Jullie mening...minder weidegang, maar wel veel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weidegang of niet als ze maar buiten staan ?

Het is belangrijk dat je paard buiten kan staan ongeacht in de buitenbak of weiland
35 (41%)
Het is belangrijk dat je paard een ruime stal heeft en daarnaast af en toe kan grazen en voldoende buiten kan staan ook al is dat in het een buitenbak
17 (20%)
Er moet voldoende weidegang zijn, slechts een half uurtje grazen en de rest los in een buitenbak is niet goed
32 (38%)

Totaal aantal stemmen: 84

Mon

Jullie mening...minder weidegang, maar wel veel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 00:06

Wat zal ik doen...?

Al jaren sta ik op een pensionstal (met heel veel paarden) maar ook veel faciliteiten, binnenbakken, privé weilandjes, naast het bos, etc. en nu kan ik eventueel een overstap maken naar een kleinere stal (vijf boxen). De huidige box waar mijn paard nu in staat heeft een afmeting van 2,8 x 2,8 (net geen 3x3). Verder heb ik een privé landje waar hij in de zomer circa 6 uurtjes per dag op staat. In de winter komt hij overdag circa 10 minuten in de paddock (kan niet langer i.v.m. het aantal pensionklanten en in de avond rij ik dan).

De stal waar ik naar toe kan gaan is klein en heel netjes en luxe! Het heeft heel ruime boxen, 3x4 een luik om naar buiten te kijken, een spuitplaats (warm/koud) water, buitenbak 20x60, een paddock (verhard) en een piepklein weilandje waar ze een half uur op mogen staan. De stal is wat mij betreft geweldig, zo mooi en netjes! Maar ja, ik twijfel i.v.m. de weidegang. Als er ruimere weidegang was had ik wel meteen gegaan, dus dit is echt de enige twijfel! Mijn paardje mag wel gewoon los in de buitenbak (2, 3 uur daar zit geen tijd aan gebonden), in werkelijkheid komt hij dan in de winter langer buiten dan nu het geval en is zijn box vele malen groter, is het een stuk rustiger en netter!

Wat zouden jullie doen?

biancavos

Re: Jullie mening...minder weidegang, maar wel veel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:11

eerlijk gezegd zou ik nog verder kijken, 2 tot 3 uur buiten vind ik veel te weinig, betekent dat je paard ruim 20 uur in een box staat.

Mnoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:13

Hmm ja lastig om te kiezen, ik vind eigenlijk dat ze op beide stallen gewoon te weinig buiten komen. Als ik dan een keuze zou moeten maken zou ik gaan voor de tweede stal. De boxen zijn hier groter en ook in de winter kan het paard hier een paar uurtjes naar buiten. Ook geef je aan dat het hier rustiger en netter is, wat natuurlijk ook fijner voor jou is. Maar inderdaad zoals biancavos ook zegt zou ik in ieder geval nog verder zoeken naar een stal waar het paard nog meer naar buiten kan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:35

Ik vind beide niet ideaal en zou toch naar een plek op zoek gaan waar ze meer vrijheid voor zichzelf hebben. Hoe zit het bij stal 2 in de zomer mogen ze dan ook maar een half uur op de wei? Ik kan hier niet tussen kiezen. Ze hebben beide meer minpunten als pluspunten(voor mij persoonlijk) eigelijk dus kan je niet verder helpen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:43

Mnoonn schreef:
Hmm ja lastig om te kiezen, ik vind eigenlijk dat ze op beide stallen gewoon te weinig buiten komen. Als ik dan een keuze zou moeten maken zou ik gaan voor de tweede stal. De boxen zijn hier groter en ook in de winter kan het paard hier een paar uurtjes naar buiten. Ook geef je aan dat het hier rustiger en netter is, wat natuurlijk ook fijner voor jou is. Maar inderdaad zoals biancavos ook zegt zou ik in ieder geval nog verder zoeken naar een stal waar het paard nog meer naar buiten kan.

Hier kan ik alleen maar in mee gaan. Als het een keuze tussen die 2 moet zijn dan de 2e. Ruime boxen is voor mij en must, helemaal als ze er langer in moeten staan. Maar ook het maar 10 minuten buiten in de winter bij stal 1 is in mijn ogen veel te weinig, dan is die 2 a 3 uur al veel beter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:06

Ik zou even verder zoeken, los in de buitenbak is ook geen optie, want als er klanten willen rijden moet de jouwe eruit en ook al is de stal klein, ze komen niet allemaal op hetzelfde tijdstip (en je krijgt er ook gezeur om, de ene gaat protesteren omdat ze elke keer jouw paard eruit moeten halen voor ze kunnen rijden, de andere wil zijn paarden er dan ook in. Voor je het weet komen jouw paarden er dus ook niet meer in)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:12

fourageren is belangrijk, dus een mogelijkheid tot grazen zou ik wel willen.
Verder maakt het niet uit of je paard in een bak/paddock staat of op de wei denk ik. zolang je in de bak/paddock ook kunt voeren...

