van luxe stal naar "doe het zelf stal"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

van luxe stal naar "doe het zelf stal"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:54

beste bokkers,

ik wil binnenkort weer een paardje kopen, maar nu gaat de pensionstal waar ik voorheen stond stoppen. deze stal was best luxe voor mij dan. spuitplaats, voeren, uitmesten, goede bak, binnen en buiten zetten, verlichting ed.

nu heb ik wel een nieuw stalletje gevonden waar ik 7 jaar geleden ook stond. maar het is daar super simpel. met zelf mesten en m`n voer klaar zetten ed heb ik ook echt geen moeite, (vind eht juist lekker dat ik daar zelf nu weer meer zicht over krijg) maar ik heb wel een gedeelte waar ik in kan rijden (is ook bakzand) maar heeft niet de afmetingen van een bak. wel zit ik nabij de polder en de ponyclub is ook prima te bereiken en ik mag daar door de weeks ook gebruik maken van de bak. ook zit ik nu een stuk verder van het duin vandaan en moet ik eht spoor over met paard en al, maar daar moet ie dan maar aan wennen.

hebben jullie ervaring met het verhuizen van een luxe stal naar een doe het zelf stal? en wat zijn jullie bevindingen daarvan?

Miiej

Re: van luxe stal naar "doe het zelf stal"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:57

ik ben ook verhuisd van luxe naar minder.
Vind het echt klote dat ik nu niet kan rijden, omdat de buitenbak bevroren is.
Maar hij komt wel lekker op het land.
Verder stal uitmesten enz vind ik tot nu toe nog niet vervelend ofzo.
Maar sta er dan ook pas een week.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:21

Ik ben van ultra luxe naar heel simpel gegaan :o

Ik stond altijd op een pensionstal waarbij alles voor je werdt gedaan zoals voeren, uitmesten, paard binnen/buitenzetten, wasplaats, binnenbak enz.. en toen kreeg ik de paarden aan huis waarbij ik zelf echt alles moet doen van voeren, uitmesten tot binnen en buiten zetten van de paarden. Opdit moment alleen nog maar weiland want we hebben nog geen tijd gehad om de buitenbak aan te leggen daarbij zit het weer natuurlijk ook niet mee omdit te doen.

Af en toe mopper ik wel dat ik echt alles zelf moet doen maar aan de andere kant zou ik niet meer anders willen.
Ik heb voledig zicht op wat ze krijgen leer ze alleen nog maar beter kennen dan ik al deed en krijg meer liefde en voldoening er van terug nu ze thuis staan :)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:02

Ik ben van luxe (twee binnenbakken, twee buitenbakken, spuitplaats, werd gemest en gevoerd, maar moest wel zelf buiten en binnen zetten) naar totaal geen luxe gegaan (géén bakken, dag en nacht buiten met inloopstal, tuinslang met koud water :D maar verder word alles gedaan) Qua faciliteiten dus enorm achteruit gegaan, maar daar maakte ik toch vrijwel geen gebruik van ;) Maar qua eigen rust en welzijn paard enorm vooruit gegaan, aangezien paard lekker altijd buiten staat en ik hem dus niet zelf buiten hoef te zetten. Ik rijd enkel recreatief in het bos, dus dure faciliteiten heb ik niet nodig. Ik ben hier super tevreden mee, vind je niet makkelijk, zo;n plekje!

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:44

Ik heb ook meerdere verhuizingen gehad;
Eerst op een pensionstal waar ik veel zelf moest doen, toen op een luxe stal, toen weer op een stal waar ik dingen zelf moest doen.
Nu sta ik qua faciliteiten op een luxe stal, hij heeft een stal met een paddockje er aan vast, hij krijgt 3 keer per dag voer, binnenbak/buitenbak/stapmolen/kraal/paddocks/uitrijmogelijkheden.
Ik mest wel zelf uit, en nu de waterleiding bevroren is haal ik zelf water.
Het is zo prima in balans vind ik zelf.
Als je geen gebruik maakt van een bak, als je recreatie ruiter bent, heb je ook al die voorzieningen niet zo nodig.
Ik ben erg blij dat k weer kan rijden met mn paard, want hij stond al bijna 2 1/2 maand stil afgelopen tijd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:55

ik ben ook afgelopen oktober van een pensionstal naar doe het zelf gegaan. Ik vind het heerlijk!! Kan doen wat ik wil, voeren wat ik wil en mn paarden hebben een grote uitloopstal. De bak word aardig onderhouden en met vorst elke avond gesleept.
De pensionstal had de luxe van een binnenbaan en daar was het verder ook mee gezegd want buiten was de bak altijd kl*te en de stallen klein en het stonk er erg naar ammoniak. ook kregen ze weinig hooi van vaak slechte kwaliteit en moest je altijd bij vragen. In de binnenbak van 20x40 reed je vaak met 8 mensen tegelijk en dat was erg druk. Er was altijd wel gezeik daar. Nu geniet ik van de rust en ben ik lekker met mijn paarden bezig. Heerlijk,, wil niet anders meer!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:56

ik vond het vreselijk om van luxe naar minder luxe te gaan.. zolang je geld heb lekker blijven staan geld voor mij :P

