weven overnemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

weven overnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 16:56

Mijn 3-jarige paard staat deze koude wintermaanden op stal.
Overdag staat ze in de paddock, ze gaat om 8 uur naar buiten en om 6 uur weer naar binnen.

Nou staat zij op een kleinschalige pensionstal met nog 1 ander paard, dat paard is 14 jaar en weefd de hele dag door.
Nou zag ik, tot mijn grote schrik, dat mijn paard vandaag ook zo met zijn hoofd stond te zwaaien. D'r benen deden nog niet mee dus ik weet niet of ze het weven heeft overgenomen of dat ze het zomaar deed.

Maar ik hoorde dat paarden het kunnen overnemen? Kan ik het voorkomen? Een bal in d'r stal hangen of dr om 9 uur pas naar binnen doen en sochtends half7 weer naar buiten? Of misschien een hooinet? Zodat ze wat te doen heeft.
Of is er gewoon niks aan te doen en moet ze eigenlijk naar een andere stal? :7

Merel10

Re: weven overnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:02

Ik heb ook gehoord dat paarden het weven het kunne overnemen, bij ons op stal doet ook een merrie het, en dan is de kans groot dat het paard ernaast het ook gaat doen. het kan ook uit verveling komen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:08

Stalondeugden worden niet overgenomen door andere paarden. Hoogstens gaan andere paarden ook stalondeugden tonen als de omstandigheden die dit stereotiep gedrag veroorzaken, niet veranderen.
Ik zou eerder eens kijken naar de omstandigheden waarin de paarden gehouden worden. Is er iets veranderd, vervelen ze zich, hebben ze niet genoeg te eten, is er iets dat stress veroorzaakt?
Verhuizen hoeft dan echt niet perse, misschien is het wel een simpel iets dat de stress verminderd.
Hoe groot is bijv de paddock? Kan ze goed met de ander overweg? Heeft ze wel genoeg aan het andere paard qua spelen? Staan ze met z'n tweeen in een te kleine ruimte in de paddock?
Probeer na te gaan wat dit gedrag (als het al weven was!!) veroorzaakt bij je paard. Kan je die omstandigheden veranderen, zal je paard er niet snel in terugvallen ;)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:16

hoi, ik heb ook een paard wat weeft, maar die van mij deed het puur uit stress(denk ik zelf) want die heeft het alleen in het begin gedaan toen ze net verhuis was. Maar geen enkel ander paard op stal heeft het overgenomen. Ik hoor van enkele mensen dat paarden het inderaad over kunnen nemen, en anderen zeggen inderdaad van niet... succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:20

Het is nog nooit aangetoond dat paarden stalondeugden overnemen van elkaar. Echter, als paarden in dezelfde niet-ideale omstandigheden verblijven, dan heb je natuurlijk wel een grotere kans dat meerdere paarden ondeugden aanleren...

Ik zou dus de oorzaak zoeken en aanpakken.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:34

Ik heb 12 jaar lang een wever gehad (niet zo extreem als wat jij nu noemt hoor, maar ze deed het af en toe), en nooit heeft een paard het over genomen. Dus ik geloof daar niet zo in..

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:38

Ik denk dat er een kleine kans is dat ze het over kunnen nemen.
De pony van mijn vriendin hapt als die opgezadelt wordt, mijn pony doet dat nooit alleen toen ze naast die pony stond begon ze het ook te doen. Toen mijn vriendin en haar pony weer naar huis gingen was het weer over ... (ze waren te logeren :D)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:58

Paarden nemen géén stalondeugden van elkaar over! Punt. Inderdaad moet je proberen om de omstandigheden zo optimaal mogelijk te krijgen voor je paard. Dat is: zoveel mogelijk naar buiten, met soortgenoten, (vrijwel) onbeperkt ruwvoer en water en een schuilstal. Kan dit niet op jouw stal dan zou ik je inderdaad aanraden om te verhuizen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:02

Het is wel degelijk bewezen dat paarden typisch gedrag van elkaar over kunnen nemen, maar zij nemen dit alleen over als de "veroorzaker" een rang hogere is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:11

annebe schreef:
Het is wel degelijk bewezen dat paarden typisch gedrag van elkaar over kunnen nemen, maar zij nemen dit alleen over als de "veroorzaker" een rang hogere is.

