moeilijke keuze

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:41

Deze week ben ik voor een moeilijke keuze komen te staan.

Uit nood, ben ik sinds een half jaar op een nieuwe stal terecht gekomen.
Ik moest met spoed weg bij mijn oude stalling en op deze stalling was per toeval een stal vrijgekomen, en deze heb ik dan ook direct genomen.
Nu was ik laatst op marktplaats aan het rondsnuffelen (bij oppas,les en verzorging van paarden) en kwam ik per toeval een advertentie tegen die stalling aanbod bij mij in het dorp.
Ik ben gaan kijken en nu ben ik aan twijfelen..

Mijn vraag...wat zou jullie keus zijn.

Stalling 1 (huidige stal)
Nadelen:
* 30 km in totaal.
* +- een half uur heen, half uur terug rijden
* feestdagen zelf binnen en buiten zetten
* weekend zelf binnen en buiten zetten
* zomers (als je iig wilt dat je paard langer buiten blijft als een uur of 3/4) zelf binnen zetten.
* weide zelf onderhouden
* grote stal (60 pensionklanten)
* mijn hondje mag mee, maar niet mee in de rijbak, waardoor ik haar in de stal moet laten,ze heeft verlatingsangst,dus dat gaat niet. Waardoor ze alleen maar meekan als ik niet ga rijden (en dat is niet vaak)
* zelf mesten, zelf voer klaar zetten
* betalen voor in de winter paarden binnen te pakken+ extra kosten voor individuele wei (mijn paard paste niet binnen de kudde).
* verplicht elke dag te gaan ivm zelfverzorging (niet dat ik t erg vind).

Kosten:
ik sta half pension en ben per maand ongeveer : 430 kwijt incl. benzine zonder extraatjes --> zoals hoefsmid,lessen etc).

Voordelen:
* heb nu leuke contacten
* mooie uitrijmogelijkheden
* Vereniging
* 2 keer goede binnenbak
* 2 keer goede buitenbak
* echte wasplaats
* Weidegang winter/zomer
* gratis trailerstalling

Stal 2.
Nadelen:
* geen binnenbak
* redelijke buitenbak (niet zwaar,in de zomer plaatselijk beetje hard of stoffig)
* geen echte wasplaats (maar mag hem van paps wel thuis was)
* geen automatische drinkbakken
* 1 keer per week mesten,elke dag drollen en natte plekken eruit en opstrooien (mag wel zelf ook mesten)

Kosten:
* 200,- incl alles + verzorging.
* benzine is 20 euro per maand voor de verenigingsles ,1 keer per week.

Voordelen:
* op nog geen 10min lopen van huis (het is dat er een kanaal tussen zit,anders stond ze in de achtertuin)
* ontzettende vrijheid. Alles is bespreekbaar, hoe jij het wilt
* mijn hond kan fulltime mee
* weidegang
* het is veel makkelijker voor mijn trouwe mams;die vaak meegaat voor oefenen van proeven etc. Ze hoeft nu geen hele dag meer mee als ik klaar maak voor een wedstrijd of stal moet mesten,ze kan nakomen)
* gratis trailerstalling
* ik kan te voet naar de les
* leuke uitrij mogelijkheden
* mogen in de zomer op de weien rijden, als de bak niet zo goed is.
Laatst bijgewerkt door Amanda__ op 09-04-10 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Kukkie

Re: moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:44

Stal 2, zou ik voor gaan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:46

Ik mis even hoeveel uren weidegang het paard dagelijks heeft bij beide stallen, hoe is het ruwvoer? Voeren ze voldoende daarvan?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:47

Persoonlijk zou ik voor 2 kiezen. Maar ik ben jou niet.
Doe waar jij je goed bij voelt en doe wat jij denkt dat je hond en paard blij van worden.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:48

Ik zou voor stal 1 gaan. Veelste gezellig om weg te gaan.
En het binnen/buiten zetten hebben we mooi onderling geregeld :D

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:49

Caira:
weidegang stal 1:
Winter: van 9/10uur tot uur of 2/3(soms 4/5)
Zomer: van 9/10 uur tot ik haar zelf binnen pak, wat verschilt van 5 tot 7 uur savonds.

Weidegang stal 2.Zomer en winter van 7uur sochtends tot uur of 5. Maar als ik afspreek dat ik zelf binnenpak, kan dat ook (zomer bijv.)

