Ze wil niet op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Ze wil niet op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:14

Ik heb elk jaar een probleem met mijn merrie. In de winter wil ze niet langer als een uurtje op de wei. Ze gaat na dat uurtje bij de poort staan en trapt alles weg wat in de buurt komt. Als je haar dan gaat halen. Loopt ze bijna over je heen. En is ze niet te houden. Ze wil dan alleen naar stal. Als je ze naar een uurtje binnen haalt. Is er ook niks aan de hand. Je fluit een keer en ze komt meteen naar het hek. En laat zich zo pakken en loopt op der dooie akkertje mee naar stal.
Ik heb al van alles geprobeerd omdat ik der wel graag zo lang mogelijk op de wei hou. Ik heb het geprobeerd met ruwvoer voeren op de wei. Ze heeft met diverse paarden gestaan. Maar ze blijft het doen
Het is wel iets verbeterd dit jaar. Vorig jaar stond ze nog op een andere stal. En daar stonden ze achter een 1 schrikdraadje. Als ik haar dan buiten zetten. En ik liep weer het pad af naar de stal. Als ik dan bij de stal was mevrouw daar ook weer. Daar rende ze echt door het draad terug naar stal.

In de zomer is er niks aan de hand en kan ik haar zelfs dag en nacht buiten laten staan.

Hebben jullie enig idee waar dit gedrag vandaan komt en wat ik er aan kan doen?

Grobegni

Re: Ze wil niet op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:20

Ze weet/verwacht dat er op stal gevoerd wordt?
Ik zou dit paard gewoon lekker de hele dag in haar sop gaar laten koken, ze heeft kennelijk al wel in de gaten dat je haar op komt halen als ze stennis gaat trappen.
Laten staan en lekker laten rellen, ze houdt er vanzelf een keer mee op. Dat ze over je heen loopt, is waarschijnlijk omdat ze sowieso haar zin al krijgt door weer naar stal te mogen.
Het is een kwestie van wennen, voor jullie beiden ;)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:23

hoi hoi, lastig is dat wil je iets goed doen door je paard lekker op de wei te zetten, wil ze niet. En als je der nou geleidelijk aan langer op de weide laat staan?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:35

@Grobegni Ik haal haar niet binnen als ze loopt te stieren. Ik laat haar toch minimaal 2 uur staan vaker is dit 4 uurtjes. En ik heb ook geprobeerd haar een berg ruwvoer te geven op de wei. Maar dat haalt allemaal niks uit.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:35

Ik heb er ook één die er geen klap aan vindt op de wei. Hij is overigens wel op leeftijd, dus dat zal een zeer grote rol spelen. In het begin schonk ik er geen aandacht aan en stond hij een halve dag bij het hek te wachten tot hij weer naar binnen mocht.
Nu mag hij van mij lekker zijn gang gaan. 's ochtends wordt zijn staldeur opengezet en mag hij in en uit lopen. Als hij dan een halfuur per dag uit stal komt is het al veel.

Waarom forceren als ze het niet willen?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:38

Ze is 6 en heb haar gekocht toen ze 3 was. Dit gedrag vertoont ze alleen in de winter en zolang als ik haar heb. Ik vind eigenlijk dat paarden lekker buiten moeten kunnen lopen zo veel en lang mogelijk. Maar ja zei wil het niet.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:54

Die gedachte had ik met mijn pony ook altijd. Hij moest hoe dan ook hele dagen naar buiten. Maar daar doe ik hem echt geen plezier meer mee. Die van mij deed het ook eerst alleen in de winter (begon jaar of 4 terug) en sinds vorig jaar ook in de zomer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:56

Ik vind het zo moeilijk. Ik heb in mijn hoofd zo veel mogelijk naar buiten. Maarja ik geloof dat mevrouw maar een uurtje leuk vind. Ik vind het zo moeilijk om bij mij zelf de knop om te zetten van een uurtje is voldoende voor haar.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:05

ik heb het met die van mij ook gehad maar als hij een ander paard leuk vond om mee te klieren dan vond hij het leuk maar zodra meneer zich verveelde dan wilde hij naar binnen maar liet hem gewoon staan. misschien even observeren wat ze doet in de zomer wat in de winter ontbreekt. Wat ik ook deed in de winter is overal kleine hoopjes kuil neerleggen en overal stukjes wortel.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 20:07

