24/7 buiten: verdeelde weide gevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skins

24/7 buiten: verdeelde weide gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:11

Hoi!
Ik wil graag mijn ponies weer 24/7 buiten zetten (ze kunnen dan wel in hun stal), in de zomer doen we dit ook altijd dus op zich is dat geen probleem. Maar in de winter staan ze op een veel grotere weide omdat onze koeien dan op stal staan. Nu is die weide verdeeld in 3 delen met prikkeldraad en ik heb schrik dat ze misschien "verloren" gaan lopen op die grote weide en zo hun stal niet meer terug vinden. Zo zag onze weide er deze zomer uit (google):
Afbeelding
http://img705.imageshack.us/img705/3268/weide.jpg

Zou het dus kunnen dat de ponies verloren lopen? Het is echt heel donker op de weide 's nachts, dus misschien kunnen ze zich pijn doen aan de prikkeldraad. Of weten paarden precies waar die draad is, want ze lopen er overdag altijd op?
Groetjes, Katia

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:13

Ik zou mijn paarden NOOIT in een weiland zetten met prikkeldraad. Veel te gevaarlijk; ze kunnen daar vreselijke verwondingen van krijgen!

Verdwalen zullen ze niet zo snel doen hoor. Maar ik zou dus een stuk omheinen met breed schriklint of in ieder geval iets veiligs.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:14

ik denk dat het wel meevalt. Dat prikkeldraad vindt ik erger, de paarden weten wel perfect waar ze zijn, die verdwalen niet in hun weiland, dat valt reuze mee. als ze mijlen van huis zijn, ruiken ze hun stal ook al. gun ze de weide en zet ze lekker 24/7 op het land

Kelly0708

Re: 24/7 buiten: verdeelde weide gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:17

ik denk ook dat de paarden wel weten waar hun stal is.alleen inderdaad die prikkeldraad...

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:18

Kleine kans dat ze verdwalen in hun eigen weide..
Met prikkeldraad zou ik nou niet doen, als ze vast komen te zitten heb je echt een probleem.
Kun je het niet met iets anders afzetten??

skins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:26

Normaal is dit voor de koeien, vandaar de prikkeldraad er hangen wel witte stukjes plastiek aan zodat ze het goed zien. We hebben er nog nooit problemen mee gehad en ze weten dat wel. Ik denk niet dat de prikkeldraad een probleem is aangezien ze het gewend zijn.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:30

Van mijn levensdagen komen mijn pony`s niet in een land met prikkeldraad !!!!!
Pony`s verdwalen niet in het land,kunnen prima hun weg vinden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:32

Citaat:
Ik denk niet dat de prikkeldraad een probleem is aangezien ze het gewend zijn.

Tsja, werkte het maar zo...
Uiteindelijk blijft het je eigen keuze, maar ik vind het levensgevaarlijk. Het is niet voor niets in sommige landen verboden om je paard in een met prikkeldraad omheind weiland te zetten. Daarnaast is het makkelijk op te lossen door een stuk af te zetten met schrikdraad.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:36

Horseware schreef:
Citaat:
Ik denk niet dat de prikkeldraad een probleem is aangezien ze het gewend zijn.

Tsja, werkte het maar zo...
Uiteindelijk blijft het je eigen keuze, maar ik vind het levensgevaarlijk. Het is niet voor niets in sommige landen verboden om je paard in een met prikkeldraad omheind weiland te zetten. Daarnaast is het makkelijk op te lossen door een stuk af te zetten met schrikdraad.

Moeilijk is het niet nee. Maar brengt wel weer een hoop kosten mee.
Maar goed ik heb er zelf ook niet zoveel problemen mee. Liever niet als wel maar een paard dat vast zit in de schrikdraad is ook geen pretje dusja.

Verdwalen doen ze niet zomaar hoor. De weg naar de stal vinden ze gemakelijk

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:41

Citaat:
Maar goed ik heb er zelf ook niet zoveel problemen mee. Liever niet als wel maar een paard dat vast zit in de schrikdraad is ook geen pretje dusja.

Het klinkt wel hard, maar als je niet eens een investering voor een degelijke omheinig kunt of wilt doen moet je mijns inziens of geen paard nemen, of hem bij een pensionstal stallen die wel de juiste faciliteiten heeft. Bovendien, als je paard in het prikkeldraad komt vast te zitten heb je nog veel hogere kosten dan dat wat je kwijt zou zijn aan schrikdraad en paaltjes.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:50

Ik weet dat dit gevaarlijk is, maar het is een bepaalde periode per jaar en voor koeien is prikkeldraad beter denk ik. Ze staan al 6 jaar op die weide en er is nog nooit iets gebeurd, waarom zou dit plots wel zo zijn? Ik maak me er echt niet druk om. Het is niet de ideale omheining, maar eigenlijk is die weide van mijn opa en ik ga die niet veranderen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:51

Zolang je het prikkeldraad regelmatig langsloopt zodat het goed strak gespannen blijft en er geen losse uiteindes nog ergens liggen dan lijkt me dat het wel gaat.

Als je paarden altijd op die weides lopen kan dat best hoor, ze verdwalen echt niet.

