Manegepaarden krijgen weinig beweging, dierenmishandeling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klaver4dieren

Manegepaarden krijgen weinig beweging, dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 15:05

Op Dierennieuws-forum hebben we nu stelling van de week over paarden!

Paarden in de manege krijgen te weinig beweging en dat is dierenmishandeling!

- Paarden moeten voldoende weidegang hebben.

- Te vaak staan paarden de hele dag op stal omdat de eigenaar te weinig tijd heeft.

- Een paard zou eigenlijk s'morgens naar buiten moeten en pas s'avonds weer naar binnen.

- Of je moet het paard zeker 3 x per dag uit die stal halen voor te rijden aan de stapmolen of in de wei.

Wat is jouw visie op paarden op stal?

Hoe vaak gaat jouw paard naar buiten?

Peter Klaver, dierenarts

Qimm

Re: Manegepaarden krijgen weinig beweging, dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:08

Als de paarden de hele dag op stal staan omdat de eigenaar geen tijd heeft zijn het ook geen manege paarden... Die krijgen meestal (te) veel beweging maar dan in de lessen.

Tuurlijk moet elke paard minstens enkele uren in de wei/paddoc kunnen. maar ja, kun je wel over discussieren, maar ik denk dat iedereen er zo over denkt.

xJitske

Onze paarden staan altijd in een buitenbak met inloopstal en op dit moment staan ze een halve dag in de wei.

sammyvriend

100% mee eens.
Ik heb geen paard maar bij ons op stal staan ze 24u per dag buiten.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:10

overdag buiten, savonds weer naar binnen.
in de zomermaanden staan ze 24/7 buiten.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:11

mijn paarden gaan smorgens meest al voor 7uur uit stal of in de paddock of in de wei, tot ±half 7 in de avond.
mijn jaarling kan vrij zijn box snachts uit naar de paddock toe.
zomers staan ze dag en nacht op de wei.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:12

Hier ook sinds een half jaar een loopstal met paddock.
Toen ik nog op een manege stond, kwam de pony er in de ochtend ongeveer 2 uur uit in de paddock en in de middag om gereden te worden. Zodra het land beschikbaar was ging hij dag en nacht op het land.

edit
Mijn visie op stal, helaas is het niet overal weggelegt om alle dieren op de weide of paddock te hebben staan. Ook is het per stal eigenaar verschillend hoeveel de dieren buiten komen. Ik ben blij dat onze pony nu zelf kan kiezen binnen of buiten. Hij is daardoor ook rustiger geworden ondanks dat hij minder werkt.
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 25-04-10 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Finstar1991

In de zomer 24/7 buiten.
In de winter meestal van een uur of 7 tot een uur of 4 á 5

Maeh

Ik zou niet alle manege's over één kam willen scheren, maar het komt inderdaad wel heel vaak voor dat de dieren simpelweg nooit in de wei staan. Beweging krijgen ze echter zat imo: soms gewoon 3 lessen achter elkaar.
Bij manege's is geld verdienen gewoon prioriteit nr 1 en de rest, zoals het welzijn van het paard, komt op de 2e plek.
Ik vind het verkeerd, maar ook weer geen dierenmishandeling.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:18

Bij mijn manege vind ik eigenlijk ook dat de paarden/ponys te weinig buitenkomen, maar daar heb ik niks over te zeggen. Zomer/winter 1 uur per dag paddock. Verder zo'n 2/3 uur per dag rijden. In de zomer vakantie gaan ze drie weken het land op. De oudere paarden/pony's mogen in de zomer een paar uur per dag op het land. Ik zei al dat ik het weinig vond, maar dierenmishandeling vind ik het ook weer niet. Ik zou ze meer buiten doen, maar ze krijgen wel voldoende beweging. ;) Verzorgpony staat trouwens overdag wei, 's nachts stal. En zo hoort het eigenlijk vind ik.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:20

