voor en nadelen van vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

voor en nadelen van vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 22:50

sinds kort heb ik als zijnde een test, een van mijn paarden op vlas staan. het is namelijk een stuk goedkoper, zuiniger en makkelijker schoon te maken. al met al best tevreden dus.
helaas was vandaag een famielid op bezoek, en die was not amused toen ze zag wat in de stallen lag :=
Vlas scheen best gevaarlijk te zijn ivm verstoppingen van het paard, en veel dieren die het eten, lopen ook echt gevaar om dood te gaan vanwege koliek en omdat vlas zo goed vocht opneemt ( verstoppingen?)

mjah.. nu ben ik weer een miep..
half nederland gebruikt dat spul, bij stro ken ik ook genoeg horrorverhalen van koliek, en lijkt mij toch dat als vlas echt zo gevaarlijk was, dat het niet verkocht zou worden/het algemeen bekend was dat dit niet verantwoord is?

maakt mijn familielid zich echt terecht zorgen? of kan ik gewoon vlas in de stal blijven doen? andere paarden staan trouwens op zaagsel van een A merk, en blijven dit ook.

hotchocolat

Re: voor en nadelen van vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:52

Ik had een actief vlas eter, ze at zeker halve baal per week op.

Gelukkig nooit problemen gehad.

Vlaskoliek is wel een van de ergste kolieken die er is.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:54

Vlas is gevaarlijk als je paard het echt gaat eten.
Dus dat even goed in de gaten houden.
Ik zou het gewoon de eerste tijd goed mengen met wat nog in de stal ligt zodat het niet aantrekkelijk is om van te gaan eten.
Je kunt het ook besproeien met wat azijn zodat het een beetje vies ruikt en ze eraf blijven.

Ik heb mijn paard ook op vlas staan en er nooit problemen mee gehad.
Ik ken zo'n 30 paarden om me heen die op vlas staan en ook nooit problemen hebben gehad.

Ik vind vlas ideaal!! Makkelijk de stal doen en betaalbaar. Stal blijft een stuk schoner bij mijn paard.
Mijn paard eet bijv. weer houtkrullen en tja daar kunnen ze ook verstopping van krijgen.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:57

ja als ze (veel) vlas eten kunnen ze koliek krijgen en klopt dat t een van de heftigste is.

je zou evt azijn over t vlas kunnen sprenkelen dr word gezegt dat ze t dan niet meer eten.

ik heb daar geen ervaring mee want verzorg powny is van stro zonder problemen op vlas ivm luchtwegen gegaan.

stro vrat ze op nu knabbelt ze op dr kuil en op is slaap tijd haha

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:59

Wat ik hoorde is dat hoefsmeden er niet blij mee zijn.. Het gaat in de hoeven zitten en zet dan uit.. Niet zo mooi! Maar goed heb er verder zelf geen ervaring mee!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:01

Sommige paarden vinden het op de één of andere manier lekker. Mijne was er daar ook een van. Om dit te voorkomen, heb ik elke keer dat ik een nieuwe baal in de stal deed, wat van het 'bruinere' vlas erover heen gestrooit. Daarna heeft hij er nooit meer een hap van genomen.

Ben verder ook niet zo'n fan van vlas. Als je een schoon paard hebt gaat het wel goed, maar als je er een hebt die veel plast, blijf je zakken bij gooien.

Rene3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:04

vraagje: hoe voeren jullie het vlas dan af?

stro kan je kwijt bij boeren of voor de champignonteelt, maar vlas?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 23:06

voor zover ik tot nu toe kan zien, eet de mijne er niet van. ziten tot nu toe in totaal nu 3 vlasbalen in in de stal, en ben ruim een maand geleden begonnen met vlas.
denk dat er nog minimaal 2 vlasbalen in zitten en dat ik er dus 1 baal in totaal heb uitgeschept tot nu toe.
verder blijft de stal perfect droog en schoon, omdat paardlief van zichzelf extreem schoon en rustig is op stal.
dat van de azijn is misschien een mooie tip mocht ze beginnen :j

afvoeren gaat makkelijk, we pleuren het gewoon op het maisveld van de buren 1X per jaar :+ rest van het jaar sparen wij het op met een mestbult van mwah.. 10 meter bij 4 meter?
vlas is juist heel snel afbreekbaar, dat was een van de voordelen ervan :j

verder nog mensen met ervaringen ermee?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:11

Vlas is geweldig spul, schoon, makkelijk te onderhouden, zuinig. Weinig mesten. Maar oh wee, als ze het eten, dan kan je gelijk de DA bellen. Mijn beest valt in een vlasbox gelijk aan en begint als een bezetene het spul op te vreten, of er kuil ligt maakt niet uit. Nou, hij staat nu op krullen en geen probleem meer. Dus als ze vlas stofzuigen, doe iets anders. Maar het gros vreet het niet. Dus algemene conclusie, hele fijne bodembedekking.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 07:11

Mijn paard heeft ook een tijd op vlas gestaan. Ik was er ook niet zo gek op.
Hij at er regelmatig van. En ik vond niet dat de stallen er veel schoner van bleven. Ja, in het begin, als je een hele nieuwe lading vlas erin gegooid hebt. Maar ik had toch echt wel 1,5 pak vlas nodig om het droog te houden, waar de staleigenaar niet zo blij mee was want k mocht max 1 per week gebruiken.
Ook had ik de hoefsmid gesproken en er waren van de 4 paarden die er toen stonden 2 met te zachte hoeven. Het voelt misschien voor jou droog aan, maar het vocht trekt toch in de hoeven.

