paard wil wei niet uit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delles4

paard wil wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:24

hee,

ik heb een probleempje, mijn paard wil de wei niet uit.
In het begin van de week kwam hij zo naar me toe gelopen en was er niks aan de hand maar nu ons andere paard in de achterste wei staat wil mijn paard niet meer de wei uit.
Hij gaat stokstijf stil staan en je krijgt er geen beweging meer in snoepjes helpen ook al niet.
Ik heb hem vanmiddag flink op zn flikker gegeven en toen liep die nog te drallen en te draaien maar uiteindelijk ging hij wel mee.

Heeft iemand hier ervaring mee en leren ze dit af?
Want hij is zo graag bij dat andere paard dat hij gewoon blijft staan.

A0M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:53

Hoi, die van mij wil de wei niet uit omdat er teveel gras instaat :D haha Komt het omdat ze aan het klieren is of is ze zo gehecht aan het andere paard? Bij onze groep ging het na paar dagen over, in het begin wilde ze ook niet uit de groep. Wat je wel kan doen is elke x als ze uit de wei gaat belonen, dan weten ze dat ze wat lekkers krijgen:) succes!

PlezierenJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:47

Ik zou een hoop oefenen dan ermee en concequent belonen wanneer hij wel mee degelijk de wei uit komt. Dus ook een keertje extra uit de wei halen.
Mischien is het anders wel een bui/fase ofzo.

Lastig als ie niet mee wil :P

Marliesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:00

misschien wil jouw paard wel graag kennis maken met het andere paard ofzo, dus je kan ze misschien ook wel bij elkaar zetten?

Irmy

Re: paard wil wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:48

Ik zou veel oefenen, dat 'slechte' gedrag is niet zo handig.

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:34

Ooit wilde het paard van mijn vriendin de wei ook niet meer uit. Toen heeft ze haar achteruit de wei uitgeduwt, hihi. Tis niet zo heel makkelijk, maar het valt te proberen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:37

Staat ze alleen? Mischien samen met een ander paard eruit halen, en dan de andere er weer terug in zetten?

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 21:27

haha Dat achteruit eruit halen kan ik misschien wel proberen ja.
Het is niet zo datie echt zit te klieren hij laat zich makkelijk pakken blijft braaf staan tot je er bent maar dan als jij begint te lopen gaat hij stokstijf stil staan. geen beweging in te krijgen.

Nu hadden we hem gister flink op zn donder gegeven en toen liep die wel mee maar wel druk en al draaiend.
Hij is volgens mij gewoon erg gehecht aan het andere paard, erg vervelend.. op stal kan hij ook zo druk doen als je het andere paard uit de stal haalt.

bij elkaar in de wei zetten doen we maar niet want dan krijg ik m er never nooit niet uit.
Ik ga het denk ik eerst maar achteruit proberen en anders vraag ik mijn zusje of ze met haar paard mee loopt.

Andere tips zijn ook welkom!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:30

Rijd je altijd als je hem eruit haalt?
Misschien legt hij die link wel.
Mijn pony verdomt het ook om eruit te komen, maar die werd niet bereden, lekker poetsen, wandelen en eten. Maar goed als ze niet wilt dan wilt ze niet.
In de wei is het nog niet zo erg als ik een paar dagen niet kom.
Dan wilt ze ineens wel komen :+

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 21:33

nee ik zet hem iedere morge in de wei en dan smidags weer eruit, of ik nu wel of niet ga rijden. maar volgens mij snapt hij nog niet dat het andere paard 5 minuten later ook naar stal komt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:41

En als je die andere eerst binnen zet?

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 15:38

ja dat is dus het probleempie:P

De andere moet door zijn wei heen dus dat gaat niet. en als ik hem nou echt over een paar dagen nog niet eruit krijgt kunnen we wel ruilen maar ik denk dat alsdie andere weg gaat dat hij door de omheining loopt, die is daar namelijk niet zo sterk als in zijn wei.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:45

Als de andere toch 5 minuten later of zo naar stal komt, mag jij hem dan niet gelijk meenemen?
Is ook weer handig als die eigenaar dus net wat eerder is dan jij, en jou paard ook gelijk meeneemt.
Dan heeft die dus niet het probleem met door jou weide te moeten komen zonder die van jou ontsnapt/meeloopt.

Paarden die stokstijf blijven staan kan je aan het lopen krijgen, ok stapje voor stapje maar het lukt.
Je vraagt het hoofd zo ver mogelijk 1 kant op en licht naar voren trekken (let op de trekwedstrijd verlies jij altijd). Zodra het evenwicht een beetje weg is moeten ze been verplaatsen, dan het hoofd de andere kant op, weer een stapje voorwaarts erbij.
Ja het is een monnikenwerk, maar als jou paard door heeft dat je het toch doet desnoods de hele weg naar stal, geven ze het staken wel op. Maar jij moet dit doorzetten, niet boos worden gewoon elke keer stap/voorwaarts vragen, bij geen reactie hoofd opzij halen.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 16:24

ja tuurlijk kunnen we allebei de paarden gelijk meenemen maar het gaat mij erom dat hij leert om ook alleen mee te gaan want ik ben niet van plan dat als ik dalijk wil gaan rijden en er is niemand dat ik hem dan niet uit de wei krijg..

Lieszn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:01

delles4 schreef:
hee,

ik heb een probleempje, mijn paard wil de wei niet uit.
In het begin van de week kwam hij zo naar me toe gelopen en was er niks aan de hand maar nu ons andere paard in de achterste wei staat wil mijn paard niet meer de wei uit.
Hij gaat stokstijf stil staan en je krijgt er geen beweging meer in snoepjes helpen ook al niet.
Ik heb hem vanmiddag flink op zn flikker gegeven en toen liep die nog te drallen en te draaien maar uiteindelijk ging hij wel mee.

