Paarden verwaarloosd? wat te doen? update; in beslag genomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amadeus123

Paarden verwaarloosd? wat te doen? update; in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 23:51

Beste paardenliefhebbers,

Graag zou ik jullie advies willen. Ik heb het vermoeden dat er paarden erg slecht verzorgd worden maar heb geen flauw benul van paarden, dus weet niet goed wat ze wel en niet kunnen hebben.

Op een plek waar ik regelmatig kom is achter het huis een klein weitje. Toen de mensen die ik daar ken er kwamen wonen stond er een paard in het weitje die ziek was, echt ziek, lag met de kop in de sloot, ze hebben de eigenaar van het weitje erbij gehaald en het paard eruit getrokken, de eigenaar van het weitje heeft de eigenaar van de paarden natuurlijk gelijk op de hoogte gesteld maar er gebeurde niks en paar dagen later weer hetzelfde, de volgende dag was het paard dood. Heel naar.
Daarna zijn er 2 nieuwe paarden gekomen, van dezelfde eigenaar, een hengst en een merrie. Ze kregen slecht te eten en hoewel de merrie magerder werd werd haar buik dikker en dikker. De paarden zagen er vrij verwaarloosd uit heel de tijd en ze waren echt mager, ook dreadlocks in de haren waarmee ze vast in het prikkeldraad bleven hangen. Verschillende mensen die er wel eens kwamen gaven af en toe wat brood etc. maar dat is natuurlijk nooit genoeg, ben ook al eens naar de supermarkt geweest om resten brood en groenten, maar dat kunnen ze helaas niet geven. We knippen soms de dreads uit hun haren en ze krijgen af en toe een aai.

Vaak hadden ze dagenlang geen hooi, en dat was alles wat ze kregen. In het weitje was niet echt gras maar alleen planten die ze niet aten. Iemand heeft toen de dierenbescherming gebeld en een paar weken lang ging het beter, iedere dag hooi en de paarden sterkten wat aan. Er werd een veulentje geboren, en die kreeg nog een paar weken iedere dag een soort korrels, en er kwam iedere dag hooi. Het leek goed te gaan maar dat was maar een paar weken. Het ging daarna weer bergafwaarts, weer dagenlang geen hooi en vooral het vrouwtje vermagerde weer erg. En net als je denkt de dierenbescherming te gaan bellen krijgen ze weer een baal. Of ja, er wordt een baal zo neergezet dat de paarden er net niet bij kunnen en iedereen die het ziet pakt er steeds hooi van om ze te geven.
Nu, op dit moment krijgen ze dagelijks een heel klein beetje hooi (waar ze dus niet bij kunnen zonder hulp van mensen die niks met die paarden te maken hebben eigenlijk, en waarschijnlijk ook te weinig maar ik weet het niet want heb er geen verstand van). Het sneeuwt al 2 maanden, dus de wei daar hebben ze ook niks van, dat is een blubberzooi en ze staan met de benen diep in de stront, het stinkt echt en de paarden zijn nat en vies.

De eigenaar van de wei vindt het prima als we de dierenbescherming bellen, want volgens mij is dit gewoon niet goed? Het komt op mij over alsof het net genoeg is om de paarden overeind te houden. Of kunnen paarden dit prima hebben en maak ik me te veel zorgen? Het probleem is ook dat als de eigenaar van de paarden gewaarschuwd wordt door de dierenbescherming we bang zijn dat hij ze naar een wei brengt waar niemand er meer zicht op heeft. Deze wei is ook niet zichtbaar vanaf de straat maar de mensen die achterom komen kunnen nu hooi geven als dat gebracht wordt en af en toe een brood of wat wortels, en een aai. We zijn gewoon bang dat de dierenbescherming bellen niet het beste is voor de dieren. Dat is ook het dilemma van de eigenaar van de wei, die de man van de paarden er al regelmatig op aangesproken heeft. Als de eigenaar gewaarschuwd wordt is die waarschijnlijk weg met zijn paarden waar niemand hem meer kan controleren. ik wacht sowieso even het moment af dat ze weer een paar dagen niets te eten hebben, dat gaat hoe dan ook gebeuren als ik zo naar het afgelopen jaar kijk.

