hooi uit duitsland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

hooi uit duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 19:09

Zijn hier mensen op bokt die hooi uit duitsland voeren? en scheelt dat veel in de prijs? Ik hoor van verschillende mensen dat het hooi in duitsland goedkoper is en van kwaliteit heel goed, klopt dat?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:36

Hallo,

Wij voeren niets anders, maar ja we wonen dan ook in Duitsland :-)
We betalen voor 2e snede hooi (beste voor paarden) 30 Euro per baal van 500 kilo. Gerstestro gebruiken we in sommige stallen als bodembedekker, voor de paarden die zich gauw vervelen (onze paarden vinden dit heerlijk om van te knabbelen). Die kosten hier 20 Euro per baal van 500 kilo.
Krachtvoer krijgen we uit Luxemburg voor 210 euro per ton. Alles inclusief bezorging.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:43

Zo'n 500 kilobaal is dan zo'n 'gewone' rond baal neem ik aan?
Dan scheelt het ook niet veel in de prijs want dat betaal je er hier ook voor.
Is die 30 euro bij jullie een gemiddelde, een laagste prijs of juist hoogste prijs?

Overigens snap ik niet waarom de kwaliteit in Duitsland beter zou zijn, dat ligt voor het overgrote deel aan de manier van hooien, persen, plastificeren en opslag en ik zie niet in waarom ze dat in Duitsland beter zouden kunnen als hier.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 23-02-10 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:44

Hier ook Duits hooi, maar ook wij wonen in Duitsland, prijzen zo'n beetje idem als hierboven, en aan huis gebracht. ik heb btw rechthoekige grote balen hooi. En betaalde in NL meer per baal omgerekend, kleinere balen voor 25 euro, zelf ophalen

We hadden eerder hooi uit een natuurgebied maar dat beviel niet zo goed...

Wij voeren verder Subli en Pavo halen we op in NL, en gebruiken houtkrullen als bodembedekker van de stallen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:30

De balen die we krijgen zijn ook rechthoekige balen.
De kwaliteit is gewoon goed en goed gedroogd. De kwaliteit vindt ik beter dan in Nederland, dat komt omdat hier veel land niet meer wordt gebruikt voor vee (ivm. melkquota) waardoor de diversiteit van gewassen toeneemt. Eigenlijk hoeven we geen krachtvoer bij te voederen omdat het hooi alles bevat. De meeste Duitse maneges voederen hier althans alleen maar hooi om die reden. Wij voederen krachtvoer bij omdat we met jonge paarden in opleiding werken (polo paarden) en dus voldoende spiermassa moeten opbouwen. Alleen de oude paarden (pensioen) krijgen wat extra's zoals muesli, en worden nog gebruikt om mee te rijden.

Tot 2 jaar geleden was de prijs lager, maar door de hoge brandstofprijzen is de prijs wat omhoog gegaan. Je kunt hier ook rondbalen krijgen -zijn wat goedkoper- maar die vindt ik onhandig. De vierkante zijn zodanig opgenomen dat je goed kan doseren en zijn praktischer te vervoeren en op te slaan voor ons. Houtspaanders kosten hier 15 Euro per bigbag.
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 23-02-10 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:41

De prijs ook erg aan het gebied waar het vandaan komt.
Wij betalen in de regio van mijn huidige stal tussen de 2,25 - 2,75 € voor kleine baaltjes hooi (beetje afhankelijk van de grootte van het baaltje). Dit is meer op het platte land.
Hoe dichter je bij een grote stad in de buurt komt (in mijn geval Nürnberg), hoe duurder ook het hooi wordt (zo´n 0.25 - 0,50 cent meer per baaltje).
De kwaliteit is hier over het algemeen idd erg goed, maar ik durf niet te beweren dat het beter is als het nederlandse hooi :+ .
Wel denk ik dat hoe landelijker je woont, hoe minder het hooi belast is met bijv. uitlaatgassen e.d.

*maXcomX, in de tweede snede hooi ("Grummet") zitten minder voedingsstoffen dan in de eerste snede hooi :\ .
De meeste boeren die hier hooien voor de paarden, laten het hooi juist extra lang op het land staan, zodat het mooie lange, stevige stengels heeft en de meeste voedingswaarden bevat.
"Grummet" is bij ons "tweede keus" en wordt alleen gegeven als er niks anders meer te krijgen is of als een paard moeite met kauwen heeft (het is veel "fijner" als eerste snede).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 02:06

Het hooi (2e schnitt) is gehooid in half juni half juli (afhankelijk van het weer) en heeft dan de mooie lange stengels.
Het heeft een lagere voedingswaarde dan 1e snede, maar dat is ook de bedoeling. (zie boven)
1e snede is jong gras en niet geschikt voor paarden -te veel eiwit en suikers-. 3e snede is van eind juli-half augustus en dat is idd B-kwaliteit. Wij wonen hier zeer landelijk (Eifel) en de winter duurt hier meestal minstens 2-3 weken langer dan elders en begint ook veel vroeger, het kan dus wat verschillen. Overigens is het hier zeer groeizaam weer (gemiddeld hoge luchtvochtigheid en temperaturen).