Palouse schreef:
Ik zou niet alle manege's over één kam willen scheren, maar het komt inderdaad wel heel vaak voor dat de dieren simpelweg nooit in de wei staan. Beweging krijgen ze echter zat imo: soms gewoon 3 lessen achter elkaar.
Bij manege's is geld verdienen gewoon prioriteit nr 1 en de rest, zoals het welzijn van het paard, komt op de 2e plek.
Ik vind het verkeerd, maar ook weer geen dierenmishandeling.

idd, ken een manege daar gaan de manegepaarden snachts op de wei in de zomer :j maar die lopen overdag wel heel veel uur...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:23

Hebben we het nu over manegepaarden of paarden op een manege/pensionstal?

Manegepaarden hebben denk ik genoeg beweging.
Privepaarden op een manege/pensionstal hangt per eigenaar af maar over het algemeen vind ik het wat zielig als ik die beesten 23 uur per dag op stal zie staan die dan eigenlijk vaak ook nog te klein is.
Maar gelukkig zijn daar ook uitzonderingen van mensen die 2 a 3 x per dag komen of iemand laten komen.

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:24

Ik ben helemaal geen voorstander van de huisvesting van de meeste maneges, maar veel manegepaarden lopen echt meer dan pensionpaarden die niet naar buiten kunnen. (vooral in de winter probleem natuurlijk)

Als het enigszins kan ben ik voor 24/7 buiten, anders in de winter 's nachts naar binnen ook geen probleem.

maar zoals al wordt gezegd, maneges zijn niet over 1 kam te scheren, er zitten ook wel een paar diervriendelijke bij:)

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 15:26

Waar ik mij zelf aan stoor, is dat veel paarden vijf minuten voor de les "uit de stal" worden getrokken, het zadel erop en meteen moeten gaan rijden "onder de man" (veelal een vrouw).

Ik vind dat een paard van stal eerst moet worden gepoetst, hoeven uitgekrabd, lekker een stukje moet stappen aan de hand naast de begeleider / rijder en dan opgezadeld (andere volgorde mag ook) en dat RUSTIG worden los gereden, dan een lekker lesje / buitenritje en dan weer afstappen onder het zadel, droogstappen, afzadelen, wassen en droog de stal in!

Dus ook wat positieve aandacht voor het paard!

Peter Klaver, dierenarts
(reed tijdens zijn studie diergeneeskunde jarenlang op zaterdagmiddag op de faculteit Diergeneeskunde Utrecht)
Nu met name keuring van DER-paarden

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:34

Dat manegepaarden te weinig beweging krijgen ben ik het niet mee eens, dat ze die beweging op een niet al te fijne manier krijgen (3 uur per dag een les meehobbelen en geen weidegang) ben ik het wel mee eens.

Ik stond vorig jaar tijdelijk op een grote manege zonder weidegang met mijn paard, haalde haar zo veel mogelijk uit stal en ging ook altijd met haar aan de hand op een veldje grazen zodat ze tenminste iets had. Ik werd toen nog zelfs voor gek verklaard dat ik weg ging verhuizen met haar zodat ze naar een stal met weidegang kon. Volgens die manege eigenaar merkt het paard het verschil niet tussen 3 weekjes weidegang in een jaar of het grootste deel van het jaar weidegang... :n

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:34

Sommige manegepaarden hebben nog nooit gras gezien.
En dat vind ik zo jammer. Ze verdienen 10€ per kind ongeveer. En zijn er ongeveer 10 per uur. Met dat geld kunnen ze toch wat meer vrijheid geven? Maarja.. :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:42

klaver4dieren schreef:
Waar ik mij zelf aan stoor, is dat veel paarden vijf minuten voor de les "uit de stal" worden getrokken, het zadel erop en meteen moeten gaan rijden "onder de man" (veelal een vrouw).