Kom maar op met dat onderzoek(en) dan. ;) Ik zou het graag willen lezen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:17

Annebe, door WIE is dat bewezen dan? Wetenschappelijke onderzoeken wijzen namelijk stuk voor stuk wat anders uit ;)
Nou weet ik dat de gemiddelde bokker veeeeeeeel meer paardenverstand heeft dan dierengedragskundigen en wetenschappers, maar ik ben toch wel benieuwd naar onderbouwde resultaten.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:17

mijn paard heeft ook gedrag gekopieerd van een oudere pony,
waar die als veulen bij heeft gestaan.

echter stond hij op de pensionstal waar ik nu staat
naast een luchtzuiger/wever en dit vond hij vooral heel vervelend
en viel het paard ook aan als het aan het luchtzuigen/weven was
en werd er heel boos van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:18

Ik denk eerder dat hij last had van een verkeerd stalmanagement dan van het gedrag van andere paarden... ;)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:20

Meet my pony.

Als je hem een leuke merrie als maatje geeft, doet hij haar gedrag na.

Gaat drinken als zij drinkt, gaat plassen als zij plast, rollen op de plek waar zij net gerold heeft.

En ja, ook (stal)ondeugden gaat hij dus nadoen. Ook in een omgeving waar hij al jaren staat en nooit enige vorm van dat soort gedrag vertoont heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:21

En dat heeft niets met natuurlijke dominatie/rolverdelingen te maken denk je?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:21

Ik kan je zo even geen bronnen geven, maar ga maar eens googlen en kijk eens in verschillende kuddes.
Niet een dag, nee gewoon een week lang in een weiland gaan zitten en observeer de paarden.
Dan zie je vrij snel hoe een kudde daadwerkelijk functioneerd.

Ik blijf wel van mening dat een paard dit gedrag niet hoeft te vertonen als er genoeg afwisseling en eten is (stro om te fourageren) en een paard buiten komt.
En nee dit is ook geen natuurlijk gedrag....

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:35

annebe schreef:

Mijn paard was ook een behoorlijke wever.. en de paarden die naast haar hebben gestaan hebben dat geen van allen van haar overgenomen terwijl zij zeker weten hoger in rang stond dan hun..

ik denk wel dat als een paard gevoelig is om stalondeugden over te nemen dit wel eerder gebeurd..
het beste is gewoon om je paard gewoon zoveel mogelijk buiten te zetten.. en op stal lekker veel ruwvoer geven zodat ze bezig zijn..

mijn paard werd overigens vaak ook wel weer rustig als iedereen weg was.. maar op het moment dat ze weer iemand hoorde begon ze weer.. dus misschien is het handig om m in een box te zetten die wat rustiger is en waar niet iedereen voorbij loopt of voor staat te hangen..
ze is trouwens 25 geworden en heeft eigenlijk weinig problemen aan haar voorbenen gehad (behalve mok)
een wever kan dus ook best oud worden zonder al te veel problemen en zonder stalbenen ;)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 10:43

Wij hebben erg rustige boxen.. we staan maar met 2 paarden dus er komen ook maar 2 mensen langs de box. Ik geef haar de hele dag door ruwvoer en ze staat naast 2 andere paarden in een apparte paddock, rijd 3 keer per week en de rest longeer ik of gooi ik haar los met soortgenootjes. Lijkt mij dat ze niks te kort komt. gisteravond heb ik haar om 8 uur binnen gehaalf en vanochtend weer om half 8 naar buiten! Geen flauw idee dus waar het vandaan komt!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:45

wat ik weet, is dat paarden het niet overnemen. het is vaak een teken van verveling dus als ieder paard het in een stal doet dan is er verveling alom.. geef hem wat te doen in de stal, er zijn van die speciale ballen voor in de stal waar ze mee kunnen spelen...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:11

mootjah schreef:
Wij hebben erg rustige boxen.. we staan maar met 2 paarden dus er komen ook maar 2 mensen langs de box. Ik geef haar de hele dag door ruwvoer en ze staat naast 2 andere paarden in een apparte paddock, rijd 3 keer per week en de rest longeer ik of gooi ik haar los met soortgenootjes. Lijkt mij dat ze niks te kort komt. gisteravond heb ik haar om 8 uur binnen gehaalf en vanochtend weer om half 8 naar buiten! Geen flauw idee dus waar het vandaan komt!