Kleine balen zijn hier in de wijde omtrek moeilijk te krijgen, omdat de plaatselijke boeren dat te veel werk en te duur vinden. Per regio in Duitsland kan de prijs wel verschillen, Maar dat heeft ook te maken met de soort landbouw die plaatselijk bedreven wordt. Als je bijvoorbeeld richting Frankfurt gaat dan is hooi een probleem, want dat moet getransporteerd worden vanuit de regio Bitburg-Prum, waar relatief veel gehooid wordt. Dan tellen de transportkosten weer mee.

_rosita_

Re: hooi uit duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 06:48

Zijn er ook mensen in Nederland die hooi uit Duitsland laten bezorgen?
Wat zijn de kosten dan? En per hoeveel kun je afnemen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 07:22

PB scoxxx maar eens. Zij laat hooi uit Duitsland komen, woont in Zeeland. Is geen goedkope grap, begrijp ik altijd van haar.

Vroeger was "alpenhooi" een begrip. Dat was altijd erg groen, en toch goed droog, en heel geurig. Ik denk dat de wat hogere UV straling in de bergen daar een rol in speelt, in het andere en vermoedelijk ook snellere droogproces. Geen idee of dat nog steeds te krijgen is in Nederland, ik voer al jaren geen hooi meer maar kuil.
Hooi uit 'laag' Duitsland kan ik me niet voorstellen dat dat beter zou zijn dan uit eigen land.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:44

Ik woon in Munsterland, vlak bij Enschede, heb ook mooi hooi, weinig rotzooi, goede voedingswaarde mooi droog, en ook 2e schnit.

qua prijzen voor export naar NL, geen idee, maar zie regelmatig grote wagens vol vertrekken naar NL.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:21

_rosita_ schreef:
Zijn er ook mensen in Nederland die hooi uit Duitsland laten bezorgen?
Wat zijn de kosten dan? En per hoeveel kun je afnemen?

Daar was ik ook benieuwd naar , ik woon vlakbij Kleve en wil graag hooi uit Duitsland proberen
Weet iemand een goed adres deze regio over de grens?
Ik woonde eerst in Bayern duitsland en was daar goed tevreden over het hooi en ook de prijs
was redelijk

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:34

Mijn paard staat bij mijn vriendin , en die koopt het hooi altijd uit de "nachbahrschafft" .
Toen zij er net woonde , is ze bij de boeren langs gegaan om te vragen of ze hooi verkopen .
Nu is het zo dat ze het hooi van een boer vers van het land krijgt , zo'n 38 vierkante balen ,en die kosten 25 Euro per stuk .

Dus tip :In Kreis Kleve rond gaan rijden ,en bij de boeren gaan vragen , dat is denk ik het makkelijkst .

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:20

Ibbel schreef:
PB scoxxx maar eens. Zij laat hooi uit Duitsland komen, woont in Zeeland. Is geen goedkope grap, begrijp ik altijd van haar.

klopt, heeft dezelfde leverancier als ik, ik weet niet waar TS woont maar je kunt me pb-en voor meer info.
Het is droog hooi geen kuil.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:26

elmo1 schreef:
Ibbel schreef:

klopt, heeft dezelfde leverancier als ik, ik weet niet waar TS woont maar je kunt me pb-en voor meer info.

Waarom laten jullie hooi van zover komen? Kan me niet voorstellen dat je dan nog goedkoper uit bent.

Overigens zijn die kleine ronde balen of vierkante in plastic gewikkelde balen in NL ook wel te krijgen, wordt alleen niet veel aangeboden omdat er ook niet veel vraag naar is.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 01:11

Nou, het ligt er aan waar je woont he? Goed hooi voor paarden is in Nederland ook lastig, omdat meest gehooid wordt voor runderen. Het gas in Nederland is daarvoor ook geselecteerd ivm. melkproductie, dat vereist eiwit rijk gras, maar dat is voor paarden niet zo goed, net als haver overigens. Voor paarden moet je lange vezels hebben en niet teveel eiwit en glucose voor de dagelijkse voeding. Alleen bij krachtinspanningen is dat belangrijk, maar daar gebruik je dan krachtvoer voor (vandaar de naam). Het Duitse hooi heeft een andere samenstelling en is een ander soort gras dat bestand is tegen lagere temperaturen , grondsoort en vochtigheid. Het hooi vanuit Duitse laagvlakte is wel weer meer zoals in Nederland. Maar bij ons in het zuiden (hoog-eifel) is echt anders, meer kruiden en langere stengels en betere voedingswaarde voor paarden. Vandaar dat hier ook relatief veel paarden worden gehouden -nog los van de prachtige omgeving-

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 07:37

anneliesdj schreef:
elmo1 schreef:

Waarom laten jullie hooi van zover komen? Kan me niet voorstellen dat je dan nog goedkoper uit bent.

