Veulen verzorgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseFreak13

Veulen verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 17:31

Hey,
ik heb een veulen gekregen, hij heet Yaro. Het is een fjordenhengst en hij is nu ongeveer 2 weken oud.
Mijn vraag is nu, vanaf welke leeftijd mag ik hem verzorgen? Dus borstelen enzo.
Mag dat al vanaf 2 maanden of 4 maanden of ouder ofzo, ik weet het niet echt.

Ik heb al een mooi veulen-/meegroeihalster gekocht. :D

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Xxx HorseFreak13

Aardbei445

Re: Veulen verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:33

Sorry dat ik het zeg (misschien klopt het wel niet hoor) maar als je dat niet weet, is het dan wel verstandig om een veulen te hebben?

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 17:39

fempsie schreef:
Sorry dat ik het zeg (misschien klopt het wel niet hoor) maar als je dat niet weet, is het dan wel verstandig om een veulen te hebben?

Ik dacht binnen 4 maand ofzo. Dan zou het veulen van de moeder gescheiden mogen worden.
Maar ik vraag het zodat ik het zeker weet.

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:42

fempsie schreef:

helemaal mee eens.

en met 4 maanden mag het veulen nog niet van de moeder weg

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:43

Een veulen die gaat van zijn moeder af rond de 5/6 maanden.
En dan gaat het normaal gesproken lekker een groep in met andere kleintjes of naar de opfok.
En verzorgen van af en toe eens borstelen en kennis er mee maken doe je gewoon spellende wijs.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:46

Als je straks met een ziek veulen wil zitten, moet je hem vooral te vroeg van zijn moeder halen.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:20

Je kunt je veulen nu al laten wennen aan contact met mensen en aan borstelen.
Als het veulen met zijn moeder op stal staat, borstel je hem met een zachte borstel. Het belangrijkste is niet dat hij schoon wordt, maar dat hij vertrouwen in je krijgt en merkt dat het lekker is als ie geborsteld wordt. Ik zet veulens als ze zo jong zijn niet vast en als hij wegloopt laat ik hem gewoon gaan. Als hij bijt oid, duw je zijn hoofd weg. Doe het niet te lang, stop ermee als het nog goed gaat. Ik deed het meestal als ze weer terug op stal kwamen, dus alle energie al buiten kwijtgeraakt waren. Je kunt hem ook al laten wennen aan het aanraken van zijn benen en eens rustig proberen of je zijn voetje op kunt tillen. Niet te vaak, niet te lang en alles gewoon rustig aan. zo kun je al een leuke band opbouwen. Veel plezier met je veulen (en goed dat je advies vraagt hoor, beter dan mensen die net doen alsof ze alles al weten en ondertussen hun paardje verpesten)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:24

DeSa schreef:
Als je straks met een ziek veulen wil zitten, moet je hem vooral te vroeg van zijn moeder halen.

Waar staat dat het veulen al bij zn moeder weg is ???

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:30

Er staat dat het veulen met 4 maand van de moeder afgehaalt wordt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:47

Ik zou het veulen indien mogelijk langer bij de moeder laten het liefst toch wel tot 5/6 maanden. Mijne was 4 maanden vind ik zelf erg vroeg maar kon niet anders toen. Dus zou zeker niet over haast afspenen.
En tja voor die tijd al leren het halster aan te doen en wat aan de hand stappen gaat makkelijker als ze nog bij mamie lopen maar neem aan dat de fokker je wel meer kan vertellen?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:52

Als de moeder het toe laat dat je dicht in de buurt kan komen van het veulen dan kan je nu al proberen met een zacht borsteltje eroverheen te gaan . Maar hij is nu nog heel klein en moet nog wel even wennen aan de grote wereld dus kan ook zijn dattie momenteel nog even geen zin heeft in gefrunnik aan zn lichaam ;)

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:51

DeSa schreef:
Er staat dat het veulen met 4 maand van de moeder afgehaalt wordt.

Dat is niet waar, ik had ergens gelezen dat dat vanaf die leeftijd kan.

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:52

je moet alles bij een veulentje heel rustig aan doen, dus eerst veel aaien (als de moeder dit natuurlijk allemaal toelaat) , en dan neem je als hij/zij al lekker geaaid wil worden eens een zachte borstel mee, maar zeker niet dingen gaan dwingen, het veulentje moet het leuk gaan vinden.
Op een gegeven moment kun je dus ook even een halstertje omdoen, niet om laten zitten trouwens hier kunnen ze naar in verstrikt raken, op een gegeven moment ook een beetje oefenen de hoefjes op te tillen met je handen langs de benen te gaan, langs de oren, staart, rug, alles, hoe meer je doet nu het nog een veulen is hoe beter het gaat als ie ouder is :) !
als je dingen met hem wil gaan oefenen moet je dat maximaal 15 minuten doen als het nog echt jong is, dus tot ong.. 2-3 maanden, en daarna hem/haar weer bij zijn moeder laten zodat ie weer kan drinken :)

en over bij 4 maanden weg bij de moeder is echt te vroeg, dit kan echt heel verkeerd uitpakken, mijn veulentje is pas met 10 maanden bij zijn moeder weggegaan (dit was ook echt een uitzondering XD ) maar 5-6 maanden is het minimum, met 4 maanden is het echt nog zo jong!