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:57

Ik ben ook verhuist van een luxe stal (waar alles werd gedaan voor mij), naar een 'doe het zelf' stal. Persoonlijk vind ik het geen probleem, het uitmesten is zo gepiept en verder kan ik nu veel meer zelf beslissen. Daarbij is het ook weer goedkoper en kan ik dus meer lessen :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:01

ik ben 20 jaar geleden naar een doe het zelf stal gegaan en nog geen dag spijt van gehad!!!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:06

ik ben van een stal zonder enige luxe naar een manege gegaan waarvan sommige mensen zouden denken dat het geen luxe is.

ik wou dat ik het jaren eerder had gedaan, binnenbak, buitenbak, weidegang, spuitplaats.
zelf uitmesten en voeren of voer klaarzetten, binnen en buiten word gedaan als je er om vraagt...

heerlijk :j

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:44

Ik ben van all in stal ook naar stal van vrienden gegaan. Moet nu alles zelf doen en hiervoor werd echt alles gedaan. Kon als het ware een half jaar weg. Voor mijn paardje werd wel gezorgt. Ik mis vooral de bakken aan huis ( vooral de binnenbak) moet nu stukje over de weg. En die bak is door de vorst al tijden niet berijdbaar. Verder ben ik nu veel meer tijd kwijt aan de paarden, en uitslapen is een stuk lastiger geworden ( en ik hou van uitslapen..) Als ik het geld zou hebben en een fijne stal in de buurt zou ik ze zo daar neer zetten.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:36

Ik ben ook naar een stalling gegaan waar in eerste instantie geen faciliteiten waren (was alleen maar stukje land), maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Die andere pensionstal had een vreselijk lakse eigenaar, die zijn eigen beesten liet creperen en het stalgeld almaar omhoog gooide terwijl er niets verbeterd werd en de boel amper onderhouden werd. Nu hebben we ondertussen een paddock en we hebben laatst een schuilstal gebouwd. We staan nu met 5 paarden (iets meer mensen) daar en we moeten allemaal een paar keer per week heen om de paarden te doen (zelf water pompen, hooi geven en de paddock mesten, zo'n 2 uur werk). Heel soms wens ik wel eens dat ik op een volpensionstalling stond (vorige week maandag bijvoorbeeld, met -6, bevroren waterpomp en hele flinke koude wind, frostbite is niet fijn :=). Maar we kunnen alles zelf regelen, mijn paard is enorm tot rust gekomen en staat heerlijk te genieten in de vaste groep, samen met haar 'echtgenoot' ;). Ze krijgen 2 keer per dag hooi van goede kwaliteit, ze kunnen altijd droog staan en ze hebben lekker de ruimte. Bovendien hoef ik nog steeds niet altijd iedere dag heen en heb ik de volledige controle over wat er met mijn paard gebeurt. Omdat ze altijd op het land staan hoef ik ook niet dagelijks te rijden.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:42

Nu heb ik alleen een shetje die 24/7 buiten staat (groter paard staat in de planning) maar mijn voorkeur gaat toch ook uit naar een stal waar je wat meer zelf moet doen.....

Ik bedoel, leuk vol pension, maar ik kies voor een paard om er zelf voor te zorgen....

Ik sta nu op een stal waar het grotendeels veel zelf doen is, binnen/buiten zetten word onderling geregeld zoals eigenlijk alles wel...., alles is bespreekbaar en daardoor is de sfeer onderling heel erg goed.

Faciliteiten: Heel veel weiland, meerdere paddocks, goede buiten bak en 2 longeer cirkels, ooh en ook een spuitplaats

Ik zou zeggen; kijk waar je paard het het beste naar zin heeft...!!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:03

Ik ben ook verhuisd van luxe naar minder.
Vorige stal deed alles! Mesten, binnen/buiten zetten, voeren etc. We hadden 2 buitenbakken en een binnenbak.

Nu sta ik op een stal waar ik zelf moet mesten, waar we in het weekend zelf binnen/buiten moeten zetten (doordeweeks wordt het gedaan, en soms in het weekend ook :j )
Met alleen 1 buitenbak, en geen binnenbak.

