Waterput in het land, wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Waterput in het land, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 15:11

Op het landgoed waar wij wonen is een oude moestuin, de moestuin was heel erg groot en wordt nu daarom niet meer gebruikt, daar kan je echt een dorp mee voeden maar heb je ook met vier man een dagtaak aan om in bedrijf te houden.
Het is dus ook een beetje een verwilderde tuin geworden.
Nu zei de man die verantwoordelijk is voor het landgoed tegen mij 'zet je paarden erop, maken ze het lekker weer een beetje schoon', hun eigen land is nagenoeg kaal en ze eten voornamelijk hooi en daarom vond ik dat dus ook wel een leuk idee.
Zo gezegd zo gedaan dus.
Nu zit er in die tuin een oude waterput:
Afbeelding
Op zich denk ik dat ze in staat zouden moeten zijn om eruit te drinken, de rand is niet hoog en ook niet breed. Dat bergje wit ernaast is het ijs wat ik eruit gevist heb.
Afbeelding
Maar onderweg terug naar mijn huis kreeg ik ineens een wild visioen van een van mijn paarden die erin zou lopen of kukelen, en dus ben ik terug gegaan met een paar paaltjes en ik heb er een hekje omheen gefrutseld en een waterbak ernaast om te drinken.
Afbeelding
Ben ik nu een overbezorgde pennyponytuthola }:0 , of zouden jullie toch ook wel een dergelijke maatregel genomen hebben?
Ik ben eigenlijk vooral bang voor 's nachts, ze kennen het landje nog helemaal niet, maar zouden toch genoeg in het donker moeten kunnen zien zou je eigenlijk vanuit moeten kunnen gaan.
Kortom, wat zouden jullie gedaan hebben, gewoon zo gelaten en ze uit de put laten drinken, een waterbak en een hekje, of misschien het hekje weglaten maar wel een waterbak ernaast?
Ben benieuwd...!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:16

Hangt er van af waar de rand van gemaakt is, en hoe diep de put is.
Als het een relatief ondiepe bak is, maar wel ruim qua doorsnede, kunnen ze er als ze er in vallen ook weer uitspringen.

Is het een kleine steile put, zou ik hem wel omheinen.

Het mooiste is als je er echt een soort natuurlijke vijver van zou kunnen maken, waar ze via een helling in en uit kunnen lopen om te drinken. Al is die helling maar aan één kant; dan kan je de andere zijden altijd nog afzetten met een hek.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:19

Ik vind het er vrij gevaarlijk uit zien moet ik zeggen. Stel een van je paarden glijd uit en komt zo die put in, dan komt die er in geen mogelijkheid alleen er uit.

Dus ja, ik zou er ook een omheining om heen doen ;)

luxx

Re: Waterput in het land, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 15:23

De rand is van beton, en ik denk dat de put wel erg diep is, ze heeft ook steile wanden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:24

ik zou hem omheinen, ziet eruit als een steile wand, ( hoe diep is de put?)
Is het ook stilstaand water, daar zou ik de paarden ook niet van laten drinken

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:25

Ja ligt idd aan de diepte van de put, vind het er zo best scary uitzien, vooral omdat het eigenlijk niet echt opvalt.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 15:29

Het is een waterbron, er loopt water onderdoor, je zou hem ook niet leeg kunnen scheppen, het water blijft altijd tot dezelfde hoogte komen, zoals met iedere waterput. Ook als het heel hard regent wordt hij niet voller.
Over of het drinkbaar is maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:25

Dan zou ik 'm wijselijk afgeheind houden, lijkt me wel zo veilig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:00

Ik zou er dan een laag echt hekje omheen zetten :)

Dan kunnen ze er nog wel zelf uit drinken met hun hoofd over dat hekje , maar valt hij wel goed op in het land :)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:07

Ibbel schreef:
Dan zou ik 'm wijselijk afgeheind houden, lijkt me wel zo veilig.

Jaaa, ik was ook niet van plan om het hekje weg te halen, dan zou ik vermoedelijk niet kunnen slapen :') maar ik vroeg me af of mensen dit een enorme tuthola-actie van mij zouden vinden. Ze waren trouwens erg blij met hun nieuwe grasjes, toen ik net ging kijken maakten ze geen aanstalten om mee naar huis te willen.
Ik heb nog een ander, wel veel kleiner stukje en als ik ze daar overdag opzet vinden ze het erg leuk, maar 's avonds willen ze dan wel weer graag naar huis. Dat kleinere stukje is langs de oprijlaan, en dit is achter hun gewone weiland dus ik denk dat ze zich hier sowieso meer thuis/veilig voelen.

Dat is een goed idee pmarena! Had ik nog niet aan gedacht, daar ga ik eens naar kijken, dank je!
Ik zou dit stuk eventueel bij mijn land kunnen trekken, er zit ook een soort van schuur bij waar vroeger de materialen in bewaard werden en die is heel koel, dus dat is lekker in de zomer wanneer ze zich graag in de stal verstoppen.
Ze zouden dan twee stallen hebben een heel eind bij elkaar vandaan, wel chique vind ik :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:21

Zeker chique +:)+

Natuurlijk is het een tuthola-actie :D

Maar dit is er echt 1 in de categorie van : het gaat 50 jaar goed , en ineens ligt er tòch een paard in.

