bit in doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

bit in doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:46

ik zit met het volgende probleem!

mijn pony 9jarige merrie, wil haar bit heel de tijd niet in doen???!!!
ik kan het overal proberen maar overal bokt ze gaat ze achteruit* en ga zo maar door....

en als het bit er in zit is het eerst even flinkt bijten en doen(terwijl het gewoon op de goede plek zit) en dat is mevrouw helemaal tevreden en komt het witte slijm haar mond uitlopen omdat ze zo'n zin heeft om te gaan rijden .

maar wat kan ik hier nu aan doen???

* heb een halster om haar nek heen gedaan anders in mevrouw weg ;)

Cathleen

Re: bit in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:49

meschien voelt het bit koud aan meschien kun je dan even het bit warm maken met je hand of ze is gewoon bang voor de pijn die het bit aanricht :(

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:10

misschien kan je iemand vragen of ze kan helpen?

femmelke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:10

Cathleen2 schreef:
meschien voelt het bit koud aan meschien kun je dan even het bit warm maken met je hand of ze is gewoon bang voor de pijn die het bit aanricht :(

Ja idd ik zou het bit proberen wat warm te maken en mss wat zachter aanbrengen in de mond?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:11

Om alles uit te sluiten zou ik een tandarts langs laten komen.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 14:40

femmelke2 schreef:
Cathleen2 schreef:

Ja idd ik zou het bit proberen wat warm te maken en mss wat zachter aanbrengen in de mond?

warm maken is een goed idee ja, want het hangt gewoon in een kast naast de stal, maar al duw ik mijn duimen in de mondhoeken doet toch geen pijn??
en al hapt ze echt niet duw ik het bit zachtjes tegen de tanden... maar doet dat dan pijn,??? of begrijp ik jullie verkeerd??

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:45

Je hebt gewoon paarden die lastig zijn met het bit in doen.
Misschien iets lekkers in je hand nemen samen met het bit?
Stukje appel, beetje biks,...

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:46

Past je bit goed? Is er niks mis met haar gebit? Als je dat hebt uitgesloten, dan zou ik even vragen of iemand je even wil helpen. Ik vind t een beetje moeilijk om nu iets te zeggen wat je zou kunnen doen... Zo achter de computer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:02

Is het gebit ooit al eens nagekeken door een goede tandarts?

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:30

CrossHorse schreef:
en als het bit er in zit is het eerst even flinkt bijten en doen(terwijl het gewoon op de goede plek zit) en dat is mevrouw helemaal tevreden en komt het witte slijm haar mond uitlopen omdat ze zo'n zin heeft om te gaan rijden .

Denk je dat het slijmen een teken is dat ze zin heeft om te rijden? Ik denk eerder dat er een probleem in haar mond is. Ik zou idd de dierenarts of tandarts haar mond eens na laten kijken.

Steffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:12

Charr_x schreef:
Je hebt gewoon paarden die lastig zijn met het bit in doen.
Misschien iets lekkers in je hand nemen samen met het bit?
Stukje appel, beetje biks,...

Dat had ik ook eens geprobeerd :)
In het begin lukt het misschien wel, maar uiteindelijk weet je paard dat en is hij je te slim af.
Volgend mij verpest je je pony hierdoor wel...
Misschien is je bit niet goed proper gemaakt?
Of misschien moet je je bit lekkerder maken? Bv. in suiker dompelen :) Ik heb het nog niet geprobeerd omdat mijn pony graag zijn bit in heeft en dus niet tegenpruttelt. :)

hanslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:45

ik zal eerst echt even een tandarts laten komen om alles na te kijken
misschien is er iets mis in haar mond of met het bit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:54

Is het bit niet gewoon te dik voor haar mond, heeft ze misschien een laaghangend rooster ??
Zou er idd even een TA bij halen om eea na te kijken.

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:42

het bit in suiker of stroop dompelen

of eerst het hoofdsel om doen met maar aan 1 kant het bit vast daarna het bit pas indoen

CrossHorse schreef:
ik zit met het volgende probleem!

mijn pony 9jarige merrie, wil haar bit heel de tijd niet in doen???!!!
ik kan het overal proberen maar overal bokt ze gaat ze achteruit* en ga zo maar door....

maar wat kan ik hier nu aan doen???

* heb een halster om haar nek heen gedaan anders in mevrouw weg ;)

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:27

DubbelDun schreef:
Is het bit niet gewoon te dik voor haar mond, heeft ze misschien een laaghangend rooster ??
Zou er idd even een TA bij halen om eea na te kijken.