Maar wat denken jullie? Wat heeft een paard nou eigenlijk echt nodig? Hoe kunnen we zorgen dat ze iedere dag genoeg eten krijgen? We willen niet zelf alle eten moeten kopen, wij hebben nooit voor paarden gekozen en er ook geen verstand van. Bovendien vind ik dat het de eigenaar al veel te makkelijk wordt gemaakt. We zijn kwaad op hem, maar is dit terecht? Hoe kunnen we zorgen dat de paarden niet in een wei terecht komen waar niemand ze meer ziet? Wat kunnen we het beste voor ze doen? Of kan dit gewoon prima en zijn het gewoon supersterke beesten die wel wat kunnen hebben? Ik weet het echt niet. Ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt.

knooopje

Re: Paarden verwaarloosd? Zo ja, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:58

ik denk dat je het beste de dierenbescherming moet blijven bellen,
probeer zo vaak moegnlijk foto's te maken van de paarden,waar duidelijk op staat dat ze op dat moment geen eten hebben of niet bij hun eten kunnen,ook lege waterbakken op de foto zetten.probeer zelf zoveel mogenlijk bewijs vast te leggen,dat de paarden niet goed verzorgt worden!
dat is de enige tip die ik je kan mee geven.

Amadeus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 00:02

Ze hebben wel gelukkig altijd water, er is een soort wastobbe met een tuinslang.
Maar denk je dat het nodig is de DB te bellen? De eigenaar houdt er een soort ehm....biologische moraal op na heb ik gehoord, kan me voorstellen dat paarden in het wild ook geen afdakje hebbenen iedere dag te eten. Dus is het misschien vrij natuurlijk?
En op dat moment geen eten...moet een paard dan ALTIJD iets te eten hebben?

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 07:55

Ik zou ook echt de dierenbescherming blijven bellen... Net als wat knooopje zegt; probeer zoveel mogelijk foto's te maken van de slechte omstandigheden als bewijs.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 07:59

gewoon even overleggen met de DB. ook bij twijfel.
Maak anders een foto van de situatie ter verduidelijking toestand paarden.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 08:05

Dat is een vervelende situatie, vooral omdat je ze de hele tijd ziet maar toch niet echt wat voor ze kunt doen. Sterkte daarmee.
Wat de vorige al schreven, bel gewoon de DB, ze kunnen ook advies geven wat je moet doen. En foto's maken.

Heel veel succes ermee!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 08:06

beter de AID bellen........... die hebben meer bevoegdheden

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 08:22

De AID komt alleen voor bedrijfsmatig gehouden dieren en dit lijkt mij particulier.
Zowiezo foto's maken en NIET bijvoeren, hoe moeilijk dat ook is en de DB bellen, je kan je foto's doormailen naar hen.
Niet bijvoeren zeg ik omdat als de DB komt en ze zien bv hooi of brood oid liggen ze niet hard kunnen maken dat ze niet bijgevoerd worden en dat dat verwaarlozing is.
Ik zou proberen een paar dageb achter elkaar foto's te maken n dan naar de DB bellen en dan er ook bij zeggen dat er al eerder gebeld is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:20

Laat ik eerst eens antwoord op de vragen proberen te geven:

