pony verhaard, zondag wedstrijd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJolijn

pony verhaard, zondag wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:05

Zondag heb ik wedstrijd, maar mn pony is enorm aan het verharen. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze er toch netjes uitziet? Zo min mogelijk losse haren bijvoorbeeld, dit vind ik echt super irritant en storend, maar ik krijg het nooit voor elkaar.

Iemand tips?
Alvast bedankt! :D

Xhiske

Re: pony verhaard, zondag wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:06

misschien met zn poetsblok alles er zoveel mogelijk uit poetsen. en dan met de rest van je borstels. en dan hopen dat je alle losse haren eruit hebt.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:08

Ja, wat ilovetessa schrijft. Zo'n hard poetsblok helpt altijd erg goed. Daar haal je echt de meeste haren mee weg.
Zorg als je dat doet wel goed dat het blok schoon blijft. Er wil nog wel eens veel talg uit de huid op komen en dan werkt hij niet meer. Even het blok over de grond en hij is weer als nieuw.

Succes!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:09

Oke, bedankt voor de tip!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:09

Met een kartelzweetmes krijg je heel veel weg!

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:11

Goed poetsen, of als je een furminator hebt daarmee de losse haren verwijderen. En dan even nawrijven met een babydoekje en je ziet er niets meer van :D

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:12

wassen....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:32

chelletju schreef:
wassen....

:= no way.. verharen en wassen is echt een crime. zit je er zelf volledig onder!
zo'n poetsblok, flink borstelen, en eventueel een fleecedeken er een uurtje van tevoren opleggen ( haalt veel haren weg)
verder is het gewoon afwachten tot de haren weggaan, of scheren :j

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:27

WD V -> VSW

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:29

Na het opstappen en misschien na het inrijden even een licht vochtige handdoek over je pony heen halen.
Naast uitgebreid poetsen voor het zadelen natuurlijk.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:31

Wassen en tegelijk met een borstel met haren schrobben. Gegarandeerd succes, je komt er zelf indd ook onder maar je moet er wat voor over hebben. Daarna nog even met kartelzweetmes eroverheen en glad vachtje!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:33

Lowara schreef:
chelletju schreef:
wassen....

:= no way.. verharen en wassen is echt een crime. zit je er zelf volledig onder!
zo'n poetsblok, flink borstelen, en eventueel een fleecedeken er een uurtje van tevoren opleggen ( haalt veel haren weg)
verder is het gewoon afwachten tot de haren weggaan, of scheren :j

Wie gaat er nu in godsnaam nog scheren :? ?? Dan komt je paard/ pony de hele zomer niet goed in zijn vacht en dan hopen dat hij volgend jaar beter in zijn vacht komt te zitten na de winter. Hooguit de benen scheren, maar verder echt niet.

Zoals eerder genoemd een kartel zweetmes, niet te hard drukken. Of een furminator schijnt echt ideaal te zijn maar kost wel wat, hierbij ook weer niet drukken en niet te vaak over 1 plek. Een beetje olie over het voer helpt ookwel iets, maar daar had je dan al eerder mee moeten beginnen.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:18

Oke bedankt! Morgen is het zo ver, ik heb met een zweetmes geprobeert en dat werkt wel! Morgenochtend ook nog even en dan hopen dat het goedgaat!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:24

heb je antiklit?
voor in de staart?

spray dat op d'r ...dan glimt ze heel mooi en je ziet bijna geen losse haartjes

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:28

Voornamelijk is het toch een geval van uren poetsen. Voordat ik wedstrijd heb poets ik over het algemeen de dag ervoor al meer dan een uur (soms tot wel 3/4 uur als hij erg verhaard) en op de dag zelf ook eenzelfde tijd.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:39

Citaat:
Wie gaat er nu in godsnaam nog scheren :? ?? Dan komt je paard/ pony de hele zomer niet goed in zijn vacht en dan hopen dat hij volgend jaar beter in zijn vacht komt te zitten na de winter. Hooguit de benen scheren, maar verder echt niet.

Ik scheer mijn shetten ook vlak voor het begin van het menduranceseizoen want het is geen doen om 40 km door het bos te sjouwen met winterjasjes aan. Dat het slecht is voor de zomervacht is onzin
deze shet is in maart helemaal geschoren alleen hoofd en benen niet, deze foto is van juni
Afbeelding

Maar voor die ene wedstrijd: ik denk niet dat de jury daar heel veel van aantrekt anders zou ik het een slechte zaak vinden. Heel veel paarden zijn momenteel aan het ruien

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:42

Kammen met een furminator!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:44

Ik krijg met de furminator nauwelijks haar van zowel mijn hond als pony's. Ik zweer verder gewoon bij een puinsteenblokje

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:44

Als de pony heel dik in het haar zit en ook wel wat vlees op zijn botten heeft, kan je er met een zaag veel uithalen. Deden we ook bij de welshjes. Ik zou net voor de wedstrijd niet heel veel meer boenen. Er komen dan steeds meer haren los. En als het goed is snapt een jury dat paarden nu verharen. Gewoon lekker rijden, punt voor verzorging staat meestal toch al vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:45

voor het rijden gewoon even goed poetsen met een kartelmes. En dan gewoon gaan rijden. Die losse haren zie je echt niet hoor ;)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:48

als je pony echt heel erg dik in de haren zit met een oude botte zaag erover heen gaan. werkt heel goed!
let wel op dat je je pony niet doormidden zaagt :+. nee, dat komt wel goed, maar dan moet die zaag natuurlijk wel bot zijn. dan zal je pony er geen last van hebben 8-)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:48

Ik heb de furminator binnen no time vol zelfs van de hond waarvan je niet eens merkt dat ie verhaart

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:39

Ik zou hem elke dag even goed rosborstelen. Ook kun je hem de dag van de wedstrijd even wassen. Drogen en weer rosborstelen. Voor de wedstrijd moet je even met een vettige doek met zadelpoets ofzo even z'n hele lichaam afnemen. (niet waar het zadel en de singel zit). Ik hoop dat dit lukt, bij mij iig wel ;)

Wybertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:34

Zoals eerder gezegt, een kartelzweetmes. Echt een wonderding voor mijn verzorgpaard!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:35

Bij mijn pony gebruik ik altijd een poetsblok. :j Dat ding doet wonderen. :P