Hoe paarden beweging geven zonder facaliteiten in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HORSE_x33

Hoe paarden beweging geven zonder facaliteiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 16:58

Hoi Bokkers,

Ik weet niet of 't hier goed staat, maar zet het hier toch maar neer ..

Wij hebben eigen land & stalling naast ons land op een boerderij, en vier eigen pony's : twee haflingers, een appaloosa en een shetlander.
's Winters is dit een groot probleem met beweging geven. Op de shetlander en appaloosa rijd ik zo ie zo niet omdat de shetlander te klein is en de appaloosa is afgekeurd op haar benen(atrose) Ik rijd wel bij een pony club met de 2 haflingers, maar daar kan je maar 3 x in de week in de lessen meerijden, en verder is er bijna geen mogelijkheid om in de binnenbak vrij te rijden en dit ligt best ver van ons huis af. Met 2 pony's is het veel te weinig om maar 3 x inde week te kunnen rijden. Nu is de appaloosa afgekeurd en mag daar ook helemaal niet op gereden worden. Derest van de week kan ik dus alleen maar met hun lopen omdat er geen andere mogelijk heid is. Buiten vriest het of is het glad, dus buitenrijden is geen optie. Ze op 't land zetten is ook geen optie, want dat word helemaal vertrapt en het land is niet zodanig groot dat ze dan van de zomer ook nog gras hebben. Ik vind het allemaal heel moeilijk, en niet meer zo veel aan om iedere dag alleen maar te kunnen lopen, omdat er geen facaliteiten hier bij huis zijn.

Mijn moeder heeft gezegd dat we de haflingers dan bij een manege moeten neerzetten en dat ik dan wel iedere dag op ze kan rijden. Maar dat is kwa geld en tijd bijna niet te doen. Want de appaloosa en shetlander moeten ook nog beweging hebben, en ons huis ligt vrij afgelegen dat je makkelijk naar een stal kan waar een binnenbak bij zit ( stal met buitenbak wel, maar in een bevroren buitenbak kan je nog niet rijden ). Ook een probleem hier aan is, dat er weinig stallingen zijn waar je iedere winter terecht kunt, als ze daar in de zomer niet staan. En als ik in de zomer nog les wil moet ik weer naar de ponyclub waar je ook niet voor eenhalf jaar kan betalen, en dit dus ook dubbele kosten zijn.

Kortom, ik weet niet meer wat ik met die verschrikkelijke winter aan moet! |( Heeft iemand een oplossing, om wel inde winter van mijn paarden te kunnen genieten zonder alleen maar hoeven te lopen?

DubbelFun

Re: Hoe paarden beweging geven zonder facaliteiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:33

Misschien moet je van het idee afstappen dat een paard beweging MOET hebben.
Als ze gewoon naar buiten kunnen en rondscharrelen krijgen ze genoeg beweging.
Je moet alleen niet verwachten dat je er straks weer meteen vol op kunt rijden. Dan zul je eerst weer wat konditie (en spieren) moeten kweken.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:36

Nu ik geen wedstrijden meer rijd, rijd ik in de winter gewoon een heel stuk minder. Denk dat ik er vanaf december 4 keer opgezeten heb. De paarden lopen bij ons gewoon de hele dag in het land met hooi, dus qua beweging redden ze het zelf wel.

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:19

misschien kunnen jullie je land aanpassen dat ze wel naar buiten kunnen
je heb tegenwoordig zoveel manieren op je paard buiten te kunnen laten staan
een hit actief stal of pony paradijs ofzo iets
en als je land bevroren is kunnen ze het ook niet kapotlopen
dat gebeurt alleen als het nat is

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:58

En daar kom je nu pas achter na 2/3 maanden vorst/sneeuw?
Dan vraag ik me af hoe je het die andere maanden hebt gedaan. Ik zou gewoon zorgen dat je een stuk(je) van het land af zet en ze daar neer zet. Ook al is het niet zo heel groot, dan hou je de rest van je land wel mooi wat je graag wilt en dan toch nog maar even geduld hebben tot dat het weer beter weer wordt en dan weer opbouwen met rijden ;).

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:52

Niet!
Ik heb alleen land met inloopstal en mijn haf loopt heerlijk buiten en geeft zich zelf beweging. Ik wandel wel regelmatig in het bos en doe aan vrijheidsdressuur. En zodra het kan stap ik er weer op!
Paardje vermaakt zich prima buiten.

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 16:58

@ bloem79 / horsii: Dat kan hier niet, beschermd vogel natuurgebied. Wij mogen ook geen loopstal neer zetten.

@ henrieke : Nee , ik heb 2/3 maanden gelopen en ik vind dat echt heel vermoeiend. ( niet met sneeuw, want dat vind ik te gevaarlijk vanwege de gladheid ).