Samengevat was ik er geen fan van..

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 07:28

Mijn paarden staan er al jaren op. Ze hebben goede hoeven. 1 eet het op en daar gooi ik een klein beet je vies vlas over het nieuwe en hij eet ook niet meer. Veel minder werk en volume met schoonmaken. En ik vind ze veel zuiverder blijven. Wel moet je dan genoeg vlas er in doen. Ik hoor wel een mensen over 1 of 2 baaltjes in een lege stal. Dan werkt het niet. Het nat moet wat naar onderen kunnen trekken, dan wordt de bovenlaag weer droog. In de winter gebruik ik 1 tot 1,5 baal per week. En ze staan dan van 9 tot 5 buiten ongeveer.
Nu gebruikt ik 0,5 tot 1 baal per week, maar ze staan nu van 8 tot half 9 in de avond buiten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:46

Ik heb ze ook jaren op vlas gehad.
Vind het ideaal met uitmesten, weinig werk en makkelijk schoon te houden.
Nu ze weer op stro staan vind ik het wel prettig dat ze lekker de hele dag wat te knabbelen hebben, dat miste ik wel op vlas.
Tuurlijk kan je meer hooi voeren dat klopt, maar shetlanders worden dik van de lucht en dat wil je ook niet.
Maar heb niet het idee dat ze zich verveelden hoor op vlas.

Bij mijn stallen op het land heb ik wel vlas (dat zijn meer boxen voor nood) en ik moet zeggen dat de afbraak supersnel gaat, in de zomer heb ik wat mest met vlas als ze eens een nachtje binnen staan en dat verspreid ik over een klein stukje (waar ook kippen lopen) en dat is na de winter weg :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:49

Je kunt ook een plakje stro in de stal gooien, dan weet je precies hoeveel ze extra knabbelen. :)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:56

Mijn paard staat al jaaaaaren op vlas en ik heb nog nooit problemen gehad.
- Als je het vlas elke keer met kleine beetjes erbij doet en goed mengt dan eten de paarden het niet meer op (ik spreek uit ervaring want mijn paard eet schoon vlas alsof het een volwaardige maaltijd is _-:( ) Als ze het echt blijven eten dan is vlas idd heel erg gevaarlijk, blijft aan darmwand plakken, maar als paarden heel erg veel stro eten dan is dat ook heel erg gevaarlijk. Niet alleen shetlanders worden dik van de lucht die in stro zit, mijn paard wordt een heuse zeppelin als ze op stro staat.
- Ik heb nog nooit mijn smid horen klagen over het feit dat ze op vlas staat en het dus haar hoeven zou aantasten. paard heeft altijd goede hoeven. WEL moet je zorgen dat je de hoeven regelmatig controleert en zonodig inolien met reguliere sla-olie (geen vet gebruiken want dat sluit de hoef af voor vocht en daar worden de hoeven dus droger van)
- dat je vlas"afval" niet kwijt kan bij boeren is ook niet waar. er zijn namelijk boeren die liever mest uit vlasstallen hebben omdat de zuurtegraad lager of anders is dan bij mest uit strostallen... Dit moet je eens laten nachecken door iemand die hier verstand van heeft want ik heb dit van horen zeggen.
IN elk geval, de boer die bij ons de mest komt halen wil enkel vlas"afval" hebben en weigert stro"afval", hij zal daar best wel een goede reden voor hebben denk ik dan maar :D
- vlas versus houtkrullen: vlas neemt meer vocht op dan houtkrullen

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:04

Die van staat ook op vlas.
Hij eet het gelukkig niet.
Hij gaat wel 's ochtends tegen 6 á 7 uur naar buiten en gaat 's avonds tegen 6 á 7 uur weer naar binnen.
Meestal ga ik dan eerst nog rijden, dus staat hij pas tegen 8 uur weer op stal.
Hij krijgt maar een klein beetje kuil en af en toe een plakje stro.
Ik ben begonnen met 4 pakken en in de winter moet ik wekelijks ong 2 pakken bijstrooien en in de zomer 1 pak.
Volgens mijn hoefsmid heeft mijn paard goede, stevige voeten en is de vlas dus niet nadelig voor hem.

Ik gooi de mest gewoon op de mestbult.

