Alles ivm stal bouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crash

Alles ivm stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 17:32

Hallo daar beste bokkers, ik heb een zeer grote tuin met een stukje bos aan.
Nu zou ik zelf een stal willen gaan bouwen zowiezo op een betonnen fundering.
Voor de rest ben ik er nog niet helemaal uit ...

Hebben jullie ideetjes voor de stal (inrichting, materiaal, ... )
En dan natuurlijk nog opslagplaats voor voer,
zadelkamer, wasplaats, ...

Hoe zou jullie droomstal er uit zien ?
Foto's van eigen stallen zijn zeker weten welkom !!

Brecht_

Re: Alles ivm stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:03

Als je een stal wilt metsen, zeker betonblokken gebruiken ipv snelbouwblokken (deze zijn minder sterk). Het dak zeker hoog genoeg maken dat ze niet in het hout kunnen bijten. Je kan je dak voor een deel laten oversteken, voor opslag hooi en stro.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:43

zelf vind ik houten stallen met een luik naar buiten erg mooi, maar misschien niet erg praktisch, omdat ze dat opeten?!
kijk anders is bij http://www.horses.nl/bit rechtsin: Project superstal. 3 filmpjes over 'superstallen', misschien vertellen ze daar iets nuttigs of kun je daar ideeën opdoen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:41

Zorg voor een goede afvoer van urine in de stal, bijvoorbeeld door goed verloop in de vloer. Beter is natuurlijk als je er een mestkelder onder kunt hebben.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:15

Misschien is het verstandig om aan te geven wat voor budget je ongeveer in gedachten hebt en hoeveel paarden je wilt stallen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:08

Vraag eerst eens na bij je gemeente wat de regelgeving is, wat je mag qua materialen en maat, wat absoluut verplicht is en hoe het zit met eventuele uitzonderingen die voor jouw specifieke situatie handig zouden zijn. Bv mestopslag en uitzonderingen ivm composthoop ipv mesthoop of andere manier van mestafvoer.
Daarnaast, paarden aan huis is super en zou ook mijn eerste keuze zijn, maar ga heel goed na hoe je de hoeveelheid werk beperkt en flexibel kan houden. Stallen betekent ook uitmesten (uberhaupt paarden hebben, en zeker bij huis ivm parasietenbestrijding, insecten in je tuin, etc.) en tijd hebben om binnen en buiten te zetten, voeren,etc. ook als je je verslapen hebt, of als je wegens extra vergadering/file/etc. later thuis bent. Zet je huisvesting zo op dat je niet meteen welzijnsproblemen krijgt als geen hooi/water/beweging bij problemen van buitenaf. Bv inloopstal met altijd water en hooi ter beschikking op sloopproof manier geeft je die flexibiliteit.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:54

Precies, eerst vergunningen aanvragen..

Hoe dicht zit je bij de buren? Want wij hebben ook een mega ruime tuin en een grote schuur erop, zou makkelijk 2 boxen kunnen bouwen, maar ik pieker er niet eens over, ivm de buren..Wij hebben wel een vrijstaand huis, maar buren naast ons..we wonen aan de rand van het dorp..

Mijn paarden staan al heel mijn leven bij mijn ouders, die wonen buiten het dorp, hebben geen buren (geen geluid/stankoverlast)..

We hebben toendertijd een vergunning aan moeten vragen en de gemeente zal je precies zeggen hoe je stallen eruit moeten gaan zien!

Je moet van te voren even een tekening meenemen, zodat je iets hebt om te laten zien, dan gaan zij vanuit die tekening verder.

Wat inderdaad het nadeel is van paarden aan huis, je kan niet zomaar weg, spontaan, altijd moet alles gepland worden.

Ik zou dolgraag es met mijn ouders op vakantie willen samen met mijn man, maar als mijn ouders op vakantie gaan, moeten wij voor de paarden zorgen en visa versa..

Ik heb ooit iemand anders voor mijn paarden laten zorgen, toen kwamen we een dag te vroeg thuis...
Mest tot boven de knieen, waterbak leeg, en ze kwam pas smorgens tegen tienen voeren, terwijl ik duidelijk had gevraagd tussen 7 en 8 voeren.

De mest mogen wij op het land van de buren kwijt, de buurman (woont 300m verderop bij het huis van mijn ouders vandaan) heeft een betonbak voor me neergezet en leegt die als die vol is.

