Stalling verhuren of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrna91

Stalling verhuren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 14:09

De titel zegt het eigenlijk al.

Mijn probleem is namelijk: volgend schooljaar, dus 01-09-2010 ga ik beginnen aan een nieuwe opleiding.
Deze opleiding is niet bij ons in de buurt. Maar school heeft een pensionstalling waar ik mijn paard kan stallen.
Mijn paard gaat dus mee als ik op kamers ga. Nu hebben wij straks thuis een stal vrij.

Omschrijving:
Zeer ruime stal (3.5 bij 5.5) met luik en uitloop naar een ruime paddock (ongeveer 30x8) en (40x 6) de paddock is in een L vorm
Verlichte buitenbak van 20 x 38 en binnenbak )op 5 km afstand kosten daarvoor zijn per jaar € 50 voor leden en € 100 voor niet leden)
Weiland van 17x40 met een hele hoge omheining van z'n 2 meter.
En nog een groot weiland van ruim een halve hectare. Dus zomer en winter volop weidegang
Ruimte zat over dus. al dat weiland is wel errug veel voor alleen een shetje.

Mijn idee was dus om dit te gaan verhuren zodat ik mijn paard ook kan bekostigen in Dronten.
Maar het probleem is dus mijn vader wil er zo min mogelijk me te doen hebben. Dus het paard moet altijd zelf gevoerd en verzet worden.

Heeft iemand enig idee of dit aantrekkelijk is voor iemand en zo ja wat kan ik dan ongeveer gaan vragen per maand.
Mijn paard komt alleen in de zomervakantie weer mee terug en misschien in de mei vakantie. Dan is er de mogelijkheid om even een noodstal te maken.

Het is trouwens omgeving HARDENBERG.
(oud-Bergentheim)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:12

Ik zou het niet doen aangezien je vader het eigenlijk niet wil, want dat is wat ik er op uit maak. Alleen voor het geld moet je zoiets niet doen want je krijgt toch vreemden op je erf, het paard kan wat mankeren (wie houd een oogje in het zeil...) etc.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 28-04-10 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Boemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:13

Ik zou daar heel goed over nadenken stel dat de school jou niet bevalt en je dus eerder met je paard terug komt dan je had verwacht dan moet je die mensen ook weer uit de stal jagen want anders moet jij weer op zoek naar een andere stalling

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:13

Tsja, iedereen zoekt iets anders. Als je erover uit bent dat je het wilt gaan verhuren (niet iedereen wil vreemden op zn pad) zou ik het vanaf het begin af duidelijk aangeven hoe het zit met voeren.
Aan de reacties die je daarop krijgt merk je snel genoeg of er vraag naar is.
Wat je zou kunnen vragen, geen idee. Hier in de omgeving liggen de stallen rond de 250 euro voor zelfmest / zelfvoer.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:14

Ik sta zelf ook op een stal waar ik alles zelf moet doen. Zit op 2km van een binnenbak en we hebben een buitenpiste van 40x20. Onze stallen zijn wel net iets kleiner maar het weiland dan weer net iets groter. (Denk niet dat dit het nou precies gaat maken :P). Ik betaal per maand 100€ maar moet de rest dus alles wel zelf doen en hooi, eten, .. zelf aankopen. Omdat we met 3 zijn hebben we wel een beurtrol. Bij ons stond er pas een stal vrij en die was vrij snel weer verhuurd dus ik denk wel dat er vraag is naar zulke stalling omdat het op een manege al snel heel duur wordt.

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 14:25

Zo wat veel reacties al zeg

Ja ik zet zelf ook heel erg mee als het mij niet bevalt en dan...
Mijn shetje wil mijn zusje nog wel voeren...maar die heeft niet zoveel voer ect.
Ik ga er eerst nog is even heel goed overnadenken. Ook als ik mijn paard is een keer een weekend thuis wil hebben of in de vakantie mee wil nemen naar huis voor wedstrijden ect. Eigenlijk zou het makkelijk zijn om dan nog een ''reservestal af te timmeren want er is plek genoeg dan heb je het hele probleem opgelost. alleen moet papa dat wel willen

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:31

Als ik jou was zou ik het wel doen :))
Ik zou het juist wel fijn vinden om alles zelf te doen :j
Als ik alles erbij zou kunnen gebruiken zou ik zo'n €120,- p.m voor betalen :)) :o :))