en je zegt ook dat je had gelezen dat het vanaf die leetijd kan, maar dat betekend niet dat het goed is als je een veulen van 4 maanden bij zijn moeder weghaald

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:56

elbee schreef:
Je kunt je veulen nu al laten wennen aan contact met mensen en aan borstelen.
Als het veulen met zijn moeder op stal staat, borstel je hem met een zachte borstel. Het belangrijkste is niet dat hij schoon wordt, maar dat hij vertrouwen in je krijgt en merkt dat het lekker is als ie geborsteld wordt. Ik zet veulens als ze zo jong zijn niet vast en als hij wegloopt laat ik hem gewoon gaan. Als hij bijt oid, duw je zijn hoofd weg. Doe het niet te lang, stop ermee als het nog goed gaat. Ik deed het meestal als ze weer terug op stal kwamen, dus alle energie al buiten kwijtgeraakt waren. Je kunt hem ook al laten wennen aan het aanraken van zijn benen en eens rustig proberen of je zijn voetje op kunt tillen. Niet te vaak, niet te lang en alles gewoon rustig aan. zo kun je al een leuke band opbouwen. Veel plezier met je veulen (en goed dat je advies vraagt hoor, beter dan mensen die net doen alsof ze alles al weten en ondertussen hun paardje verpesten)

Dankje, dat was goed advies. Hij staat niet in een stal (gaat hij ook nooit doen), hij staat gewoon in een hele grote wei met een paar andere fjorden. Sinds vandaag kan ik hem aaien (nog niet overal, en alleen zittend), hij was eerst wat schrikkerig. Nu komt hij wel af meestal als ik op mijn hurken zit en een beetje zacht praat en mijn hand uitsteek. Ik ga stillaan proberen hem met een zachte borstel te borstelen een beetje. En vanaf welke leeftijd kan ik hem dan echt vastzetten om te poetsen?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:58

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:00

Fivaldi schreef:
je moet alles bij een veulentje heel rustig aan doen, dus eerst veel aaien (als de moeder dit natuurlijk allemaal toelaat) , en dan neem je als hij/zij al lekker geaaid wil worden eens een zachte borstel mee, maar zeker niet dingen gaan dwingen, het veulentje moet het leuk gaan vinden.
Op een gegeven moment kun je dus ook even een halstertje omdoen, niet om laten zitten trouwens hier kunnen ze naar in verstrikt raken, op een gegeven moment ook een beetje oefenen de hoefjes op te tillen met je handen langs de benen te gaan, langs de oren, staart, rug, alles, hoe meer je doet nu het nog een veulen is hoe beter het gaat als ie ouder is :) !
als je dingen met hem wil gaan oefenen moet je dat maximaal 15 minuten doen als het nog echt jong is, dus tot ong.. 2-3 maanden, en daarna hem/haar weer bij zijn moeder laten zodat ie weer kan drinken :)

Oke, zal ik doen, de moeder is heel lief en ze laat het toe dat ik het veulen aai, meestal staat ze gewoon een beetje verder rustig te grazen.

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:03

xXLianneXx schreef:
TS ik gun je het veulen natuurlijk heel erg maar dit soort dingen hoor je echt te weten als je een veulen neemt!
Met 6 maanden mag het veulentje bij zijn moeder weg en dan zou ik hem gewoon lekker in de opfok doen.
Af en toe borstelen en voetjes geven en al dat soort dingen maar voor de rest lekker kind laten wezen.
Doe je veulen wel een plezier door iemand te zoeken die je helpt met de opvoeding en verzorging :)

het boek deel 2 van Emiel Voest kan je misschien hier heel erg in helpen ;)

Je zegt dat ik het hoor te weten, het is daarom dat ik het vraag hé. En ik ben (zoals ik al gezegd heb) helemaal niet van plan om het veulen weg te halen bij de moeder.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:09

TS, ook ik gun je het veulen echt, maar ik vind dat je dat soort dingen moet weten voordat je een veulen koopt ;)
Puntje twee : Je veulen staat in de wei? Goed. Je veulen staat bij andere (volwassen?) fjorden? Foute boel. Veulens horen - nadat ze van de moeder weg zijn - naar de opfok te gaan, of op z'n minst op een wei met leeftijdgenootjes opgroeien. Een veulen is een hele verantwoordelijkheid, niet zomaar 'ik koop een veulen en ik zet het bij m'n paarden in de wei'. Veulen moet praktisch altijd naar de opfok, en dat kost geld, veel geld. Je moet je veulen niet naar de opfok doen, zolang hij maar in een goede omgeving kan opgroeien, met leeftijdsgenootjes, en waar hij de basisprincipes aanleert ;)

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:14

De ouders van TS zullen vast niet zomaar een veulen hebben gekocht toch? Die zijn er om te begeleiden lijkt mij.
Dat TS nog niet alles weet lijkt me logisch. Ze wil graag haar veulen goed doen en daarom vraagt ze!

