Roosterstal geschikt voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Roosterstal geschikt voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:07

Hallo,

Vandaag zijn me ouders wezen kijken bij een boederij, en ze zijn eigenlijk helemaal verliefd op het huis.
Er zitten alleen nog geen stallen bij voor de paarden maar wel een gedeelte roosterstal waar kalven hebben gelopen.
Der hebben kalven opgelopen dus de spleten zijn erg krab, een paarden hoef past er zekker niet tussen.
(ze hebben er 1 stalletje in gemaakt voor een ezel en die loopt er ook prima op)
Maar nu nog het volgende de ezel daar staat gewoon op het beton, dat komen de paarden dan ook.
Liever leg ik er een laagje stro over heen maar nu vraag ik me af raakt de put dan niet verstopt?

Hopelijk weet iemand er antwoord op :)
Mocht het nou niet kunnen dan kommen er rubbere maten overheen.
Maar aangezien het ons ook ideal lijkt kwa schoonmaken vroegen wji het ons even af :)

Groetjes

*Foto van zoon roosterl paneel Afbeelding

oOoKellyoOo

Re: Roosterstal geschikt voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:51

Daar gaat je een hoop rotzooi doorheen mest stro, de plas is niet erg maar gaat vreselijk stinken, Hier hebben we alles gestort, maar niet de putten, bij ons is er doorsichtig plastic overheen gegaan dan betonmatten met van die beton blokjes van een paar centimeter (weet vandaag de dag nog niet waarom) en toen lekdichte beton gestort, maar geloof je kunt ook gewoon beton laten storten hoor. Maar ik zou het dicht maken. Een boer zal niet graag de put leeg zuigen als er veel stro en stukken mest inzit, dit kan ver stoppingen veroorzaken in de injecteur. En je kunt het niet eeuwig opsparen want dan vergas je je eigen paarden op den duur door de amoniak lucht

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:53

ja dat zal zeker vollopen. zou er idd een andere oplossing voor zoeken. rubberen matten zullen misschien werken, maar zorg dan dat er écht niks doorheen kan.
wat Kelly al zegt, als de urine blijft liggen laat dat een hele nare geur achter...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:54

Ik zou idd de boel dichtmaken en goed controleren of e.a. sterk genoeg is. Je wilt niet op een ochtend je stal inlopen en je paard een paar meter lager in de gierput vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:56

dit hebben we ook op de boerderij waar ik werk,
over 1 rooster heeft de boer allemaal strandjuttershout ( aangespoelde balken ) opgelegd,
op de andere ligt een rubberen mat, en uit ervaring weet ik nou dat dat niet stinkt als je het wat onderhoud en af en toe er even wat water overheen gooit :)!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:08

wij hebben bij ons op stal ook roosters met een gierput eronder.
in de meeste boxen liggen daarop rubber matten, maar er zijn ook boxen waar geen matten liggen, hier zitten de gaten verstopt met mest en naar mijn weten doet de eigenaar van de stal er weinig aan, ik moet ook zeggen dat bij ons op stal echt niet stinkt.
er word hier stro of vlas gebruikt als bodembedekker.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:16

Hier zijn de gierputten onder de boxen volgestort met puin. Ammoniakdampen van paarden (ander vee weet ik niet) vreten nl de betonnen roosters aan met alle risico's van dien.

Kijk wel eerst het bestemmingsplan goed na ivm wat er mag, zeker omdat je als particulier aan andere regels gebonden bent dan de huidige eigenaar (nog bedrijf waarschijnlijk).

Kijk qua houden/stalling en hoe je alles op wil zetten verder dan box + wei. Er zijn veel meer mogelijkheden die lagere dagelijkse kosten met zich meebrengen en flexibeler zijn qua tijd van voeren, etc.
bv : [VSW] Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:44

Op internet vond ik dat de roosters toegestaan en bruikbaar zijn voor paarden/koeien en ander vee. Maar weet natuurlijk niet hoe dit in praktijk is.

Zat te denken om er rubbere maten op te leggen met achterin een stuk open laten zodat ik de mest gewoon op kan scheppen een het urine/plas gewoon weg kan spuiten door de kieren achter in? is dit een optie?
Ik weet dat op rubbere mate veder geen bodembedeker nodig is dus misschien is dit een oplossing..

@ Tamary het is al heel geen bedrijf meer. er word op dit moment ook niks mee gedan (buiten stal om voor de ezel)
Ik weet dat er talloze andere manieren zijn maar wil die ruimte wel benutten ander vind ik het zonde voor de ruimte.