Gini

Re: Stalling verhuren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:49

Of je het moet doen of niet, moet je zelf beslissen.
Maar ik vind wel de prijzen hier genoemd heel hoog. Als ik alles zelf zou moeten doen (dus echt alles: voeren, mesten, wei mesten, voer aankopen, hooi aankopen, vlas aankopen, mest laten ophalen,...) dan zou ik maximum 100 euro aan huur willen betalen. En liefst zelfs nog iets minder.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:13

100€ lijkt mij ook het maximum. Wel even vermelden dat ik zelf de mest niet moet laten ophalen (lijkt mij ook een dure kost op jaarbasis?). Als je echt meer gaat vragen zijn de meesten goedkoper af op een manege..

mandyrakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:28

ik zou het wel doen,
dan voor niet al te veel. 100 euro per maand ofzo.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:45

Je moet natuurlijk rekening houden met de regio. In mijn regio zou je daar makkelijk 150 euro voor kunnen vragen. Maar moet er sowieso niet een paard bij, anders staat het shetje toch alleen?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:59

als je de stal verhuurt, zit de huurder met flink wat regeltjes opgescheept.
het lijkt mij niet verstandig om te verhuren, ook al omdat je dan zelf je stal kwijt bent als je hem een weekend mee naar huis wilt nemen.
ik zou op zoek gaan naar een shet-vriendje voor jullie eigen shet. triest hoor als dat dier altijd alleen moet staan. en dan kom je een weekend met je paard terug, hoi denkt de shet, we zijn weer samen. en na 2 dagen vriendje weer weg.
en het werk maakt bijna niets uit voor 1 of 2 shetten.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:10

Ik sta ook bij mensen thuis op zo'n plek.
In principe moet ik ook alles doen maar in de praktijk moet ik ze best vaak storen. Daarnaast is de mijne nu ziek waardoor ik toch hun hulp nodig heb met voeren van brood met medicatie.
Alleen aan beginnen dus als je (vader) eventueel wel bij wil springen.

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:21

Ja ik zit nog echt in dubio wat we gaan doen. stooisel voor in de stal is aanwezig plus dat mijn vriend hooi heeft dus daar kan je ook relatief goedkoop aankomen. Als ik mijn stal niet ga verhuren komt er iig een shetje bij hoor ;) wil het de mijne niet aan doen om alleen te laten staan

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:19

Ik zou het niet doen, maar wel een maatje erbij nemen voor je shetje.
Nu kan je altijd terug komen met je paardje, straks gaat het lastiger als er iemand in staat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:20

ik ben het met Zeeuwtje68 eens
Je vader staat er niet achter, het levert in jouw regio misschien 50 a 75 euro per maand op en je levert veel in aan vrijheid en moet kosten maken voor een noodstal.
Zou dan liever een shetje erbij nemen, of desnoods een shetje in pension (zonder gebruik van jouw stal, dus delen met andere shet) voor heel weinig zodat je zelf geen extra dier hoeft aan te schaffen en iemand hebt die je pony mee kan verzorgen met zijn of haar eigen...

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:14

lijkt mij dat er zat mensen zijn die dit zoeken , je kan in je advertentie ook
aangeven dat het ideaal is voor bv paard wat op rust moet op de wei ,voor
peesblesure ofzo dan
houd je de stal buiten spel .
denk dat 80 / 90 euro normaal is voor enkel weidegang .

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:11

ik zou er eerst eens heel goed met je vader over gaan praten wat hij er nou echt van vind. als hij het echt niet wilt houdt het gauw op natuurlijk.

en verder, ik weet niet hoelang je opleiding duurt, maar als het bv maar voor 1 jaar is, dan is het niet echt aantrekkelijk voor iemand om te gaan huren. als het voor bv 4 jaar is, dan zou het wel prima verhuurbaar zijn, alleen heb je natuurlijk wel een probleem als je besluit eerder te stoppen met je opleiding. want je kan die huurder niet a-la-minute op straat zetten.

ik weet niet hoe het bij jou in de omgeving zit qua prijzen, maar hier zo ik voor een kale huur niet meer als 100 euro p/m betalen. zelf zit ik op een doe-het-zelfer voor 130 en dit is incl. hooi, stro en mest afvoer.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:25