Ik denk dat ik ze idd op een klein stuk land zet als de sneeuw weg is en s'nachts binnen zet. ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:01

Ik heb geen idee of jij misschien aan de kust woont en het daar snel gesmolten is.
Maar hier heeft er bijna dagelijks sneeuw gelegen al vanaf de kerst. Heb jij al die dagen je paarden niet uit de stal gehaald?
Rijden doe ik sindsdien ook niet meer, dat gaat niet. Maar ze staan wel elke dag in het land. Daar bewegen ze zelf wel.
Dit jaar is wel heel extreem, want ik heb nog geen 1 jaar zolang stil gelegen met rijden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:05

mijn paardje heeft wintervakantie. ik doe er dus vrijwel niets mee maar ze staat wel dagelijks in de wei. Als het weer het een beetje toelaat ga ik er wel opzitten en gaan we stappen, in de bak of over de weg als het niet glad is. tja, het is niet anders, duimen maar dat het gauw beter weer wordt.

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 17:09

@ _sparta_ : Ik woon in Noord-Holland, bij Amsterdam inde buurt. De sneeuwval valt hier best mee, ligt niet langer als 3 dagen achter elkaar sneeuw hier. In die tussen tijd dooit het weer, sneeuwt weer en dooit het weer. In de tijden dat er geen sneeuw lag heb ik gewoon met alle vier gelopen.

@ juval : Ben je niet bang dat ze met sneeuw uitglijden in het land ? En ik hoop idd dat het beter word!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:25

En wat heb je dan gedaan als er wel sneeuw lag?
Je paarden 3 dagen achter elkaar op stal laten staan?

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 17:26

Ja, beter stilstaan, dan dat er straks een zijn been breekt.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:30

Daar denk ik anders over. Van stilstaan kan een paard ook van alles krijgen. Het is een dier dat elke dag bewegen moet krijgen.
Zet hem gewoon in de wei vanaf de winter, elke dag op dezelfde tijd en er gebeurt net zo snel wat als met regen. Dat kan ook schuiven. Een paard dagen op stal houden vind ik echt niet kunnen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:32

Ik wou gister ook al reageren, maar hier hebben de paarden met de ijzel 2 dagen binnen gestaan, wel even met stal uitmesten een half uur naar buiten, maar ze weten donders goed dat het glad is....

Toen er weer wat sneeuw was gevallen heb ik ze van 10 tot 2 weer buiten staan met allemaal plakken hooi verdeeld over de bak en wei, lopen ze iig toch nog om hun "voer te zoeken"

Ik de stal laten staan kan ook verwondingen opleveren, tja wat is wijsheid. :o

Ik woon in het oosten en er ligt hier weer een dikke 5 cm over de ijzel heen, maar o wee als het gaat dooien, dan ben ik ook op mijn hoede hoor ;)

anniek055

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:38

De winter is voor iedereen lastig! je kunt idd weinig doen maar je kunt ook echt geen stukje land afzetten?? beter dat ze nu buiten staan en wat beweging krijgen en straks minder gras is..
je kunt ze altijd op een andere manier bijvoeren er zal ook vast wel een beetje gras zijn niet?

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 17:41

Ik ga ze ook buiten zetten op een stuk afgezet land, alleen niet met sneeuw. Helemaal niet als ze de eerste x weer naar buiten 't land op gaat, dan liever als het wat minder glad is. Dan maar 3 dagen achter elkaar in de box met de sneeuw,. het is niet anders. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn paarden een grotere stal hebben dan de gemiddelde box. En op dit moment is ons erf echt een ijsbaan. Eerst sneeuw, maar doordat er tractoren over heen gaan word het echt spekglad.

@ kaatje77 : Ja, haha , op die manier bewegen zetoch nog! Idd, wat is wijsheid! Maar bij ons op het erf is het nu echt een ijsbaan. Eerst sneeuw, maar doordat er tractoren over heen gaan word het echt glad.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:47

Paarden kunnen over het algemeen heel goed aanvoelen wanneer ze wel en wanneer ze niet gek moeten doen. Mijn paard staat iedere dag een poosje in de paddock en rent dan soms als een idioot rond. Soms hou ik mijn hart vast of het wel goed komt of heb ik de neiging om hem naar binnen te halen of helemaal niet naar buiten te doen (op sommige dagen). Toch haal ik hem er elke keer wel uit aangezien hij anders sinds de sneeuwval maar 3 keer naar buiten zou zijn geweest.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:50

Waarom ga je nu pas een stukje land af zetten? En heb je dit niet al gedaan voor de winter?
Dan zet je ze er elke dag in, ook met sneeuw, dan weten ze zelf wel dat het glad is.
Een paard 3 dagen op stal hoort gewoon niet. Hoe stijf zou jij je gaan voelen als je de hele dag op de wc zou zitten? Hoe erg zou jij je vervelen? En dan zijn wij mensen niet eens gebouwd om te lopen en paarden wel.
En het erf glad, daar hebben ze sneeuwscheppen en zout voor uitgevonden. :)
En helaas is dat deze winter veel werk met scheppen. Andere winters valt het wel mee.

