Welke van de 2 stallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frisjasje

Welke van de 2 stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 11:46

Ik heb een groot Dillemma.
Ik ga verhuizen naar Brabant en kan nu uit 2 stallen kiezen. Waar ik mijn paarden neer kan zetten. Maar ik vind het heel moeilijk. Wat zouden jullie doen?

Stal 1

Voordelen:
Zit op nog geen 5 min van huis
binnenbak
goede buitenbak
was en poetsplaats met solarium en warm en koud water
paarden geen s'winters 3 a 4 uurtjes naar buiten op de wei
zomers dag en nacht op de wei
boxen van 3x3 maar ook boxen van 3x5 allebei zelfde prijs

Nadelen:
Ik vond alleen de sfeer niet zo denderend.
En heb het idee dat de eigenaar niet zo heel veel verstand van paarden had.

Prijs 180 euro exl brokken, mesten en binnen zetten

Stal 2

Voordelen:
Mooie super goede buitenbak van 20x60 die altijd te rijden is en ook 2x daags word gesleept
stapmolen
longeerpaddock
warm en koud water en solarium
weidegang en paddocks
en echt mensen met verstand van paarden

Nadelen:
Veel verder weg 15 min
en de paarden komen s'winters een uurtje buiten (vind ik wat kort)
zomers alleen overdag

Prijs box van 3x3 240 volpension en een box van 3x5 is 285

Ik vind de keuze erg moeilijk. Dat ik zelf binnen moet zetten en mesten vind ik geen probleem. Ook zelf brok kopen en klaar zetten vind ik wel heel ideaal. En super dichtbij huis kan ik op de fiets. Maarja de sfeer

Bij stal 2 veel gezelliger alleen geen binnenbak en veel verder weg. En de paarden gaan korter naar buiten.

Wat zouden jullie doen?

Prospice

Re: Welke van de 2 stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:49

Je kunt ook nog voor stal 1 kiezen en mocht het toch echt niet bevallen, alsnog verkassen naar stal 2.
Mijn eerste voorkeur m.n. om de afstand e.d. zou gaan naar stal 1 en de sfeer komt misschien vanzelf wel.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:50

In eerste instantie zal ik voor stal 1 gaan. Jij bent maar een uurtje (of 3) bij je paard en die andere uren moet hij zichzelf vermaken. En om hem dan op het hok te laten staan voor die paar uurtjes gezellig voor jezelf... nope.
Mocht het nou echt prutvolk zijn, kun je altijd nog verhuizen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:51

ja moeilijke vraag, mss valt de sfeer best mee als je de mensen beter kent? je kan altijd weer weg gaan en ergens anders stallen..

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:52

Ik zou ook voor stal 1 gaan.
Het is maar 5 min van je huis vandaan, dus in feite kan jij je paard zelf verzorgen en maakt het niet uit of de mensen daar veel of weinig van paarden kennen.
Extra geld om de stal te laten uitmesten enzo hoeft niet, want dat zou je zelf ook kunnen.

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:53

Hmm, als ik het zo lees zou ik ook kiezen voor stal 1, het is dicht bij huis en de paarden komen lekker buiten! En zoals er al gezegd wordt, bevalt het je écht niet kun je altijd nog weg. Succes met het maken van je keuze. ;)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:54

Stal 1, je laat je paard toch geen 22/23 uur per dag binnen staan in de winter? En als je de mensen leert kennen komt de sfeer misschien vanzelf wel.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:57

Duidelijk stal 1...
Paarden langer naar buiten, binnenbak, goedkoper, dichterbij... en ook in de winter paarden op de wei... Perfect lijkt me!!

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:02

Stal 1 heeft veel meer voordelen voor je paard,daar bedoel ik vooral de weidegang mee. Perfeckt toch, en die sfeer moet je echt zelf voor zorgen. Ik denk als je weer zo een winter krijgt als deze dat je een gat in de lucht springt met de binnenbak. Voor mij zou die keuze heel makkelijk zijn. En daarbij 5 minuten of 15 min, tel je tijd eens op per week, maand enz.
Veel succes met je keuze.
Laat je even weten wat je gaat doen, daar ben ik wel benieuwd naar. :)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:03

Stal 1, maar die vind ik nog te duur..

frisjasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 12:09

Waarom vind je stal 1 te duur Frank?
Ik vind beide kwa faciliteiten en kunde niet te duur.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:10

Frank schreef:
Stal 1, maar die vind ik nog te duur..

Voor een box met binnenbak en alle faciliteiten... Vind ik echt niet duur!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:13

BaiNar schreef:
Duidelijk stal 1...
Paarden langer naar buiten, binnenbak, goedkoper, dichterbij... en ook in de winter paarden op de wei... Perfect lijkt me!!

Helemaal mee eens. uitmesten moet je zelf doen, dus je hoeft je niet druk te maken of je paard er wel schoon bij staat. Het is heel vlak bij je huis dus je gaat makkelijker even heen en weer om je paard binnen of buiten te zetten, even snel uit te mesten of een keer extra te voeren of te controleren als dat nodig is, en voor die prijs een binnenbak is echt niet verkeerd.
Snap niet waaarom Frank die prijs met binnenbak te duur vind. Hier in het Noorden zijn de stallen met binnenbak en minder uren weidegang in de winter zelfs over het algemeen al 200 euro of meer (tot €275) per maand...

