Hoeveel inzet wordt er van jullie verwacht op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PK_L

Hoeveel inzet wordt er van jullie verwacht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:02

Hallo,

Ik ben even nieuwsgierig hoeveel inzet/ zelfwerkzaamheid er van jullie wordt verwacht op stal.
Natuurlijk moet je overal wel even een bezem over de vloer halen, maar hoe zit het bij jullie met voeren, paarden binnen en buiten zetten, stal mesten, mestbak vlak scheppen, paddock/ weide mestvrij maken etc. En kopen jullie zelf / gezamenlijk stro of vlas en eventueel brokken in of is dit inclusief?

Ik bedoel hierbij meer de pensionstallen, een vereniging is natuurlijk vaak een ander verhaal.

Sorry als dit topic in de verkeerde rubriek staat, dit leek mij de beste plek.

toot

Re: Hoeveel inzet wordt er van jullie verwacht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:05

helemaal niets , de stallen worden gedaan er word gevoerd
en ik zet me peerd zelf buiten:)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:10

100% :D
heb de paarden aan huis ;)

Toen ik nog op pension stond, werd alles gedaan. Hoefde eigenlijk nergens achteraan. Als ik belde konden ze in stapmolen of wei, zonder dat ik mijn huis uit moest. Maar daar had ik geen paarden voor natuurlijk ;)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:10

_Rosanne_ schreef:
Hallo,

Ik ben even nieuwsgierig hoeveel inzet/ zelfwerkzaamheid er van jullie wordt verwacht op stal.
Natuurlijk moet je overal wel even een bezem over de vloer halen, maar hoe zit het bij jullie met voeren, paarden binnen en buiten zetten, stal mesten, paddock mestvrij maken etc. En kopen jullie zelf / gezamenlijk stro of vlas en eventueel brokken in of is dit inclusief?
.[/size]

De bovenstaande dingen doe ik zelf/stalgenoten, ook nog waterbakken vullen, wei hoeft niet mestvrij te worden gemaakt. Stro/hooi is van stal, brokken koop ik zelf. Ik vind het heerlijk om zo bezig te zijn met mijn paard. Zou absoluut niet anders willen. Nu zorg ik zelf voor mijn paard en anders zijn het imo anderen die het doen en zelf kom je dan alleen voor de leuke dingen (zo is hoe ik dat zie, niks ten nadele voor mensen die de tijd er niet voor hebben om deze dingen ook zelf te doen)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:12

Ik deed altijd alles zelf, mesten, buiten en binnen zetten (alleen in de winter dan) in de zomer 24/7 buiten...
Voeren werd wel gedaan,hooi zat bij de huur in, en basisbrok en vlas werd gezamelijk gekocht.

de wei werd onderhouden en de bak deden we met zijn allen eens in de zoveel tijd even harken.

stond op een pension stal met een stuk of 14 paarden..

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:13

Poetsplaats vegen als ik daar gestaan heb en het stoepje stal naar de bak vegen na het rijden, verder helemaal niets.
Al haal ik wel wat drollen uit de stal als ik zie dat er wat ligt en zet ik ook wel eens de wateremmers klaar en geef hooi als het etenstijd is, maar dit wordt niet van mij verwacht.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:15

Eerst stond ik ergens waar je zelf moest uitmesten en op een vaste dag de wei uitmesten en af en toe als het zo uitkwam hielp ik met binnenzetten. Voeren werd gedaan als je het voer klaarzette.

Nu is het uitmesten en verder niks. Weinig verschil eigenlijk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:15

ik voer en geef water om beurten met mijn stalbaas(we hebben alletwee een paard en ze staan bij haar aan huis)1x per week halen we de mest uit het land, verweiden/weide uitzetten/paaltjes slaan/hooi slepen etc doen we ook meestal samen of haar vader helpt mee.
Hier betaal ik ook naar, ik heb er meestal geen problemen mee, alleen als ik het erg druk heb met bijv werk wil het wel eens lastig zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:20

hier hebben wel allemaal vaste dagen waarop we mesten en binnenzetten

'sochtend worden ze gevoerd door 1 vast persoon (de oude eigenaar van de boerderij) en die zet ze ook buiten
, smiddags zetten twee mensen ze binnen en doen het mestwerk
ik doe 1 dag in mijn eentje ivm iedereen moet werken en ik heb smiddags vrij

in het weekend gebeurt het standaard door de eigenaars van de boerderij en wie er dan ook op dat moment op stal is
het ochtendvoeren ook door de huidge eigenaars

ook bij het onderhoud van de heiningen enzo helpt iedereen mee waar hij/zij kan
is niet echt een pensionstal, maar een particulier met een paar pensiondieren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:39

