vakantie-oppas huis/paarden/honden etc

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

vakantie-oppas huis/paarden/honden etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 13:34

Misschien staat het hier verkeerd, maar dan hoor ik het wel.
Wij wonen in zweden, maar gaan af en toe naar nederland en willen binnenkort ook eens een keertje op vakantie.
Niet zo gemakkelijk, met 3 honden, 1 kat, 1 kip en 4 paarden. :+
In het begin pasten onze twee zonen op de dieren, maar eentje studeert nu in engeland en de tweede gaat na de grote vakantie ook al het huis uit voor een studie.
Dus moeten we op zoek gaan naar andere mogelijkheden.
Familie gaat niet echt lukken, want die willen alleen komen als wij er ook zijn, gezien ze voor ons komen.
Voor vreemden ben ik wat huiverig. Je weet niet wat je in huis haalt.
Maar wat dan?
Hoe lossen jullie dat op en heeft iemand van jullie ervaring met organisaties die daarin bemiddelen?

NZ92

Re: vakantie-oppas huis/paarden/honden etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:36

Je hebt van die huis organisaties die mensen regelen die op je huis en dieren kunnen passen.
Wij zijn ook aangsloten bij zo iets. Best leuk! die mensen zijn zeker te vertrouwen en hebben zelf ook vaak dieren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:39

huis ruilen? Hier hetzelfde probleem, paar dagen kan nog wel dan komt er wel iemand om te voeren etc. Maar ik ga niet lekker op vakantie als er niemand op de beesten past.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 13:42

NienkeNiels... hoe heet de organisatie bij wie jullie zijn aangesloten en hoe is jullie ervaring?
Heb zelf een site gezien van Hollidaylink en het klinkt allemaal goed.. maar zou leuk zijn als ik mensen met ervaring erover hoor praten.

Caira... voor ons is het niet mogelijk om zonder oppas in huis weg te gaan. Op de paarden kan nog wel door buren worden gelet desnoods, maar de drie honden hebben echt iemand in huis nodig.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:45

Volgens mij is het Holidaylink, wij hebben al eens op een huis gepast in Drenthe die mensen hadden 3 paarden 2 honden en 1 kat. Ik kon gewoon mijn eigen paard meenemen en ging prima.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:47

Bieden vrienden of bekenden of buren geen uitkomst? Op vakantie gaan met dieren bij huis levert inderdaad wel wat improvisatie op. Want behalve een vertrouwd persoon, zal deze ook in geval van calimiteiten zelfstandig en correct moeten handelen.

Een huis tijdelijk met iemand ruilen is inderdaad een optie. Hoewel ik hiermee zelf geen ervaring heb, heb ik hiervan wel gehoord. Wellicht heeft je familie in hun vriendenkring vertrouwde personen die voor zo'n optie open staan?
Laatst bijgewerkt door J01andA op 22-02-10 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 13:48

J01andA schreef:
Bieden vrienden of bekenden of buren geen uitkomst? Op vakantie gaan met dieren bij huis levert inderdaad wel wat improvisatie op. Want behalve een vertrouwd persoon, zal deze ook in geval van calimiteiten zelfstandig en correct moeten handelen.

Nee. Buren kunnen niet hier in huis komen en dat is echt nodig met onze honden en vrienden komen alleen naar zweden als we thuis zijn, net als familie. Ze komen dan voor ons, omdat ze ons zeer weinig zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 13:49

NienkeNiels schreef:
Volgens mij is het Holidaylink, wij hebben al eens op een huis gepast in Drenthe die mensen hadden 3 paarden 2 honden en 1 kat. Ik kon gewoon mijn eigen paard meenemen en ging prima.

ok... enig idee van betrouwbaarheid?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:58

Ik volg dit even. Wij willen ons ook aansluiten bij een soort gelijke organisatie. Maar wat is een goede, betrouwbare organisatie?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:34

ik zou het echt niet met vreemde durven, ook al hebben mensen zelf ook dieren, ze kunnen best wel eens hele andere opvattingen hebben over omgang met dieren.
Zelf gaan we binnenkort een weekendje weg, dan komen er vrienden in huis, die onze dieren goed kennen.
Ik hoop dat je iemand kunt vinden en zo onbezorgd weg kan gaan.
succes

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:38

En ruilen van huis met iemand uit nederland?
Dan mag je er ook wel vanuit gaat dat diegene jou huis ook netjes houd en enigzins verantwoordelijkheidsgevoel heeft..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 14:44

Kiim schreef:
En ruilen van huis met iemand uit nederland?
Dan mag je er ook wel vanuit gaat dat diegene jou huis ook netjes houd en enigzins verantwoordelijkheidsgevoel heeft..

nee, want we logeren altijd bij onze dochter, die meteen vlakbij de andere familieleden woont en als we op vakantie gaan (zeer sporadisch) dan willen we rondtrekken in engeland (zoon studeert daar) of ander land naar keuze en niet vast zitten aan een woning in nederland.