Verder heb ik een aparte schuur voor mijn hooi en stro opslag en mijn voorraad brokken. Plus daar liggen al mijn spullen opgeslagen voor het paard. Niet het zadel dat ligt in huis!!!

Ik heb super lieve ouders, die voeren de paarden voor me..dat kan ik niet redden ivm werk ed. Ik ga zelf om de 14 dagen om een kar met hooi en stro. En mest zelf elke dag of om de dag uit.

We hebben dan ook een flinke ruime paddock en uitloopstallen. Voor de zomer hebben we naast het huis twee weides waar ze dag en nacht op gaan dan.

Zelf heb ik 2 jaar in Limburg Kerkrade gewoond, mijn man komt daar vandaan, toen stond mijn fjord op een pensionstal, en ik heb nog nooit zoveel luxe gekent als toen. Ik voelde me schuldig dat de staleigenaar de strond van mijn paard stond te scheppen..Daar moest ik echt aan wennen. Ik hoefde er alleen maar te zijn voor mijn paard en ik heb daar van genoten..

Nu zijn we verhuist terug naar zeeland, mijn man en ik, en mijn fjord staat weer lekker bij haar shetjes bij mijn ouders aan huis..

Lang verhaal, conclusie, ga naar de gemeente!
in mijn profiel kan je heel veel fotos zien van hoe de stallen bij ons eruit zien

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:09

hijnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:38

wij hebben net een nieuwe stal gebouwd, van binnen beton met een betimmering aan binnen en buiten zijde
de vloer bestaat uit ruwe klinkers zodat urine weg kan
De palen waartussen de beton elementen zijn geplaatst staan in beton, verder dus geen fundering nodig
binnenkant is van glad mutiplex (hoeft niet maar vonden we mooier)
buitenkant van rabat delen
kijk maar eens op de site van prubo, was voor ons de goedkoopste en denken wij voor ons het beste ( andere waren zomaar vier duizend duurder!!)

hijnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:39

wij vonden isolatie erg belangrijk, vandaar de dubbele betimmering

hijnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:41

oja, en tot 30m2 mag je op eigen grond dit soort stallen neer zetten zonder vergunning

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:46

hijnebol schreef:
oja, en tot 30m2 mag je op eigen grond dit soort stallen neer zetten zonder vergunning

Is dat niet per gemeente verschillend? Het ligt er ook al aan hoeveel je al bebouwd hebt met schuurtjes of carpoorten/garages oid hoor...

Mijn stallen zijn in totaal 6 bij 3 en ik moest echt een vergunning aanvragen en mijn stal moest
aan vanalles voldoen ...(alleen een groen-kleurig dak, de plek waar we het neer wilden zetten en hoe we het neer wilden zetten, en je mocht vanaf de zijkanten de paardenhoofden niet zien, )..

Ik heb ook gewone straatstenen in mijn stal, zodat de urine goed weg kan lopen. De wanden zijn dubbelwandig en keihard ivm evt trappen ertegen..

Oja, en om het voor mezelf makkelijk te houden met mesten, hebben we voor de stallen een groot stuk betegeld met zware grote stenen. Zodat zowel de paarden als ik niet meteen in de drap stappen bij slecht weer.

hijnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:56

bij info bij onze gemeente melden ze dat het landelijk geregeld was, of het afhankelijk is van andere bebouwing en grote van de grond weet ik niet

hijnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:58

onze wanden zijn ook keihard, en van betonelementen an 1 m2 anders breken ze sneller

mooie stallen heb je trouwens

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:59

hijnebol schreef:

ukoldaatje schreef:
Is dat niet per gemeente verschillend? Het ligt er ook al aan hoeveel je al bebouwd hebt met schuurtjes of carpoorten/garages oid hoor....
Het is niet per gemeente verschillend (of er moeten andere gronden zijn) en het is niet waar ook.
Voor een woonfunktie mag je tot 30 m2 bijbouwen mits aan een aantal regels voldaan, maar stallen vallen daar NIET onder.
Volg dit pulldown menu aan de linkerkant en je komt er vanzelf achter
http://www.vrom.nl/bouwvergunningen2/normaal.htm

hijnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:06

he, dan heb ik een illegaal bouwwerk in de tuin
de stallen bouwer zei wat anders, ik ga me erin verdiepen
dank voor je info

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:38

Juist ja..in elk geval, bij mij was het zo dat ze eerst keken naar de bestemming van de grond en dan idd hoeveel bijgebouwen en NAAST het woonhuis al op de grond zo..

Ik moest ook echt met een tekening ed een vergunning gaan aanvragen, zoals ik al eerder zei.

