Wat te doen betreft stalling, meningen 24-7 gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Wat te doen betreft stalling, meningen 24-7 gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 06:59

Graag zou ik advies krijgen betreft het volgende:

Ik ben in het bezit van een geweldige haflinger ruin van 5 jaar, en ben aan het orrienteren wat voor ons de beste stalmogelijkheden zijn.
In mijn persoonlijke leven zijn wat dingen veranderd, waardoor ik wat minder tijd heb gekregen.
Het liefst zou ik mijn haflinger gewoon willen houden, en ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, zodat hij ook verdient wat hem toekomt.
Op het moment ben ik rond de 4 keer per week bij hem.

Situatie nu:
Ik sta op een geweldige pensionstal, met mooie rijmogelijkheden.
De paarden komen in de zomer van 9:00 tot 16:00-17:00 buiten op een heel groot stuk weiland in kuddeverband. En staan daarna in een ruime buitenstal.
In de winter staan ze over het algemeen veel op de wei, maar ook een aantal weken op een klein stuk modder (dit varieert van 1,5 tot 3 uur per dag) waardoor je dus niet makkelijk een dag overslaat, en er wat meer druk op mijn schouders ligt.
Verder is er een ruime buitenbak, aardige pensionhouders, en hebben ik en mijn pony het er zeer naar onze zin. Het grote nadeel is dat ik wel merk dat mijn pony zich met de dag meer gaan vervelen wegens het steeds minder buitenkomen. Tevens word de stal steeds meer uitgebreid, waardoor de weidegang er i.i.g niet meer op gaat worden.

Nu ben ik wat wezen orrienteren, en trekt het idee mij van het 24-7 buiten in kuddeverband.
Hij heeft zijn beweging dag in, dag uit, en het is sowieso een paard wat graag buiten staat.

Ik heb een aantal stallen gezien in de buurt, en stuitte op een stal die het volgende aanbied: 24-7 weidegang in kuddeverband, dagelijks bijvoeren, ontzettend mooie uirijmogelijkheden, rijbak.
Alleen geen directe schuilmogelijkheden (zomers wel wat schaduw van de bomen die er staan)
Nu struikel ik dus over de schuilmogelijkheden.. wat op dagen dat het blijft regenen? Wat als er een hele strenge winter komt?
Hoe wen je je paard daaraan, en bovenal, maak ik mijn paard gelukkig op deze manier ?
Oftewel hoe pak je zoiets aan?

Ik ben benieuwd naar ervaringen, en meningen betreffende het 24-7 buiten stallen, zonder een schuilstal.
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 04-04-10 07:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 07:05

Zie je het niet zitten om een bijrijdster te zoeken voor je paardje, zodat je toch kan blijven staan waar je nu staat? Die kan ook eventueel je wat van de kosten af helpen...

Het is een zeer paardvriendelijk idee. Wij vinden het zielig als de paarden buiten staan in de regen, vooral als het blijft regenen. Inprincipe moet je paardje buiten kunnen staan 24/7, met of zonder schuilplaats. Het is niet zo koud meer dus hij kan langzaam aan aan het buitenleven wennen. Ik zou het alleen niet fijn vinden als mijn pony in een modder poel terecht zou komen. Dat is het enigste wat mij dan tegen houd.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 07:07

Ik kan me voorstellen dat je twijfelt.
Mijn paard staat ook 24/7 buiten en mijn ervaring is dat de schuilstal nooit gebruikt wordt.
Ze zijn met 8 paarden & er is er niet 1 die daarin staat in de regen ofzo.
Ze hebben wel een stuk schutting, hier maken ze dankbaar gebruik van. Ze staan dan lekker uit de wind.
Als er zoiets is zou ik me er niet al te druk om maken, maar dat zou ik persoonlijk wel willen, iets waarbij ze uit de wind kunnen staan