Wij hoeven helemaal niks. Alles zit in de prijs inbegrepen, zelfs het vegen van de stalgang is geen noodzaak, al doet iedereen dat wel netjes.
Aan de andere kant, wanneer de stalbaas eens om hulp verlegen zit, hoeft ie maar te kikken en we staan in de rij.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:44

Uitmesten doe ik zelf, en af en toe de paarden binnen / buiten zetten en / of voeren. Als de eigenaren een weekend weg zijn of op vakantie doe ik best veel; binnen én buiten zetten iedere dag, eten geven en soms alle stallen uitmesten.
Ik betaal 180 per maand (in Zeeland, kleine stal, wel met heel veel weidegang :), een 20x40 buitenbak met goede bodem en verlichting) en voer en vlas zit bij de prijs ingebegrepen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:55

Je kunt bij ons op stal stallen huren op basis van volpension en doe het zelf. Bij volpension hoef je alleen het stukje gang voor je stal schoon te vegen en op te ruimen waar je paard gemest heeft. Bij doe het zelf mest je zelf je stallen en voer je of zet je voer klaar, verder gelijk aan bovenstaande.
De stalhouder zorgt dagelijks dat het terrein geveegd is, de bakken gesleept, wekelijks wordt de stapmolen schoongeschept en geveegd en alle voorraden worden goed aangevuld. Weidegang/paddock is bij ons niet standaard dus dat regel je zelf, binnen en buiten en ze mogen niet op de wei als je er niet bent geloof ik.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:08

Bij ons moet iedere pensionklant zijn eigen stal uitmesten en natuurlijk zijn eigen troep opruimen. In het weekend hebben we een rooster voor het voeren en binnen/buitenzetten van de paarden (doordeweeks doet de stalhouder dit). We halen de poep uit de paddock/ weiland, vullen de waterbakken aan, zetten de tonnen met kuil voor in de paddock klaar en we houden met zijn allen het erf netjes. Af en toe is het erg veel werk, maar het werk is meestal wel aardig verdeelt. Daarnaast doen mijn zusje en ik nog wat extra klusjes zoals de paddock en bak vlakken, wat extra schoonmaak werk, onkruid weghalen en nog wat meer van zulk soort dingen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:16

Urielle schreef:
Je kunt bij ons op stal stallen huren op basis van volpension en doe het zelf. Bij volpension hoef je alleen het stukje gang voor je stal schoon te vegen en op te ruimen waar je paard gemest heeft. Bij doe het zelf mest je zelf je stallen en voer je of zet je voer klaar, verder gelijk aan bovenstaande.
De stalhouder zorgt dagelijks dat het terrein geveegd is, de bakken gesleept, wekelijks wordt de stapmolen schoongeschept en geveegd en alle voorraden worden goed aangevuld. Weidegang/paddock is bij ons niet standaard dus dat regel je zelf, binnen en buiten en ze mogen niet op de wei als je er niet bent geloof ik.

hoe doe je dat dan?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:13

Jarenlang ging ik gemiddeld 3x per dag naar stal om te mesten, rijden, binnen/buiten zetten, voeren etc. Ik deed daar alles zelf, inclusief het halen van voer, hooi en stro.

Sinds een jaar of 2 sta ik op een stal waar ik helemaal NIETS zelf hoef te doen. Ik stap op mijn paard en ga daarna lekker naar huis. Ik vind het heerlijk, wat een uitkomst... Ik betaal dan nu wel iets meer, maar ik krijg er zo veel vrije tijd voor terug! En dat is mij ook heel veel waard. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:29

Wildgirl schreef:
hoe doe je dat dan?

