staarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:04

wij hebben een "klein" probleem bij ons op stal. Het is niet iets dat pas is begonnen maar wel iets dat steeds weer terugkeert. Zoals de titel zegt, alle paarden schuren hun staart bij ons op stal (5 stuks, niet één uitgezonderd). Ik begrijp absoluut niet waar dit van kan komen.

* We ontwormen alle paarden zeer regelmatig (eens per 12 weken) met afwisselende wormpasta's (duurdere merken).
* het is niet gebonden aan de zomer, dus gebeurt ook in de winter (kan dus niet van vliegjes komen?)
* het gaat puur om de staarten, niet de manen (geen zomerexceem, wat sowieso wel heeel toevallig zou zijn omdat ze het allemaal doen)
* de stallen worden dagelijks gemest/opgestrooid enz. dus zijn schoon.
* de paarden komen dagelijks enkele uren op de wei en worden daarnaast gereden
* ze worden dagelijks/om de dag gepoetst
* 2 paarden staan op gewoon stro, de rest op hennep-stro
* ze krijgen dagelijks voordroogkuil, havens-sportbrok, muesli, gras (wei) en wortels op hun menu.

Hoe kan ik voorkomen dat ze hun hele staarten aan gruzelementen helpen en wat kan dit in vredesnaam veroorzaken? Ik vind het zielig voor ze en natuurlijk ook erg zonde.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:17

ik zou om de oorzaak te achterhalen denk ik toch eens de DA laten komen. misschien zit er wel iets in het hooi of voer wat dit veroorzaakt... je weet het nooit...

ik weet niet waar ze schuren? als ze op stal staan of ook in de wei?
je hebt voor in stal van die bezemkoppen (weet niet hoe het precies heet, maar zijn net bezemkoppen) die je aan de muur kan bevestigen, zodat je paard daaraan kan gaan schuren en dan niet zn hele staart verrampeneerd...
maar ik zou toch heel snel de oorzaak proberen te achterhalen.

Muronia

Re: paarden schuren hun staarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:19

dank je voor je reactie. Ze doen het alleen op stal. Zo'n bezem is misschien een optie, maar inderdaad, ik zou wel willen weten waarom ze dit doen. Ik lees ook dat het te maken kan hebben met de suikers in het voer, maar ik denk dat we eigenlijk niet heel vreemd voer geven qua merk en hoeveelheid. Dat begrijp ik dan weer niet.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:23

misschien dat het toch een 'verkeerde' partij kuil is... dat er toch een hoop suikers in zitten en ze daar heftig op reageren... is wel lastig, vooral omdat ze het allemaal hebben...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:20

ja inderdaad, of het is van het voer of misschien heb je kippen lopen? hadden wij in stal ook luis van....je ziet ze bijna niet maar jeuken dat ze doen. Heel de stal leeg gehaald en ontsmet. Maar ook nu met de verhaartijd toch goed blijven poetsen, scheelt ook een hoop jeuk

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 14:27

kippen hebben we niet, wel dwerggeitjes, die lopen bij mijn oude merrie in de stal. Kunnen die ook luizen hebben?

Nu ik er zo over nadenk.. ons voordroogkuil komt van een soort natuurgras. Zit misschien meer in dan in normaal gras?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:29

mijn paard begint (net als een hoop andere paarden bij ons op stal) ook te schuren als er teveel suikers in het voer zitten. In wortels zit ook veel suiker.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:31

twee van mijn paarden doen het elk jaar alleen met de zomer en er veranderd niets nu heb ik een middel bij de paardendrogist gekocht een olie dit moet je elke 2 dagen erop smeren en ik moet zeggen we zijn een week verder en ze doen het niet meer.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:33

Ik zou ook denken aan teveel suikers.Dus laat je voordroog eens controleren en stop met de wortelen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:36

Ik heb ditzelfde probleem met mijn ruin. Iedere zomer is het raak. Hij schuurt alleen zijn staart en alleen na het rijden. Als ik hem uit de wei haal en op stal zet is er niets aan de hand. Na het rijden is het feest.
Nu spoel ik de staart iedere keer na het rijden uit met water in de hoop dat het helpt..

