Welke verlichting hebben jullie in de stallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Welke verlichting hebben jullie in de stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 20:55

We hebben nu een offerte liggen.

5 TL-armaturen, enkele lamp, met rooster voor in de stallen (zouden er ook nog 7 moeten zijn, foutje denk ik, maar dat wordt dus nog eens duurder ook)
2 TL-armaturen, dubbele lamp, met rooster voor solarium en spuitplaats
2 TL-armaturen, dubbele lamp, zonder rooster, voor de stalgang

Dat zou zonder plaatsing en zonder toebehoren al op een dikke 1600 Euro zitten, slik!

Dus vandaar even verder kijken naar wat paardrijdend Nederland in zijn stallen ophangt!
Vertel, wat heb jij op stal?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:03

Simpel armatuurje met een 9W spaarlamp per stal. Buiten voor de stallen onder de overhang ook. TL armatuurtje in de zadelkamer. Veertien lampen in totaal (8 stallen, 5 buiten, 1 in zadelkamer), kosten zo'n 500 euro, inclusief bekabeling. Wel zelf aangelegd.

Urielle

Re: Welke verlichting hebben jullie in de stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 21:14

Dat klinkt al een heel stuk beter! Is dat gewoon zonder rooster gedaan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:30

Lampen hangen zo hoog dat de paarden er niet bij kunnen. Gewoon een simpel stevig waterdicht armatuur. Wat wij hebben is trouwens - helaas - niet meer leverbaar.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:48

20 TL armaturen 36 watt met doorzichtige kap, bij de gamma een tientje per stuk. Kabel getrokken en allerlei poespas. Vriendlief is elektromonteur, dus moest perfect worden. Voor stal van 22x12 m met 10 boxen, breed gangpad en wasplaats. In de zadelkamer (2 waarvan 1 boven) 4 simpele TL's die we nog hadden. Totale kosten elektrische installatie (dus inclusief allerlei schakelaars en toeters en bellen) een duizend of 2. De bekabeling was veruit het duurst, juist ook omdat we de gang en buitenverlichting op 3 verschillende ingangen aan willen kunnen doen. Alles wel zelf gedaan en daarmee bespaar je natuurlijk snel € 40,00 per uur.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 07:53

Waarom niet gewone spaarlampen?

Het is bewezen tijdens onderzoek dat paarden van het merendeel van deTL-lampen hoofdpijn krijgt, dus zelf zou ik daar niet voor kiezen.

Wij hebben op stal van die simpele buitenlampen, gewoon van die kapjes met een roostjertje eromheen, met een spaarlamo erin.
Meer dan voldoende licht, je kunt er altijd nog een sterkere spaarlamp in doen ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 08:01

Ik ga eens overleggen of ik zelf de lampen mag verzorgen en dan eens kijken bij de gamma etc. :j
(waaaarom zijn 'mijn' lampen in vredesnaam zo duur :? )

Loes'Corner: onze loods is vrij donker van zichzelf, ondanks allerhande lichtstraten in het dak en noem maar op, dus ik denk niet dat een spaarlamp genoeg licht gaat geven. In de stalgang zelf zou ik dat wel graag willen plus aan de buitenwanden van de buitenstallen, omdat ik daar een sierverlichting wil aanbrengen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:26

Wij hebben 3 spaarlampen en 1 TL in de stallen/poetsplaats. Boven de toegangsdeur naar de stallen (buiten dus) ook een spaarlamp.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:32

Waarom TL lampen? Ze vreten oa energie..
We hebben hier overal spaarlampen. Geven voldoende licht en kan je nog eens aan laten! :D
Heb er boven het gangpad hangen (hangt een kabelgoot) en boven iedere 2 stallen 1. Dan hangen er nog 2 boven de poetsplaats.
Een exacte berekening heb ik wel voor je..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:36

Wij hebben gewone tl/bakken en lampen met spaarlampen er in.
Zelfs buiten hebben we een gewone spatwaterdichte tl/bak hangen aan een plank. Nooit problemen mee, hangt er in weer en wind.

zou dus zeker kijken voor alternatieven, want tl/bakken en van die bolle lampen met roostertjes zijn echt heel erg betaalbaar. Maar een paar euro per stuk. Het is ook maar net hoe lang je lampen aan staan en hoe lang de paarden op stal staan. Bij ons gaan de lampen alleen aan bij het voeren en verzorgen ´s avonds, en overdag en 's avonds staan de paarden gewoon buiten en gaan alleen als het nodig is vanwege slecht weer/slechte bodem voor de nacht naar binnen. Buiten is het dan ook donker, dus op stal hoeft er dan ook geen licht te branden.