En wat sfeer betreft. Als je mensen leert kennen kan het al heel anders worden en verder woon je er zo vlak bij dat je ook gewoon heen kunt gaan voor je paard en je verder weinig met die mensen bemoeien. Dan heb je er ook minder last van.
Als je paard het er verder maar goed heeft en je met de staleigenaar dingen kunt overleggen.

In de zomer is die 180 voor 24/7 buiten natuurlijk wel meer aan de prijs, denk dat de winterprijs daardoor wat gedrukt wordt.
Kosten voor krachtvoer is afhankelijk wat en hoeveel je bijvoert...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:15

Stal 1 ga voor het welzijn van je paarden!! gezzelig kun je het ook zelf maken :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:20

Ik zou kiezen voor stal 1 aangezien ik belang van het paard zwaarder vind wegen als de sfeer. (en er is nog een binnenbak ook)
Daarbij ben je zelf ook verantwoordelijk voor de sfeer en daarin kun je dus positief bijdragen.
Wel zou ik uitzoeken waardoor de sfeer minder is. Vaak is de sfeer minder als mensen ontevreden zijn over de stalling dus vraag dat na!
Je woont dichtbij dus ga eens een paar keer kijken op verschillende tijdstippen. Dan krijg je een goed idee van de verzorging en dergelijke en kun je zien of het een bezwaar is dat de stalhouder weinig verstand heeft van paarden.

Onze stalhouder heeft ook weinig verstand van paarden, maar luistert erg goed naar onze wensen en adviezen. Ook heb ik op stallen gestaan waar er wel kennis is van paarden en dat zegt ook echt niet altijd alles.

Gezien de vele positieve punten van stal 1 zou ik die dus zeker na verder onderzoek als eerste een kans geven.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:08

Ik vraag me af hoe je zo zeker weet dat de stalhouders van stal 1 weinig verstand van paarden hebben, want het klinkt wel alsof het er allemaal keurig voor elkaar is. Wie weet hebben ze zich wat op de oppervlakte gehouden zodat ze beter konden zien hoe jij bent?
Sfeer... is en blijft een moeilijk iets en heel persoonlijk. Ik zou het op mijn heupen krijgen op een te gezellige stal en ga liever mijn eigen gangetje een beetje.
De duur van het buitenstaan zou voor mij echter doorslaggevend zijn en de keuze op stal 1 laten vallen.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:10

waar je ook heen gaat je gaat er altijd heen voor je zelf en niet voor een ander.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:15

stal 1
binnenzetten vind ik niet erg en misschien kan je wat mets talgenoten regelen
als je toch elke dag komt, zie je ook zo of er iets mis is
Lekker dichtbij huis, zelf mesten vind ik ook voordeel, meer buiten en goedkoper

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:22

ik zou gaan voor stal 1. Maar ik weet uit ervaring dat i veel gebruik maak van zowel binnen als buitenbak het hele jaar door. Bepaal graag zelf wat mijn paard te eten krijgt, hoe weet nu iemand die je paard alleen even binnen en buitenzet en voer in het bakje doet of je paard meer of minder nodig heeft?!
Verder vind ik voldoende weidegang heel belangrijk.

hanskel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:24

Ik zou voor stal 1 gaan. Je gaat immers voor jezelf naar je paard toe. En niet voor de rest die er rondloopt.

De sfeer zal vast wel goedkomen. Er zullen heus wel aardige mensen rondlopen daar.

Stal twee vind ik dat de paarden te weinig buiten komen.

Ik zou lekker voor stal 1 gaan. Is nog mooi dichtbij ook. :)

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:27

Stal 1 inderdaad. Mocht de sfeer niet verbeteren kun je altijd nog verkassen..

Buiten staan is voor een paard wel een erg groot voordeel.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:34

ook ik zou voor stal 1 gaan, als je zelf je voer koopt en het klaarzet en de stal ook zelf doet dan heeft de eigenaar nog weinig met je paard van doen behalve als hij ziek is maar dat weet hij toch wel hoop ik? wanneer je paard niet in orde is?

Voor de afstand en voor de binnen- en buitenbak en vooral heel belangrijk die weidegang.

Ik vind dat mensen die de paarden elke dag in de wei hebben staan veel meer verstand hebben van paarden als mensen die ze een hele dag binnen hebben staan.
Dat kan toch niet!

frisjasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:35

Als ik ga verhuizen. Wil ik wel dat het voor mijn paarden perfect is. En dat ik er nog lang ga staan. Ik vind het zelf niks om na een paar maanden weer te moeten verhuizen.
Ik denk dat stal 1 toch de beste optie is. Ik las net dat ze bij stal 2 een pony hadden gekocht om les mee te gaan geven. En ze wilde dit nog gaan uitbreiden. Dan ben ik bang dat ik daar straks ook weer niet kan rijden. Omdat er zoveel lessen zijn.

trudiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:03

Waar naar brabant ga je verhuizen, er moeten toch wel meer stallingen zijn binnen een straal van 15 kilometer als ik hier kijk kom ik binnen zo'n straal makkelijk op 20 stallingen met minimaal buitenbak

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:06

Het is lastig om vanuit ons oogpunt een beslissing te maken, maar asl ik het zo lees zou ik voor 1 gaan. De sfeer zal wel meevallen als je er wat langer bent. En is het niet zo gezelligg...Je komt in principe voor je paard. Dat je het idee hebt dat de eigenaar niet zoveel verstand van paarden heeft, vind ik trouwens nog wel zorgwekkend klinken. Hierdoor ga ik dan toch weer neigen naar stal 2. Dat uurtje wat ie los komt, is natuurlijk al mooi meegenomen..