Berekening kosten paard; klopt het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Berekening kosten paard; klopt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:02

Hoi Bokkers,

Hier zullen ongetwijfeld al veel topics over zijn geweest, maar ik kan ze niet vinden. Wel heb ik eerst op de Bokt Wiki gekeken en aan de hand daarvan mijn kostenplaatje berekend. Ik kom uit op het volgende:

Eénmalige kosten:
- Paard €5000
- Tuig €1000

Note: Veel tuig heb ik al, zoals hoofdstel, halster, kleding voor mezelf, leren laarzen, goedgevulde poetskist met nieuwe borstels. Enige wat nog moet is een zadel aangezien die moet passen op het paard en een dekje met peesbeschermers. Paard dat ik zoek moet ongeveer M1 dressuur kunnen lopen, minstens uitgebracht zijn op wedstrijden in de L1. Redelijk braaf, KWPN, een sprongetje kunnen maken, misschien een keer een cross en endurance wedstrijd mee kunnen lopen en rond de 10 jaar zijn. Iets ouder mag nog wel, maar ik wil er wel graag een aantal jaren plezier van hebben en een band op kunnen bouwen. Ik zat eerst nog te twijfelen over een Fries, maar gezien mijn crosswens lijkt me dit niet verstandig.

Spaarpot:
- Dierenarts €1000

Note: Deze zal ik steeds aan blijven vullen tot de 1000 euro voor het geval er wat gebeurd met het paard, wordt ook voor de tandarts en eventueel fysio gebruikt.

Jaarlijkse kosten:
- Influenza/ tetanus injectie €20

Maandelijkse kosten:
- Stalling €250
- Wormenkuur €10
- Hoefsmid €60

Note: Stalling is inclusief mesten, eten, weidegang, binnenbak, etc. Hier in Twente is het niet zo duur, ik heb het nog ruim aangehouden (zie mijn topic over eerst paard kopen of eerst stalling regelen). De wormenkuur moet om de 8 weken en is ongeveer 20 euro voor een goede, vandaar dat ik 10 euro heb staan. Hoefsmid zal 60 euro bedragen aangezien ik er ijzers onder wil i.v.m. wedstrijden en veel buitenritten.

Voor mijn gevoel ontbreken er nog veel dingen, wie zou er zo lief willen zijn naar mijn berekening te willen kijken en het eventueel aan te willen vullen. Tips/ opmerkingen?

Ik kan niet wachten tot mijn eerste eigen paard er is :D :D :D

Crista

Re: Berekening kosten paard; klopt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:04

onvoorziene kosten zoals een nieuw zadel, nieuwe deken, dekjes, aanvullend voer wat je zelf wilt geven...

Je kunt een paard houden zo duur maken als je zelf wilt hoor, maar denk dat je al een aardig eindje op weg bent zo!

Estelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:05

Wil je je paard ook verzekeren, dan komt dit er ook nog bij. En eventueel lessen met je paard ?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:06

Verzekering, lessen en wedstrijden moeten er dan ook nog bij he? :D

Verder een aardig begin ja..
Al ga je de eerste maanden ook ontzettend veel zooi kopen zoals halsters en dekjes etc ;)
Laatst bijgewerkt door Sidera op 01-03-10 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

RaichuHollow

Vervoerkosten, benzine, trailer huur als je die zelf niet hebt.
Lessen? Wedstrijden?

Anoniem

Estelle schreef:
Wil je je paard ook verzekeren, dan komt dit er ook nog bij. En eventueel lessen met je paard ?

Over de verzekering heb ik ook al gekeken inderdaad, maar hier kies ik bewust niet voor. Daar heb ik een tijd geleden een topic over geopend en ik schrok me rot van de verzekeringsbedragen.

Lessen is een goede ja, dank je wel!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:07

Je vergeet inderdaad nog een aantal zaken en inderdaad, dit onderwerp is al veelvuldig besproken!
- Lessen
- Lidmaatschap KNHS
- Lidmaatschap vereniging
1000 euro voor tuig vind ik persoonlijk wat weinig!