Maar ik kan je zeggen; ik wil nooit meer terug naar luxe :D
Vind het zelf mesten heerlijk, en het meer bezig zijn met mijn knollie.
Buitenbak is het hele jaar goed, dus ik kan gewoon rijden :+

L_briljant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:05

Ik vind het juist fijn als ik meer zelf kan doen en meer controle heb over wat er met mijn paardje gebeurd! Dus geen probleem zou ik zeggen, als jullie het beide naar je zin hebben is het toch goed! :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:41

ik ben 3 jaar geleden vaan een luxe stal naar een doe het zelfer gegaan. op mijn vorrige stallen werd ook alles gedaan, en nu doen we alles zelf. moet zeggen dat ik het geen probleem vind, heb zelf nu de zeggeschap over hoeveel hooi en stro mijn paarden krijgen, hoelang ze buiten staan, of dat ze zomers dag en nacht buiten blijven etc etc. vind het heerlijk, mijn paarden zijn er alleen maar op vooruit gegaan qua gezondheid. en vind het ook heerlijk dat het zo rustig is, max 6 paarden ipv een stal waar 20 paarden en dus nog meer mensen rondlopen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:45

nou is super bevallen. Stond vaak op luxe stallen en nu heb ik alleen het bos. Ja een paddock waar in gelongeerd kan worden maar verder niets.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:53

Ik ben bijna een jaar geleden van alle luxe (tot aan verwarmde toiletten toe),naar een doe het zelf stal gegaan (zelfs zonder wc := ).
Nou moet ik wel zeggen dat ik afgelopen weken/maanden mijn beslissing wel vervloekt heb hoor,maar toch zou ik niet meer terug willen.
Ik heb alle vrijheid,kan rijden wanneer ik wil zonder met andere rekening te moeten houden (ik ben de enige pensionklant) en paard heeft nu weidegang,wat op de andere stal ontbrak.
Kwa financiën leek het op eerste gezicht goedkoper,maar omdat ik nu 20 km verderop sta en de benzine prijzen de pan uit schieten,ben ik minimaal hetzelfde geld kwijt.
Maar mijn paard is hier supergelukkig en tja,als zij het is,ben ik dat ook :+

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:00

ik ben blij dat ik op een doe-het-zelf sta. Ondanks dat dit echt een pokkewinter is en ik la lang niet heb kunnen rijden. Ben ik toch elke dag bezig met mijn paardjes en de verzorging. Ik kan alles zelf regelen, wat ze eten, hoe goed ik mijn stal opstrooi enzo, en dat is mij veel meer waard!
Op mijn vorige stal was het ook doe-het-zelf, daar stonden wel veel meer mensen, dus als ik een weekendje weg ging, nam iemand anders mijn paard n dag over.
War ik nu sta is het veel kleiner, en de rest van de mensen zie ik eigenlijk nooit, dus dat is wel iets lastiger

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:07

Wil weer terug naar doe het zelf, voornamelijk ivm ruwvoer (wil van het kuil af), de brok (sportbrok is veel te rijk voor sobere pony) en liever weer 24/7 buiten. Deze stal was een noodsprong.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:19

Aan de ene kant is het super aan de andere kant is het wel zo dat als je een drukke dag hebt en je geen bijrijdster of verzorgster hebt je toch elke dag heen moet. Ik sta sinds mei 2009 op een doe het zelf stal.
Voordelen:
-Eigen krachtvoer kiezen
-Zelf hoeveelheid stro en hooi bepalen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:23

Is relatief, ik vind stromend (koud) water en een bak bij het weiland al luxe.

Misschien kun je afspraken maken met andere pensionklanten betreft het voeren en binnen/buiten zetten. Hun doen het soms voor jou, en jij soms voor hun. Is toch weer wat slim bedachte luxe!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:41

Ik vind het heerlijk.

Ik heb per 1 februari de overstap gemaakt naar volpension naar een doe het zelf stal.

Nou ja, de pensionstal voorheen was niet super de luxe. Stal, paddock, buitenbak, automatische drinkbakken, spuitplaats, weidegang in de zomer. Er werd gevoerd en gemest.

Waar ik nu sta, daar staat hij 24/7 buiten, moet ik de paddock en stal mesten, heb ik ook een buitenbak, water uit emmers en een oude badkuip, ik voer zelf. Hij krijgt wel hooi 's ochtends en 's avonds en 's middags voer ik dan zelf.

Ik vind het echt heerlijk om lekker te rommelen op stal. Mijn eigen dingen te bepalen.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:47

Ik ga per zaterdag over van volpension naar halfpension. De stal waar ik op dit moment weg ga laat wel erg veel kansen liggen. Ik sta volpension, maar heb zelf een baal vlas gekocht en heb ook zelf gemest. Leuk die binnenbak...maar ik wil gewoon dat mijn paardje er goed bij staat. Dan maar zelf die verantwoordelijkheid voor het mesten, dan weet ik dat het goed gebeurt. Eigen voer heb ik altijd, ik wil dat mijn paard het voer krijgt wat ik wil, en niet het voer wat een stal inkoopt.

Hopelijk staat ze vanaf zaterdag beter...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:09

En dan nog het goedkope, onkundige personeel bij de meeste pensionstallen die wel even met jou paard aan de haal gaan, je stal knudde uitmesten en soms vergeten te voeren 8)7
Ben zo blij dat ik het zelf kan doen!!