baby (billen) doekjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Slucky

baby (billen) doekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 13:50

Mijn Vp (fjord) is heel vies en ik krijg hem echt niet meer schoon. zijn vacht is gewoon hard bij zijn buik. Maar het is te koud om hem te wassen.
ik heb al allerlei borstels geprobeerd maar die halen meer haren weg dan vuil. en het is nu te koud om nog echt alle haren weg te halen.
Nu lag ik ergens iets over baby(billen) doekjes. Die vochtige. Zal dat echt helpen om het vuil meer weg te halen. en zo ja. welk merk (duur of goedkoop)
als je nog andere tips hebt hoor ik dat ook graag.

Zaina

Re: baby (billen) doekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:52

ik denk niet dat dat helpt. als hij harde plekken in zijn vacht heeft, het losmaken met een rosborstel.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:53

Mijn paard heeft dat ook, je krijgt het denk ik niet weg met doekjes. Gewoon heel hard met de ros-, plastic en harde borstel en in de zomer weer wassen. Ik heb het voor het grootste deel weggekregen met de ros.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:55

TIP: ik heb dit ook gehad en ik heb eens een hondenborstel gebruikt zie met die dunne metalen pennetjes zeg maar...
werkte heel goed :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:55

Gewoon nog even uitzingen tot het weer wat mooier weer is en hem dan onder de douche zetten iets anders zit er niet op...

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:57

Hmm nee baby doekjes zijn meer gewoon om het laatste restje stof dat je soms met een borstel niet helemaal wegkrijgt eraf te halen. Denk dat het in jouw geval echt flink roskammen wordt.

succes :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:57

ik zou het toch met een vochtige niet te natte spons proberen en daarna goed afdrogen.

Slucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:09

ik heb hem laatst een half uur lopen roskammen maar omdat het onder zijn buik is gaat dat best moeilijk. Anders ga ik het toch proberen om het met een spons te doen en dat ik dat gewoon in de middag op stal doe als hij al van de wei af is. Die billen doekjes ga ik dan toch nog maar even kopen voor het zitvlak is eigenlijk best handig want daar blijft altijd wel wat stof zitten en dat is niet fijn met het zadel.
ik heb van de week ook klitten moeten wegknippen bij de singel. door het rijden waren de losse haren in elkaar gekomen met de vaste haren en zwete en modder. ik hoop dat het snel weer zomer word!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:23

inderdaad gewoon flink roskammen. je kan het wel gewoon met een spons nat maken zodat je het ergste vuil er beetje uit kan weken. en dan gewoon goed drogen. je paard gaat dan op stal dus dan staat hij uit de kou en wind.
en dan wachten op mooi warm weer zodat je weer eens goed kan wassen.
de baby doekjes zijn inderdaad voor het laatste beetje stof en ik gebruik het altijd om de neus, rond de ogen en de kondjes schoon te maken.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:30

Ik zou het niet doen, dat krijg je nu in de winter met dit weer. Mijns inziens smeer je dan vettigheid op vettigheid :P. Het lijkt misschien schoner maar is het niet. Gewoon nog even geduld hebben, als je geen wedstrijden rijdt of wat dan ook is het imo onzin ;).

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:47

Wat goed werkt als je niet kunt afspuiten: een handdoek helemaal natmaken met heet water, goed uitwringen en met die vochtige, warme doek even flink poetsen!

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:29

Ik had het vorig jaar bij een witte pony.
Ik heb gewoon elke dag even lekker geborsteld.
En elke zaterdag even een dikke poetsbeurt gegeven.
Het hielp stukje voor stukje, maar je bleef het heel goed zien.
Toen het weer warm(er) weer werd heb ik hem pas gewassen.
Dus het beste is even wachten.
Even een stevige poetsbeurt geven.
En flink poetsen met een nat washandje ofzo helpt meestal ook wel.