Paarden horen de hele dag te kunnen eten/grazen. Daar is hun spijsvertering op ingesteld. Dagenlang zonder voldoende hooi of gras is niet goed voor ze.
Op zich kunnen paarden prima met alleen hooi en water toe. Ze hebben dus geen ander voedsel ('korrels', zoals het veulen kennelijk wel een tijdje kreeg) nodig.
Niet iedere eigenaar wil onbeperkt hooi voeren (wat wel het meest natuurlijke zou zijn) omdat paarden ook té veel te eten kunnen krijgen, zeker als ze weinig bewegen. Iets dat in de natuur uiteraard niet voorkomt, daar bewegen ze voldoende om aan hun eten te komen.
Ik zeg dit er even bij omdat de eigenaar (kennelijk) zijn paarden 'natuurlijk' wil houden. Maar 'natuurlijk houden' vertalen als 'niet bijvoeren, want dat gebeurt in het wild ook niet,' houdt dan natuurlijk óók in dat ze dan niet beperkt mogen zijn in het zelf vinden van eten - dus hectares weiland/natuur tot hun beschikking zouden moeten hebben.
Een schuilgelegenheid tegen wind en regen, al is het maar een paar bomen, is ook wel een eis, net als een plek om droog te kunnen liggen. Ook in de natuur schuilen paarden onder bomen of overhangende rotsen, en zoeken ze droge grond op.

Kortom, op grond van je beschrijving lijkt het me dat deze paarden inderdaad niet optimaal worden gehouden. DB bellen heeft zeker zin. DB geeft ook uitleg en advies aan de eigenaren van dieren en komt niet meteen of altijd met 'strafmaatregelen'.

cxmxkxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:50

Wat vreselijk !
Ik maak me zorgen om het veulentje of is die er niet meer.
Je moet wel bellen hoor maak foto's of maak zelf viedio opnamens.

cxmxkxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:53

Ik geef mij paarden elke dag eten en vergeet ik het een keer dan ben ik super boos op me eigen. krijgen ze wormenkuur dat is belangrijk komt de hoefsmid regelmatig? komt de dierenarts vaak?

Amadeus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:09

Bedankt voor de reacties.
Vorral Ibbel bedankt, voor het antwoord geven op mijn vragen!
Toch ben ik er nog steeds niet uit. Ik kan wel foto's gaan maken en de dierenbescherming bellen, maar dat hebben al meer mensen gedaan, niet die foto's maken, voor over ik weet, maar gebeld. Hij heeft ook heus wel waarschuwingen gekregen. Laatste ongeveer een half jaar geleden.
Het is ook niet het eerste weitje waar hij staat met zijn paarden. Hij is op veel plekken in de buurt niet meer welkom met zijn paarden heb ik gehoord, en steeds als de grond hem te heet onder de voeten wordt verkast hij, hij zit niet te wachten op ingrijpen van de dierenbeschreming (waarom hij die paarden wil houden is ons een raadsel, hij doet er niets mee, fietst hooguit 1 keer in de week een keer langs). Ik wil dat de paarden een nieuwe eigenaar krijgen die ze genoeg te eten geeft en ze verzorgt, en een wei om te kunnen grazen en de poten te kunnen strekken (dit is een klein weitje, ik gok hooguit zo'n 300 m2.) Ik wil niet dat meneer wéér een waarschuwing krijgt, bang is dat zijn paarden ontomen worden, ze weer verhuist, en ze straks in een weitje waar niemand ze ziet half dood liggen te gaan. En dat gebeurt hoogst waarschijnlijk wel als de dierenbescherming weer gaat waarschuwen. De situatie is gewoon net niet ernstig genoeg om echt in te grijpen denk ik. Maar dat is juist de enige oplossing denk ik, juist wat jij zegt Ibbel, dat de dierenbescherming niet meteen met 'strafmaatregelen' komt is het lastige hier.

@ cxmxkxa: Jawel het veulentje is er zeker nog. Begint al een echt groot paard te worden, is nu ongeveer een half jaar. Hij durft sinds kort ook bij bekenden af en toe heel voorzichtig een hapje hooi uit de hand te eten, heel lief, eerst durfde hij niet eens in de buurt te komen. Aaien is nog wel een stap te ver hoor! :D
Hoefsmid of dierenarts hebben ze nog nooit gezien denk ik. Zelfs toen dat andere paard dagenlang dood lag te gaan kwam er geen dierenarts. Maar ze hebben ook geen hoefijzers, dus moet dat dan? Eten lijkt me belangrijker.