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:25

Mijne staat nu al een tijd op vlas, bijna 2 jaar, en ik vind het ideaal. Ze eet er niet van. Zelf geen echte ervaringen ermee hoor, maar ik heb het idee dat maar weinig paarden het zullen gaan eten als ze genoeg ruwvoer aangeboden krijgen. Die van mij krijgt onbepwerkt ruwvoer, heeft altijd wat voor stal liggen, en ook een plak stro om te knabbelen. Wat dat betreft hebben wij gelukkig ideale stallen; de openkant is volledig 'open' met spijlen tot aan de grond, zodat we ze voor stal kunnen voeren. Zo wordt er geen stro/ hooi en ander voer de stal doorgelopen. Nooit een moment van niets te hebben knabbelen en dus ook geen redenen om aan het vlas te beginnen. Heb je wel een flinke eter, is het idd gevaarlijk. Net als stro.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:12

Ik gebruik ook vlas en het bevalt prima, hij eet er niet of nauwelijks van. Ook staat hij alle dagen in de wei 's winters beduidend korter dan zomers. Ik gebruik gemiddeld per week over het jaar bekeken zeker niet meer dan 1 pak per week en heb altijd een mooie schone/droge dikke bodem. Ik vind het erg fijn spul, makkelijk bij te houden en uit te mesten. Mijn paard heeft uitstekende hoeven en is blootsvoets.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:16

ik vind vlas echt ideaal!
Ik mest ook iedere dag 6 stallen uit met stro maar dit kost zoveel meer tijd! Met de vlas stal ben je zo klaar.
Ze eet het ook niet op, denk zelf dat ze eerder stro gaan eten dan vlas, maar dit zal per paard verschillen.
En je doet veel langer met de balen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:45

Mijn paard staat ook op vlas. Zelf vind ik dit fijner dan stro.
Bij stro was ze altijd zeiknat, ze ging dan s'nachts liggen, en haar deken werd daar heel nat van. Bij vlas blijft het droge bovenop liggen!

Verder heb ik geen ervaringen met eten, of in de hoef zitten.
Ik zie eigenlijk geen nadelen aan vlas.
Enige wat jammer is, is dat ze nergens op kunnen knabbelen als het hooi/eten op is.
Daarom zorg ik er altijd voor dat ze genoeg kuil krijgt :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:28

Mijne staat ook op vlas, heb er nog geen nadelen van gemerkt eigelijk, er licht altijd genoeg hooi in dr stal, dus eten doet ze het niet.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:34

alle paarden bij ons op stal staan op vlas en 'k moet zeggen dat ik er eigenlijk geen nadelen van kan bedenken. tis lekker zuinig in gebruik, omdat je makkelijk alleen de drollen eruit kan zeven. 'k gooi er eens in de 7 a 10 dgn een pak vlas bij en daar staat hij fijn op.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:11

Ik vind de combi stro-vlas voor een aantal paarden ideaal. Een pak vlas of de grond en daaroverheen stro. Vlas zorgt voor een grotere opname, stro voor een goede afsluiter van ammoniak en beter voor de hoeven. Ook hebben ze lekker wat te knabbelen en omdat ik een deel van de bestaande bodem hergebruik, blijft ook beperkt hoeveel ze knabbelen. Alleen vlas vond ik niet fijn. In het begin heel mooie stal, maar al gauw snel nat en drollen waren niet meer te vinden. Eerlijk, was ook bij een smeerkees, maar daarin is ze niet veranderd door mijn combigebruik van strooisel. Dit bevalt mij prima. Wellicht ook iets voor jou?

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:17

Mijn haflinger heeft er koliek van gehad, maar nadien goed gemengd en niet teveel schoon vlas in een keer in zijn stal gegooid. Als bodembedekking vond ik het erg fijn, bleef er mooi schoon op. Was makkelijk uit te mesten.

Mijn huidige pony is een ontzettende viezerik, die zou ik ook wel op vlas willen proberen maar wij hebben op deze stal alleen stro.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:11

aanvankelijk had ik de paarden op stro staan, maar wegens een allergie ben ik toen ovegegaan op vlas. dat ging járen goed, maar aangezien 1 van de paarden een haflinger is met eeuwigdurende honger.....
zware koliek, zéér hoge koorts, maar gelukkig was het haar tijd nog niet.
afvoer is nooit een probleem geweest, er zijn idd veel boeren die niet zo graag stro-mest hebben omdat dat langer duurt eer het verteerd is.
wat de hoefsmid betreft, die adviseerde om het vlas regelmatig met een gieter water te besproeien. vlas neemt namelijk zo goed vocht op, dat de hoeven te droog/hard werden.
wat ik wel onprettig vind aan vlas, vooral met schoon vlas kan het flink glad zijn in de box, wat niet prettig is voor het paard als het op wilt staan. maar ook dan doet een gieter water goed werk.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:33

Ik heb nu ook enkele jaren vlas in de stal liggen. Ze eten er wel wat van als ik een pak heb bij gestrooid maar gaan dan snel verder met hun ruw- of krachtvoer. Ik strooi gemiddeld 1 keer per week een pak bij, soms iets meer soms iets minder afhankelijk van hoeveel ze binnen staan. Haal trouwens elke dag de mest er uit en 's winters pot ik het echt op. 's Zomers haal ik veel vaker de natte plekken er uit.