Spaarlampen zijn vooral geschikt als je een lamp langer laat branden. Ze hebben een opwarmtijd voordat ze optimaal licht geven en het is niet goed om ze vaak aan en uit te doen.
TL-lampen of gloeilampen kosten meer energie, maar kun je wel snel even aan en uit doen. (al slijten de starters van de TL lampen natuurlijk ook sneller als je ze vaak aan en uit doet)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:21

Mja.. Ze gaan hier rond 17/18u naar binnen en rond 23u gaan de lampen weer uit. s'Morgens gaan ze weer aan van ong 8.30- 10u.. Het loont zekers. :D

Het is dus de vraag of de paarden een aantal uren op stal staan met verlichting aan.. of helemaal niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:17

Ik zal zelf grotendeels overdag met ze bezig zijn, dus het is wel de bedoeling om ze na pakweg 18 uur een rustige avond te geven en alleen rond 9 uur, half 10 nog een laatste voerronde en controle te doen. Ik hoop dus niet teveel licht meer aan te hoeven doen 's avonds. Bij de buitenstallen willen we dus wel wat buitenverlichting (werden sowieso spaarlampen) en aan de voorkant van de loods komt een waaklamp met bewegingssensor.

Ik heb straks zeven boxen waar licht in moet, helaas kan het licht niet zo hoog dat ze er zeker te weten niet aan kunnen. Als er een gaat klimmen of omhoog komt kan hij er zeker gemakkelijk aan. In het gangpad wil ik dan verlichting. En de spuitplaats en het solarium, dat is iets hoger dan de boxen maar een grotere kans ook weer op steigeren.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:32

Voor 1 stal 2 TL-armaturen met 1 lamp, maar die zijn alleen even aan als ik voer. Verder heb ik ze amper aan.

Het is dat ze er al hingen, anders had ik denk ik voor spaar of LED gekozen.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:48

Even een citaat uit Bit 147/175, over licht in de stal:
"Volgens het handboek Huisvesting Paarden heeft een paard minimaal 250 lux aan licht nodig. Uitgegaan van tl-lampen, die veelal worden gebruikt, is dat twee watt per vierkante meter. Let bij het aanschaffen of vervangen van een lamp op de lichtfrequentie. Deze is bij gewone tl-buizen vijftig hertz, dat wil zeggen dat ze vijftig knipperingen per seconde afgeven. Paarden vinden dat niet prettig, ze kunnen er nerveus van worden en raken moeilijker drachtig. Ook kunnen ze hoofdpijn en branderige ogen krijgen van het magnetische veld dat de gewone tl-lamp uitstraalt. Kies daarom voor een hoogfrequente tl-buis van 10.000 hertz. De snelheid van deze lamp wordt door het oog niet waargenomen."

Wellicht dat hier het prijsverschil vandaan komt? Dat de offerte bestaat uit lampen van 10.000 hertz?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:50

@TS, het stukje wat Marieke heeft geciteerd is het stuk uit de Bit wat ik bedoelde. ;)

Het licht er ook een beetje aan hoeveel je paarden op stal staan, die van mij loopt altijd buiten met s'nachts schuilmogelijkheden in de paddock, dus zij doen het toch al met de dagverlichting en er is alleen extra licht als we er zijn.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:11

zaklamp

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:19

Heb op dit moment alleen tl in de gang. Heb 5 stallen waarstraks op het midden een spaarlamp gaat komen. (3 of 4)Ze lopen bij mij de hele dag buiten en komen swinters alleen savonds op stal.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:25

1600 euro is wel heeel erg veel hoor, geloof dat bij de gamma/praxis de dubbele armaturen rond de 30 euro liggen, zijn dan met waterdichte kap

Als je iemand kent met een klein beetje verstand van electra kan hij deze installeren..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:56

Ik heb in de stallen en het berghok bulleyes hangen met een 40 w lampje. Licht brandt alleen als ik er bezig ben of als er eens een paard wegens ziekte oid in de gaten gehouden moet worden.
In het hooihok/schuiltent heb ik een lichtslang hangen, reuze sfeervol :D maar geeft genoeg licht om in het donker een baal hooi te pakken :)

piggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:09

Wij hebben TL verlichting, gewoon bij de bouwmarkt vandaan. Als ze hoog genoeg hangen is dat geen enkel probleem. 1600 euro hoeft echt niet nodig te zijn.
Wij hebben 1 tl bak (spatwaterdicht) per box. Super licht en goedkoop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 20:54

Helaas kan ik ze niet dermate hoog hangen dat ik kan garanderen dat ze eraf blijven. Als ze braaf op de grond blijven wel, als ze gaan klimmen niet.
Heb wel bij de Gamma dubbele TL armaturen gevonden, spatwaterdicht, maar vroeg me af waar ik armaturen met roosters vandaan kan halen want die hadden ze bij ons iig niet..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:27

Je hebt deze
http://www.house-of-light.nl/files/item ... 442wit.jpg
die geeft wewinig 'houvast' en is van kunststof.
en deze http://link.marktplaats.nl/322897635
maar die lijkt me vrij scherp als ze daar tegenop botsen en ook niet echt sterk genoeg om een paard te weerstaan (dus alsnog brekende tl-buizen).

Overigens is het gemis aan hoogte ook precies waarom ik gekozen heb voor bull-eys en dan de 'ouderwetse' met het metalen rooster niet de 'moderne' met de plastik uitvoering.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 09:41

Die bovenste vond ik idd ook, waren maar een tientje duurder. Zou dat veilig genoeg zijn?

Bullseyes vond ik alleen in die slappe kunststof uitvoering, weet jij nog waar je ze vandaan had toen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:52

Toendertijd gewoon bij de bouwmarkt, weet niet meer welke :D
Zal eens zoeken voor je :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:53