Op stal blijven tot je paarden terug binnen kunnen dus.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:34

Wat mijn stalhouder doet:
3x per dag voeren
Bakken gesleept en goed houden
Voor goed stro en kuil zorgen (En van mijn vorige stal weet ik dat dat blijkbaar heel moeilijk kan zijn :+ )

Wat ik zelf doe:
Mest van je eigen paard opruimen in bak/paddock
Stal uitmesten opstrooien
Brok halen
1x in de 4 weken avondvoerbeurt + vegen
's zomers groepje paarden binnen of buiten zetten.

Ik betaal hier 220 voor (maar dan wel met 20x60 binnenbak, 20x80 buitenbak, allweather longeerbak en van de zomer stapmolen in aanbouw)

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:34

Mijn pony staat op een volpension. Ik hoef alleen maar de mest die ze in de bak heeft achter gelaten op te ruimen, er wordt gevoerd en gemest etc.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:37

onze paarden zijn er 20 bij elkaar denk ik staan verdeeld over 3 grote paddocken :)
dus per paddock is er een kalender daar schrijf je je 2x per week op en dan haal je 2x in de week paarden binnen en buiten.
en met buiten zetten 2 kruiwagens hooi der bij en savonds de paddock uitmesten
en wij moeten eten klaar zetten en dan geeft de stal eigenaar de paarden te eten. dus dat is bij ons wel lekker vind en de paarden staan lekker de hele dag buiten! :)

veder hoeven wij eigenlijk niks te doen we hebben altijd hooi en stro en goed gesleepte bak :j
Laatst bijgewerkt door Pr_BillyBoy op 16-03-10 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:37

Wij mesten zelf uit, of je moet extra betalen zodat de stal het voor je doet.
In de zomer hebben we 1x in de week buitenzet/binnenhaal dienst per week.
Je straatje vegen als je er een troep van hebt gemaakt.
De spuitplaats netjes achterlaten.
Poep opruimen (waar dan ook op het terrein behalve in het weiland).
Je trailer netjes terugzetten in het rijtje.

Verder niet verplicht maar wel zo netjes: Een oogje in het zeil houden met de veulens/enters/twenters & bijspringen met afstallen bij ziekte staleigenaar/personeel.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:39

Mijn paard staat vol'pension'. Hij staat op een natuurlijke stal, maar in principe wordt alles gedaan.
Neemt niet weg dat ik regelmatig ff een rondje mest schep, kleine moeite

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:43

Bij ons op stal wordt er alleen verwacht dat we de avondmaaltijd zelf doen, zelf mesten en zelf de bak drolvrij maken en even voor de stallen bijvegen (hoefkrabsel etc).

Andere 3 keren, binnen/buiten zetten en bak slepen wordt gedaan. Vind het prima, ik vind het heerlijk om het zelf te doen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:05

wij moeten alles zelf doen. maar we hebben onderling een schema gemaakt zodat iedereen (4 eigenaren) de ene week 3 dagen en de andere week 4 dagen de paarden binnen of buiten zet. voer zet iedereen zelf klaar dus dat voert degene die binnen of buiten zet. verder mest iedereen zelf uit en doet hooi in de box voor 'snachts.. iedereen heeft zijn eigen landje dus moet iedereen zelf bepalen hoe die dat onderhoud (mest eruit halen of niet), de waterbakken op het land vult momenteel iedereen zelf omdat we de slang nog niet kunnen gebruiken en zodra die het weer doet worden smorgens en savonds de waterbakken gevuld door degene die de paarden voert. iedereen die geweest is op stal moet netjes alles vegen en opruimen wat die gebruikt heeft.
stro en hooi wordt door de stalhouder geregeld, dit zit ook al bij de prijs inbegrepen, wij hoeven alleen aan te geven als er weer besteld moet worden. en de mestafvoer regelt de stalhouder ook.
dus we doen een hoop zelf, maar daar is de prijs ook wel naar, we zitten behoorlijk goedkoop voor hier in de omgeving.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:08

In principe word er niks verwacht op de pensionstalling waar ik sta. Maar als ik tijd heb, help ik ALTIJD mee met uitmesten voeren binnen buiten zetten enz enz. Gewoon omdat ik het leuk vind (en stiekem vind de staleigenaar dat wel fijn hoor, hij zit nu nog even in de ontkenningsfase hahaha sorry toon :P )

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:15

Mijn paarden staan op volpension. Maar ik vind het altijd wel leuk om mee te helpen met werkzaamheden.