stal zou ik sowieso groot genoeg willen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:16

Wil je zomers weidegang zou je ook kunnen overwegen om in de zomermaanden een weiland in de buurt te zoeken.
Overleg eens met de eigenaar of je de box kaal kan aanhouden.
De meeste stallen doen dat wel.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:17

Maar dat betekend dus dat je paard de hele zomer ook binnen staat?
Zelf zou ik daar dus nooit voor kiezen.
Is er niet wat anders in de buurt?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:17

Ik zou voor de 2e stal gaan. Hij kan 2-3 uur naar buiten elke dag en hij heeft het luik waar door hij naar buiten kan kijken.
Vervelen zal hij zich niet snel, en dat vind ik iets wat belangrijk is. Een weide vind ik niet zo belangrijk, wel het daadwerkelijke sociale contact met andere paarden en het feit dat hij zich kan ontspannen buiten de stal.

Verder zijn de boxen ook een stuk ruimer wat ik ook belangrijk vind.
En natuurlijk is het handig dat je zoveel meer faciliteiten hebt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:18

Ik vind beide opties ook niet ideaal. Stal 2 komt bijna in de buurt. Had dan alleen liever gezien dat het land groter zou zijn. Dat ze zo'n 4 uurtjes per dag erop kunnen en de rest in de bak. Ik zou verder kijken naar een optie 3. Want stal 1 vind ik echt te kort.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:23

geen van beide stallen kiezen; een stal kiezen waar je paard het gehele jaar door minimaal 6 uur per dag op de weide komt.
die zijn er echt wel. mijn paard staat het gehele jaar door buiten op de weide elke dag. in de winter gemiddeld 8 uur per dag en in de zomer tussen de 10 en 12 uur per dag.
ook hebben we een binnenbak, buitenbak, longeercirkle, langs de bossen, ruime boxen enz enz enz
dus het kan wel.
dus gewoon zoeken naar een andere geschikte stal

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:30

tamaramt schreef:
geen van beide stallen kiezen; een stal kiezen waar je paard het gehele jaar door minimaal 6 uur per dag op de weide komt.
die zijn er echt wel. mijn paard staat het gehele jaar door buiten op de weide elke dag. in de winter gemiddeld 8 uur per dag en in de zomer tussen de 10 en 12 uur per dag.
ook hebben we een binnenbak, buitenbak, longeercirkle, langs de bossen, ruime boxen enz enz enz
dus het kan wel.

Goh, lijkt onze stal wel. We hebben geen binnenbak maar voor de rest klopt de omschrijving wel :D
Inderdaad, kwestie van zoeken, al maakt het wel uit in welk deel van het land je zit. Ik zou blijven staan waar je staat en op zoek gaan naar iets dat ECHT een verbetering is.

Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:50

Hi,

Bedankt voor je reactie. De keuze blijft moeilijk. Ik denk dat hij op deze eventuele nieuwe stal zich zeker niet gaat vervelen, er staan drie andere paardjes, hij krijgt drie keer per dag voer (nu twee keer per dag), overdag kan hij los in de buitenbak (20x60 met geweldige bodem) dus hij kan altijd een behoorlijk sprintje trekken en zijn stal is vele malen groter! Maar ja, in de zomer heb ik zoiets van, lekker ze kunnen weer de hele dag naar buiten (of een groot deel) en dat is bij de nieuwe stal niet het geval. Daar kunnen ze een half uurtje grazen en dan is het dan wat betreft weidegang...! Als er voldoende weidegang was had ik de keus gemaakt, ik had naar deze stal gegaan, dus alleen dit is mijn enige twijfel...ik vraag mij gewoon af, gaat je paard dat niet missen de hele dag in de zomer buiten lekker in de wei, maar aan de andere kant, nu heb ik ook een klein privé landje wat niet echt voor het eten bedoeld is maar meer voor het buitenstaan...p.s. op mijn huidige stal heb ik zoveel faciliteiten op deze stal dan alleen een buitenbak maar wel ontzettend goede bodem. Gr,

MontyRulezz schreef:
Ik zou voor de 2e stal gaan. Hij kan 2-3 uur naar buiten elke dag en hij heeft het luik waar door hij naar buiten kan kijken.
Vervelen zal hij zich niet snel, en dat vind ik iets wat belangrijk is. Een weide vind ik niet zo belangrijk, wel het daadwerkelijke sociale contact met andere paarden en het feit dat hij zich kan ontspannen buiten de stal.

Verder zijn de boxen ook een stuk ruimer wat ik ook belangrijk vind.
En natuurlijk is het handig dat je zoveel meer faciliteiten hebt.

Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:58

ikke schreef:
tamaramt schreef:
dus het kan wel.

Goh, lijkt onze stal wel. We hebben geen binnenbak maar voor de rest klopt de omschrijving wel :D
Inderdaad, kwestie van zoeken, al maakt het wel uit in welk deel van het land je zit. Ik zou blijven staan waar je staat en op zoek gaan naar iets dat ECHT een verbetering is.

Hi,

Mijn paard staat al 8 jaar op deze stal, dus de stal met alle faciliteiten maar wel delen met 300 andere pensionklanten. Ik sta daar prima maar wil soms gewoon iets luxer, meer controle etc. De stal waar ik naar toe kan gaan spreekt mij enorm aan, onwijs grote boxen, kleinschalig (5 stallen) ze krijgen drie keer per dag voer en het is onwijs schoon, je kan er met je blote voeten lopen! Ik had de overstap meteen gemaakt als er meer weidegang was en dat is niet het geval, dit is het enige punt waar ik over twijfel...maar ja er is tenminste wel wat gras dus hij kan in de zomer elke dag een half uurtje grazen en voor de rest lekker in de bak huppelen...

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:00

ik zou voor het laatste gaan.
het is niet van drastisch belang dat je paard in een wei komt voor uren per dag.
dit kan zelfs slecht zijn omdat een kale wei koliek kan veroorzaken.
dus als je paard maar voldoende buiten komt en beweging krijgt is het naar mijn idee al voldoende.
als je wel de tijd hebt om hem in een paddock of buitenbak kunt zetten.
dan kan hij zijn rondjes lopen en zijn benen strekken.
plus dat de stallen veel groter zijn, dat is ook altijd fijn voor het paard.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:01

Ik denk dat je paardje het zeker gaat missen als hij zomers niet meer lekker in de wei kan. Ik zou het ook ontzettend gaan missen als ik deze zomer niet meer lekker in de tuin zou mogen zitten ;)

Aan de andere kant vind ik de 2e stal beter klinken. Dus ik zou toch voor de 2e gaan.
Laatst bijgewerkt door Mintgroen op 28-02-10 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:03

aerdenhout1 schreef:
Wil je zomers weidegang zou je ook kunnen overwegen om in de zomermaanden een weiland in de buurt te zoeken.
Overleg eens met de eigenaar of je de box kaal kan aanhouden.
De meeste stallen doen dat wel.

Dank voor je bericht, daar zat ik ook al aan te denken. Kennissen van mij hebben een stalletje 5 minuten verderop (met de trailer) en daar zou hij in de weekenden ook een paar uurtjes op het land mogen, maar ja, ik weet niet hoe snel je dat weer gaat doen...
P.s. de paarden op de stal waar ik kan staan zien er allemaal goed uit hoor, niet verveeld of wat dan, dus wat maak ik me druk denk ik dan weer...de stal is een stuk groter dan het stalletje waar hij nu in staat en uiteindelijk staan de paarden in NL altijd vaker in stal dan buiten, want er zijn genoeg stallen met weidegang maar als het te nat is dan mogen ze ook niet naar buiten, logisch, dus ja blijft moeilijk.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:04

Kan hij niet heel de dag in de paddock?Dan kun je daar toch voeren?
Staat hij toch heel de dag buiten ook al is het niet op gras.Die van mij staat in de zomer ook op gras maar dat is ook zo op en dan is het ook niet meer dan een paddock.
Krijgt hij iig het hele jaar door meer vrijheid en de grotere hokken is ook een uitkomst.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:14

Waar ik eigenlijk niks over hoor, is of je paard met andere paarden buiten mag staan zodat het een koppeltje vormt.

Bij mij staan de paarden van sóchtends tot sávonds buiten, omdat dit nou eenmaal het beste is. In de winter voer ik hooi in de wei bij omdat het gras ook een keer opraakt.
In de zomer staan ze zelfs dag en nacht buiten.
Als ik een stal moest kiezen, koos ik liever een lelijke stal met minder mogelijkheden, maar waar je paard in een koppel staat ( het blijven kuddedieren) en waar ze veel buiten kunnen staan.
En als je paard gelukkig is, ben jij ook gelukkig.

PS: ze breken bij mij de stallen af als ik sóchtends een keer wat later ben.
Ook staan ze met sneeuw en regen gewoon de hele dag buiten.

Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:16

ambre schreef:
Kan hij niet heel de dag in de paddock?Dan kun je daar toch voeren?
Staat hij toch heel de dag buiten ook al is het niet op gras.Die van mij staat in de zomer ook op gras maar dat is ook zo op en dan is het ook niet meer dan een paddock.
Krijgt hij iig het hele jaar door meer vrijheid en de grotere hokken is ook een uitkomst.