Ik vind dat een paard van stal eerst moet worden gepoetst, hoeven uitgekrabd, lekker een stukje moet stappen aan de hand naast de begeleider / rijder en dan opgezadeld (andere volgorde mag ook) en dat RUSTIG worden los gereden, dan een lekker lesje / buitenritje en dan weer afstappen onder het zadel, droogstappen, afzadelen, wassen en droog de stal in!

Peter Klaver, dierenarts
(reed tijdens zijn studie diergeneeskunde jarenlang op zaterdagmiddag op de faculteit Diergeneeskunde Utrecht)
Nu met name keuring van DER-paarden

en wat hebben die laatste regels nu met dit topic te maken?

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:18

Ik heb op drie verschillende maneges stage gelopen, waarvan er 1 de paarden doorgaans het hele jaar overdag buiten in de paddocks heeft staan (vanaf 8 uur s'morgens) de tweede zet de paarden/pony's voornamelijk in het voorjaar t/m najaar 3 a 4 uurtjes per dag buiten op het land en in de winter worden ze in groepjes losgegooid in de rijhal.

en de 3e heeft helaas geen ruimte om zijn paarden buiten te zetten, deze paarden worden wel losgegooid in de rijhal en in de zomer gaan ze naar het land (ergens anders dan waar de manege staat).

Mijn eigen paard staat in de winter van 8 tot 18.00 buiten in de paddock en in de zomer 24/7 op de wei

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:19

Mijn paard komt van half 2 tot 5 uur buiten in de vorm van een 3 kwartier werk en de rest los lopen.

In de avond komt hij nog 2 uur los en 20 minuten molen.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:20

ziamara schreef:
overdag buiten, savonds weer naar binnen.
in de zomermaanden staan ze 24/7 buiten.

Dit hebben wij ook. :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:21

mijn paarden staan nu al een poosje 24/7 buiten
in de winter 's nachts binnen en overdag (half 9 tot half 6) in de bak ook

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:28

Ja Maneges dat is niet mijn ding.
Geen haar op mijn hoofd die daar een paard wil stallen.
Ik heb de paardjes aan huis lopen in de wei 24/7 en met de natte periode en wintermaanden in de zandpaddock met keuze van stal, die dus altijd open staan.
Voor foto's zie profiel.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:52

klaver4dieren schreef:

Ik heb op vele maneges gereden in mijn leven. En er zijn er (met name in de randstad) waar het toegaat zoals jij zegt. Gelukkig ken ik er ook een aantal waar de paarden zomer en winter de hele dag (en bij enkele maneges zelfs 24/7) buiten staan.
Deze worden voor de les door de lesklant uit de wei gehaald, uitgebreid gepoetst etc. En de klanten vinden het prachtig, die geven graag die positieve aandacht. Als je ze de kans maar geeft.

Dit soort maneges zijn er dus echt wel. En gelukkig steeds meer!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:00

Het woord dierenmishandeling passeert de laatste tijd vaak. Ik denk dat we weer eens goed voor ogen moeten krijgen wat dierenmishandeling echt is. Paardenwelzijn is heel belangrijk en er zijn maneges die daarin de plank nog wel eens misslaan... maar om het nou mishandeling te noemen...

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:13

De dierenbescherming wordt vind ik soms wel eens te snel gebeld. Ze zijn bij ons al weer een keertje langs geweest(jaarlijks vaste prik), omdat mijn (verz.) paard in de modder stond.

Paard krijgt voldoende voer/water is gehele dag aanwezig en hij heeft in de winter een hele dikke winter vacht. (kan er wel een deken om heen doen, zodat het misschien wat minder zielig lijkt, maar hij krijgt deze wonder boven wonder binnen vijf minuten uit. ;) )

Op zich snap ik de mensen ook wel die voorbij fietsen, ons paard staat nu ook nog alleen (komt wel weer een pony/paard bij, maar de financiën zijn er nu nog even niet naar en ze willen geen pensionners meer) (komt van de zomer wel weer een paard bij op het land)