Ruwvoer stal 1.
Ruwvoer is van redelijk tot goede kwaliteit en ik kan zelf bepalen hoeveel.

RUwvoer stal 2.
Ruwvoer is droogvoer van redelijke tot goede kwaliteit en wordt twee keer per dag gevoerd en swinters 3 keer.
Laatst bijgewerkt door Amanda__ op 09-04-10 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:52

Tsja, ik zou ook een beetje in twijfel zitten.
Amanda__ schreef:
Waardoor ze alleen maar meekan als ik niet ga rijden (en dat is niet vaak)

Hieruit maak ik op dat je bijna elke keer wel rijdt.

Eerst zou ik zeggen stal 2, maar die heeft geen binnenbak. Hoe wil je dat gaan doen in de winter? (bevroren buitenbak)

Dus bij stal 2 heb je geen binnenbak, en een redelijke buitenbak. Als jij wel veel rijdt, zou ik dat denk ik toch echt een punt van aandacht vinden.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:55

Datjaa:
We hebben een volledig kostenplaatje opgemaakt van beide stallen,.voor vergelijk.
De wintermaanden, hebben we 6 maanden gerekend, hebben we 4 keer per week rekening gehouden met bakhuur + de benzine erheen.
bleek dat we op jaar basis nog zo 1000-1500,- euro goedkoper uit zouden zijn.
(uiteraard even de extra kosten,zoals hoefsmid, DA er buiten gelaten he.

Ik zit ook beetje met de redelijke buitenbak
In de zomer ben ik er niet bang voor,omdat ik dan ook in veld of op de weien kan rijden...

maar aan de andere kant hebben er mensen gestaan die daar Zniveau hebben gereden,in die bak...

daar ligt mijn dubbele gevoel
Laatst bijgewerkt door Amanda__ op 09-04-10 14:58, in het totaal 3 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:56

Ik zou zeker stal twee kiezen. :)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:59

Amanda__ schreef:
Datjaa:
We hebben een volledig kostenplaatje opgemaakt van beide stallen,.voor vergelijk.
De wintermaanden, hebben we 6 maanden gerekend, hebben we 4 keer per week rekening gehouden met bakhuur + de benzine erheen.
bleek dat we op jaar basis nog zo 1000/1500,- euro goedkoper uit zouden zijn.
(uiteraard even de extra kosten,zoals hoefsmid, DA er buiten gelaten he.

Dan zou ik zeker stal 2 kiezen. Als je al rekening hebt gehouden met het feit van bakhuur enz. en je komt nog steeds goedkoper uit, dan zou ik stal 2 doen. ;)

Edit: Zie dat jij um ook ge-edit had:

Amanda__ schreef:
Ik zit ook beetje met de redelijke buitenbak
In de zomer ben ik er niet bang voor,omdat ik dan ook in veld of op de weien kan rijden...

maar aan de andere kant hebben er mensen gestaan die daar Zniveau hebben gereden,in die bak.

Ach, als je zomers ook op het veld of in de wei kan rijden.. En 's winters heb je de binnenbak toch? :)

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 15:20

danke Datjaa voor je reactie!

blijft moeilijke beslissing. Zeker omdat ze de laatste tijd nog wat heeft meegemaakt en nog niet zo lang geleden verhuisd is.
Eigenlijk ben ik al jaren aan zeuren dat ik haar dicht bij huis wil hebben, zet hier altijd alles op alles om mijn ouders ervan te overtuigen dat we moeten verhuizen voor neebje bij t huis te krijgen.
Paar weken geleden konden we nog een eigen wei krijgen,wat we hebben overwogen...
Maar nu komt het dichtbij en ga je wel wat meer nadenken.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:28

Even puur op het punt binnenbak/geen binnenbak. Ik zit nu (al enkele jaren) in de situatie dat ik geen binnenbaan heb, en in de winter een slechte buitenbaan.
Ik train zoveel mogelijk door in een binnenbak waar ik ook met de trailer heenmoet. En als ik ergens een hekel aan heb gekregen, echt een enorme rothekel, is het wel dat gesleur met die trailer heen en weer iedere keer! Ik vind het ronduit verschrikkelijk, het kost veel tijd, je sleept je het lazarus met spullen en paard, en ik stoor me eraan dat ik na het rijden niet gewoon lekker beentjes kan afspuiten en paard op stal zetten maar dat die eerst weer die trailer opmoet..ook als hij heel nat is en het 10 graden vriest.
Daarnaast heb ik geen trailerrijbewijs en moet er dus altijd iemand mee, waardoor ik ook bijv alleen maar op bepaalde tijden kan rijden.