Ik weet toevallig omdat we zelf bezig zijn met een aanbouw aan ons huis, dat het tot 2en halve meter eraan vergunningsvrij is.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:41

Lisa_Dries schreef:
zelf vind ik houten stallen met een luik naar buiten erg mooi, maar misschien niet erg praktisch, omdat ze dat opeten?!
kijk anders is bij http://www.horses.nl/bit rechtsin: Project superstal. 3 filmpjes over 'superstallen', misschien vertellen ze daar iets nuttigs of kun je daar ideeën opdoen

Er zitten over de randen ijzeren of roestvrijstalen strips, dat kunnen ze niet kapot bijten..

Als je net als ons je stallen als uitloopstallen gebruikt, kan dat idd wel degelijk..
Zie daarom de constructie die wij gemaakt hebben..Wij hebben een soort van hekwerk
voor de stallen langs gemaakt, zodat de stallen niet bereikbaar zijn voor paardentanden en
dat ze wel gewoon naar binnen en buiten kunnen zoveel ze willen..
(profiel, kan je dat wel zien denk ik)

Dan hebben wij het ook nog zo geknutseld dat mijn fjordenmeiskje niet in de stallen van de shetters kan.
Met een balk op haar borsthoogte, de shetjes lopen en zo onderdoor, en Ukolda kan niet hun eten opvreten..
(de reden dat zij dus niet in die box hoeft te komen).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:36

DubbelDun schreef:
hijnebol schreef:

ukoldaatje schreef:
Is dat niet per gemeente verschillend? Het ligt er ook al aan hoeveel je al bebouwd hebt met schuurtjes of carpoorten/garages oid hoor....
Het is niet per gemeente verschillend (of er moeten andere gronden zijn) en het is niet waar ook.
Voor een woonfunktie mag je tot 30 m2 bijbouwen mits aan een aantal regels voldaan, maar stallen vallen daar NIET onder.
Volg dit pulldown menu aan de linkerkant en je komt er vanzelf achter
http://www.vrom.nl/bouwvergunningen2/normaal.htm

Stalletje is ook vergroting van het woongenot (paarden aan huis) maar het moet wel passen binnen het aantal m2 dat je volgens het bestemmingsplan mag bouwen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:57

joyce B schreef:
Stalletje is ook vergroting van het woongenot (paarden aan huis) maar het moet wel passen binnen het aantal m2 dat je volgens het bestemmingsplan mag bouwen...

Is dat de officiële mening van de Gemeenten c.q. een wettelijke begripsbepaling of jouw persoonlijke mening ?? :)
Ben het wel met je eens hoor :D Maar volgens mij zien gemeenten dat toch echt anders :)

Citaat:
@WOONGENOT: Het gaat er om of het gebruik van het bouwwerk direct gerelateerd is aan de woonfunctie. Het bouwwerk wordt bijvoorbeeld gebruikt als werkkamer of berging. Deze extra ruimte vergroot uw woongenot.

Ik heb wat gespeeld met dit menu en eea hangt idd om het antwoord op de ze vraag. Nee = vergunning aanvragen; ja = valt onder 'vergunningvrij' bouwen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:59

hijnebol schreef:
...
...

Tuurlijk zegt die wat anders; die wil stallen verkopen (waardeloze partij overigens als zij dergelijke verhalen rondbazuinen)
Een klinkervloer mag ook niet: urine mag niet in de grond terecht komen.

Marqit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:42

Hallo,

De stallen die ik heb gebouwd zijn niet groter als 30m2 en ze mochten niet hoger zijn als 3 meter.
De gemeente is komen controleren en ik voldoe aan alle eisen.
Je mag een dierenverblijf bouwen maar dit mag niet groter zijn als bovenstaande maten.

succes.

gr Marqit

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:33

madamX schreef:

Hoe moet dat dan in wei of paddock?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:35

Dat is idd het kromme van die regel. Ik heb mijn paarden nu al dik 10 jaar bij huis en ze staan zoveel buiten dat er in de paddock minstens net zoveel urine is gevallen als op stal (zo niet meer).
Maar dat is blijkbaar geen probleem :D

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:45

madamX schreef:
hijnebol schreef:
...
...

Tuurlijk zegt die wat anders; die wil stallen verkopen (waardeloze partij overigens als zij dergelijke verhalen rondbazuinen)

volgens mij is het zo dat je vanaf vier stallen over een vloeistofdichte vloer moet beschikken