Hoe reageerd paard op onweer ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabySharif

Hoe reageerd paard op onweer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:37

Mijn paardje staat sinds een Zondag dag en nacht op de wei omdat hij een peesblessure heeft.
Maar gisteren ging het opeens heel hard onweren hierzo.

Volgens mij heeft hij er geen last van gehad want hij stond er rustig op het land.

Hoe reageren jullie paarden op onweer en wat kan je eraan aan doen wanneer ze er toch bang voor worden ?

Poiuytrewq

Re: Hoe reageerd paard op onweer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:40

Ze staat rustig in de wei of gaat in stal staan.
Ligt eraan hoe hard het regent :D. Op onze wei is alleen een zelfgebouwde stal waarin ook ik kan schuilen. Ben erin gaan staan toen ik er ook met onweer was, paard kwam erbij staan, het was best heftig aan het onweren maar zij stond 'm gewoon hard te chillen.

GabySharif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:43

Ja volgens mij hebben ze er ook echt niet veel last van ! Maar ik ben dan zelf best bang wanneer er iets gebeurd omdat hij er toch voor zijn rust op moet staan voor zijn blessure. Want we waren eigenlijk bang dat hij miss wel zou gaan rennen maar dat is gelukkig niet gebeurd !

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:48

mijn paard voelde het al aankomen plakte helemaal aan mij vast toen ik op stal bezig was kwam hele tijd tegen me aanstaan enz. heb ze op stal gezet vanwege de onweer.

mn oude pony (nu inmiddels overleden)stond heel wat jaren geleden buiten midden op de dag. het begon te onweren. ik was op school en oom in de tuin aan het werken.
hij trekt de stekker van het stroomapparaat eruit loopt naar binnen en gaat voor het raam zn handen staan wassen en ziet zo de bliksem inslaan op een weidepaal waar pony maar paar meter vanaf stond ze keek niet op of om

GabySharif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:50

Woh dat is wel wat zeg. Dus eigenlijk hebben paarden helemaal geen last van onweer wanneer ik het zo lees ?!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:51

meeste niet sommige zijn er wel bang voor. die ik nu heb voelde het gister dan aankomen die vond het maar niks maar heeft de stal niet afgebroken. denk dat paarden banger zijn van oud en nieuw het vuurwerk dan, dan van onweer.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:55

Bij ons zijn ze er ook niet bang voor. Ben er ooit wel eens geweest dat het echt tekeer ging, maar ze stonden te eten en keken niet op of om. Sindsdien maak ik me er ook niet meer druk om als het onweert, paardjes kunnen schuilen en blijven er rustig onder, dus niets aan de hand!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:01

Mijn pony's geven ook nix om onweer,ze zijn er gewoon rustig onder.Vorig jaar sloeg de bliksem op een boom die pal naast de wei stond,de boom splijte door de midden [stronk bleef staan] en viel over de draad het land in.Het was echt een flinke boom wat er lag,de pony's stonden gewoon de blaadjes te eten v.d. boom.Maar ik blijf het altijd eng vinden hoor,ze staan wel 24/7 buiten in het open land.De onweer van afgelopen nacht heeft een 2 jarig paardje van een bokker het leven gekost.Echt veilig is het niet in de wei met onweer.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:03

die blijven altijd lekker staan eten :P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:37

mijn paard en haar maatje vinden onweer ook niet eng. Ze staan dag en nacht buiten met schuilmogelijkheid. Het is een kleine stal en ben gaan nadenken midden in een onweersbui wat ik erger zou vinden. Als ze s'nachts op stal staan en het onweer slaat in dan overlijden ze aan brandwonden want ze zitten opgesloten en als ze in de bak getroffen worden zijn ze op slag dood. Klikt heel bizar maar ik laat ze nu maar buiten staan met onweer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:38

Mijn paard reageert op mij als ik op onweer reageer ;)
Het is dus niet verstandig als ik ga rijden als het onweert :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:40

Nou ik heb vannacht geen oog dichtgedaan eigelijk.
Denk niet dat mijn paard er erg op reageert ze staat zoiezo buiten heb ik liever dan binnen aan de ene kant.
Maar goed met onweer ben ik nooit gerust.
Een verzorg van mij is door de onweer in paniek geraakt en door de draad enzo ze heeft het niet overleefd dus nee ik hou er niet van.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:46

mijn paarden kijken er niet eens meer van op, maar die zijn het ook al gewend om er in buiten te staan.
ik ben er zelf in de loop van de tijd ook minder ongerust op geworden, kijk prettig vindt ik het nooit, maar ik durf het wel aan om ze gewoon buiten te laten staan :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:25

Ik heb eens meegemaakt dat het keihard regende, met onweer erbij. Het onweerde recht boven ons, terwijl wij alle paarden van stal binnen deden.
Nou alle paarden reageerden er wel degelijk op!