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 07:10

Een bijrijdster heb ik op dit moment, maar door mijn onregelmatige werktijden mis ik soms zelf dagen waarop ik vrij ben.
Waarbij als ik avonddiensten heb, ik niet naar mijn paard ga, omdat dat anders van zijn weidetijd nu af gaat.
Voor de duidelijkheid, ik heb het ontzettend naar mijn zin op de huidige stal, maar vraag mij af of het misschien voor ons beide anders zou kunnen, zodat ik meer tijd heb voor hem, en hij niet direct op mij staat te 'wachten'

shilady

Re: Wat te doen betreft stalling, meningen 24-7 gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 07:16

Weet je wat ik het zieligst vind?
Niet de regen hoor ;)
Maar de dazen in de zomer non stop geprikt worden ...
Kan je hem die daagjes dat je avonddienst heb niet gewoon vrij geven dattie lekker van 9 tot 5 buiten is en word binnengehaald door een stalgenootje :)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 07:18

Qua dazen heb ik uitgebreid geinformeerd, en op beide stallen is daar niet overdreven veel last van.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 07:22

Natuurlijk kan een paard 24/7 buiten staan, ook in de winter.
Als er geen schuilstal is, zijn er dan wel eventueel stallen beschikbaar als het écht heel bar weer wordt ( strenge vorst, veel sneeuw zoals in de afgelopen winter)?

Er is één nadeel van 24/7 buiten en dat is dat het paard constant kan eten. Als je, zoals jij, dan weinig tijd hebt om te rijden en dagen moet overslaan, kan het paard veel te dik worden en dan liggen zaken als hoefbevangenheid op de loer.Eén van mijn paarden werd door omstandigheden ook een tijd niet gereden en het resultaat was een overgewicht van zo'n 200 kg én bevangenheid. Nou is dit weliswaar een levensgrote KWPN-er, maar overgewicht komt sluipend en voor dat je het weet zit je met een probleem dat véél ernstiger is dan dat jij denkt dat het paard zich 'verveelt'.

Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik niet verhuizen, maar in overleg gaan met je bijrijder - wellicht kan die vaker rijden. Of je zoekt er nóg een betrouwbaar persoon erbij die bij gelegenheid kan invallen. En als je wel verhuist, gaat je bijrijder dan met je mee?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 07:28

Qua voer is het bij de 24-7 super geregeld, de stal word ook gerund door iemand die er erg veel verstand van heeft, en ze staan zeker niet op vette weilanden. De paarden krijgen ook niet teveel.
Daar maak ik mij geen zorgen over, er zijn tevens ook noodstallen.

Waar het mij puur omgaat, zijn de ervaringen met de overgang, en wat met regen, sneeuw etc?

Als ik verhuis ga ik mijn paard alleen doen, en zal een vriendin mijn paard af en toe meepakken, maar heeft hij buiten de 4 keer van mij, de andere dagen lekker vrij.
Een optie om mijn bijrijdster vaker te laten rijden is er niet, zij heeft ook nog een eigen paard, plus dat ik mijn paard uiteindelijk voor mijzelf heb. En hem dus ook zelf de dagen dat ik kan wil doen. Door een wisselend rooster kan ik ook nooit lang van te voren aangeven, wanneer ik wel of niet kan.
Op de 24-7 heb ik meer vrijheden qua wanneer ik kan gaan, aangezien hij daar altijd buiten staat.