Misschien vind je mij nu een ontzettende zeurkous :+ dat mag ook, maar misschien wil je het toch ook meenemen in je overweging. Denk er niet te licht over in ieder geval is mijn tip. En veel succes met kiezen.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:31

ik zou voor stal 2 gaan,
miss valt er wel wat te regelen met de drinkbakken.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 15:38

Ezter! ik vind je zeker weten geen zeur! het is goed dat iemand ook van die kant beschrijft!
Thnq!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:35

Ik heb juist ervaren dat je heel goed buiten kunt trainen ook. :)

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:18

TurdusMerula schreef:
Ik heb juist ervaren dat je heel goed buiten kunt trainen ook. :)

je bedoeld op het veld?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:23

Nee, gewoon op buitenrit, je kunt ze daar net zo oppakken als in de bak, aan het werk houden, enz. :)

Ik heb niet de luxe van een binnenbak, maar red me prima.

Ik heb zelf de indruk dat mensen vaak vergeten dat je buiten net zo goed een pasje kunt wijken, stelling kunt vragen, overgangen kunt rijden, enz.
Je kunt voor jezelf ook heel nauwkeurig rijden en ook trainen. :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:27

Stal 2! Het scheelt je zoveel reistijd. Heb je dus meer tijd om te rijden èn ook meer tijd voor je hondje.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:27

dat klopt idd ook weer!

Waar ik mss het meeste bang voor ben is dat ik nu zo een luxe ken en dat het tegen gaat vallen
Al heb ik hiervoor nooit de luxe van een goede bak of binnenbak heb gekend...

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:36

Ik moet zeggen dat je idd wel rekening met de buitenbak moet houden! Als je elke keer rijdt en we weer een barre winter hebben ga je echt niet elke dag met de trailer naar de binnenbak. Maar aan de ander kant doe ik ook al jaren met alleen een buitenbak en valt het wel mee. Ik ben nu een kei in het oefeningen rijden op de openbare weg! hahaha schoudervoor en wijken voor het been kan ook op een paadje in het park. Overal zitten voor en nadelen aan maar naar mijn idee zou ik voor stal 2 gaan!
Succes met kiezen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:38

stal 2! heb die van mij ook zo dichtbij en je hebt zoveel tijd meer om leuke dingen met je paard te gaan doen dat je die binnenbak echt niet gaat missen. + al die weidegang, echt heel belangrijk!

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:53

Het is net hoeveel luxe je wil. Voor die binnenpiste betaal je dus (veel te veel) extra.
Ik zou voor stal 2 gaan.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:56

ik zou voor stal 2 gaan klinkt veel makkelijker voor jou,je hond en je mams

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 10:59

edice schreef:
Het is net hoeveel luxe je wil. Voor die binnenpiste betaal je dus (veel te veel) extra.
Ik zou voor stal 2 gaan.

Hoezo veel te veel?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:13

Ik heb ook de luxe van een binnenbak naast de stal gekend en ik heb er ook een hekel aan gekregen om steeds met spullen te slepen om te kunnen gaan rijden. Vooral afgelopen winter was verschrikkelijk, merk aan mn paard ook wel dat hij het binnen wel gezien heeft. Maar aan de andere kant dat jaar ervoor heb ik juist wel heel lang in de buitenbak kunnen rijden en wat al gezegd is buiten kan je ook veel oefenen en daar blijven de paarden ook lekker fris van in het hoofd. Weet niet hoeveel pensionklanten enr op de tweede stal staan maar ga daar eens met een paar mensen praten en vraag hoe zij het daar vinden en de voordelen en nadelen waar ze tegenaan lopen.
Door pension houders worden dingen soms iets rooskleuriger voorgeschoteld dan het in werkelijkheid is (bij ons kan alles.... maar owee als je echt ergens om vraagt). Denk er goed over na het is voor de meeste paarden niet fijn om vaak te verhuizen. Succes met je beslissing!