pony verveelt zich. wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firebug

pony verveelt zich. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 16:43

Ik heb even een vraagje, weet niet of het hier goed staat, maar dit leek me het beste ;).

mijn pony staat op stal met een peesblessure, en mag alleen maar 2x per dag 15 minuutjes stappen. de rest van de dag staat ze dus alleen binnen (andere pony komt 's avonds binnen, maar is overdag buiten).
nu verveelt ze zich, en en daarom eet ze stro. door dat stro heeft ze nu een soort van koliek. nog niet heel erg, maar het begint er toch op te lijken. we hebben de dierenarts ff gebeld, en die zei dat we lijnzaad moesten voeren. dit hebben we gedaan en het helpt best goed (wel eerst gekookt natuurlijk). maar nu is dus het probleem dat ze als ze weer helemaal beter is weer stro gaat eten...

ze heeft al zo'n jolly-speelbal, maar doet hier ook niet echt veel mee... :+
op zaagsel zetten hebben we ook al over nagedacht, maar is niet echt een optie (ze staat in pension).
weten jullie nog wat anders wat ze misschien leuk zou kunnen vinden?

Estera

Re: pony verveelt zich. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:52

Krijgt wel onbeperkt hooi? Dat kan je bijvoorbeeld al in een hooinet doen zodat ze er langer mee bezig (en verveling daarmee iets tegen gaat).

Staat ze al in een stal waarbij ze naar buiten kan kijken? Zo niet, zou dat een mogelijkheid zijn?

Vervelend hoor! Hopelijk gaat het snel weer beter.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:56

Tja ik zou toch proberen met de staleigenaar te overleggen of je paard niet op zaagsel of vlas kan. En dan uiteraard wel ruim voldoende hooi zodat ze de darmen we op gang kan houden. Tis hoe dan ook vervelend, zo'n blessure en verplicht op stal. Misschien verschillende speeldingen kopen? En zo nu en dan afwisselen. Dan blijft het interessant en nieuw iedere keer. Je hebt ook van die ballen waar je voer in kunt stoppen en dat ze t eruit moeten krijgen. Misschien een idee om een deel van het voer dat ze krijgt daar in te doen? Is ze ook weer een tijdje zoet!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 17:05

goeie ideeën al!
ze kan wel altijd hooi eten ja. en ik zal eens proberen om het in een hooinet te doen ja. en naar buiten kijken kan ze ook.
't probleem met voer is dat ze eigenlijk bijna niks krijgt.. alleen heel veel hooi en een klein beetje speciaal voer zonder dat ze er dik van worden of heel veel energie van krijgen. ze word namelijk nog al snel dik & druk, en krijgt dus (bijna) geen beweging..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:07

nee ik begrijp dat ze niet teveel voer mag krijgen :) Maar volgens mij hoef je echt maar een paar handjes in zo'n ding te stoppen, en ze zijn er zo een paar uur zoet mee. Dus dan zijn die calorieën allang weer verbrand :D

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:46

een liksteen?

Spoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:56

Hey!

Ik heb gewerkt met een draver die een hele tijd moest stilstaan omdat hij mank stond. Speeltjes in zen stal helpen natuurlijk wel maar wat ik ook deed was in plaats van het uurtje werken in de piste hem met klikkertraining bezig houden.

Hij nam het super goed op, heeft geleerd zelf na te denken en ik kon gewoon verder met werken, alleen dan op een andere manier.
Natuurlijk moet je ze niet meteen super zware oefeningen laten doen maar beginnen met dingen aanraken, voetjes geven, een bal van de grond oprapen enz...

Ik hoop dat je er iets mee bent.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:04

Kusjes leren geven kan natuurlijk ook als ze stilstaat

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:12

Kan ie niet buiten staan op een stukje gras? Maak het 5 bij 5 dat is net groot genoeg om zich ruim te kunnen omdraaien(snap niet waarom een paard met een peesblesure opgesloten wordt in een hok van 3x3 waar ie heel krap moet draaien dus extra belasting) , wat te eten en om zich heen te kunnen kijken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:24

Gewoon onbeperkt hooi gaan geven. Het liefste oud hooi, dat heeft erg weinig calorische waarde.

Kan ze daarnaast niet ook buiten, wat Cowgirl zegt. Gewoon op een klein stukje? Dat hebben we ook met de mijne gedaan, gewoon een klein stukkie gegeven. Was ze de hele dag zoet mee, en die klein beetje beweging stimuleert ook nog eens het herstel van de pees :j

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:54

als ze meusli krijgt, kun je misschien een cola fles ofzo pakken, daar gaten/gaatjes(ligt eraan hoe groot de korrels zijn) in maken dan de meusli erin en dan moet ze er tegen duwen en dan komt er steeds een beetje uit, dan is ze wel even bezig, maar je moet er wel dan voor zorgen dat je het boven de voerbak hangt anders valt het op de grond. je kunt dan ook een deel van het hooi weglaten en daar in de plaats dit doen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:34

Heb je een paddock, en kun je daar niet een klein stukje afzetten? Staat pony toch buiten en heeft wat te kijken.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:34

Nou idd iets meer ruimte lijkt me ook niet gek.
En wellicht kun je het stro besprenkelen met azijn, dan eten ze het niet meer las ik ergens , dat doen ze ook als paarden vlas eten.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:37

