schuilplaats in weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

schuilplaats in weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 22:39

Ik beschik over 1.3 hectare grond helaas mag hier geen schuilhok gebouwd worden.
Nu heb ik een U vorm met coniferen gemaakt. Aan de binnenkant heb ik een muurtje van planken gemaakt van 1m hoog.
Daarnaast heb ik windbreekgaas bevestigd zodat ze niet aan de coniferen kunnen eten.
Van de zomer had ik hier een shaduwdoek overheen gehangen, helaas krijg ik die met geen mogelijkheid strak.
Nu had ik het idee om een partytent neer te zetten zodat ze straks in de zomer een shaduwrijke plek hebben.
Dit hebben ze over het algemeen van de bomen, maar daar zitten veel beestjes.

Zijn er mensen die met hetzelfde probleem kampen, en hoe hebben jullie het opgelost?
of de manier die ik heb gebruikt helemaal legaal is weet ik niet zeker, maar de gemeente heeft nog niet gezeurd ;)
vanaf de weg is de schuilplaats gelukkig ook niet te zien, het lijkt net een bosje coniferen.

ik hoor graag hoe andere mensen dit oplossen, en of er mensen zijn met partytenten als schuilstal?

whisperramse

Re: schuilplaats in weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:03

Wat ik onlangs gezien heb; mensen die een carport wouden laten zetten voor de ingang van hun winkel, dat mocht niet, omdat het geen vaste constructie mocht zijn.
Geen probleem; ze hebben de ijzeren buildes niet in de grond verankerd maar in grote kuipen met aarde, maar dan bedoel ik echt van die HUGE kuipen hé. Resultaat; wel een carport, en in orde met de vergunningen :D
Staat trouwens echt stevig, verschoot er van.

Voor zover ik weet mag je wel een schuilplaats zetten zolang het te verplaatsen valt toch?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 23:36

Ja normaal mag dat wel. Maar onze gemeente doet hier echt heel erg moeilijk over. Maar ik zou het natuurlijk altijd kunnen proberen. Ga het niet bij de gemeente navragen want dan maak ik slapende honden wakker. Het brengt me wel op een idee. Misschien gewoon 4 palen met wielen eronder maken en daar dan een dakje op monteren. Misschien nog een ander idee?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 23:44

ik heb de gemeente net toch maar een mailtje gestuurd met daarin de vraag of het toegestaan is op verplaatsbare schuilplaatsen neer te zetten.

Zijn er mensen die dit hebben, en hoe hebben ze dit opgelost?

Henk001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:48

Ik sluit mij hierbij aan, volgens mij mag je wel een schuilplaats zetten zolang het te verplaatsen.

Ik zou het toch even bij de gemeente navragen.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:03

Mijn opa mocht ook geen schuilplaats bouwen op het weiland hij heeft het wel gewoon gebouwt en er wat struikgewas en boompjes omheen gepland dus het lijkt ook gewoon alsof er gewoon struiken staan .. maar die schuilstal die hij bouwde is niet zo groot dus makkelijk te verbergen

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 00:22

ja idd, hier hebben we ook aan zitten denken. Helaas zoekt onze gemeente de weides ook vaak af met behulp van een helicopter. Dus echt verbergen gaat helaas niet. En de schuilstal moet groot genoeg zijn om 2 paarden te beschutten. Daarnaast zitten er hoge boetes aan het (illegaal) plaatsen van een stal.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:43

er bestaan van die soort schuilhokken (vraag me niet hoe ze heten :o )

die kun je dus gewoon verplaatsten ..

wacht ik ga even een foto zoeken :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:46

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 00:54

ja aan zoiets zat ik idd de denken, alleen dan self-made. Vind ze namelijk wel erg prijzig om te geven aan 2 slopende paarden ( ze breken het liefst alles af )

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 01:30

oke ja ze zijn (heb ik van hore zeggen) wel erg stevig :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:40

Je kunt met ijzeren bogen een soort dakkonstruktie maken en daar het winddoek overheen spannen. Ook kun je de toppen van de coniferen naar elkaar toe trekken om op termijn het winddoel aan het helicopter-oog te onttrekken.
Alhoewel ik me afvraag of dat wel werkt :) want een mooi vierkant stukje 'bos' vanuit de lucht valt ook op :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:45

Ik heb weleens gehoord dat ze niet zo moeilijk doen over containers, bv zeecontainer, omdat je die "zo" weg kunt halen?!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:49

@chanicha : dat is dus niet waar, ook een container wordt als een bouwwerk gezien(groter als 1 m3) en zeker als landschapsvervuilend ervaren.
Ik denk dat een mooi in het landschap passende schuilstal (dus veelal rustiek hout) de voorkeur zal hebben.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:39

Check het bij je gemeente, want ook een verplaatsbaar ding mag meestal niet!
En dan is de boete net zo hoog...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:40

Grobegni schreef:
Check het bij je gemeente, want ook een verplaatsbaar ding mag meestal niet!
En dan is de boete net zo hoog...