Hoi Ambre,

Er is een verharde paddock (dus bestraat) en daar kan hij heel lang in staan, dat is geen probleem. Ook in de 20x60 buitenbak mag hij staan, daar mag dan denk ik niet gevoerd worden anders wordt het een rommeltje logisch maar de paddock is geen probleem. Van de eigenaar mogen ze een half uurtje per dag op het landje zodat ze de hele zomer wat gras te knabbelen hebben ook al is het maar een half uurtje, ze kunnen tenminste gras eten en voor de rest een beetje buiten rondlopen. Ook de stallen die vele malen groter zijn bieden wel uitkomst, want uiteindelijk staan de paarden in NL over het algemeen meer binnen dan buiten. Ik heb zelf altijd zoiets van zoveel mogelijk naar buiten maar ik hou er niet van als ze in de prut staan tot hun enkels want dat zie je ook vaak en dan denk ik hij hoeft niet koste wat het kost naar buiten, veel beweging oftewel bewegingsvrijheid is volgens mij belangrijker dan een heel groot stuk land...dus jij zou ook zeggen naar de luxere stal met grotere boxen? Moeilijk hé...ik sta nl. al 8 jaar op mijn huidige stal, maar die stal is zo groot (300 paarden) dat ik wel is wat meer luxe en rust wil...

Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:21

schorppie schreef:
Waar ik eigenlijk niks over hoor, is of je paard met andere paarden buiten mag staan zodat het een koppeltje vormt.

Bij mij staan de paarden van sóchtends tot sávonds buiten, omdat dit nou eenmaal het beste is. In de winter voer ik hooi in de wei bij omdat het gras ook een keer opraakt.
In de zomer staan ze zelfs dag en nacht buiten.
Als ik een stal moest kiezen, koos ik liever een lelijke stal met minder mogelijkheden, maar waar je paard in een koppel staat ( het blijven kuddedieren) en waar ze veel buiten kunnen staan.
En als je paard gelukkig is, ben jij ook gelukkig.

PS: ze breken bij mij de stallen af als ik sóchtends een keer wat later ben.
Ook staan ze met sneeuw en regen gewoon de hele dag buiten.

Hi Schorppie, ze kunnen met elkaar naar buiten (er staan nog drie andere paardjes), dus ze kunnen lekker ravotten met elkaar alleen niet op een weiland dan, althans een half uurtje per dag. Voor de rest komen ze er voldoende uit maar hier in deze omgeving kan je paard bijna nergens hele dagen naar buiten, land is te nat hier of te weinig land! Ik vind het altijd belangrijk dat ze mooie veilige stallen hebben en meerdere keren naar buiten kunnen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:53

al 8 jaar lang dus 10 minuten per dag in de winter los en savonds uurtje rijden; goh wat een leuk paardwaardig leven zeg ;(

Hi,

Mijn paard staat al 8 jaar op deze stal, dus de stal met alle faciliteiten maar wel delen met 300 andere pensionklanten. Ik sta daar prima maar wil soms gewoon iets luxer, meer controle etc. De stal waar ik naar toe kan gaan spreekt mij enorm aan, onwijs grote boxen, kleinschalig (5 stallen) ze krijgen drie keer per dag voer en het is onwijs schoon, je kan er met je blote voeten lopen! Ik had de overstap meteen gemaakt als er meer weidegang was en dat is niet het geval, dit is het enige punt waar ik over twijfel...maar ja er is tenminste wel wat gras dus hij kan in de zomer elke dag een half uurtje grazen en voor de rest lekker in de bak huppelen...[/quote]

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:06

Wat word er weer hoog van de toren geblazen hier zeg. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om z'n paard hele dagen op de wei te hebben. Niet in elke regio zitten zulke stallen.
Als ik jouw was zou ik vor de 2e stal gaan. Paarden komen iedere dag los, daar gaat het toch om, beweging? en ze mogen een half uurtje per dag op de wei, niet veel maar beter iets dan niets. Zou wel zoals eerder aangegeven navragen of je leegstand mag betalen als je paard ergens anders op een wei staat, en dan zoeken naar een wie in de buurt waar ze dag en nacht buiten staan.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:13

Persoonlijk vind ik ze beiden verre van ideaal, maar je hebt nou eenmaal niet meer keuze.
In dit geval zou ik ook eerst willen weten hoe de stallen er verder uitzien. Kan hij snuffelen met de buren of zitten er betonnen muren tussen de boxen? Kan hij z'n hoofd door een luik naar buiten steken om zo lekker rond te kijken? Ligt er stro in de stallen zodat hij lekker kan knabbelen of alleen maar saai zaagsel? Hoeveel ruwvoer krijgen ze en over hoeveel voerrondes is dit verdeeld?
Daarnaast ook heel belangrijk: Staat hij alleen in de wei/paddock of kunnen er vriendjes bij?