De grote vraag is volgens mij of jij de stalling in Dronten wel kunt betalen als je je huidige stal NIET verhuurt? :? Er zijn wel meer stallen waar je alles zelf moet doen, dus dat je vader er verder niets aan wil doen hoeft geen probleem te zijn. En je kunt een schriftlijk contract afsluiten met de huurder waarin je duidelijk een korte opzegtermijn zet (een maand lijkt me heel redelijk), voor geval je eerder met je opleiding stopt ofzo.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:08

blue_kim schreef:
ik zou er eerst eens heel goed met je vader over gaan praten wat hij er nou echt van vind. als hij het echt niet wilt houdt het gauw op natuurlijk.

en verder, ik weet niet hoelang je opleiding duurt, maar als het bv maar voor 1 jaar is, dan is het niet echt aantrekkelijk voor iemand om te gaan huren. als het voor bv 4 jaar is, dan zou het wel prima verhuurbaar zijn, alleen heb je natuurlijk wel een probleem als je besluit eerder te stoppen met je opleiding. want je kan die huurder niet a-la-minute op straat zetten.

ik weet niet hoe het bij jou in de omgeving zit qua prijzen, maar hier zo ik voor een kale huur niet meer als 100 euro p/m betalen. zelf zit ik op een doe-het-zelfer voor 130 en dit is incl. hooi, stro en mest afvoer.

wow wat goedkoop

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:18

ik zou ook iemand zoeken die een shetje of oud paardje ofzo heeft...maar als het maar voor tijdelijk is is het denk ik niet echt aantrekkelijk. Ik zou niet graag weer verhuizen met mijn paardje als je ergens lekker staat...

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:24

Lekker die stal voor jezelf aanhouden... Ik ben het met Barbaras eens dat een tijdelijke stal mij ook absoluut niet zou trekken. als je ergens lekker staat, wil je daar blijven! en inderdaad, wat als je je studie niet leuk vindt, terug wil komen... dan kan dat niet! gewoon een shetje erbij en jij lekker naar Dronten...

Ik zeg: niks meer aan doen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:52

Ik zou in deze situatie eerst eens met pa / familie om tafel gaan zitten om duidelijk te krijgen wat hij er precies aan wil doen. De shet zal toch ook in de gaten gehouden moeten worden en wat basis-verzorging nodig hebben :)

Als je weet wat je vader er aan wil doen , dan heb je ook een completer beeld van wat je aanbiedt :)

Wil je graag een ander paardje erbij , dan zou ik eerst eens kijken of er niet toevallig iemand in de buurt een pony heeft en wat weinig ruimte daarvoor heeft.

Zo iemand kan hartstikke blij zijn met wat extra weidegang !

Daarmee kun je dan gewoon afspreken dat ze dat beestje erbij kunnen zetten , zolang als jouw paard weg is. Komt jouw paard tijdelijk terug dan maakt dat ene ponietje ook niks uit , kan er best bij blijven lopen , die kan dan wel samen met je Shet in 1 stal of onder bomen schuilen wellicht ? :)

En zodra je paard weer echt terugkomt kun je dan de weidegang beëindigen en gaat het beestje weer gewoon terug naar huis , naar wat hij anders ook had gehad :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:04

sjonnie48 schreef:
blue_kim schreef:

wow wat goedkoop

ben ook erg tevreden :D

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 07:25

Wat veel reactie's zeg.
De opleiding zelf duurt 4 jaar.
Daarom had ik ook zoiets van er is hier plek zat.
En om de kosten van mijn paard een beetje te spekken zou het ideaal zijn als iemand hier een paardje kan stallen.
Maar iid zoals ik al gelezen had. Als het paard ziek word en dan?
Mijn ouders zijn absoluut geen paarden mensen Ik heb al sinds mijn 10e een eigen pony (nu dus 9 jaar) en altijd alles zelf moeten doen en regelen qua verzorging. Nu vind mijn zusje het ook wel heel leuk de paarden dus zij is denk ik degene die ook wat kan helpen enzo....en zij gaat straks ook mijn shet verzorgen en z'n toekomstige maatje? Zit er misschien aan te denken om een groot pony veulen te gaan kopen maar denk dat die om teveel aandacht vraagt. Iemand tips? heb niet zo'n heel groot budget en wil wel graag een gezond paardje.