In de zomer loopt ze op der gemakje te scharrelen. En grasjes te eten. Dan is ze heerlijk rustig. Afentoe speelt ze wat of ze staat te slapen.
In de winter scharrelt ze ook wel een uurtje en lekker rollen. En dan is ze klaar en wil ze naar binnen. Ik denk omdat er geen gras staat. Maar ze is ook niet tevreden met hoopjes hooi. Daar kijkt ze niet eens naar. Ze staat alleen bij het hek. En zodra er een ander paard in de buurt komt krijgt die een klap.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:38

Mijn paard heeft dat ook gehad, alleen vertoonde zij iets ander gedrag.
Als ik haar op de wei zetten dan bleef ze net zo lang heen en weer rennen tot ik haar weer kwam halen. Ze heeft het zelfs een keer gepresteerd om dit 5 uur lang te doen bij een temperatuur van 27 graden, zonder tussendoor te drinken. :+

Niets hielp. Ik vond dat ze het maar moest leren en heb haar echt uuuuuuuuuren laten staan. Het maakte niets uit, ze bleef gewoon rennen tot het schuim over dr hele lichaam zat.

Ze negeerde de paarden waarmee ze ook op stal stond volledig. Ik heb er een keer een vreemd paard bij gezet, daar keek ze ook niet naar om.

Ik dacht dat er misschien vervelende vliegjes zaten dus heb haar een vliegendeken omgedaan, dat was het ook niet.

Op een dag heb ik besloten om haar maar niet meer in de wei te zetten. Ze kon vanaf ’s morgens vroeg met een pluk hooi de paddock op. Dat ging wel goed.
Toen ik haar een aantal weken later eens op een ander weitje zette toen ging ze zowaar grazen. Ik heb haar toen dagelijks daar gezet. Ook toen ik haar naar een andere stal verhuisde heeft ze dit gedrag niet meer vertoond.

Het enige dat ik kan bedenken is dat er in het weiland iets gebeurd is en dat ze er daarom niet wilde blijven. Ze brak echt de hele tent af.

Misschien is dat bij jou ook wel zo. Veel succes, ik weet hoe ellendig het is...

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:44

Zou het kunnen dat je merrie het koud heeft? Heb je het al eens met een lekkere warme deken geprobeerd?

Als je de mogelijkheid hebt om haar in een stal met uitloop te zetten is natuurlijk ideaal, dan kan ze zelf kiezen. Maar als je dat niet hebt zou ik toch een beetje gaan uitproberen. Zet haar in elk geval samen met andere paarden en achter een goed stevige omheining zodat het haar niet lukt om eruit te komen. Geef haar eten in de wei, een warme deken, misschien wil ze graag aandacht? Poets haar eens in de wei, probeer uit te vinden wat de reden is dat ze naar stal wil door allerlei dingen uit te proberen.
Ik zou het niet zomaar accepteren en haar binnen laten, dit is geen normaal gedrag voor een paard. Er zijn natuurlijk wel meer paarden die dit doen, ik heb er ook eentje gekend, maar daar hebben ze dan vast een goede reden voor. Om je paard te helpen meot je achter die reden zien te komen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 20:53

Ik denk niet dat ze het koud heeft. Ze staat met een 350 grams outdoor deken op. Ze staat altijd met andere paarden. Haar alleen neer zetten gaat helemaal niet goed. Dan blijft ze rennen en brullen. Zet ik er een paard bij is het goed voor een uurtje. Ik heb helaas geen stal met uitloop bij ons op stal. Erg jammer. dat lijkt me ideaal dat ze zelf kan beslissen wat ze wil.

Ik heb haar ook al neer gezet op een ander veel groter stuk wei. Maar ook hier is ze het na een uur beu. Ik weet ook niet meer zo goed hoe ik het leuk kan maken. Hooi neer leggen heb ik al geprobeerd en andere paarden ook. Maar dat werkt niet.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:57

Felicity, zo te horen heb je al heel veel dingen geprobeerd. Probeer het niet te forceren. Je paard geeft duidelijk aan dat ze hier niet gelukkig van wordt. Is het een optie om haar bijv. een weekje gewoon op stal te houden en dat ze er alleen uit komt om te rijden en daarna nog even los in de bak of zo? Dan geef je haar geestlijk ook een beetje rust, de druk is er dan af. Hierna kun je altijd verder kijken.