Precies, misschien heeft ze wel last/pijn van het bit!

alayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:02

Het is ook nog een optie om een dikker bit te gaan gebruiken. Als ze reageert op de pijn van het bit tenminste. De werking van een dikker bit is minder sterk. Hierdoor wordt ze ook minder (waarschijnlijk) voor het indoen van een bit.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 18:42

judith370 schreef:
Past je bit goed? Is er niks mis met haar gebit? Als je dat hebt uitgesloten, dan zou ik even vragen of iemand je even wil helpen. Ik vind t een beetje moeilijk om nu iets te zeggen wat je zou kunnen doen... Zo achter de computer.

het zijn niet echt mijn pony's ik moet er voor zorgen en alles, maar tandards da en h.smid worden door de echte eigenaar betaald... maar het is anders dan een verzorgpony, ik zal wel weer een keer gaan zeuren... het is een wat oudere vrouw maar volgens haar is de tandarts en de da onzin ;( maar ik zal het wel weer een keer gaan proberen.... zover ik weet past het bit ook goed toen één keer de tandarts was gekomen zij hij dat het bit oké was... het is een dubbel gebroken bit

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 18:44

alayana schreef:
Het is ook nog een optie om een dikker bit te gaan gebruiken. Als ze reageert op de pijn van het bit tenminste. De werking van een dikker bit is minder sterk. Hierdoor wordt ze ook minder (waarschijnlijk) voor het indoen van een bit.

oké dat is een goed idee ja... maar ze heeft een dubbel gebroken bit, dat is toch juist wel een best wel dun bit??

mejanieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:11

misschien heb je een te sherp bit heb ik ook gehad met rijden en dan doet het met indoen best zeer
en heeft ze wel goed der mond open ? niet dat je tegen de tanden aan drukt?

xx Janieke succes!!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 04:35

Moeilijk te zeggen vanaf hier, maar weet je zeker dat ze geen last van der gebit heeft?
Anders idd proberen met een snoepje oid en super belonen, als ze braaf is.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:40

Meteen kwijlen als het bit in zit lijkt me op een probleem met de mond duiden. Dan kan het bit zelf best goed zijn, maar als er iets in de mond aan de hand is dan doet ook een goed bit pijn! Dierenarts of tandarts erbij halen dus!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:52

CrossHorse schreef:
alayana schreef:

oké dat is een goed idee ja... maar ze heeft een dubbel gebroken bit, dat is toch juist wel een best wel dun bit??

Iedere paardenmond is anders, dus om nu te zeggen dat een dubbel gebroken best dun is, is lastig. Als je pony een laaghangend rooster heeft, dan kan zelfs een dun bit nog te dik zijn. Dus laat er even naar kijken, dan weet je zeker dat het geen medische oorzaak heeft. Niet ieder paard vind dubbel gebroken fijn, al staat het over het algemeen wel als een vriendelijk bit bekend. Je hebt ook paarden die liever een ongebroken bitje hebben. Dus het kan zomaar zijn dat het bit niet bij haar mond past.

CtenBrink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:15

Ander bit gebruiken ik had een gebroken watertrens en nu heb ik een rubber mondstuk en dat werkt prima.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:24

Tis altijd lastig als het niet je eigen pony's zijn.
Toch zou ik de tandarts laten komen. Meestal is het zo dat als er niets aan de hand is, je ook niets betaald. Is er wel iets an de hand, dan betaal je voor wat hij in orde maakt.

Ik heb de tandarts voor 3 weken terug over de vloer gehad en mijn paard was nog nooit geweest. Het was dus wel hard nodig en er is veel gebeurd. Dit kostte me 100 euro, maar hij kan er weer een paar jaar tegen aan. Ik merk het ook met rijden. Hij loopt veel nageeflijker en rustiger met zn mond.

Zoals ik al zei: is er niets aan de hand, dan betaal ook je ook niets en kun je dat uitsluiten als mogelijk probleem. Is er wel iets, dan heb je dat toch maar mooi opgelost. Kans is groot dat hier het probleem zit, want uit de reactie van die mevrouw haal ik dat er vast nooit of heel lang geleden een tandarts bij is geweest.

Als die mevrouw het onzin vindt en het absoluut niet wil betalen, dan zou ik het zelf betalen als ik jou was.
Je kunt ook altijd rijden als ik het goed begrijp. Dan is een keer de tandarts betalen niet duur betaald als je dat er tegen over zet.

En wat volgens mij ook een fijn gevoel geeft, denk ik.
Lijkt me niet prettig om op een pony te rijden die misschien last of pijn heeft.

Schuimen / kwijlen hoeft niet een teken te zijn dat het goed zit in de mond.

Succes!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:27

en is bitloos rijden een optie?