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 17:55

Omdat ik eerst ook door stal kon lopen, maar er zijn nu nieuwe strobalen neer gezet ( sinds 2 weken geleden )dus kun je niet meer draaien, en omdat ik toen wel iedere dag met ze kon lopen, en ik de noodzaak er niet van inzag om ze op 't land te zetten als het ook zo kon. En strooizout is niet goed voor de hoeven, en ik ben echt niet beroerd om te scheppen, maar in dit geval kun je dan net zo goed wachten tot 't gedooid is.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:52

Ik heb ook niet zo'n grote wei en twee paarden aan huis. Ik zet rond november een stuk van de wei af waar ze de hele winter kunnen lopen. Dit is iets minder als 1/3 van de hele wei. Het hangt van de winter af hoe nat het is maar ze hebben het hier wel kapot gelopen. Dit groeit wel weer bij en anders een beetje bijzaaien. Ze hebben geen ijzers en de stallen grenzen aan dit stukje wei. Er staat ook veel hooi in een grote bak. Omdat ze iedere dag buitenkomen doen ze heeeeel voorzichtig als het glad is. Ze weten het dondersgoed! Naar mijn idee krijgen paarden pas blessures als je ze opeens buitendoet als het glad is. Ze kunnen er dan geen rekening mee houden omdat ze hun energie kwijt moeten. Dan staan ze eerst een paar dagen binnen en dan blijkt het toch langer te vriezen en dan moeten ze toch maar naar buiten...... met alle gevolgen van dien... Inderdaad rij ik nu dus ook niet want de buitenbak van de buurman is keihard. Buitenrijden zie ik ook nog even niet zitten maar niet door de gladheid. Maar ze lopen hier dus wel hele dagen in de wei dus ik vind het niet heel erg. Straks als het gras weer gaat groeien dan gaan ze weer op een ander stukje wei. Tegen de tijd dat ze de andere twee stukjes weer kaal hebben is de winterwei wel weer aangegroeid. Ik heb dus liever een zwart weitje dan dat ik ze op stal laat staan.

Succes ermee!! Je moet soms creatief en niet te moeilijk denken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:59

Hier staan onze paarden snachts in de paddock en overdag in een [gladde] wei, geen een heeft benen gebroken en ze kunnen nog knoert hard galopperen.. ;) Gewoon op het land pleuren dus :)

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:00

@ Evelyne80 : Oke, klinkt verstandig, en dankjewel! dus deze winter binnenlaten staan?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:10

De beweging die mijn paard krijgt is deze winter ook minimaal :(
Probeer iedere week naar les te gaan, maar ook dat lukt lang niet altijd door het weer.
Wel kan hij iedere dag een aantal uren de wei in, maar gek doen en lekker draven is er momenteel ook niet bij omdat de grond te hard en te glad is.

Ik baal maar heb me er maar bij neer gelegd dat de training momenteel zo'n beetje op nul staat.

Kan wel merken dat het voorjaar eraan zit te komen, ik merk dit aan de volgende dingen:
- Bijterig bij het naar buiten laten
- De wereld inkijken terwijl zijn ogen bijna uit hun kassen rollen terwijl er volgens mij niets te zien of te horen is :)
- De lucht opsnuiven, net of ruikt hij het voorjaar

Dit gedrag vertroont hij ieder jaar zodra de eerste haren los gaan laten :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:12

Ik heb ze hele winter gewoon buiten kunnen zetten. Ik mag tijdelijk een stuk wei van de kinderboerderij gebruiken. Tussen de schapen en mijn wei zit een stuk gaas en daar weer een draad. Maar met die sneeuw vervelen ze zich toch en breken ze elke keer uit. Ik wil nu de wei iets anders indelen met beter stroom erop, maar ja, ik krijg met die vrieskou geen paal in de grond.
Ze staan nu dus al bijna een week binnen. Niet geheel, want ik als ik ga voeren en mesten gaan ze met z'n tweeën even naar buiten. (onder toezicht). En als ze buiten komen, zijn ze rustig. Niet ideaal, maar ik wil ook niet elke keer gebeld worden dat ze weer los lopen.
Rijden is de hele winter ook al weinig. Ik kan wel naar de binnenbak, maar dat kostte me teveel tijd (moet vaak voor de kids op tijd terug zijn). Nu is mijn auto vorige week ook nog kapot gegaan, dus kan ik helemaal niet met de trailer weg.

Dus om een lang verhaal kort te maken: Mijn paardjes krijgen op dit moment (te) weinig beweging, maar het is even niet anders. Zo gauw het weer gaat dooien, gaan de palen in de grond en kunnen ze weer naar buiten en ik weer rijden.

Knurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:09

dit lees ik wel even mee. Erg handig met dit geweldig mooie weer.. :D