Dit klopt. Verplaatsbaar mag ook niet. Het wordt vaak oogluikend toegezien, maar het mag wettelijk niet.

Mogamba1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:11

misschien kkun je zo'n grote container plaatsen?
die zijn ook te verplaatsen

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:19

Ik ken iemand die mocht ook geen schuilplaats in de wei plaatsen.

Heeft een groot gat gegraven in de wei, en een zeecontainer erin geplaatst, grond er terug eroverheen gegooid, een pad gegraven naar de ingang naar beneden en het paard kan gewoon schuilen in zijn bunker, hij moest alleen een stukje naar beneden lopen, een soort tunnel in om erin te komen. Het gras is er terug op gaan groeien, dus je ziet helemaal niets van de schuilplaats. Lekker koel in de zomer, geen ongedierte erin.. En hij maakte er ook nog dankbaar gebruik van! Heel grappig om te zien, en een goede oplossing, vind ik zelf. Het stuk wat naar beneden loopt is afgezet met boompjes, dus hij kon niet in het gat vallen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:14

Danae schreef:
Ik ken iemand die mocht ook geen schuilplaats in de wei plaatsen.

Heeft een groot gat gegraven in de wei, en een zeecontainer erin geplaatst, grond er terug eroverheen gegooid, een pad gegraven naar de ingang naar beneden en het paard kan gewoon schuilen in zijn bunker, hij moest alleen een stukje naar beneden lopen, een soort tunnel in om erin te komen. Het gras is er terug op gaan groeien, dus je ziet helemaal niets van de schuilplaats. Lekker koel in de zomer, geen ongedierte erin.. En hij maakte er ook nog dankbaar gebruik van! Heel grappig om te zien, en een goede oplossing, vind ik zelf. Het stuk wat naar beneden loopt is afgezet met boompjes, dus hij kon niet in het gat vallen.

hoe heeft diegene het opgelost met het natte weer hier in Nederland. Als ik dit plaats in mijn weide staat hij binnen 2 dagen onder water dat weet ik zeker.

Het plaatsen van een container mag hier zowieso niet, dit is al een keer gedaan en deze hebben ze een week later meteen weer moeten verwijderen.

DubbelDun: dat met dat ijzer is ook nog eens een idee om over na te denken. We hebben nu 4 dikke hoekpalen in de grond staan ( 2.5 meter diep ) en hier het shaduwdoek tussen gespannen. Helaas hebben we het doek nooit helemaal strak gekregen. Helaas heeft 1 van de palen het met de sneeuw begeven. het maken van tussenlaten kan hierbij niet. Dit omdat het doek niet helemaal 4kant is maar meer ruitvormig. Wanneer we tussenlatten zouden plaatsen haalt het doet het niet tot die latten.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:17

ik heb gisteren de gemeente een mailtje gestuurd. Nu is het wachten op antwoord. Ik hoop dat ze een keer lief willen zijn. De gemeente kan soms zo tegenzitten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:28

Henk001 schreef:
Ik sluit mij hierbij aan, volgens mij mag je wel een schuilplaats zetten zolang het te verplaatsen.

Ik zou het toch even bij de gemeente navragen.

Dit is helaas in veel gevallen niet het geval zelf een 1 paards trailer op een perceel, die wekelijks voor vervoer gebruikt wordt is vaak niet toegestaan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:35

Wat in Nederland toch een lastig land met al die tegensprekende regels en wetten he :(
Je zou eens kunnen googlen op 'sleepstal'...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:40

de gemeente is bij ons idd ontzettend aan het zeuren af en toe. wij hebben gewoon een trailer op de wei staan, die is namelijk verplaatsbaar. in de zomer maken ze er graag gebruik van als ze in de schaduw willen staan

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:45

Trailer is idd een goed idee. Vind het trouwens belachelijk dat er soms geen schuilstallen geplaatst mogen worden. Welzijn van dieren gaat toch voor landschappelijke kwaliteit? Er is zelfs een discussie geweest om het te verbieden, om het land mooi te houden, vooral voor toerisme...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:53

hier in Tilburg zijn ze ook bezig met het geven van vergunningen voor schuilstallen, mits je die van bv mooi natuurhout maakt. wij zijn een van de weinigen die al een vergunning hebben, onze containerstal mag blijven staan, we gaan deze voor het mooie wel bekleden met houten planken.

Volgens mij valt Oisterwijk alleen niet onder gemeente Tilburg en ik weet dat ze in Oisterwijk nóg strenger zijn dan in Tilburg