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:48

Ken je daar niet iemand van een rijvereniging oid of misschien nog iemand die je hier kent van de paarden. Het is voor hen dan ook een soort 'vakantie' om bij jou in huis te zitten en op de dieren te passen.

Ik paste zelf altijd op bij mijn instructie als zij op vakantie gingen en de personen die daarvoor oppasten waren ook mensen die ze via de rijvereniging kende.

myrzzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:51

Wij gaan ook altijd op vakantie, en dan moet er echt iemand thuis zijn om op de beestenboel te letten en te verzorgen. Maar bij ons waren er genoeg paardenmensen vanuit de stad (die we wel kenden) die wel op onze dieren wilden passen.
Zij een leuke vakantieweek, wij ook.
Is dat niet een optie? Bijvoorbeeld vrienden van vrienden of iets dergelijks vanuit de stad?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:11

Myrzzaa... niet zo simpel, vrienden van vrienden... we doen uiteraard wel navraag, maar je vindt zo gemakkelijk binnen de vriendenkring geen mensen die én vrienden van vrienden zijn, én houden van dieren, én zomaar even naar zweden willen komen.
Combi is moeilijk te vinden.
Uiteraard hebben we allang opties binnen kennissenkring bekeken en navraag gedaan, voordat ik dit topic opende omdat dat meer voor de hand ligt.
Maar die optie is er dus niet voor ons.

Linnie... van een rijvereniging ben ik al meer dan 10 jaar geen lid meer, dus dat is geen optie.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:59

Kennisen doen het ook via zo'n organisatie en zijn wel tevreden. Alhoewel de vorige keer de mensen wel heel karig met voer waren geweest.
Dat zijn dingen die je dan niet in de hand hebt natuurlijk.
Ik zelf pas vaak op honden, ook een kwestie van vertrouwen. Maar je krijgt toch een band met mensen als ze een aantal keer geweest zijn. Er zijn wel eens mensen die dan zeggen van o als je op vakantie gaat kom ik wel oppassen. Dat zijn mensen die ik dan wel zou vertrouwen, omdat je ze toch kent.
Zo maar iemand in mijn huis die ik nog nooit gezien heb zou ik dus niet doen. Ik zou zelf zoeken naar iemand in Zweden die van te voren eens kan komen kennis maken enzo.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:35

NienkeNiels, kun je mij die website doorgeven? Want als ik op www.holidaylink.nl kijk, krijg je een overzicht van diverse vakantieaanbieders. Of kijk ik verkeerd?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:43

MIsschien kijken of je toch een 'vreemde' kan vinden, die dan eerst een week komt logeren ofzo? Dan kan je rustig kennismaken, je kan zien hoe zo iemand met je dieren omgaat. Een vriendin van mij bied zich ook aan via marktplaats, en die gaat dan eerst een paar keer langs om kennis te maken enzo. Nou doet zij het vooral in nederland, maar zo groot zou dat verschil niet hoeven zijn.
Ik zou het ook wel willen doen, mits ik mijn paard mee kan nemen :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 13:48

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 13:50

Natasja.. op eigen houtje iemand in zweden zoeken is lastig. Ik ken iig niemand die dat zou doen. Mensen die ik hier ken wonen allemaal landelijk en hebben zelf dieren die ze niet alleen kunnen laten

Lalidan... er zijn zeker adressen waar je je eigen paard kunt meenemen, denk ik
Hier zou dat ook kunnen, maar geen nederlander sleept zijn paard helemaal mee hierheen, denk ik zo.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:04

Nee, meeslepen naar zweden voor een week of 2 ofzo niet denk ik. Maar zolang zou ik ook nog wel zonder mijn paard kunnen, heeft hij ook lekker vakantie ;). En ik denk dat ik niet de enige ben daarin.
Alleen, tja, de betrouwbaarheid.... want dat is vooral jouw probleem. Ik zat nog even te sneupen op verschillende sites van oppassers enzo, wat ze daar allemaal doen is een verklaring van goed gedrag vragen. Dan weet je in elk geval zeker dat iemand geen strafblad heeft of met justitie in aanraking is geweest. En verder inderdaad vantevoren kennismaken.
Ik kan me voorstellen dat het lastig is, bij ons op stal zitten ze er ook mee, maar daar past meestal 1 van de pensiongasten op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 14:13

Van te voren kennismaken vind ik toch al een voorwaarde.
Anders heb je geen idee wat je in huis haalt en hoe het gaat tussen onze dieren en de oppas

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:34

Ik heb er heel slechte ervaring mee. Ik geloof dat het bedrijf hippohelp heet(te?).
We hadden voor 2 weken oppas nodig voor 2 paarden, 2 geiten, 5 katten en 2 honden. Mensen zouden in ons huis komen. Soort vakantie met paar uurtjes verzorging per dag.