Mijn paard werd er ook niet gelukkig van, ik heb haar niet voor niets op een gegeven moment op de paddock en binnen gezet. Daar was ze gewoon rustig. Het is een beslissing die vaak tegen al je gevoel in gaat, maar je moet echt naar je paard kijken...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 21:27

De staleigenaar zet ze normaal buiten voor een paar uurtjes. Die heb ik vanmiddag gebeld dat hij die 2 van mij mag laten staan. Dan gooi ik ze morgen zelf even buiten. Doe ik in de tussentijd de stallen en voer klaar zetten enzo. En dan haal ik die 2 weer binnen. Als de bak goed is dan rij of longeer ik nog even en dan zijn ze weer klaar.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:30

Misschien moet je het zo even aanpakken inderdaad.
Het is even niet anders...

Weet je trouwens zeker dat er nooit iets gebeurd is in de wei? Dat ze misschien daarom daar niet wil staan? Of doet ze dit al vanaf het begin dat ze daar staat?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 21:37

Op mijn vorige stal deed ze het vele malen erger. Daar is ze een keer door het draad heen gekomen. En dat bleef ze doen. Dan zette ik haar buiten. Draaide ik me om om terug te lopen naar de stal en dan stond ze weer achter me. En kon ik de wei weer maken.
Nu staat ze op een andere stal. Waar ze geen draden hebben maar van die vangrailen 2 rijen. Daar komt ze niet uit. Zover ik weet is er niks gebeurd op de wei. Wel ligt er een paard begraven maar die ligt er al 5 jaar. En toen stond ze er niet eens toen dat gebeurde.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:56

Lastig hoor...
Ik heb geen idee in hoeverre paarden daar evt. gevoelig voor kunnen zijn. Maar als ze het bij de andere stal ook al deed dan lijkt het me sterk dat dat er iets mee te maken heeft. :)

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:51

Ik ga deze topic een beetje volgen want ik heb zowat hetzelfde 'probleem'.
Mijn ruin is nu bijna 2jaar, dus dan verwacht je dat die graag zou buiten staan...NIET DUS :o
Als ik 's avonds naar hem ga, gaat hij zoieso 2u de wei op zodat ik de stal kan doen, eten klaarmaken etc... 1 uurtje blijft hij dan staan, en nadien beginnen de problemen. Lopen, hinniken, bokken!! Hij staat gewoon niet graag buiten, tuurlijk weet ie dat er binnen eten staat te wachten en zijn stal is natuurlijk warmer (hij krijgt geen deken op, met de reden dat hij een dikke vacht heeft en geen last kou heeft).

Wij hebben ook al vanalles geprobeerd, en het beste werkt bij ons gewoon om hem af en toe eens op een andere wei te zetten met een ander paard. Dan kan hij weer nieuwe dingen 'uitzoeken' en blijkbaar vind hij dat wat interessanter. In ieder geval ga ik deze topic wat bekijken, misschien lees ik nog iets interessants over dit probleem!!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:50

Ik heb niet alles gelezen, :o maar ik heb ook een paar van die portretten. 's Zomers 24/7 buiten en nu naar een uurtje het alweer bekeken hebben. Ik doe er niet meer moeilijk over en haal ze gewoon op als ze het bekeken hebben. De 'ergste' merrie is 11 en ik heb haar vanaf 1 jaar, je kunt dus niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb. 's Zomers haalt ze de schade wel weer in. :D

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:27

Staat ze samen met andere?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 22:46

@ikke1989 Zoals je in de beginpost kan lezen. Staat ze met andere paarden. Ik heb ook al geprobeerd haar in een andere kudde te zetten. Haar alleen zetten is geen optie omdat ze dan blijft rennen en brullen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:05

Ik vind niet dat je een paard wei op moet gaan zitten dringen, duidelijker dan dit kan ze het niet aangeven.
Niet elk paard is er gek op om in de kou buiten te gaan staan, so be it.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:22

Gister heeft ze anderhalf uur in de wei gestaan. Ze wilde weer graag naar binnen. Maar was dit keer niet zo drammerig en vervelend. Ik ga nu ook weer naar stal en mag ze weer lekker naar buiten.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:05

ik heb het ook. mijn fjord komt in de zomer niet eens kijken als ze dr binnen wil halen, maar nu staat ze idd ook aan de draad en loopt er regelamtig doorheen richting stal.
Bijmij helpt het gelukkig wel als ik tussendoor hooi voer.
Ik denk dat er voor jou geen andere oplossing is, dan gewoon maar binnen halen. Een paard dat 8 uur buiten staat waarvan 7 uur voor de uitgang,beleeft daar imo weinig plezier aan