Heeft iemand hier ervaring mee en leren ze dit af?
Want hij is zo graag bij dat andere paard dat hij gewoon blijft staan.

Hahaha het is wel lievelijk!!

Het kan zijn dat hij et doet om het anderepaard.
Maar bij mijn ervaring gebeurd het puur om dat hij het gewoon domweg heeeerlijk vindt in de wei.
Idd blijf het belonen als hij komt of je hem haalt en hij meekomt.
Het is een hele klus, ik weet het,hahaha.

Maar geef m eens ongelijk: een stad met een gevulde portomonee en je man/moeder roept je thuis te komen;).

grtjes

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:17

Is paard in kwestie misschien beetje angstig voor het touwtje in de wei? Kan zomaar zijn hoor.

Daarbij, zou hem niet laten winnen. Je hebt streng en streng, je hoeft hem niet de piep in te schoppen want dat is de bedoeling niet. Maar zou wel consequent blijven en zorgen dat hij écht die wei uit komt als jij dat wilt. Probeer hem ook vooral te laten zien dat als hij braaf is geweest, hij zijn wei weer in mag. Oefenen oefenen oefenen.. anders leert hij het nooit. Soms zit er een reden achter, soms hebben ze gewoon een eigen willetje en zijn ze eigenwijs.

Belonen is goed, wordt hier ook al genoemd. Maar kijk uit dat je niet op je knietjes zit te smeken met je grootste glimlach want paardje weet waarschijnlijk wel dat er een manier is om zijn zin te krijgen. Consequent zijn, even je mannetje staan..en zodra paard iets goeds doet belonen. Wel direct verder met wat je wilde gaan doen, beetje onderscheid maken tussen kroelen met de baas en aan het werk moeten.

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:00

Je kan je paard straffen als ze niet wil en als ze dan luister goed belonen dat ze weet dat ze het goed gedaan heeft!

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:27

Straffen als hij iets niet wilt? Dan krijg je het dus voor elkaar om hem in de toekomst nooit meer iets te laten willen... Consequent zijn. Streng zijn. Niet straffen. Of je moet willen dat hij het uit de weide lopen in verband trekt met een straffende opdonder. Niet handig.

Hova14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:12

Hallo, ik heb hetzelfde probleem en ben het eigenlijk met de laatste schrijfster eens; niet straffen.
Maar hij moet wel mee die wei uit!

Mijn paard ging tot voor twee dagen superbraaf mee het weiland uit, maar sinds twee dagen loopt hij mee tot we bijna bij het hek zijn, gaat dan in de ho-ijzers, zet zich schrap en trekt zich los. Ik weet niet of dit te maken heeft met het feit dat hij zijn sappige wei niet uit wil of dat er iets gebeurd is bij het hek (bijvoorbeeld dat hij een keer een stroomstoot heeft gekregen of daar uitgegleden is want het is bij het hek nogal modderig), maar hij wil in ieder geval niet. En uiteraard ga ik een trek-wedstrijd niet winnen ;)

Je zegt niet straffen, maar wel streng zijn; hoe doe ik dit dan?
Volgens de eigenaar van de manege moet ik hem een hengstenketting omdoen en een of meerdere keren een flinke ruk geven. Dit heb ik gisteren gedaan en inderdaad ging hij mee, maar het gaat eigenlijk helemaal tegen mijn principe in en ik ben bang dat ik hem inderdaad inprent dat uit de wei gaan betekent dat hij straf krijgt... Want dit is toch straf voor hem of is dit 'streng zijn'?

Dus heel graag wil ik advies; wat te doen!! Ik moet hem er vanavond weer uithalen, dus ben nu al benieuwd of het me gaat lukken...

Hova14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:13

ps Ik heb al geprobeerd hem met lekkers door het hek te krijgen, maar dat hielp ook niet...

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:27

Kun je beter even een eigen topic aan maken...

Hova14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:32

Ok, doe ik dat, bedankt voor de tip.

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:32

Je kan het beste een keertje extra de wei ingaan .
Zonder halster ofzo .
Even naar je paard knuffelen en een appeltje geven .
Daarna zonder paard weer weg .
Zo weet de pony (of paard) dat je hem niet altijd wil pakken als je de we inkomt .
De volgende keer weet je pony (paard :+ ) dat ie een snoepje krijgt en loopt ie braaf mee .\
Dan moet je hem wel belonen ;)

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:33

Hier het zelfde probleem. Zit er nu al twee weken mee, mijn pony vind de toegangspoort eng en gaat er ook met een noodgang doorheen. Drie meter van te voren gaat ze op de rem en wil ze niet mee. Ik probeer gewoon door te lopen en niet te straffen maar is niet makelijk met een pony die eigenlijk daar niet naar toe wil. Dus vooral geduldig blijven en erachter komen of ze bang (rustig blijven en niet staffen) of gewoon eigenwijs (hierbij mag je iets doortatender zijn) is.

Gelukkig hoef ik haar niet dagelijks eruit te halen ze gaat met de groep naar buiten en naar binnen.

(Misschien vind ik hier tips. Hoef geen eigen topic)

Hova14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:34

Dankjewel voor je reactie, maar het vangen is het probleem niet. Hij laat zich gerust vangen en loopt ook heel braaf mee totdat ik vlak bij het hek ben dus...