Als ze mogen stappen, zou je je pony ook aan een hek kunnen vastzetten, en daar vanalles met je pony doen. Wat bij mijn pony hielp was zijn vriendje ernaast zetten, zodat ze toch konden spelen, maar niet gek doen. Dan moet je er uiteraard wel bijblijven! Heel veel succes!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:48

ik zou ook kijken of je je pony buiten kan zetten op een kleiner stukje.
bij ons op stal kan dat er word een stukje met schrik lint afgezet maar zodanig dat ze wel contact kan hebben met vriendjes.

op de wei bij mijn zus op stal werd er voor een paard zelfs een extra hek in z'n wei gemaakt zodat ie ook grasjes kon eten werd wel als eerste binnen gehaald zodat ie niet druk werd als er andere voorbij kwamen savonds.

tegen t vervelen op stal zou ik een hooinet/kussen maken.
en zo'n bal kun je ook fruit als mandarijnenpartjes of witlof klein gesneden in doen hier zit niets in en wel goed voor de vitamine.

of takken van wilgen ophangen vinden ze ook heerlijk om op te knabbelen.

hoop dat ze snel weer wat meer mag sterkte met dr pootje

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 08:54

dat met die clickertraining ga ik zeker proberen! had ik zelf ook al aan gedacht.
en buiten een stukje afzetten zal ik ook eens proberen, denk alleen dat het niet zo makkelijk word, want ze ontsnapt nl overal waar alleen maar een schrikdraadje hangt. dan moet je het al echt met van die paaltjes in de grond vastmaken... ze stond eerst ook ergens anders waar ze in een klein stukje land stond. maar ik wil het zeker nog eens proberen!!
speeltjes (met wat eten misschien) zullen er ook zeker nog bij komen. moeten we alleen nog ff kijken wat we erin doen. zullen toch wel wat brokjes worden. of mandarijntjes of witlof zoals goldynf zei

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:08

Cowgirl schreef:
Kan ie niet buiten staan op een stukje gras? Maak het 5 bij 5 dat is net groot genoeg om zich ruim te kunnen omdraaien(snap niet waarom een paard met een peesblesure opgesloten wordt in een hok van 3x3 waar ie heel krap moet draaien dus extra belasting) , wat te eten en om zich heen te kunnen kijken.

Inderdaad.

Bovendien heeft de universiteit van Utrecht zelf notabene ontdekt dat peesblessures beter genezen op de weide, alleen duurt het wel ietsje langer, maar de pees wordt er wel sterker van. Dus boxarrest is volkomen achterhaald.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 17:30

vreemd dan. maar DA zei zelf op stal staan... zal het de volgende keer vragen
de stal is trouwens wel groot! zeker groter dan 3x3 in ieder geval

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:53

Ik snap niet dat DA's dat nog adviseren. De mijne zei ook meteen: Die gaat gewoon op een stukkie land. Is hij ook aan de hand en ohz veel beter te hanteren. En dat klopt. Ik mocht naast het feit dat hij op het land stond ook per dan 2x15 min stappen. En was zo mak als een lammetje :j

Maar het gaat ook om het feit dat hij naar buiten gaat en nog tussen de anderen is. Vind het erg zielig als hij de hele dag alleen binnen staat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:02

Tja..ook hier iemand die geen voorstander is van totale box rust!
Mits natuurlijk echt bewezen dat het nodig is!
Naar buiten met die handel! In de bak, paddock of een apart afgezet stukje, maakt niet uit, maar binnen is not done bij een paard.
Als ze na 2 weken box rust weer vrij mogen ben je meestal terug naar af omdat ze dan zo blij zijn weer los te mogen dat ze de meest rare bokke sprongen gaan maken.

kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:46

die van mij knabbelt graag af en toe op een boomstammetje, idee?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:52

boomstammetje kan die splinters van krijgen..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:15

wilgentakken kun je dan beter geven :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:40

Heb hier vroeger een paard met echte peesklap gehad. Moest ook volledige boxrust. Ze kwam na 3 maanden stilstaan zo ongeveer door het dak naar buiten. Heb haar toen mee naar buiten genomen om aan de hand te stappen waarop ze zich losrukte en volledig los ging (bokken en sprinten in de sneeuw). Heb me toen omgedraaid omdat ik het niet wilde zien. Vervolgens heb ik haar dagelijks op de wei gehad. Om te voorkomen dat ze gaan rennen gewoon een klein stukje afzetten 10 x 10 en alleen in dat stukje zetten met een rustige pony er naast. Gaat prima, stukje is te klein om te gaan rennen, ze hebben afleiding, en toch nog iets beweging (zonder steeds om hun as te moeten draaien zoals in een box).

Als ik ooit weer met een dergelijke aandoening te doen krijg, gaan ze bij mij gewoon op zo'n klein stukje de wei in. Ophokken voor volledige boxrust kan in mijn ogen ook buiten (en die enkele meters die ze er naar toe moeten lopen, draaien ze ook in hun box rond, dus dat maakt mekaar niets).

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:51

Mijn paard heeft ook een peesblessure en staat op een stal waar alle paarden overdag naar buiten gaan. Boxrust is geen optie. Van de staleigenaar mocht ik een verhard stukje naast de paddocks afzetten, dat is echt ideaal. Daar moet je natuurlijk wel de mogelijkheid voor hebben, maar met een beetje creativiteit en een aardige staleigenaar kom je vaak een heel eind.

Verder moet je uitkijken met speeltjes, zeker gevuld met voer. Sommige paarden gaan daar uren achteraan lopen door de stal, dat is niet goed voor de pees. Een dik stuk wilgentak met twee touwtjes vastbinden aan de binnenkant van de stal vind ik zelf veel beter.