Kan ze niet met de andere paarden in de paddock staan? En krijgt ze in de paddock ook ruwvoer? Verder klinkt het op het eerste gezicht wel lang, van half acht tot acht naar buiten, maar het betekent ook dat ze dan nog bijna 12 uur op stal heeft gestaan en dat is toch wel lang.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:05

Sonja schreef:
En dat heeft niets met natuurlijke dominatie/rolverdelingen te maken denk je?

Dat hoor je mij toch nergens zeggen, ik beweer alleen dat het wel mogelijk is dat paarden (stal) ondeugden overnemen sec en alleen door kopieergedrag. Mijn pony kopieerde dit gedrag gewoon.

Ik durf ook te beweren dat dat niets met verveling te maken heeft. Pony kreeg zat beweging en afwisseling, en (voor mij een nog veel belangrijker criterium) zodra het paard met de "verveldende" gewoonte verdwenen was, hij er ook direct mee stopte. Zou hij het uit verveling of stress doen, zou hij er niet meer mee ophouden.

Ben alleen bang dat als je daar heel lang mee wacht, de gewoonte er wel eens zo ingesleten kan raken, dat een paard het ook blijft doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:08

annebe schreef:

daar geloof ik helemaal niets van,ze komen er juist de laatste tijd van terug en zeggen dat paarden geen ondeugden van elkaar overnemen. wel kunnen paarden die gezamelijk gehouden worden in een stalklimaat dat aanzet tot verveling ondeugden gaan ontwikkelen door de omgeving.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:30

ik zit met het zelfde in heb 2 enters in een ruime box staan naast mijn enters staat een wever en zit er wel over in dat ze het over nemen

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:48

dorientjuh schreef:
mootjah schreef:

Kan ze niet met de andere paarden in de paddock staan? En krijgt ze in de paddock ook ruwvoer? Verder klinkt het op het eerste gezicht wel lang, van half acht tot acht naar buiten, maar het betekent ook dat ze dan nog bijna 12 uur op stal heeft gestaan en dat is toch wel lang.

ze staat inderdaad lekker veel buiten (veel langer dan sommige andere paarden dus dat is hartstikke goed hoor!!)
maar toch nog steeds 12 uur op stal.. en voor een paard is dat best lang in een kleine ruimte..
wij mensen zitten van 's avonds 11 uur tot 's ochtends 7 uur in een kamer, maar dan slapen we en een paard slaapt maar heel kort.. die is gewend om zich ook tijdens de nacht zich voort te bewegen en in een stal kan hij dat niet en heeft hij ook geen contact met andere paarden.. dit betekent dus stres en het is dus eigenlijk niet zo gek dat ze gaan weven of iets anders.. en het ene paard heeft meer last van stres dan de ander

het beste en eigenlijk de enige oplossing voor een wevend paard is natuurlijk 24 per dag op de wei/paddock zijn met andere paarden

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:27

Ik heb een merrie die ook weeft. Ze is niet sociaal naar andere paarden, dus ik denk dat ze niet sociaal is opgegroeid en daardoor is gaan weven.
Ze heeft van mei tot december 24/7 buiten gelopen en nu staat ze snachts op stal. Ze weeft gelijk weer. Tijdens voertijd en als ze bijna naar buiten mag.
Ik heb 6 paarden op stal staan en niet één heeft haar gedrag over genomen. Ook heeft ze twee veulens gehad, maar die zijn ook niet gaan weven.