Dus voor de zekerheid en je eigen gemoedsrust gewoon een stevig laag hekje eromheen , elke nacht in bed , en overdag op je werk (of wat dan ook :P ) je zorgen maken of je paarden niet aan het watertrappelen zijn is ook niks toch :)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:36

pmarena schreef:
Natuurlijk is het een tuthola-actie :D

_O- Zie je ik wist het! :D
Citaat:
Maar dit is er echt 1 in de categorie van : het gaat 50 jaar goed , en ineens ligt er tòch een paard in.

Dus voor de zekerheid en je eigen gemoedsrust gewoon een stevig laag hekje eromheen , elke nacht in bed , en overdag op je werk (of wat dan ook :P ) je zorgen maken of je paarden niet aan het watertrappelen zijn is ook niks toch :)

Ja precies, en een laag hekje had ik niet aan gedacht, vind ik wel een heel goed idee, nogmaals dank!
Bokt is fijn voor dit soort dingen vind ik :+: , en ik was niet eens op zoek naar een oplossing.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:50

ik zou er 2 draadjes spannen met stroom want mijn paardje tuimelt ook zo de sloot in in de wei (A)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:53

ik had het ook gedaan hoor :D :D je vergeeft het jezelf nooit als je het niet doet en er gebeurd wat

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:10

Goed afrasteren en een pomp in de put hangen voor het drinkwater. Lage hekjes lijkt me niks in dit geval. Als er stroom op staat durven ze niet te drinken en zonder stroom + keertje ruzie is er dwars doorheen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 21:13

Ik zou er ook geen stroomhekje op zetten, vind ik niet nodig, het gaat mij erom dat ze er niet onverhoopt inlopen. Ik heb twee superbrave IJslanders, die maken werkelijk nooit ruzie en ze zijn erg slim.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:15

laag hekje lijkt mij juist gevaarlijk.. ivm eventueel struikelgevaar..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:47

Ik zou ook een hekje er om hebben gemaakt hoor. Stel je voor dat er wat gebeurd en je hebt het niet gedaan...Ik moet er niet aan denken...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:51

Ook ik zou het omheinen. Maar dan deugdelijker dan je nu op de foto hebt, en veel ruimer eromheen. Zo dat het goed zichtbaar is en dat ze er niet rondom de omheining bij aan het klooien kunnnen en er alsnog onderdoor schieten. Je paardjes kunnen nog zo braaf zijn.... maar eenmaal in die put, krijg je ze er volgens mij nooit meer uit....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 06:59

Nou dat vind ik dan weer te ver gaan hoor , dat ze al struikelend e.d. erin terecht komen :P

Een BEETJE paard met alle chromosomen op de juiste plek is nu ook weer niet zo lomp , en uiteraard geen stroom-hekje maar een echt hekje :)

Het is natuurlijk wel NOG veiliger in principe als je het ruim rond die put afheint of er een betonnen muur rond zet , maar dan kun je ook wel bomen e.d. af gaan heinen om te voorkomen dat ze daar hun kop tegen stoten , en is de omheining op zichzelf ook levensgevaarlijk , dat gaat me weer een beetje te ver :)

Die hekjes zet je er alleen maar neer zodat de put goed zichtbaar is , en zodat ze tijdens het drinken niet op het uiterste randje gaan staan :)

Vooral in het begin als ze nog niet goed weten waar die put ligt is het fijn als hij goed zichtbaar is , ze weten zelf wel dat ze moeten uitkijken voor gaten in de grond , dat is een natuurlijke reactie , zie een veulen maar eens door een plas water te krijgen :P

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 09:24

Ja precies pmarena, en ze hebben hun chromosomen volgens mij heel best op een rijtje :)
Had wel bedacht dat ik het hekje voor een groot gedeelte wat hoger kan maken en een drinkplek wat lager, gewoon voor de zekerheid...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:53

ik zou inderdaad ook een hek erom heen doen en dan aan drie kanten gewoon op lekkere hoogte en dan aan de kant waar ze kunnen drinken iets lager zodat ze daar makkelijk bij het water kunnen. denk niet dat gemiddeld paard zo snel over een hekje zal struikelen het water in :P dan heb je wel een lomp paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:35

Ik zie het al voor me *trip* oeps daar zwemt Sjakie weer :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:18

hahahaha dan kan je ook alvast je paard een zwemvest omdoen, lig je ook niet wakker 's nachts want dan blijft ie in ieder geval drijven! :+

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:32

tja, thangt ook beetje af hoe diep en stijl die waterput is... in principe zou een paard zonder waterbak ook tijdens het 'dollen' perongeluk onderuit kunnen gaan en verkeerd vallen... en als ze erg op dreef zijn of simpelweg niet uitkijken dan heeft dat kleine hekje om die put ook geen nut... maar goed... ik zou het risico gewoon niet lopen als je een waterbak tot je beschikking hebt... hoef je je ook niet daarom druk te maken... je hebt nu al die waterbak, dus zou het gewoon zo laten...