Cooling-gel net zo goed als afspuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Cooling-gel net zo goed als afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 16:38

Omdat het niet altijd mogelijk is om één van de benen van mijn paard na het rijden tien minuten af te spuiten heb ik cooling-gel gekocht. Ik vraag me af of dit net zo goed werkt om pezen te koelen...
Probleem is dat mijn DA zegt van niet, en dat ik moet afspuiten (of met coldpack, maar dat wordt met dit weer wat moeilijker omdat we geen vrieskist op stal hebben), terwijl de DA van een vriendin van me zegt dat afspuiten van een oude blessure sowieso geen zin heeft...wat is nu waar?

Grobegni

Re: Cooling-gel net zo goed als afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:07

Afspuiten heeft inderdaad alleen zin in acute gevallen. Van cooling gel heb ik geen verstand! Je kan wel coldpacks meenemen in een koelbox in alu-folie gewikkeld, misschien nog handig?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 17:12

Heb ik nog niet geprobeerd. Is het proberen iig waard!

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:17

afspuiten met koud water en een harde straal is altijd goed voor de doorbloeding (net als roskammen)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:18

Terwijl, waar las ik dat toch, ik meen dat met koud water afspuiten na het werk logischerwijs juist niet goed is.

Knijpen alle vaten als een gek dicht.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:21

Ik heb geen idee, ik denk zelf altijd van wel... omdat het lang koel blijft en het erin trekt. Alleen zal water misschien 'beter' zijn voor de doorbloeding?

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:25

Mijn Da vind juist koelingsgel een goede vervanger van de waterstraal, je zou beter in kunnen werken op de specifieke plek dan met de waterstraal. Als ik een redelijke tij moet koelen smeer ik er altijd koelingsgel op werkt vind ik fijner dan de waterstraal.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 07:38

Hoe zou het toch komen dat DA's elkaar zo tegenspreken?? Da's toch best vreemd te noemen? :?
Als er DA's zijn die coolinggel wel goed vinden, wie ben ik dan om het niet te gebruiken? :D 'T is iig een stuk minder omslachtig dan minimaal tien minuten afspuiten (en tien minuten dúúrt lang als je erop staat te wachten...). De gel hoef je er toch niet na een bepaalde tijd af te halen?

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:07

Nee de gel verliest op een gegeven moment gewoon zijn koelte.
Ik heb ook geen geduldt om lang te wachten tot de gemiddelde 10 min over zijn :o

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:15

Let wel op dat coolinggel vaak irritatie's geeft!! Ben je nog verder van huis.
Sorry hoor maar ik vind 10 min helemaal niet veel ........je hebt het voor je paard over of je hebt het niet. ;)

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:19

je kunt ook ice tight gebruiken, die koelt langer en is klei.

Maar als het om een oude blessure gaat, dan helpt koelen toch niet. Kan alleen helpen in acute gevallen.
maar wat heeft je paardje precies?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 10:11

Oude peesblessure...moet blijven koelen van de DA. Wie ben ik om dat tegen te spreken. Tien minuten is misschien niet lang, maar het is niet altijd mogelijk (wasplaats lang bezet, te koud). (En 'je hebt het voor je paard over of niet' is wel een beetje kort door de bocht hoor...ik zal maar niet uitwijden over wat ik voor mijn paard over heb en over heb gehad in bijna vijf jaar peesblessureleed ;( )

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:14

Bij een oude blessure kan het hoogstens zijn om tijdelijk wat pijnverlichting te geven. De blessure gaat hier nu niet sneller van over. 10 min koelen is overigens minimaal, langer is beter ;)

Nagyl

speelt die oude blessure dan weer op (help vraagteken is weg)

Wat voor een peesblessure was/is het

Meid, ik weet al te goed hoe lang deze blessures kunnen duren. Ben zelf 2 jaar verder en het is nog steeds niet over. Zal helaas niet beter worden hier.

x_Quinta_x

En als je zijn benen in een emmer water zet? Als hij niet bang is van de waterstraal dan zou dit ook moeten kunnen.... Gewoon zo'n flexibele kuip kopen, dan loop je ook niet het gevaar dat hij zich eraan bezeerd.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 10:15

Henrieke schreef:
Ik heb geen idee, ik denk zelf altijd van wel... omdat het lang koel blijft en het erin trekt. Alleen zal water misschien 'beter' zijn voor de doorbloeding?