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:08

Je kan ook een Dood en ongevallen verzekering doen. Kost niet zo heel veel.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:08

heb je ook gedacht aan kosten van les, verzorgingsproducten (zoals bijv. antiklit, vliegenspray en dat soort spul) , ook al heb je tuig enzo, er gaat altijd wat kapot of je wilt eens iets anders proberen, ontwormen, eventuele dekens (die altijd kapot lijken te gaan) voer en supplementen, tandarts, fysio of massage, lidmaatschap van het stamboek. wil je wedstrijden rijden? denk dan aan een startkaart , trailer huren etc.

dit zijn niet allemaal uitgaven die je MOET doen, maar die je vaak toch wél doet.

Estelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:10

Verzekering ligt er ook aan voor hoeveel je je paard verzekerd. ik geloof dat je ook een berekening kan maken op http://www.hippozorg.nl :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:11

Zo het loopt storm, dank je wel voor het meedenken!

Gelukkig heb ik al heel veel zooi ( :D ) van mijn verzorgpaard, scheelt veel kosten. En aangezien ik toch wel een groot paard moet hebben met mijn 1.84 blijft het een maatje full.

Wat betreft de lessen: Hoe duur is contributie en lesgeld per maand? Ik zal zelf ook even kijken op google hier in omgeving [plaats]. Dan zal ik gewoon les nemen bij diegene die al naar de binnenbak komt, ik kan niet elke keer met de trailer naar les. Ik heb wel een eigen auto, maar die kan geen trailer trekken. Plus dat ik geen E rijbewijs heb.

Wedstrijden zijn er de eerste 3 maanden dat ik mijn paard heb toch nog niet, ik wil eerst aan elkaar wennen. Dan zal ik langzamerhand met eens per maand beginnen. Dan zijn mijn ouders wel zo lief om met me mee te gaan en een trailer te huren en dan hoef ik ook geen benzinekosten van ze te betalen :) (Zij wonen in Deventer, ik in [plaats])

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:11

Vierkant beslaan kost zo'n 85 euro per keer, dus dat red je niet met 60 euro.
Inentingskosten zijn ook hoger dan 20 euro, tenzij je de voorrijkosten kunt delen met anderen.

Als je wedstrijden wilt rijden moet je idd rekeing houden met extra kosten, zoals lidmaatschap startkaartvereniging, lidmaatschap KNHS, abonnement Paard&&Sport (verplicht), startkaart, startcoupons, inschrijfgeld, benzinekosten, huur trailer enz. enz.

Tot slot zul je inderdaad in het begin waarschijnlijk veel dingen moeten aanschaffen waar je nu nog geen rekening mee gehouden hebt, maar die wel flink oplopen, zoals halsters, halstertouwen, beenbeschermers, dekjes, dekens enz. enz.

Voor de rest vind ik je kostenplaatje aardig realistisch.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:14

In twente kun je voor een all-in stalling veel goedkoper uitzijn!!

Ik zit op 165 incl. mesten, binnen buiten zetten, weidegang zomers, buitenbak, poetsplaats en wasplaats.
Laatst bijgewerkt door Prospice op 01-03-10 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:14

Voor een goed passend zadel wat nieuw is (en dan praat ik over de wat bekendere merken) heb je denk ik meer nodig.
Een 2de hands passend zadel zou wel moeten lukken.
Voor de eventuele cross is goede bescherming van zowel paard als ruiter ook belangrijk.

Maar ik vind dat je van de meeste kostenplaatjes die ik ben tegen gekomen op bokt wel de meest realistische heb.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:17

Ja je hebt er wel over nagedacht! Soms kom je van die lijstjes tegen... haha Zijn vaak wel jonge meisjes!

melissa_lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:20

Hoi,

Denk ook aan de kosten van het stamboek van het paard.

Groetjes Melissa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:26

Estelle schreef:
Verzekering ligt er ook aan voor hoeveel je je paard verzekerd. ik geloof dat je ook een berekening kan maken op http://www.hippozorg.nl :)

Bedankt voor de tip, ik heb het berekend en dan zou ik 35 euro per maand moeten betalen. Dat haal je er dan denk ik wel uit! Zo'n verzekering zou ik nog wel doen, maar inderdaad niet een ziektekostenverzekering.

