Paard in een natuurgebied, mogelijkheden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Paard in een natuurgebied, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:33

Beste Bokkers,

Door verschillende omstandigheden die zich nu voordoen, ben ik nu aan het kijken of er een mogelijkheid bestaat dat mijn paard een jaar met ‘vakantie’ kan. Maar dan wel een plekje waar ze 24/7 buiten kan lopen.

Zelf had ik het idee dat een jaar in een natuurgebied lopen wellicht een optie zou zijn, maar ik heb geen idee waar en of dit mogelijk is.

Wellicht zijn er hier bokkers die weten wat hier de mogelijkheden in zijn en mij daar wat meer over kunnen vertellen?

Alvast bedankt,
Anne!

cocochanel

Re: Paard in een natuurgebied, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:35

weet niet of je het in Nederland hebt ,maar in het buitenland is het wel te vinden,Frankrijk of Duitsland,Tjechie ,maar weet niet of je hem zo ver weg wilt zetten ?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:48

Mijn voorkeur gaat wel uit om paard in nederland te houden. Maar ik ga het wel in me achterhoofd houden :j .

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:13

In Zeewolde zit IJzendoorn, fokker van Connemara's. Zijn jonge ponies staan in een natuurgebied daar. Immens groot.
Hij heeft ook wel stukken weiland die minder groot zijn volgens mij.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:38

En daar is ook de mogelijkheid om je paard als buitenstaander bij te zetten of is dat enkel voor hun eigen fok?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:39

Twiggy2008 heeft haar paard in een natuurgebied in een kudde staan. Misschien kun je haar Pmen? ;)

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:01

ijssnuiver schreef:
En daar is ook de mogelijkheid om je paard als buitenstaander bij te zetten of is dat enkel voor hun eigen fok?

Volgens mij staan er ook wel paarden van anderen, maar ik weet niet of hij dat nog steeds doet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:04

Skygirl schreef:
Twiggy2008 heeft haar paard in een natuurgebied in een kudde staan. Misschien kun je haar Pmen? ;)

Weet je ook waar Twiggy2008 ongeveer staat?
Ik hou namelijk altijd mijn ogen open voor een "leuk" plekje :P
(voordat ik haar onnodig ga PB-en ;) )

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:05

siskeh schreef:
Skygirl schreef:

Weet je ook waar Twiggy2008 ongeveer staat?
Ik hou namelijk altijd mijn ogen open voor een "leuk" plekje :P
(voordat ik haar onnodig ga PB-en ;) )

Nee sorry.

Ik denk dat je nog het beste bij de gemeente kunt informeren trouwens. :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 21:11

Ik heb twiggy een pm gestuurd dus dat wacht ik sowieso even af :D .

Van ijzendoorn heb ik wel een website gevonden en ze hebben wel pensionstalling, maar das niet wat ik zoek. Kan natuurlijk altijd even belletje doen met wat de mogelijkheden zijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:56

Oh, wat toevallig. Mijn paard staat bij Twiggy's paard in dat 'natuurgebied...'
Het zit anders: het is eigenlijk gewoon een 'weide', (een stuk grond van zo'n 4 hectare) maar achter die weide begint het natuurgebied (waar dus ook gewoon mensen doorheen wandelen en fietsen, maar ze kunnen niet bij onze paarden komen). Het is veel groter en veel mooier dan het gemiddelde Hollandse weitje, dat wel, haha!

Ik wilde mijn paard ook altijd in een natuurgebied hebben, heb toen stad en land afgebeld en gemaild, maar volgens mij is het helaas echt onmogelijk... :( Ik ben toch heel blij met het alternatief dat ik uiteindelijk gevonden heb.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:59

Dani, het is wel natuurgebied, hoor. :)
Maar het is inderdaad een afgezet stuk land in een natuurgebied, dus niet zoals bv die plek in Zeewolde (waar ik ook wel eens heen gemaild heb, omdat ik dacht te gaan verhuizen die kant op). ;)
Dat is inderdaad een enorm stuk grond, waar je je paard echt moet zoeken. Dat hebben wij niet, doordat het een afgezet stuk is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:01

Ja, ik weet dat het erbij hoort, omdat het van natuurmonumenten is. Maar het is niet zo dat onze paarden het hele gooi door kunnen slenteren bijv. of zo.........

(ik dacht ik zeg het maar effe, voordat iedereen zijn paard bij ons wil komen zetten, haha)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:03

Dani62 schreef:
Ja, ik weet dat het erbij hoort, omdat het van natuurmonumenten is. Maar het is niet zo dat onze paarden het hele gooi door kunnen slenteren bijv. of zo.........