Ps overigens wel bedankt voor het meedenken ;)
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 04-04-10 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 07:33

Hoe hard/zacht is de grond bij de 'nieuwe' stal? Tegen alles wat van boven komt, kun je eventueel je paard beschermen met een deken. Maar ik vind vaak het bezwaar van geen schuilgelegenheid dat ze 24/7 met hun benen in de prut kunnen staan. Als ik jou was zou ik vooral daar naar kijken/informeren.
Wij hebben 3 van onze ponnies in een uitloop, met schuilstal. Sinds een week of wat kunnen ze 's nachts ook weer het land op. Zodra het écht begint te regenen, zie ik ze toch wel in het stalletje, ook als ik daar geen hooi neerleg. Ook gaan ze er 's nachts vaak heen om in het stro te liggen, de staarten zitten 's ochtens vol met stro. :D Hierdoor kwam ik tot de conclusie dat het wel kan zonder schuilstal, maar dat als je ze laat kiezen, ze in elk geval een droge plek opzoeken om te gaan liggen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 07:35

De grond zag er na deze winter waarop al diverse paarden staan nog prima uit, geen modder. en geen zut. daar was ik zeer positief verrast door!

Hmm jou paarden vinden het duidelijk dus lekker, dat is dus ook precies waar ik mee zit ;)
Plus doe ik mijn paard er een plezier mee..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 07:43

Vast wel, alhoewel je op dit moment nog niet weet of je paard ( het is toch een haf?) in de groep zal passen en zich er happy bij zal voelen. Laten we eerlijk zijn: je bent om dit moment meer bezig met eigen 'schuldgevoel' tegenover je paard. Je wuift mijn argument van het teveel eten wel erg makkelijk weg: de stal/weidehouder kan nóg zo professioneel zijn: als een paard 24 uur per dag kan eten en niet of nauwelijks gereden wordt ( zoals jij zelf zegt: je bijrijder gaat niet mee dus beweegt het paard nog minder) dan ligt overgewicht en bijbehorende problemen, op de loer. En jij bent de enige die dat kan voorkomen door je paard wél intensief te rijden. Ik zou er nog maar 's goed over nadenken!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 07:46

Wesseltje schreef:
Hmm jou paarden vinden het duidelijk dus lekker, dat is dus ook precies waar ik mee zit ;)

Kan het me voorstellen dat dat je dilemma is. Heb ze er van de week nog wel om uitgelachen... Toen het een paar dagen mooi weer was en het gras weer begon te groeien, vonden ze het helemáál niet nodig naar hun stalletje te komen, ook niet toen ik kwam aanzetten met de vitaminekoekjes. Die kon ik gaan brengen op het land. Sta ik een paar dagen later in de prutregen uit te mesten, komen ze zich één voor één melden bij het stalletje. Zelfstandigheid en onafhankelijkheid beperken zich kennelijk tot zonnige dagen. :')

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 07:46

De groep is zeker afwachten, en ik wuif het zeker niet zomaar weg, ik heb namelijk genoeg info ingewonnen over betreffende stal, en het is tevens geen onbekende hier. Na diverse meningen van mensen die er staan, en mijn eigen kijk op de paarden die er staan etc, maak ik mij betreft het voer daar absoluut geen zorgen., waar hij nu staat krijgt hij meer..
Anders had ik dat ook in mijn beginpost vermeld :D
Mijn paard gaat niet minder rijden, dat is een aanname.. mijn paard loopt op het moment nu tussen de 3 a 6 keer per week, en dat zal niet veranderen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 07:49

Regen is niet zo'n probleem. Dat kunnen ze wel hebben. Als er schaduw is, dan is felle zon ook wel te doen. Maar in de winter zou er echt een schuilstal moeten zijn. Niet zozeer voor de kou. Maar voor nat, guur en wind. Dáár hebben ze wel last van zonder schuilstal.

Mijn jongste paard gaat in de zomer naar buiten (dag en nacht). Er is geen schuilstal, wel schaduw en onder de bomen kunnen ze uit de regen staan. Maar in de winter gaat hij weer naar binnen juist omdat er geen schuilstal is.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 07:58

Ik ben het met Jannepauli eens. Je bent een extreme keuze aan het maken voor je paardje, en je grootste drijfveer is sculdgevoel. Dat is niet goed. Ik zou ook afraden om voor een plek zonder schuilstal te gaan. De redenen:

- geen mogelijkhied om de voeding te beheersen en dus risico van bevangenheid. Stap hier niet licht overheen. Haffies zijn een sober ras en het is sneller gebeurd dan je denkt!