Da's het probleem met pezen, die zijn nauwelijks doorbloed (daarom duurt genezing ook zo lang, geen doorbloeding betekent ook nauwelijks afvoer van slechte stoffen), dus met doorbloeding zal het koelen in geval van peesblessures niets te maken hebben...hoe het precies zit weet ik eigenlijk niet eens :o?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 10:20

@ Nagyl
Nee, eigenlijk niet, maar ik moet van de DA blijven koelen. Misschien wel onder het mom van 'baat het niet, het schaadt ook niet'. Diepe buigpees linksachter. Is het zeker dat het bij jouw paard niet meer over gaat?

@ Grobegni
I know, en je wilt niet weten welke contructies ik heb gemaakt om een minuut of 20 te koelen (tuinslang/bandage ;-))

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:23

Tsja, als je moet koelen omdat er nog steeds een beetje sprake is van ontsteking in het gebied kun je beter dmso & dry5 erop smeren dan cooling gel, dat stimuleerd de doorbloeding veel beter en bevat stoffen die het herstel stimuleren.
Als de pees al 100% hersteld is heeft het mijns inziens geen zin om te koelen met wat dan ook.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:25

Als je echt goed wilt koelen moet je echt wel wat langer dan 10min afspuiten. Het duurd erg lang (ik weet niet precies hoelang) voordat het koude bij de pees is. Het beste is om een paar minuten te spuiten, dan een stuk op het harde stappen, en dan weer afspuiten. Dat een paar keer herhalen. Zo komt de doorbloeding beter op gang en heeft het veel meer nut.
Toen er hier een peesblessure was moesten we eerst afspuiten en daarna cooling gel erop smeren. Er stond me iets van bij dat het onder de cooling gel juist warm wordt ipv koud.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:29

Als het paardje er geen last van heeft, dan is het eigenlijk onzin om te koelen. Als je vind dat die soms een beetje opspeelt dan zou ik ice tight of dergelijk smeren. Ice tight blijft koel.

Verder kun je niet veel doen eraan.

Die van mij heeft aan beide achterbenen het aan de tussenpees. Omdat deze pees niet aan de oppervlakte ligt kun je koelen tot je een ons weegt. Dat zei vooral de kliniek. het is puur dat de mens denk dat ze er goed aan doen om te smeren en te koelen. Zo als die da dat zei. We hebben al 2 keer groen licht gekregen, onder het mom van. Kijken waar het schip strandt. Nou die is al 2 keer gestrand. Heeft toen 2 keer een kuur Bute gehad. 1ste keer sloeg die goed aan. 2de keer niet en wilde zelfs niet eens lopen(normaal heb je bij hem een rem nodig, nu moest je hem echt keihard aansporen voor te lopen). Hij staat nu alweer 9 maanden stil. En zijn vanaf vorige week weer heel klein beetje aan het doen (lees 1 x per week) om te kijken of hij verbeterd. Hij is echt goed stijf op zijn achterhand, vorige week verbeterde zijn stijfheid helemaal niet. Ik blijf hopen dat hij met aan met soepeler gaat lopen. Tja word toch steeds lastiger, hij word volgende week 20.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 10:37

@ Samwise
Waar kan ik dat kopen? Ik kan er namelijk op het www geen info over vinden...

@ Nagyl
Jemig, dan valt het bij mijn paard nogal mee...ik kan weer 'gewoon' rijden...sterkte ermee!

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:00

Dat is wel te verkrijgen bij je dierenarts denk ik, en anders wel te verkrijgen bij de grotere paardenklinieken. De dmso en de dry5 1 op 1 mengen in een bekertje, het mengsel in een spuitje zuigen, op de plek van de blessure spuiten (hoeft niet veel), met een oude tandenborstel en beetje met de haren mee strijken.
Let op dat je de dry5 niet op je huid krijgt anders kun je een week schrobben :-)

ps. pm me maar als je het niet kan verkrijgen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 17:38

Haha, tnx! ;-)

danienappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:16

mij lijkt afspoelen lekkerder en beter.