Ze zouden allerlei mensen met ervaring in hun bestand hebben. Mensen waren van te voren grondig gescreend en wij zouden met goed gevoel op (huwelijksreis) vakantie kunnen gaan. Van te voren met de mensen kennis gemaakt, hier thuis, dus ze konden ook zien hoe en wat. Heb ze verteld wat het werk allemaal zou inhouden (als je ervaring hebt met paarden snap je het ook wel, maar goed), een soort tijdschema gemaakt. Leek hardstikke goed.

Ze komen op de dag van ons vertrek aan, laat hun de paarden buiten zetten. Kunnen ze niet eens een halster goed omkrijgen?????? Tja, daar stonden we bepakt en bezakt. Wat dan? We hebben heel makkelijke paarden, dus maar gehoopt dat het van de zenuwen was.

Bij terugkomst gevraagd hoe het allemaal was gegaan. Ze vonden het vreselijk veel werk, de stallen uitmesten was zulk zwaar werk (???? dat weet je toch als je ervaring hebt). Maar goed, alle dieren leken er goed uit te zien. Totdat we een van onze katten zagen. Broodmager, heel zielig. Dus direct (een uur na thuiskomst zo ongeveer) naar dierenarts, bleek helemaal uitgedroogd. Een van de honden (die hebben we dus ook niet meer) had de kat te pakken gehad en hele onderlip was zwaar beschadigd. Hij kon niet meer eten. Infuus en operatie; kat heeft het wel overleefd. Maar wat waren wij boos. Mensen en organisate nog gebeld. Mensen hadden gevecht gezien, maar leek wel in orde dus niets gedaan. En vooraf hadden we nog uitdrukkelijk gezegd: liever 10x voor niets naar een dierenarts dan 1 x te laat. Nooit meer iets van organisatie of mensen gehoord, ze hebben niet eens gevraagd hoe het met de kat is afgelopen.

Als we nu weg gaan, vraag ik mensen uit de buurt om voor onze dieren te zorgen. Of mijn ouders komen een week in ons huis. Zijn geen paardenmensen, maar we hebben nog steeds heel makkelijke paarden en zij gaan wel een arts inschakelen als er iets zou kunnen zijn.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:18

Nou je leeft daar toch niet als kluizenaar mag ik hopen.
Er zijn toch altijd wel contacten, al is het via school, werk, dierenart's?
En anders wordt het tijd dat je een netwerk op zet, of dat je accepteerd dat je dus niet weg kunt is ook een optie.
Ik kies voor dieren, en dat heeft als consequentie dat ik dus niet veel en al helemaal niet lang van huis kan. Daar staat heel veel moois tegen over.
Als ik wel eens weg wil eens in de 5-10 jaar komt er iemand in huis die voor de dieren zorgt, familie.
Misschien kan je familie in nederland eens aan kennisen etc vragen of ze geen zin hebben in een reisje zweden.
Zijn vast mensen die dat willen en via via is altijd fijner dan via een bureau lijkt me.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:40

Voor zover ik uit alles kan opmaken, zie je geen enkele mogelijkheid om binnen je eigen netwerk iemand te vinden, die de zorg van je dieren over kan nemen. Goddank heb ikzelf deze mogelijkheden wel, anders konden wij nooit eens op vakantie. 8-)
Dit betekent dat je hoe dan ook een vreemd iemand krijgt en ik kan me de onrust levendig voorstellen.
Ik zou zelf ook zeer huiverig zijn. Zeker als je hierboven leest, hoe fout zoiets kan gaan.
Toch heb je beperkte mogelijkheden:
1. Je probeert toch via-via iemand te krijgen.
2. Je schakelt een bureau in en die zorgen voor iemand.
Hoe dan ook de persoon blijft een vreemde. Ikzelf zou proberen optie 1 te kiezen en echt binnen je eigen kennissen en familekring te zoeken. Er zijn ongetwijfeld mensen die op deze wijze ook heerlijk een soort van vakantie kunnen houden en daarbij de zorg voor de dieren helemaal niet als last beschouwen.