-In de zomer is je paard 24/7 overgeleverd aan de steekbeesten. Bij onze paarden worden de schuilstallen dus WEL gebruikt om in te gaan staan: de paarden weten goed dat de beesten niet mee naar binnen komen.

- Bij vochtige periodes gevaar voor rainrot en mok. Eens ze dat hebben is het haast niet te behandelen zonder droge stal om ze in te zetten.

- Een strenge winter vergt enorm veel energe van een paard om op temperatuur te blijven. Een haf zal dat best wel aankunnen maar het blijft een belasting van het metabolisme al ze zich warmmoeten houden in de sneeuw en het ijs. Een paard dat ziek is kan die omstandigheden niet aan, dus je zal in dat geval moeten verhuizen.

-Wat ga je dàen als het niet klikt met de rest van de kudde?

- het feit dat je nu een bijrijdster hebt die je paard 2 keer per week aandecht geeft, is ook een reden om niet te verhuizen. Als een paard de hele dag buiten staat moet je zeker elke dag gaan kijken of alles ok is.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 08:10

Bedankt voor de reacties tot zover! heb ik zeker iets aan.
Ik heb ook nog geen keuze gemaakt, en heb dit geplaatst om wat dingen helder te krijgen.
Van schuldgevoel is geen sprake, ik wil het beste voor mijn paard. wie niet ;) daar gaat het mij om. En aangezien hij duidelijk maakt graag buiten te staan, ben ik verschillende opties gaan bekijken. Het voeren is echter geen probleem, de wei is zeer sober bij de weidegang, en ze krijgen in een nette hoeveelheid bijgevoerd. Op de stal nu krijgt hij dagelijks flinke porties kuil en staat hij zodra de weilanden het toelaten in een vettere wei in grote hoeveelheid.
Dat is voor mij echt geen zorgenpunt. Het punt voor mij is zoals ik al aangaf de schuilmogelijkheden.. en de reacties maken mij ook duidelijk dat het zeker niet iets is om te licht over te denken. Ook van een bijrijder ben ik niet afhankelijk, ben er heel blij mee! maar het is geen must, doordat ik bij de weidegang zelf meer tijd zou hebben om er naartoe te gaan.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:10

Ik heb 2 fjorden en 1 fjord op pension. Mijn fjorden hebben de hele winter 24/7 in het land gelopen. Wel hebben ze een zwart stuk grond waar ze op lopen. Nu hetgras begint te groeien, laat ik ze er 2 tot 3 keer per week voor 2 tot 3 uurtje sin het gras, verder staan ze op de zwarte grond met hun stal die ze niet gebruiken. Later ga ik aan strook begrazing doen, en dan is het gras ook heel goed controleerbaar te voeren zodat de kans op HBV ook minimaal is. HBV ben ik bang voor, dus doe er alles aan om te zorgen dat ze het niet krijgen. Toen het van het winter zo koud was, kregen ze wel heel veel hooi van mij om hun kacheltje te laten branden. de paarden vonden het wel lekker geloof ik, die sneeuw

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:21

Antwoord op je vraag over geen schuilmogelijkheden kan ik je niet geven. Mijn ervaring over de overgang van stal naar buiten kan ik je wel geven.

