Walnotenboom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Walnotenboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:22

Ik wil graag een walnotenboom in de wei planten, heeft iemand enig idee hoe veel zo'n boom gemiddeld per jaar groeit na normale omstandigheden?

Welke leeftijd/grootte van de boom ik het best kan nemen wanneer ik hem in de wei ga planten?

Verdere ervaringen tips zijn ook van harte welkom!

tamary

Re: Walnotenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:27

Heb je toestemming van je gemeente? Zomaar bomen planten mag nl niet.
Verder zou ik contact opnemen met een goede kweker, er zijn inmiddels zoveel verschillende rassen walnoot dat er moeilijk een eenduidig antwoord te geven is.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:36

Hoi,

Een walnoot groeit niet zo heel snel, maar in de meeste gevallen wordt het uiteindelijk wel een hele grote boom.
Na 10-15 jaar heb je de eerste noten.
Walnootbomen hebben een mugwerende werking.
Bescherm de bast wel goed tegen vraat van paarden, schapen en geiten, reeën enzo. Dit kan bijvoorbeel door er vier palen omheen te zetten (zowiezo zet je hem al vast met twee palen en boomband) en hier gaas om te doen en goed vast te zetten.
Als je maar één plant, kun je het beste kiezen voor een zelfbestuivende soort, zoals Buccaneer of Rita.
Als je meer wilt weten, hoor ik t wel.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:37

tamary schreef:
Verder zou ik contact opnemen met een goede kweker, er zijn inmiddels zoveel verschillende rassen walnoot dat er moeilijk een eenduidig antwoord te geven is.

Dat wist ik nog niet eens dat je toestemming van de gemeente moest hebben voor een boom te planten.

Het is niet mijn eigen weiland, er is toestemming van de eigenaar gegeven om een boomje neer te zetten voor evt. schaduw. Nu grenst mijn weiland direct aan het bos en staan er om het weiland ook boompjes.

Maar bedankt voor je tip!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:38

tamary schreef:

Het is niet gebruikelijk om voor het planten van een boom een vergunning aan te vragen.
Dat zou wat zijn, in principe kan een boom zelf op komen.
Er zijn wel regels voor, je moet bijvoorbeeld 1 of 2 meter van de erfscheiding met de buren blijven.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:39

missnynke schreef:
tamary schreef:

Het is niet gebruikelijk om voor het planten van een boom een vergunning aan te vragen.
Dat zou wat zijn, in principe kan een boom zelf op komen groeien.
Er zijn wel regels voor, je moet bijvoorbeeld 1 of 2 meter van de erfscheiding met de buren blijven.

Goede kwekerijen zijn http://www.vruchtboom.nl in Vlaardingen, of de Batterijen in Ochten

Een walnoot hoef je ook amper te snoeien.
Alleen dood hout en kruisende takken hoeven eruit, maar doe dit alleenin juni, anders begint de boom ontzettend te bloeden.
Snoei dus eigenlijk liever niet.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 15-03-10 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:47

ik heb 2 jaar geleden in onze wei 4 walnotenboompjes geplant die al 5 jaar oud waren (en nog klein...). Twee zijn er per ongeluk door mijn paarden te grazen genomen :( , twee zijn er nog over. Die zijn nu wel wat groter en steviger, maar zoals ze zeggen: "boompje groot...plantertje dood", het schiet niet echt op. Koop ze in ieder geval al zo oud en groot mogelijk en goed afschermen van de paarden !!!!

Ik ben van plan om nu maar wat snelgroeiende wilg ertussen te planten want het ziet er nog maar 'iel' uit.

Enne....vergunning, duh... :z

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:48

volgens mij mag je zo veel bomen planten als je maar wil, wel volgens de regels natuurlijk, maar je mag ze niet zo maar om kappen..

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:49

Dankjewel voor je info missnynke! Ik zal eens contact opnemen met vruchtboom, dat is nog best te doen uit Breda.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:53

Mitxa schreef:
Dankjewel voor je info missnynke! Ik zal eens contact opnemen met vruchtboom, dat is nog best te doen uit Breda.

Spreek wel even met ze af welk ras je wanneer komt halen, dan rij je niet voor niks!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:53

Nordan schreef:
volgens mij mag je zo veel bomen planten als je maar wil, wel volgens de regels natuurlijk, maar je mag ze niet zo maar om kappen..

Vind eigenljk dat ze mensen juist moeten stimuleren om bomen te planten, er wordt al genoeg gekapt en gedaan :+

Freespirit, dan ga ik maar op zoek naar een zo groot mogelijke. Mijn pony heeft van andere bomen aan de kant van de wei al schaduw genoeg.

Hoor goede verhalen van het mugwerende effect, dat wil ik juist uitproberen :)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:54

missnynke schreef:
Mitxa schreef:

Spreek wel even met ze af welk ras je wanneer komt halen, dan rij je niet voor niks!