Wat heb jij voor iets gekocht linda212?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:08

-Namiro- schreef:
Ik heb ditzelfde probleem met mijn ruin. Iedere zomer is het raak. Hij schuurt alleen zijn staart en alleen na het rijden. Als ik hem uit de wei haal en op stal zet is er niets aan de hand. Na het rijden is het feest.
Nu spoel ik de staart iedere keer na het rijden uit met water in de hoop dat het helpt..

Wat heb jij voor iets gekocht linda212?

Bij jou lees ik dat het in de zomer is,
het zou dus een vorm van zomereczeem kunnen zijn.

Ik denk bij de TS ook aan te veel suikers.
Die wortelen zouden dit kunnen veroorzaken.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:12

Mijn ruin doet het ook en wel het hele jaar door maar in de winter heeft hij een deken op waardoor het deken het meeste krijgt te verduren. Zodra het deken afgaat is zijn staart niet meer om aan te zien! Hij deed dit al waar ik hem heb gekocht en het is zeker geen zomerexceem. In de vier jaar dat ik hem heb, heeft hij al verschillende partijen hooi gehad dus ik denk ook neit dat het ligt aan de voedingsstoffen in het hooi (ik heb nog geen verschillen gemerkt allesinds).

Dus ik ben ook wel benieuwd naar het middel van Linda212

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:49

Die van mij doet het ook!
En ik heb een tip gehad van een stalgenootje!
Je moet met betadine schampoo het stuk wat hij schuurt wassen! Bij ons gaat het dan altijd weer een paar weekjes goed! Dus elke keer als het terug komt weer doen, in de loop van tijd word het dan steeds minder vaak!

Succes

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:50

te droge huid?
wij masseren met babyolie

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:55

Helaas doet mijn merrie het ook. De halve staart is er al af.
Wij gaan nog extra in de stal de wanden glad stucen.

Ik voer Marstall Vito en hooi

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:33

je moet da is laten nakijken mischien hij hij last van iets ofzo of met zijn of haar dna ;)

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:36

mijn pony schuurde ook altijd haar staart kapot met tot bloedend toe.... wij gebruikten msm creme om het een beetje tegen te gaan. dit werkt super, het is verkoelende en pijn/ jeuk verdovende creme

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:18

@xVerax: ik heb zelf niet het idee dat het zomerexceem is. Hij doet ook helemaal nix met z'n manen. Als het zomerexceem was zou hij het ook doen als ik hem gewoon op stal zet. Ik zie echt een patroon van schuren na het rijden.

@Robbedoes: babyolie smeer ik ook. Ik heb het idee dat het daar iets minder van wordt...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 07:36

ik denk in mijn geval dat ik inderdaad mijn voer na moet kijken en dat suikers de oorzaak zijn. Ik ga jullie op de hoogte houden!

Namiro.. zou het bij jou niet kunnen zijn dat je paard last heeft van zijn eigen zweet? dat hij daarom schuurt? Sommige mensen (en vast ook paarden) zijn allergisch voor hun zweet.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:40

ik heb het voor jullie opgezocht
Het is Manenliqiud en kost 11.95
Ik ben het gaan proberen en mijn paarden schuren niet meer

betssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:43

ben benieuwd hoe dit afloopt!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:50

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:55

Die van mij doet het sinds een week weer..
Bij mij is het ong. om het jaar, alleen ze staart.. middeltjes geprobeerd het helpt allemaal maar even.
Nu oplossing, gewoon een vliegendeken in stal om :)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:55

Mijn paard schuurt ook af en toe,alleen haar staart. Ik smeer er wat leovet huidolie in en probleem is opgelost!

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:59

die van mij schuurt zodra hij zn deken opkrijgt
Ik gooi er regelmatig haarwortellotion op van de kruidvat
Kost maar een paar euro en werkt wel.