Mijn paard stond overdag in de wei, 's nachts op stal. Sloeg tegen de wand aan, en ging dit steeds erger doen. Een andere stal gezocht waar ze meer naar buiten kon, het slaan werd alleen maar erger. Ik moest weg op die stal, en wist niet wat ik moest doen. Ik heb besloten om haar 24/7 buiten te zetten (wel met schuilstal), zo, van de een op de andere dag. De eerste nacht was het -10, dus vooral ik heb het erg zwaar gehad. De eerste week dat ze daar stond hebben we sneeuw, erge kou, regen en hagel gehad. Inmiddels staat ze daar nu zo'n 2,5 maand en is het een ander paard geworden, heerlijk. En, hoe slecht het weer ook is, ik heb haar nog nooit in de schuilstal zien schuilen.

boendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:39

Mijn paardje staat inmiddels al een aantal jaren 24/7 buiten en het is de beste keus die ik heb kunnen maken. Wat hier wordt geschreven over teveel eten en overgewicht komt me absoluut niet bekend voor, juist het tegenovergestelde. Ze was altijd een beetje te dik, tot ze naar buiten ging. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat ze daardoor ook continue in beweging is. In de schuilstal staat ze vrijwel nooit, eigenlijk alleen als het echt warm is, gek genoeg. Dekens draagt ze niet, ook niet in de winter of met regen. Verder is ze veel en veel rustiger geworden sindsdien, een heel ander paard. Voor mij echt niets anders meer dan paardje naar buiten, dag en nacht, zomer en winter.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:48

Mijn pony's hebben een schuilstal en kunnen 24/7 op een kale wei, afgewisseld met een paar uurtjes op het gras.

Mijn ervaring is toch wel dat ze veel gebruik maken van de stal. Overdag lopen ze in de winter gewoon buiten, maar als het hard waait of met felle regen dan staan ze ook veel binnen of onder de luifel. 's Nachts slapen ze bijna altijd in de stal. Ze hebben daarvoor 2 jaar zonder schuilstal gelopen. Dat ging ze ook goed af, maar ik heb het idee dat ze het met stal toch fijner vinden. Ik slaap iig rustiger.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:55

Wiz had vroeger wel een schuilstal. Hij stond daar in als het erg warm was, veel dazen/muggen aanwezig waren, en bij nat en zeer guur weer. -15 en sneeuw stond hij buiten, maar bij regen en wind stond hij binnen.

Dus nu er geen schuilstal meer is gaat hij in de winter 's nachts naar binnen. In de zomer heeft hij als het nodig is een vliegendeken.

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:01

Bij ons staan ze ook 24/7 buiten in de zomer (vanaf volgende week)
In de winter komen ze ook altijd op de wei maar als het pokken weer is staan ze lekker binnen.
In de winter staan ze wel lekker altijd buiten of het nu regent of niet, ze zijn niet van suiker
En ik heb ook een haf die zich snel verveelde maar nu ik hier sta is hij zo gelukkig als wat en hij kan nooit niet wachten tot hij buiten is in de winter.
Hafjes zijn buitenbeestjes en geen binnen beestjes is mijn mening

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:21

mijn 3-jarige is afgelopen winter naar een stal geweest waar hij 24/7 buiten stond, wel tussen de bomen maar zonder schuilmogelijkheid met voldoende bijvoer.
Hij is de winter prima doorgekomen, alleen heeft hij vermoedelijk een groeispurt gehad en in combinatie met een vermoedelijke worminfectie (ondanks zorgvuldig ontwormen) is hij de laatste paar weken behoorlijk afgevallen.

Maar toch zou ik het zo weer doen, het is een heftige winter geweest en als ik hem thuis in pension had gehad had hij er amper uit gekunt en ik vind ook dat paarden in een groep horen, hij heeft zich iig prima vermaakt.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 10:06

Bedankt voor alle reacties tot zover.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:11

Mijn pony loopt ook 24/7 buiten. Heeft de mogelijkheid van een schuilstal. Hij staat er alleen in met 30 graden en felle zon. Schaduw zoeken dus. Als de wei schaduw heeft zou ik persoonlijk de wei prima vinden. De winterdag leg ik hem een goeie waterdichte deken op. De andere paarden bij ons lopen zonder deken en ik heb nog niet gemerkt dat ze last hebben gehad deze winter van guur weer, wind of sneeuw,.... je pony past zich wel aan. Succes met het maken van je keuze.