Wat betreft het tuig; het is misschien inderdaad aan de weinige kant. Ik ging uit van het dressuurzadel wat ik toen der tijd voor mijn verzorgpaard had gekocht. Dat was een hele goede van Kieffer, tweedehands. Het enige grote wat ik nodig heb is een zadel en een dekje en peesbeschermers, de rest heb ik al. Ik wil dan nu een veelzijdigheidszadel, die zijn meestal ook goedkoper in vergelijking tot dressuurzadels. Dus ik denk dat ik dan met 1000 euro voor een tweedehands zadel wel goed zit. Echter denk ik wel dat de kosten van de dekjes e.d. me nog tegen gaan vallen. Ik kan daar beter 1500 van maken denk ik.

Wat betreft het stamboek; hier heb ik nog nooit van gehoord. Is een paard vanaf zijn geboorte niet al ingeschreven bij een stamboek en wat moet je daar verder mee? Ik hoef hem niet ingeschreven te hebben in een stamboek of is dat verplicht?

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:29

Rond de 30 euro heb je al kwalitatief goede dekjes! Startprijzen rond de 12-20 euro en je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Aanrader is wel een stuk of 3 er hebben (een erop, een in de was, en een reserve)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:33

Heb je ook al dekens (in de juiste maat)? Dat loopt ook vaak erg op.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:33

Het enige wat me nu te binnen schiet wat ik nog niet heb zien staan is het opvullen van het zadel :)

Oh en een EHBO kistje (of heb ik daar overheen gelezen :o)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:35

Lindatje, daar heb je niet overheen gelezen hoor. Is inderdaad wel handig een EHBO kistje! Wat mezelf nog te binnen schoot zijn de kosten van het keuren.

Dekens heb ik nog niet. Maar wanneer het paard komt (volgens mijn berekening in zo'n 3 a 5 maanden) is het zomer en nog niet nodig :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:36

Petite, ik heb net 5 maanden mijn kwpn' er, na een pony gehad te hebben, en aan de hand van mijn nauwkeurige boekhouding kom ik op volgende denkpuntjes die nog niet hierboven stonden:
- ga je je paard in de winter scheren? want dat wordt meestal niet gratis voor je gedaan, en een scheerapparaat zelf kopen is vrij prijzig...
- dekenwasserijkosten? (bij ons 1 deken per maand in de winter aan 9 euro)
- extra voeding in de vorm van wortelen, snoep, likstenen, supplementen...
- je wil op wedstrijd en mama en papa zullen dan de trailer betalen: al eens gekeken wat dat gaat kosten? Als je dat bij een zelfstandige firma doet word je niet blij...
- paspoort overschrijven op jouw naam moet je wel (zo kost dat bij de KNHS voor 1 idiote sticker meer dan 40 euro!)
- aankoopkeuring door de veearts heeft mij (alleen klinisch) 130 euro gekost
- ook al aan osteopaat en tandarts gedacht? Mijn merrie bleek nog nooit een tandarts gezien te hebben en zat op 3 plaatsen vast in de rug, maar was dus klinisch goed... En ze moest natuurlijk gesedeerd worden want ze wilde de tandarts vermoorden voor het achterstal in onderhoud :D

1 goede tip: koop in het begin 2de hands, dan kan je wat merken goedkoper uitproberen.
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 01-03-10 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:37

Ik mis trouwens nog een aankoopkeuring: i.i.g. klinisch. Evt. rontgenologisch en bronchoscopie!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:40

Petite schreef:
Lindatje, daar heb je niet overheen gelezen hoor. Is inderdaad wel handig een EHBO kistje! Wat mezelf nog te binnen schoot zijn de kosten van het keuren.

Dekens heb ik nog niet. Maar wanneer het paard komt (volgens mijn berekening in zo'n 3 a 5 maanden) is het zomer en nog niet nodig :)

Vliegendeken en dunne zweetdeken zul je dan toch heel snel nodig hebben ;-)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:42

Paspoort overschrijven hoeft niet (doe ik zelf nooit), maar idd is een keuring een hele goeie. Die kosten lopen aardig op en ik zou echt geen paard kopen zonder keuring.
Een volledige klinische én röntgenologische keuring is echt aan te raden. Kost je wel zo'n 750 euro, maar kan je heel veel toekomstige kosten besparen.