Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Dees schreef:Ik zou het zelf nooit doen (mest afvoeren is heus zo duur niet).
Maar wil je toch perse de eigen mest over het weiland van je paarden, dan bij voorkeur zo oud mogelijk mest. Vervolgens land braak laten liggen en eerste snee eraf maaien (hooien/kuilen) en pas daarna de paarden er weer op.
Anders heb je gegarandeerd verhoogde worminfectiedruk.
Ik strooi liever kunstmest dan dat ik de paarden op gras met daarover hun eigen mest moet laten eten. Dat vind je zelf toch ook niet lekker?!

pentium schreef:Ik ga iedere dag het weiland door, en maak de mesthopen helemaal kapot en rul met de mestvork (dit is echt een fluitje van een cent). Na een week zijn de mestkruimeltjes helemaal uitgedroogd en bijna weg. Na 2 weken zie je er niets meer van. De paarden gaan steeds naar schone strook weiland na enkele weken.
Ook doe ik mestonderzoek 2 keer per jaar.
Zo wil ik de mesthoop beetje in toom houden en tevens zorgen voor bemesting van de weide.
Zijn er meer mensen die het zo doen?
Dees schreef:Kunstmest strooien kan niet iedereen!
Het is de kunst het op de juiste manier toe te passen
Bovendien: je moet altijd rekening houden met de ondergrond waarop je bemest. In Schoorl heb je wel héél andere grond dan in Friesland - op zandgrond heb je idd weinig te zoeken met kunstmest.
Maar de eigen paardenmest over de weide... dat is ALTIJD vragen om moeilijkheden.
Gewoon laten weghalen die bult, en desnoods dan de nabure boer vragen om koemest te injecteren.
Een paard verdient beter dan van zijn eigen mest af te moeten eten.
kayleighdn schreef:Veel mensen zeggen 'doen'
Maar ik vind het echt geen goed idee.
Als je je wei bemest gaat het gras te snel heel hard groeien. En dan zitten er veel suikers en fructaan ofzo in. Dat is slecht voor de hoeven. Daar kunnen ze zeer snel hoefbevangen van worden. Zeker Haflinger.
Ik heb ook een site met wat informatie (moet nog bijgewerkt worden) en je kan een mail sturen voor extra weetjes. (;