Bovendien zei Ibbel dat paarden prima met alleen hooi & water toe kunnen. Dat is fijn om te horen! Het veulen kreeg korrels denk ik omdat hij niet mocht drinken bij de moeder. Denk dat ze dat niet wilde omdat ze zelf zo mager was.
Veulen is overigens ook niet mager denk ik, maar die heeft een hele dikke zachte donsvacht, dus dat is lastig om zo te zien en voelen kan je het ook niet omdat hij daar te bang voor is. Maar hij lijkt gezond. de hengst is ook wat sterker dan de merrie op de 1 of andere manier, bij de merrie zie je gelijk de schoften en ribben als ze een tijdje geen eten hebben, bij de hengst duurt dat wat langer, daar zie je het pas later aan.

Ik denk dat ik misschien maar gewoon de DB bel en niet vertel waar het is zo lang zij niet kunnen beloven er iets aan te doen. Dat ze wel ervoor moeten gaan zorgen dat ze structureel te eten krijgen, dat dat ook meer is dan zo maar een handje, en dat ze uit de stront kunnen. Ideetje?
Laatst bijgewerkt door Amadeus123 op 17-02-10 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:14

waar woon je amadeus? mss kan iemand van bokt die in de buurt woont eens komen kijken of je je terecht zorgen maakt?

Amadeus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:16

Ik ben bang dat als ik zeg waar het is de eigenaar dit misschien ook leest.

Edit: Ik had eigenlijk gehoopt dat er mensen hier zouden zijn die konden vertellen of dit nu wel of niet de moeite is om het risico te nemen voor de paarden. Maar jullie kunnen dit ook niet zo zeggen? Wat is dan de grens om aan de alarmbel te gaan trekken? Ik wil niet dat ze eindigen als het vorige paard, maar dan is het alweer te laat, om dan nog eens te gaan bellen. Kan ik iets in de gaten houden waarbij je zegt dat het het risico waard is dat ze verplaatst worden naar een plaats waar niemand ze meer ziet?
Laatst bijgewerkt door Amadeus123 op 17-02-10 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:19

hmmm ok, kan je mss een grote omgeving zeggen en dat mensen die daarin wonen en je wel willen helpen per pb ( privebericht) naar de woonplaats vragen? of dat zij zeggen waar ze wonen en dat jij dan kijkt of dat in de buurt is?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:25

Pfft. Wat een verhaal. Erg goed beschreven ook, en erg goed dat je het navraagd! Ik heb eigenlijk verder geen specifieke tips. Het lijkt me inderdaad wel handig om naar de DB te bellen, sowiezo om informatie. Succes ermee!

Amadeus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:32

@ girlyggirl: Thanx voor de tip. Ik wilde net toch maar gewoon gaan zeggen waar het was, maar toen bedacht ik me dat er dan iemand de moeite gaat nemen om langs te komen, en dat ik haast wel zeker weet dat die dan zegt dat de DB gebeld moet worden. Iedere paardenleek die ze ziet voelt al op de klompen aan dat het niet goed is, ik ook.
Ik ga gewoon de DB bellen en dan moeten we er maar vertrouwen in hebben dat zij de situatie goed in kunnen schatten om juist te handelen. Ik leg ze ook gewoon uit wat er vorige keren gebeurd is dat zij gebeld zijn, en wat de consequenties daarvan zouden kunnen zijn.
Zodra ze weer een paar dagen echt helemaal niks hebben maak ik foto's en bel ik gelijk. Jammer dat je de ammoniaklucht en de geschiedenis niet op de foto kunt zetten, maar dat moeten ze dan maar van me aannemen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:42

idd foto's maken en mss handtekeningen of getuigenverklaringen van je buren vragen? zodat t duidelijk is dat je niet de enige mss "overbezorgde" buurtbewoner bent.

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:15

het lijkt me idd verstandig foto's ervan te maken en wat girlyggirl zegt is ook een goed punt door handtekeningen en getuigenverklaringen.