(ik dacht ik zeg het maar effe, voordat iedereen zijn paard bij ons wil komen zetten, haha)

Nee, dat kan inderdaad niet en dat gebied is ook geen Gooi meer. Het hoort bij de provincie Utrecht zelfs......
En ik zou het heel gezellig vinden, nog meer paarden erbij, maar helaas...... Dat willen ze bij ons echt niet, sorry bokkers.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:06

In Zeewolde hebben ze verschillende natuurgebieden met kuddes lopen, Die van Ijzerdoorn (Zonnehoeve) lopen in het Hulkensteinse bos, en ze hebben zowel een pensionstal als een connemara fokkerij en die pony's lopen in het natuurgebied, kijk maar eens op zonnehoeve

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:10

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:11

De Zonnehoeve, ja, dat was 'm!!! Daar heb ik ooit eens over gemaild met ze. Leek me ook een hele mooie plek!!! :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:26

Lia_ schreef:
Bij http://www.stalhorsetrust.nl in Kootwijk kan je paard 24/7 buiten staan in een kudde.

Als je je paard daar in de kudde zet kun je vervolgens niet een jaar weggaan. Daar moet je helpen met het onderhoud van de weide etc. (begrijpelijk hoor, daar niet van). En je paard 24/7 ergens in een kudde zetten kan tegenwoordig op zoveel plekken, maar je moet ook maar net mensen treffen die dan een heel jaar voor je paard zorgen.
Ik zou dat bij ons in de kudde denk ik ook niet willen. We zorgen wel voor elkaars paard als er iemand een dagje niet kan of zo, maar een heel jaar? Hmmm...

Maar goed, da's natuurlijk wat anders dan je paard als grazer in een natuurgebied zetten. Je moet zorgen dat je er geen omkijken naar hebt. Ik wilde dat ook altijd, maar tegenwoordig zou ik dat niet meer durven, denk ik. Plus: ik wil mijn paardje gewoon iedere dag kunnen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:32

Dani62 schreef:
Als je je paard daar in de kudde zet kun je vervolgens niet een jaar weggaan. Daar moet je helpen met het onderhoud van de weide etc. (begrijpelijk hoor, daar niet van).

dat kan gewoon afgekocht worden...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:35

Dán heb ik niets gezegd.......... :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 09:10

Bedankt voor jullie reacties!
Het is ook niet zo dat ik er direct niet meer naar om kijk, wil er ook wel langs kunnen gaan dan. Het is gewoon door omstandigheden dat ik een jaar een stuk minder tijd zal hebben en hier is geen plek om haar het hele jaar buiten te laten staan(anders had ik dat gewoon gedaan en mocht ze thuis blijven). Een verzorger zoeken is geen optie voor mij(vertrouw ik niet) dus leek een gebied een mooie oplossing waar ze lekker kan staan en daarna weer thuis kan komen als ik alles weer op orde heb.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:53

ijssnuiver schreef:
Ik heb twiggy een pm gestuurd dus dat wacht ik sowieso even af :D .

Van ijzendoorn heb ik wel een website gevonden en ze hebben wel pensionstalling, maar das niet wat ik zoek. Kan natuurlijk altijd even belletje doen met wat de mogelijkheden zijn.

Je moet hem even bellen want het gebied ligt niet bij de manege.
Het gebied heet de Stille Kern en daar hebben mijn paarden ook een tijdje gelopen.
Maar bedenk wel dat je paard wel naar de smid moet, het slijt daar niet af omdat alles zachte ondergrond is.
Het gebied is zo'n 1000 hectare groot, dus is het wel even een klus.

Ik ging een week van te voren kijken waar ze stonden en dan kon ik ze meestal heel snel vinden als de smid een week later kwam. dan nam ik ze mee naar de ingang waar ik had afgesproken met de smid, daarna gingen ze weer los.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 11:24

Cowgirl:
Dat heb ik me wel degelijk gerealiseerd en dat zal inderdaad even een gedoe zijn, maar niet onoverkomelijk. Momenteel staat ze wel op ijzers, maar die gaan er dan sowieso een maand van te voren(oid) onder weg en dan is het enkel nog bekappen, wellicht dat ik dan zelf een cursus natuurlijk bekappen ga volgen zodat ik het zelf bij kan houden en de smid dus al een stuk minder hoeft te komen.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:33

hoi hoi,

t paard van m'n zwager staat ook in de stille kern al een paar jaar!

hij is met pensioen en was geen knuffel paard oid wat je een plezier doet met poetsen aaien en een waddelingetje.

hij heeft ook de eerste jaren ergens in een kudde gelopen tot ie oud genoeg was om in gereden te worden.

zodoende heeft m'n zwager besloten dat het paard gelukkiger zou zijn buiten in de natuur dan ergens in een stalletje.

een paar keer per jaar gaan we daar heen om m te zoeken soms lukt t en soms niet.

in elk geval hebben we nooit een hoefsmit of veearts er bij hoeven halen!

veel succes met je keuze van locatie voor je paard!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:45

Ik ken een gebied wat tussen Zeist en de Bilt inligt. Het is een natuurgebied van aan aantal hectare groot waar 20 koeien lopen en max. 4 paarden. Binnekort gaat er een paard weg en is er dus weer een plekje vrij. In dit gebied mogen ook wandelaars lopen, gebied ligt midden in het bos. Er komt elke dag iemand kijken, ze worden in de winter bijgevoerd met hooi en brood en het is mogelijk om van onze eigen hoefsmid gebruik te maken. Je paard kan hier gewoon staan en wordt goed verzorgd. Als je interesse hebt? ;)