Thnx! Zal eens op internet wat infomartie gaan verzamelen over de zelfbestuivende soort.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:57

Je moet dan snel rekenen op € 500 voor een boom van ongeveer 4 meter hoog.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:58

itske schreef:
Je moet dan snel rekenen op € 500 voor een boom van ongeveer 4 meter hoog.

Auw, dan maar een iets kleinere ;)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:23

ik betaalde 22.50 voor een 5 jarige en die waren niet echt groot...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:31

Ik had een 100 jaar oude walnoot staan - hij is helaas vorige zomer overleden. Maar van die boom heb ik verschillende zaailingen staan. De oudste is nu 8 of 9 jaar, draagt al een aantal jaar (sinds-ie 5 is), en is een metertje of 4 hoog.
Walnoten groeien 30-40 cm per jaar. Niet echt vreselijk hard dus. Voor een jonge boom van een jaar of 6 en 2,5 meter hoog zal je een euro of 75 neer moeten leggen denk ik. 500 euro voor een boom van 4 meter is overdreven. Bovendien, hoe groter, hoe meer risico op niet aanslaan/niet hergroeien. Het eerste jaar na verplanten groeien ze sowieso niet of nauwelijks. Alle energie gaat dan in de wortels zitten.
Neem wel een Juglans regia (de inheemse walnoot) en geen Juglans nigra (zwarte walnoot, komt oorspronkelijk uit California). Houtsnippers van de J. nigra zijn giftig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:32

missnynke schreef:
tamary schreef:

Dat zou wat zijn, in principe kan een boom zelf op komen.

Wei = agrarische bestemming grasland. Boom is bestemming bosbouw en mag dus niet op agrarische bestemming grasland. Even bij de gemeente informeren wat er mag binnen die gemeente bij op dat perceel gezien de bestemming die erop ligt. Zonder toestemming mag je hem toch echt weghalen. (In je eigen tuin hoef je inderdaad geen toestemming te hebben, maar het gaat hier niet over een tuin)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:58

Wat Tamary zegt kan idd wel kloppen, misschien wisselt het per gemeente maar bij ons moet je zowel voor planten als rooien toestemming vragen (en ook in je eigen tuin!).

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:21

Bomen mag je absoluut niet zomaar in een wei planten; zie uitleg van tamary.
Heb je ook rekening gehouden met de sappen die een walnoot afscheid? (reden waarom er onder walnoten weinig tot geen gras groeit) en wat het doet in een paardenlichaam?
Voordat men (na toestemming van de gemeente) uberhaubt een boom plant in een wei, ga eerst onderzoeken wat voor een invloed een dergelijke boom heeft op de gezondheidstoestand van het paard....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:40

Ik heb altijd geleerd dat je walnootbomen in december moet snoeien, dan staat de groei 'stil' en gaan ze niet bloeden. In juni juist wel ???
Houdt er wel rekening mee dat ze flink wat troep geven. Eerst de pluimen, dan de basten (en die zijn echt vies), dan de noten en dan het blad. Geven wel schaduw als ze éénmaal groot zijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:45

Gedijt deze boom ook nog op een speciale grond of maakt dit niet zoveel uit?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:48

Zoals Ibbel al zei: pas goed op welke soort je kiest: de nigra is inderdaad giftig!!!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:41

aslo schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je walnootbomen in december moet snoeien, dan staat de groei 'stil' en gaan ze niet bloeden. In juni juist wel ???
Houdt er wel rekening mee dat ze flink wat troep geven. Eerst de pluimen, dan de basten (en die zijn echt vies), dan de noten en dan het blad. Geven wel schaduw als ze éénmaal groot zijn.

nee niet in december, dan kun je er een emmer onder zetten, zo begint ie dan te bloeden, de wonden sluiten dan ook niet snel genoeg af.

Nee, als je al moet snoeien, doe het dan in Juni.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:56

In mijn weiland staat ook een walnotenboom :j Volgens mij staat ie zelfs in mijn profiel. De eerst paar jaren groeide hij niet zo heel hard, en werd ie half opgegeten door ponylief. Die vond hem erg smakelijk. Na een flinke draad er omheen gezet te hebben, is ie hard aan het groeien gegaan! We hebben hem nu een jaar of 6/7 in de wei staan, en het is echt een flinke boom geworden!
Nadeel: alle walnoten die eruit vallen, belanden in mijn pony's hoeven. Hij stampt ze wel kapot, maar het is een hoop zwarte zooi in het weiland.
Edit: dit is m, in de winter:
Afbeelding

In de bloeiperiode zit er ook best veel aan! Alleen voor veel schduw zorgt ie niet, helaas.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:56

Wij hebben onze walnoot (trouwens alle beplanting) bij van Laanboomkwekerij van Beek in Genderen gekocht.
Is ook vlakbij Breda.
Ik zou trouwens wel alles in de herfst kopen, dan hebben ze weer verse aanvoer en hoef je van de zomer bij een droge periode niet met water te sjouwen! ;)