Wel vreselijk dat mensen zo met hun dieren omgaan

Amadeus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 22:22

Echte buren zijn daar niet, maar er zijn wel mensen die het gezien hebben en die het er ook steeds over hebben dat het zo niet kan, die willen wel getuigen, dat weet ik zeker. Het is ook 1 van hen die al eerder de DB heeft gebeld. Maar niemand wil bellen nu zolang ze nog goed overeind staan, want dan komt weer de zoveelste waarschuwing en zijn de paarden weg, en is er straks niemand anders meer die kan bellen als ze niet meer overeind staan.
Zo was dat trouwens in eerste instantie ook gegaan met dat dode paard, hij kwam met een slecht, mager paard aan en die moest zgn. in de wei om 'te herstellen'. Tuurlijk denk ik dan, goede actie, laat maar lekker in de wei staan. Zodra deze paarden op zijn door hun honger-dieet, en wij bellen de DB, komt hij vast ergens anders aan met het verhaal dat hij een andere wei zoekt voor ze want ze moeten 'herstellen'. En dan vermoed je niks tot zo'n paard dood ligt te gaan zonder dat er iets gebeurt. Denk echt dat hij het vaker zo gespeeld heeft. Dat er met dat andere paard ook een keer de DB gebeld is, op de plek waar dat paard stond, en dat dit het gevolg was.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:12

Je zou kunnen zeggen in welke provincie je woont zodat bokker in die provincie contact met je kunnen nemen via PB.
Als er dan iemand in de buurt woont zou die eventueel even langs kunnen gaan om te kijken.

Amadeus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 00:37

Cowgirl, Lees ff mijn post van 21.32 :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:45

Als het echt uit de klauwen loopt gewoon de politie bellen, die schakelen dan de DB in én maken eventueel een pv op voor de eigenaar.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:46

Heel goed dat je als 'leek' hier navraag doet over de behoeftes van een paard. +:)+

Zoals gezegd, hoe moeilijk ook, zou ik ook de paarden niet meer bijvoeren, omdat de DB anders ziet dat ze wel gewoon eten hebben.
Daarnaast moet je erg uitkijken met het voeren van brood en groentes. Een beetje oud brood kan geen kwaad, maar meer vers brood kan maag/darmpijn veroorzaken (koliek noemen we dat bij paarden) en omdat paarden niet kunnen overgeven geeft dat al snel problemen. Daarnaast kunnen ze ook van diverse soorten kool koliek krijgen.

Het lijkt mij juist verstandig dat iedereen de DB/politie belt, die de situatie niet vinden kunnen, zodat de DB ook merkt hoe erg de situatie is.

Nogmaals super dat je je zo inzet voor deze hulpbehoevende viervoeters en héél veel succes met de situatie!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:20

chanicha schreef:
De AID komt alleen voor bedrijfsmatig gehouden dieren en dit lijkt mij particulier.
Zowiezo foto's maken en NIET bijvoeren, hoe moeilijk dat ook is en de DB bellen, je kan je foto's doormailen naar hen.
Niet bijvoeren zeg ik omdat als de DB komt en ze zien bv hooi of brood oid liggen ze niet hard kunnen maken dat ze niet bijgevoerd worden en dat dat verwaarlozing is.
Ik zou proberen een paar dageb achter elkaar foto's te maken n dan naar de DB bellen en dan er ook bij zeggen dat er al eerder gebeld is.

Sinds wanneer? De AID is enige instelling met bevoegdheid om dieren weg te halen bij de eigenaar en hier wordt geen verschil in gemaakt tussen particulier en ondernemer. Zou wel vreemd zijn, want dat zou betekenen dat slecht verzorgde dieren niet weggehaald mogen worden bij een particulier.

Neem contact op met de AID, die kunnen meteen ingrijpen als het nodig is en dat zijn tenminste mensen met verstand van dieren(dat valt bij de DB nog wel eens te betwisten). Overigens vindt ik het van jullie wel een beetje vreemd dat jullie gewoon in die manen gaan lopen knippen. De shetlanders bij mijn schoonvader hebben 'swinters ook vaak dreads, nou owee als ik zie dat 'r zon huppel langs komt en in die manen gaat lopen knippen. En een hengst en merrie die bij elkaar staan? Wil die een veulentje of zo?