Als het heel hard regent zijn onze paarden ook drukker dan normaal. Maar dan moet het wel heel hard gaan.:P

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:30

GabySharif schreef:
Mijn paardje staat sinds een Zondag dag en nacht op de wei omdat hij een peesblessure heeft.
Maar gisteren ging het opeens heel hard onweren hierzo.

Volgens mij heeft hij er geen last van gehad want hij stond er rustig op het land.

Hoe reageren jullie paarden op onweer en wat kan je eraan aan doen wanneer ze er toch bang voor worden ?

Ik ben sinds kort van mening veranderd.. als het onweert, zet je paarden binnen.
gisternacht ben ik mijn paard verloren, terwijl ze op het land liep.
Ze hoeven niet in paniek te raken, maar als de bliksem je paard vindt, doe je er niks tegen.

gohya schreef:
Maar ik blijf het altijd eng vinden hoor,ze staan wel 24/7 buiten in het open land.De onweer van afgelopen nacht heeft een 2 jarig paardje van een bokker het leven gekost.Echt veilig is het niet in de wei met onweer.

Zoals zij idd al aangeeft.

Roccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:09

Ik merk aan de groep paarden die hier achter ons huis lopen dat ze vaak wat onrustig worden als er een donderbui naderd.
We kunnen dus vaak aan hun merken dat er iets op komst is.

nichtjejury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:52

Het paard van mijn tante reageert er gelukkig helemaal niet op... En anders gaat ie gewoon in de stal staan...

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:57

die van mij zijn ook geen fan van onweer!!
als ze buiten staan gaan ze door het lint als ze merken dat het gaan onweren. Staan ze op stal dan staan ze in een hoekje.
Ik heb er zelfs een staan die je ook niet hoeft te gaan rijden na onweer want je ligt er gegarandeerd naast!! (bijna blinde paniek)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:12

Ik vind het altijd maar lastig: de meeste blijven heel rustig en de kans dat de onweer inslaat op de stal is veel groter als dat hij inslaat op een indivudueel paard.... in ieder geval, zo dacht ik erover. Tot het verlies van Snowflake (van Ploegie) afgelopen week door de onweer op mijn stal.
Ik ga ze niet binnen halen, op stal kunnen ze ook in paniek raken en ongelukken gebeuren en de kans dat bij ons op stal dit nog een keer gebeurt moet toch nu bijna nihil zijn, maar toch....

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:16

ik ken een heel eng verhaal over inslag in een wei 9 paarden dood :(
eigenares had er pas 4 binnen kunnen zetten :(

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:17

De meeste paarden interesseert het niets, inclusief die van mezelf. Toch haal ik haar altijd binnen met onweer. Op het dak van de stal staan geleiders en in een weiland zijn paarden toch vaak het hoogste punt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:49

Yessy schreef:
De meeste paarden interesseert het niets, inclusief die van mezelf. Toch haal ik haar altijd binnen met onweer. Op het dak van de stal staan geleiders en in een weiland zijn paarden toch vaak het hoogste punt.

Maar dat van het hoogste punt is ook zeker niet altijd waar hoor. Wil je nu niet bangmaken maar ken plekken waar ze geleiders hebben en alsnog op de stal of iets dergelijks inslaan. Of op de wei paal terwijl er een hogere stal naast staat.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:24

Mijn overleden pony was altijd gigantisch in de stress van onweer. Dan deed ze niks anders als super hard hinnikken en langs het hek rennen. Het begon meestal al voordat de eerste klappen hoorbaar waren. Mijn 2 nieuwe Haflingers staan op een paddock met schuilstal en gaan binnen staan als het dondert. Mochten ze op de wei staan ga ik ze er direct afhalen :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:13

Die van mij reageren totaal niet op de onweer. wel de periode voor de onweer zijn ze erg druk, dan voelen ze de druk die er in de lucht hangt, en dan zodra de eerst donder gelost is kakken ze helemaal in.
Als die van mij, zoals nu, dag en nacht op het land lopen haal ik ze neit binnen met onweer. ze staan nu op een landje, tussen twee huizen in (ongeveer 20 meter breed) en aan de achterkant, waar ze savonds altijd hooi eten, zit een grote loods en bomen waar ze onder schuilen, zowel de huizen als de loods zijn voorzien van geleiders en de stal juist niet, dus laat ze eigenlijk nog liever buiten staan als binnen. als ze echt in een groot open veld zouden staan vind ik het een ander verhaal. maar nu laat ik ze lekker buiten lopen.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:22

mijn paarden gaan overdag altijd naar buiten tenzij het ijzelt of onweert.
ze zijn er niet bang van, maar omdat zij het hoogste punt in een weiland zijn tijdens een onweersbui, zijn ze natuurlijk heel kwetsbaar.