De stal gedeelte ligt gelijk achter het weiland.
Paarden staan dus ook de hele dag buiten behalve savonds (dan wil ik gewoon alles ''veilig'' op stal hebben)

Zoon paddock paradise (ook aktief stal genoemd) vind ik een mooi idee maar kost bakken vol geld om aan te laten leggen. (spreek uit ervaring een stalhouder hier in de buurt heeft het net aan laten leggen namelijk.)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:51

Zou er zelf geen paarden opzetten omdat de paarden er door heen kunnen zakken.Is met mijn ruin ook gebeurd gelukkig geen schade opgelopen.Netjes een laag beton overheen storten zodat het sterker word.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:57

bij ons lopen de jonge paarden er op.. ze ebben het bestraat... en daarna stro er overheen. het echt nate loopt welw at door de stenen heen, maar het stro niet.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:03

Hoi, wij hebben in onze stallen ook zo'n betonnen bodem met spleten erin met een gierput eronder, want het is vroeger een koeienstal geweest. Ik denk dat de spleten mss nog wel iets groter zijn, zo'n 6 cm denk ik. Maar ze hebben er geen last van met overheen lopen hoor. Sommige paarden hebben er rubber matten op liggen (ook een aantal niet) en als bodembedekking stro of vlas in de stal. Bij ons is het enige nadeel eraan dat de gierput eronder met name als het veel regent en de paarden meer binnen staan op den duur vol is, en dan kan de pies e.d. daaronder omhoog komen waardoor sommige stallen nat kunnen zijn. met uitmesten kun je met je vork gemakkelijk het stro en de mest er tussen vandaan halen. Ik sta overigens op dezelfde stal als bokker barbar, zie net dat zij ook gereageerd heeft.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 23:06

Zigranta wat apart zeg! je zou zeggen dat, dat niet mag gebueren een koe weegt ook ongeveer 500 kilo.. en bepaalde rassen 700 kilo.

Een paard is ook ongeveer zo zwaar..

Geloof je geheid hoor!! maar vind het raar lijkt mij dat,dat niet mag gebeuren?

@Maxielover hoe doen jullie dat met legen dan? want de slang die het opzuigt raakt die niet verstopt dan?

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:08

Bij ons liggen er stoeptegels over de roosters heen. Eén keer per jaar moet je in je eigen stal de stoeptegels eruit halen en alle voegen weer schoonvegen. De stal is altijd droog! Plas loopt tussen de tegels en roosters zo de gierput in. Het stinkt één keer per jaar als de kelder leeggepomt wordt.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:09

Ik heb ook twee stallen met een gierput er onder. Ik heb er rubber overheen liggen. Vind het helemaal niet stinken. Het voordeel hier is dat deze put niet gebruikt word. Dus alleen de urine van mijn paarden zakt er mischien iets in.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 23:10

Dat zijn ook wel goede tips bedankt!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:12

Dat waren ook al oudere roosters maar dat is dan ook gelijk het gevaar bij jullie want die worden ook vanzelf ouder!Daarom hebben we toen we zelf iets met veeroosters kregen er een betonlaag overheen laten storten gaf mij toch een rustiger gevoel.Volgens mij moeten die roosters ook eens in de zoveel jaar vervangen worden omdat de urine het beton aantast.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 23:14

Oke fijn dat ik dat iedergeval weet :) bedankt!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:14

ik kan ook wel voor maxielover antwoorden, we zijn stalgenoten.
legen doet de staleigenaar heel moeilijk over,ik sta hier nu bijna een jaar en het is in dat jaar nog niet gebeurd.
wel hebben we wel eens ijverige stalgenoten die zo'n rooster er uit halen en dan de put zelf gaan leegscheppen, dit is heel zwaar werk dus het stop meesta lmet een kruiwagen of 4 tot 6.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 23:17

Ja dat begrijp ik :j dat zie ik mezelf nog niet zo snel doen.(door me rug)

Ja want het leeg laten maken met stro er tussen gebeurt volgens mij (haast) niet. wel paar strotjes maar niet hele bulten lijkt mij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:29

_STS_Angels_ schreef:
@ Tamary het is al heel geen bedrijf meer. er word op dit moment ook niks mee gedan (buiten stal om voor de ezel)
Ik weet dat er talloze andere manieren zijn maar wil die ruimte wel benutten ander vind ik het zonde voor de ruimte.

Dan helemaal goed navragen bij de gemeente, regels zijn nl nogal eens krom.
_STS_Angels_ schreef:
Zoon paddock paradise (ook aktief stal genoemd) vind ik een mooi idee maar kost bakken vol geld om aan te laten leggen. (spreek uit ervaring een stalhouder hier in de buurt heeft het net aan laten leggen namelijk.)

Hit aktiefstal en paddock paradise zijn 2 heel verschillende dingen. Paddock paradise werkt bv al niet met dure voermachines. Verder is uitbreiding vrij makkelijk en kan je zonder problemen klein beginnen en het meteen als winter/slecht weer/rantsoenerings paddock laten dienen. Lees het topic goed door, meeste mensen die paddock paradise aanleggen hebben echt geen mega zak met geld liggen.