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:20

Joycebunny schreef:
TS, ook ik gun je het veulen echt, maar ik vind dat je dat soort dingen moet weten voordat je een veulen koopt ;)
Puntje twee : Je veulen staat in de wei? Goed. Je veulen staat bij andere (volwassen?) fjorden? Foute boel. Veulens horen - nadat ze van de moeder weg zijn - naar de opfok te gaan, of op z'n minst op een wei met leeftijdgenootjes opgroeien. Een veulen is een hele verantwoordelijkheid, niet zomaar 'ik koop een veulen en ik zet het bij m'n paarden in de wei'. Veulen moet praktisch altijd naar de opfok, en dat kost geld, veel geld. Je moet je veulen niet naar de opfok doen, zolang hij maar in een goede omgeving kan opgroeien, met leeftijdsgenootjes, en waar hij de basisprincipes aanleert ;)

Hij gaat niet naar de opfok. Die andere fjorden hebben daar ook altijd in die wei gestaan sinds ze geborden zijn, en dat veulen was eigenlijk nogal onverwacht, en ik ben er natuurlijk heel blij mee dat hij er is maar hij blijft daar staan bij zijn moeder en de andere paarden. Maar hij heeft daar trouwens heel veel plaats, die wei is zo groot dat je er een manege op kan bouwen volgens mij. En ik zoek nu heel veel op over de opvoeding van dat veulen, ik ben nu per dag gemiddeld 2 uur bij hem, gewoon aaien en kijken hoe hij speelt. De andere fjorden heb ik niet verzorgd toen ze jong waren, ik had nog geen verantwoordelijksgevoel vonden mijn ouders. Een andere vent verzorgde ze omdat mijn ouders ook geen tijd hadden en daarom zijn ze eigenlijk een beetje verwaarloosd. Nu dit veulen wil ik alle aandacht geven die hij nodig heeft en heel veel tijd in hem steken.

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:25

mezeja schreef:
De ouders van TS zullen vast niet zomaar een veulen hebben gekocht toch? Die zijn er om te begeleiden lijkt mij.
Dat TS nog niet alles weet lijkt me logisch. Ze wil graag haar veulen goed doen en daarom vraagt ze!

Dat is waar, maar mijn ouders hebben dat veulen niet gekocht, we hadden al fjorden en 1 merrie is onverwachts drachtig geworden en ik heb het veulen gekregen. De andere fjorden worden mee door andere verzorgd, en als ik het veulen heel goed verzorg is zijn moeder ook helemaal van mij.

Waarom noemen jullie mij altijd 'TS'? :P

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:30

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:32

TopicStarter ;)
Ik - en vast heel veel andere bokkers - zijn het er vast niet mee eens dat je het zo laat. Veulens moeten opgroeien tussen leeftijdsgenootjes. Hoe zou jij het vinden als jij in een crèche komt als baby en daar tot je 3de tussen de volwassenen moet opgroeien? Niet fijn lijkt me..

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:35

xXLianneXx schreef:
mezeja schreef:

maar dit zijn vragen waarvan ik denk dat ze die echt al had moeten weten.
Ik weet natuurlijk niet of TS ervaring heeft met verzorgs of eigen paarden.
Maar zoals ik al zei, het 2de boek van Emiel Voest geeft het antwoord op al deze vragen.
Ook met foto's en complete uitleg waar ik denk dat TS heel veel aan zal hebben.
TS veel plezier met je veulen en ik hoop dat alles goed blijft gaan :)

Je zegt dat ik het al had moeten weten maar ik kan dat toch niet weten als ik het niet vraag dus daarom vraag ik het.
Ik heb wel al paarden verzorgd maar nog geen veulen en dit veulen is echt van mij dus ik wil het goed verzorgen.
En ik zal is kijken naar dat boek van Emiel Voest, ik kende dat nog niet.

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:41

Joycebunny schreef:
TopicStarter ;)
Ik - en vast heel veel andere bokkers - zijn het er vast niet mee eens dat je het zo laat. Veulens moeten opgroeien tussen leeftijdsgenootjes. Hoe zou jij het vinden als jij in een crèche komt als baby en daar tot je 3de tussen de volwassenen moet opgroeien? Niet fijn lijkt me..

Hij groeit op bij zijn familie. Hij is ook geboren in die wei en is daar nog niet weggeweest en voorlopig laten we dat zo. Hij gaat niet naar de opfok omdat hij zoals ik al zei eigenlijk ongepland was en mijn ouders willen dat dan niet betalen, en ik kan dat ook niet betalen want ik steek al mijn geld al in allemaal spullen om hem zo goed mogelijk op te voeden en te verzorgen.