Rijden op de weiden,wie heeft er ervaring mee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

Rijden op de weiden,wie heeft er ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 14:15

I.v.m vorige topic's...

de vraag: hebben jullie ervaring met rijden op weien/velden voor de training met je paard?
Is dit te doen? of is het echt vervelend? (gaat dus wel puur om de maanden dat het goed is)

joyce B

Re: Rijden op de weiden,wie heeft er ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:26

ik rijd graag op de wei mits die mooi stevig en vlak is.
veel wedstrijden zijn ook op gras, dus kun je dat mooi trainen en meestal is een wei groter dan een bak dus heb je ook lekker de ruimte.

Wel verstandig bordjes in de wei te zetten op de goede afstanden zodat je jezelf ook laat wennen aan de kleinere ruimte van een dressuurbaan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:29

Ik vind het heerlijk om in de wei te rijden. Met of zonder bordjes maakt mij niet zoveel uit. Je kunt alles doen in de wei, ook zijgangen zonder dat ze steun kunnen zoeken aan het hek van de bak. Je kunt ze goed opsluiten tussen je kuit, en oefenen in rechte lijnen.

Belangrijk is wel dat je wei vlak is, geen kuilen of gaten heeft. Gras dat erg lang is rijdt ook niet fijn.

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:48

jahoor, dat is goed te doen. De bak vind ik zelf iets beter, maar je kan zeker in de wei rijden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:50

ik rij amper op de wei. paard vind het niet leuk is in het verleden vaak uitgegleden op gras dus loopt daar niet lekker op. wedstrijd schrijf ik ook alleen in op zandbodems

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:52

In de wei/land rijden is echt super.
De wedstrijden zijn inderdaad in de zomer bijna allemaal op het gras.. bij ons tenminste.
Gewoon proppen/kalkoenen in doen en je hebt geen glij partij!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:54

Bij gebrek aan een buitenbak rijden we hier zomers ook op de wei, het is dan niet te doen om in de binnenbak te rijden. Ik vind het heerlijk!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:55

Ik rij meestal ook in de wei. Als de bodem mooi vlak is en droog genoeg is, is dat goed te doen. Ik vind het veel fijner rijden dan in de bak, en ik merk dat mijn paard dat ook vindt :)

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:21

Rij je de wei dan niet snel stuk?

margreetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:24

Paarden leren door op de wei te rijden dat ze altijd gehoorzaam moeten zijn, ook wanneer er veel ruimte en geen steun van hekken is. Probeer dit wel pas te doen als het paard in de bak onder controle is, anders werkt het juist averechts.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:25

Ik doe het regelmatig vanwege het hebben van een erg slechte bak. Je paard leert er goed van op eigen benen te lopen omdat hij geen steun heeft van de bakrand, goede oefening dus :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:54

Heb in de winter veel op de wei gereden, die was mooi vlak met een laagje sneeuw. De bak was toen soms niet te doen namelijk.
Ik vond vooral fijn zoveel ruimte te hebben en lange rechte stukken te kunnen rijden.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 22:28

bedankt voor jullie reacties! zo te horen is het over algemeen positief en brengt het ook nog eens voordelen mee!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:50

Je moet alleen wel zorgen dat je op een droog stuk rijdt, anders rijd je het gras kapot en heb je meer kans op uitglijden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:36

bromfiets schreef:
Je moet alleen wel zorgen dat je op een droog stuk rijdt, anders rijd je het gras kapot en heb je meer kans op uitglijden.

Daar moet je inderdaad goed voor uit kijken. :j

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:38

Rijden in de wei vind ik vooral erg fijn omdat je dan (meestal) veel ruimte hebt :D Alleen mijn paard durft niet in de wei te rijden dus ik heb er niet zo veel aan :P

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:17

Ik rijd in de wei en dat gaat prima. Nu moet ik wel zeggen dat ik een vrij droge wei heb.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:24

Ik heb vorig jaar ook een aantal x op t land gereden, heerlijk! :)

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:27

Ik vind het heerlijk om op een weide of veld te galloperen het geeft mij het gevoel van vrijheid en dat niemand je in de weg kan gaan , dit is puur genieten met je paard
als eer boomstronk ik omgevallen of een haagje of beekje tussen 2 velden wat niet te hoog is spring ik er ook over , mijn paard vind dit geweldig , hij houd van springen , je voelt ook dat je paard ontspannen is en geniet van een te galloperen om een veld groetjes

Saranyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:20

Ik ben er nooit zo'n voorstander van geweest, meer om het feit dat mijn paard 24/7 op de wei staat en ik de wei dan zie als rust en ontspanning en alles daarbuiten als werk/ arbeid. De combinatie van wei en arbeid vind ik dan verwarrend ;)
Maar das ook puur mijn gevoel erbij!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:06

"vroeger" toen er bij mijn verzorgpaarden nog geen bak was reden we altijd in de wei. Geen probleem vind het wel fijn je hebt toch wat meer plaats in de wei althans dat was bij mijn verzorgpaarden zo. Maar net als Saranyu zegt vind ik ook wel dat een wei eigelijk vrijheid en rust betekent dus of moet je een stuk afzetten wat je voor "werk" gebruikt maar dat is net zoals Saranyu zei meer gevoelsmatig voor mezelf.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:31

In de wei rijden vind ik echt super. :) Veel meer vrijheidsgevoel dan in een buiten of binnenbak. Wel inderdaad oppassen voor natte stukken en ik kan me inderdaad voorstelling i.v.m. uitglij gevaar dat je enkel in de drogere perioden gerust kunt rondrijden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:14

Ik rij en men wel in de wei, maar puur om te oefenen voor de wedstrijden. Zeker ivm mennen, omdat de ringen in het buitenseizoen 30x60 zijn. Wel handig als je dan voltes 15 en 20 meter moet maken, dat je dan een beetje weet waar je op moet richten. Losrijden doe ik in de bak, om mijn gras zoveel mogelijk te sparen. En omdat mijn wei vol zit met kuilen, dus is niet echt fijn sturen. Ze graven hier graag ;( . Voor balans van je paard is het super en ook voor je zelf qua sturen, omdat je geen steun hebt van een bakrand. Op droog gras rijd ik gewoon zonder stiften, als het nat is met stiften, maar dan alleen maar als het echt nodig is, anders rij ik teveel stuk.

Angelatommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:27

Ik heb nog nooit een training op gras gedaan. Wel wedstrijden.

Als het kon, zou ik graag op gras willen trainen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:32

Vandaag weer gereden op het gras. Het was prima om te doen, zo lekker in het zonnetje.