Aan laten leggen moet je trouwens ook niet doen, groot deel is doe het zelf, kaartje met opzet, en in topic om advies vragen wat beter/anders kan. Dan kijken wat je nodig hebt en goed internet afspeuren. Heb je machines nodig zit je eventueel wel vast aan huur/loonwerker, maar als jij precies weet wat en waar en van te voren de boel markeert is die ook rap klaar en dus niet zo duur. Enige waar je erg op moet letten is dat als je bv zand nodig hebt dat je niet zomaar zand die de loonwerker nog moet verplaatsen van elders accepteerd. 9 van de 10 keer is dat nl niet geschikt.
Laatst bijgewerkt door tamary op 16-03-10 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 23:32

Ga het zekker goed na vragen moeten ook aanvraag doen voor een bak dus gaan zowiezo eerst alles na trekken..

Oke dacht dat het, het zelfde was! ga even doorlezen :j bedankt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:42

Bij mij op stal wordt ook gebruik gemaakt van zo'n loopgedeelte wat oorspronkelijk voor koeien was.
Bij ons ligt er niks op(al zouden we dat wel graag willen).

Een alternatief voor stro zou zijn zo'n ligbed voor paarden/koeien. Of alles (of een deel) bedekken met rubbere tegels die ook in een box gaan.
Van stro gaat de put echt verstoppen. Dat zie ik wel bij ons waar de koe staat, die staat op stro en de hele plek onder in de put zit vol.
Voor de rest vind ik het een prima stalgedeelte, stront zakt erin en het is makkelijk schoon te houden. De stal bij ons heeft een grote uitloop hierop aangesloten.

Het is alleen op pension dus helaas kunnen we het niet zo maken als we zelf zouden willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:56

Je kan er paarden prima op houden met gewoon een laagje stro er overheen. 1x per jaar de stal helemaal uitspiuten met de hogedruk en dan ontstoppen de spleten in het beton ook weer.

Wanneer het roosters zijn geweest voor koeien dan kan je paarden er met een gerust hart ook op zetten. Een koe weegt dan wel wat minder maar vergeet niet dat in een loopstal op die 9m2 wel 6 koeien tegelijk kunnen staan, bijvoorbeeld bij het voerrek. De roosters kunnen ook best wat hebben aangezien ze zijn gemaakt voor agrarische bedrijven en die doen echt niet elke dag alle roosters oppoetsen en je wilt niet weten wat een bende een kudde koeien kunnen maken.

Welk punt hier nog niet ter sprake is gebracht; wat doe je met de troep die het oplevert in de put????? Mestputten zijn gemaakt voor de vloeibare mest van vee. Hoe goed je het ook onderhoud, op een gegeven moment gaat doorgesijpelde urine, strotjes en mest echt wel stinken (misschien niet voor ons maar het reukorgaan van een paard is veel gevoeliger). Heb je enig idee hoeveel het kost om zo'n put leeg te laten pompen en dat af te laten voeren? Daarnaast betwijfel ik in hoeverre je de put goed schoon/leeg gaat krijgen, omdat de substantie anders is dan koeienmest. Of je moet er verschrikkelijk veel water bij gaan pompen maar dan gaan je afvoerkosten ook weer omhoog.

Dat laatste punt zou voor mij veel zwaarder wegen dan het type strooisel, onderhoudsgemak/onderhoudsgevoeligheid. Ik zou de put en roosters nu goed schoon maken en de boel vervolgens goed waterdicht bedekken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-10 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:06

Wat belangrijk is of de roosters gemaakt voor het gewicht van kalveren wel een paard kunnen houden !!
Dat zou mijn belangrijkste vraag zijn.
Zijn ze dat én ze zijn in goede staat c.q. de ondersteuning is voldoende, dan zou ik er rubber matten overheen leggen (vochtdoorlatende). Dan heb je een prima ondergrond voor een stalbodem.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:15

Wij hebben ze ook in sta liggen en daar onder inderdaad de gierput.
Alleen is het voorste gedeelte belegd met deze stenen en de achterkant van stal is gewoon gestort beton. Het loopt dus inelkaar over. Een keer per jaar ontsmetten wij de stallen en maken we ook de spleten schoon met de hoge drukreiniger. Dan spuit je alle bodembedeking weer weg de gierput in. Voor de rest ja het stro komt er wel in te zitten maar het raakt nooit verstopt. Mijn paard houd bijvoorbeeld erg van hooi soppen en daardoor is de voorkant van de stal tijdens het voeren natter. Dit droogt mooi snel op en ze staat nooit in een natte stal.
Bij een smeerkees op stal ( weven ) hebben we rubberen matten in stal liggen. Ook deze stal is nooit nat. Stinkt wel meer. Daar halen we de rubberen matten een keer per maand er uit en spoelen ze af. Deze stal heeft meer onderhoud nodig. Deze stal stinkt ook meer omdat het paard meer drinkt en meer plast.