Overigens zijn die kleine ronde balen of vierkante in plastic gewikkelde balen in NL ook wel te krijgen, wordt alleen niet veel aangeboden omdat er ook niet veel vraag naar is.

Omdat de kwaliteit veel beter is, en ik ga niet voor goedkoop, ik ga voor goed.
Het is niet geseald het is gewoon droog hooi, gesealed hooi is voor paarden minder geschikt ivm fermentatie.
Het hooi is van een constante kwaliteit en je krijgt het aangeleverd uit dezelfde partij.
Bevalt ons en de paarden heel goed.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:59

ff een abbo zoek me namelijk ook rot naar en constante kwaliteit goed droog hooi net zo als maXcomX schrijft. Want dat is hier heel zeldzaam.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:31

Hoe zit het met het Jacobskruiskruid in Duitsland?? Hier mag het niet verkocht worden, maar ik heb gehoord dat ze daar in Duitsland niet zo moeilijk over doen.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:39

ik heb het niet aangetroffen tot nu toe in de pakken, in tegen stelling tot het hooi wat we een paar maanden afnamen van een Nederlandse hooi boer. Maar die nam het niet zo nauw, ook vaak beschimmelde pakken, vandaar dat we daar geen klant meerzijn natuurlijk 8-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:42

het Duitse hooi heeft nl de naam dat het daar niet in zou voorkomen, maar ik heb gehoord dat er ondertussen in Duitsland net zoveel JKK staat als in NL.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:38

elmo1 schreef:
Omdat de kwaliteit veel beter is, en ik ga niet voor goedkoop, ik ga voor goed.
Het is niet geseald het is gewoon droog hooi, gesealed hooi is voor paarden minder geschikt ivm fermentatie.
Het hooi is van een constante kwaliteit en je krijgt het aangeleverd uit dezelfde partij.
Bevalt ons en de paarden heel goed.

Over die kwaliteit heb ik het eerder al gehad, das een kwestie van de juiste persoon zoeken.
Als je het gras zolang laat drogen dat je er gewone pakjes van kunt maken kun je het ook sealen zonder dat er nog fermentatie optreed en sealen geeft veel voordelen ookal is het gras volledig droog.
Hoe lang krijg jij het aangeleverd uit één partij dan? Een partij is ook maar beperkt lijkt me maar dat is wel een voordeel van DL, ze hooien daar niet 2ha peer keer :=

elmo1 schreef:
ik heb het niet aangetroffen tot nu toe in de pakken, in tegen stelling tot het hooi wat we een paar maanden afnamen van een Nederlandse hooi boer. Maar die nam het niet zo nauw, ook vaak beschimmelde pakken, vandaar dat we daar geen klant meerzijn natuurlijk 8-)

Schimmel in geplastificeerde pakken is het resultaat van verkeerd transport of opslag(is dus niet perse de schuld van de leverancier), vaak icm een te zuinig plasticgebruik.
Bij ongeplastificeerde balen of pakken heeft het hooi niet lang genoeg gedroogd en krijg je altijd schimmel, zou je zo'n pak sealen dan krijg je dat niet maar heb je dus geen kurkdroog hooi.

Kan me overigens niet voorstellen dat JKK keurig binnen de grenzen van NL blijft :=
Wij hooien vaak uit natuurgebieden en om eerlijk te zijn tref ik daar maar zelden JKK aan, soms heb ik het idee dat het wat overdreven wordt, of we hebben er in het Noorden gewoon minder last van. Overigens staat het wel veel in wegbermen maar dat is zowieso al niet geschikt om hooi van te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:22

Als het in wegbermen staat hou je het dus ook niet uit de weilanden. Hier (in het midden) hebben we er vanwege de zandgrond dus idd meer last van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:37

Dat zou je denken maar ik bedoel meer wegbermen bij snelwegen en provinciale wegen, daar zie ik het wel veel staan.

De natuurgebieden en weilanden die wij hooien zijn vaak meer afgesloten van de grote wegen en daar staat toch zelden JKK.
Misschien dat het dan ligt aan de ondergrond, dat de plant beter groeit in wegbermen.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:59

anneliesdj schreef:
Hoe lang krijg jij het aangeleverd uit één partij dan? Een partij is ook maar beperkt lijkt me maar dat is wel een voordeel van DL, ze hooien daar niet 2ha peer keer :=

Er word voor je gereserveerd, dus wil ik in 1 winter 20 grote balen afnemen word dat in opslag op mijn naam gezet, en krijg ik gedurende de winter "mijn" pakken aangeleverd.
Dat word allemaal gelabeld, zo werkt dat daar

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:54

Weet iemand waar je in Nederland in Gelderland of Brabant Eifelhooi kunt kopen?