Succes ! ;)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:39

Die billendoekjes gaan je echt niet helpen....ik zou gewoon met een spons de hele vieze plekken schoonmaken en dan idd net zoals alle andere zeggen, even goed poetsen.

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:18

Sommige billendoekjes helpen bij mijn kind niet eens laat staan op het paard :p

Succes!

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:02

Babybillendoekjes gaan bij aangekoekte bagger niet meer helpen, dat wist je inmiddels al, maar ik las:
Slucky schreef:
Die billen doekjes ga ik dan toch nog maar even kopen voor het zitvlak is eigenlijk best handig want daar blijft altijd wel wat stof zitten en dat is niet fijn met het zadel.

Ik meen hieruit te begrijpen dat je de rug van je paard met die doekjes wilt doen, klopt dat? Pas dan op dat je niet te fanatiek wordt, sommige merken doekjes zijn erg 'nat', daar worden de haren erg glad van, niet heel handig als je wilt dat je zadel goed blijft liggen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:11

Nee tegen hard vuil werken ze niet. Wel werken ze voor super veel andere dingen. Even over je laarzen en tuig heen voor de glans. Een kleine vlek maar geen zin om met de borstel en water aan de gang te gaan (in de zomer dan), doekje er over en de vlek is weg. Of gewoon even net voor het rijden een doekje over het hals en billen voor de glans. Vieze neusgaten. Het schoonmaken van je invetkwast en hem daarna inwikkelen zodat hij niets vuil maakt. Etc. etc. Had van de zomer een pakketje gekocht, het heeft gehouden tot de herfst en kan me de helft waarvoor ik het gebruikt heb al niet meer herinneren!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:00

Ik begrijp het niet, gewoon een emmer vullen met warm water, met borstel en/of spons gewoon wassen.
Zweetmes erover en dan met een handdoek droogwrijven.
Krijgen ze niks van hoor!!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:59

ElCamino schreef:
Ik begrijp het niet, gewoon een emmer vullen met warm water, met borstel en/of spons gewoon wassen.
Zweetmes erover en dan met een handdoek droogwrijven.
Krijgen ze niks van hoor!!

Goed gezegd Chantal! +:)+

broodje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:24

volgens mij gaat een pony van die doekjes glans toch??

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:44

Dat klopt! ;)
Daar gaat de huid trouwens ook mooi van glanzen! :D
Dus gewoon proberen? Als het niks is, kun je altijd nog iets anders gebruiken.

X.

softijsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:56

Tjah, je akn het natuulijk proberen, ik denk niet dat het kwaad zou kunnen ofzoo. Anders wachten tot de zomer, langleve de tuinslang :P

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:59

Je kunt zijn buik toch wassen voor het rijden?Tijdens het rijden kan hij dan drogen en dan vat hij geen kou.
Ik heb zelf een schimmel en als ik zijn manen gewassen heb moet ik daarna rijden anders hoest hij de volgende dag(hij heeft namelijk lichte bronchitis en is extra gevoelig).

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:07

of lekker laten drogen en dan borstel je hem zo schoon. ik heb ook zo'n fjord, staat 24/7 buiten, dus ga hem niet staan wassen

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:59

Billendoekjes gaan 'em niet worden bij zo een dikke koek. Is een emmertje met lauw water en een washandje geen idee? Dan lekker een antiklitspray gebruiken ofzo.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:48

Mijn jongste merrie had het ook toen ze uit het land kwam,
ze was zo uit het land geplukt, borstelen vond ze echt niet leuk.
maar onder haar buik was een drama,
het was net zoals bij die van jouw helemaal hard.
ik heb eerst met een plastic borstel met de richting mee geborsteld.
meestal krijg je het er toch niet in 1 keer af,
na het werken weer gedaan, stukje bij beetje ging het weg.
veel geduld voor hebben de laatste loodjes heb ik met een ros borstel gedaan en een "haren" borstel. nu is het weer netjes en schoon..