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:55

katia1993 schreef:
Ik weet dat dit gevaarlijk is, maar het is een bepaalde periode per jaar en voor koeien is prikkeldraad beter denk ik. Ze staan al 6 jaar op die weide en er is nog nooit iets gebeurd, waarom zou dit plots wel zo zijn? Ik maak me er echt niet druk om. Het is niet de ideale omheining, maar eigenlijk is die weide van mijn opa en ik ga die niet veranderen.

ik zou ook nooit mijn paard op een wei met prikkeldraad zetten!
misschien kan je met je opa overleggen voor een andere omheining want het lijkt me voor koeien ook niet goed die kunnen er ook in komen te zitten en je krijgt er echt heel lelijke wonden van!
als ik jou was zou ik een andere omheining zoeken en ze heerlijk 24/7 buiten zetten
maar idd zoals iedereen zegt je hoeft neit bang te zijn dat pony's verdwalen, die vinden hun weg wel!!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:57

Citaat:
Ze staan al 6 jaar op die weide en er is nog nooit iets gebeurd, waarom zou dit plots wel zo zijn?

Dat vind ik een erg kortzichtige redenering. Dat er tot nu toe nog geen ongelukken mee gebeurd zijn wil toch nog absoluut niet zeggen dat er dus nooit iets gaat gebeuren? Bij ons was er ook nog 9 jaar niets gebeurd, totdat 1 van de paarden in paniek door het draad rende. Ik blij dat het breed schrikdraad was; hij had alleen een schrammetje. Was het prikkeldraad geweest, dan had hij er behoorlijke verwondingen aan overgehouden.
Ik heb met eigen ogen gezien wat prikkeldraad kan doen, ook al "gaat het al jaren goed". En geloof me: je wordt er niet blij van.

Ik zeg ook niet dat je iets aan het prikkeldraad moet veranderen, maar zou je wel sterk aanraden om een stuk van de weide af te zetten met schrikdraad.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:59

Koeien kunnen heel goed achter stroom blijven hoor!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:31

katia1993 schreef:

En zo is het. Bokt maakt er altijd een verschrikkelijk drama van. Ik krijg de indruk dat ze de beesten liever 24/7 op stal zetten dan in een weide met prikkeldraad. Iedere omheining brengt zijn eigen problemen met zich mee en zolang er ergens goed stroom op staat zijn er maar weinig dieren die gekkigheid uithalen. Ze zijn wel wijzer :+ . Daarnaast, als ze een groot land hebben en ze raken in paniek, dan is er voldoende ruimte om te vluchten en zullen ze niet zo snel door de draden vliegen.
Daarnaast vindt ik dit een keuze van de TS en niet van bokt.

Verdwalen zullen ze overigens ook niet zo snel.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:34

Zelfs de koeien gaan hier achter schrikdraad en geen prikkeldraad.
(maar dat is ieders eigen keuze)
Wij hebben de weides ook verdeeld en de paarden staan 24/7 buiten.
Hoe vaak we ook wisselen van plek ze weten altijd de weg naar stal

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:19

Paarden zijn slimme dieren, die weten de weg wel weer te vinden.

Ik had eerst ook pikkeldraad om de wei. We hebben dat onlangs vervangen voor hout en schrikdraad. Pap wilde dit ook graag, die heeft vroeger eens een paard uit het pikkeldraad moeten redden. Hele been was toen kapot. Ik snap trouwens wel dat je niet de hele wei wilt gaan verbouwen. Is het niet mogelijk om een stroomdraadje voor het pikkeldraad te spannen? Want als ze schrikken kunnen ze altijd in de draad rennen :) Maar ja het is verder jullie eigen keus.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:58

Horseware schreef:
Citaat:

Het klinkt wel hard, maar als je niet eens een investering voor een degelijke omheinig kunt of wilt doen moet je mijns inziens of geen paard nemen, of hem bij een pensionstal stallen die wel de juiste faciliteiten heeft. Bovendien, als je paard in het prikkeldraad komt vast te zitten heb je nog veel hogere kosten dan dat wat je kwijt zou zijn aan schrikdraad en paaltjes.

Tja liever 24/7 achter de prikkeldraad dan op een pensionstal waar ze hooguit 5 uurtjes op een dag de benen strekken en met slecht weer op stal moeten blijven.
Hier is er weleens eentje door de prikkeldraad gegaan en ja paardje ingeslapen niet zo zeer door de prikkeldraad dat viel reuze mee aan verwondingen. Achteraf misschien wel blij moeten zijn dat het prikkeldraad was en geen schrikdraad. Goed ieder z'n mening maar met voldoende ruimte is de kans zeer klein dat ze er doorheen gaan. Hooguit een pluk manen of staart dat eraan blijft hangen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:03

De stal waar ik vroeger altijd kwam had al zeven jaar de paarden achter prikkeldraad staan, tot de ene dag dat er een met een bokkesprong langs het hek erin kwam te hangen en met een been vast zat.

Ik zou mijn paarden dus nooit achter prikkeldraad zetten.

Wat betreft het verdwalen zou ik me niet zo druk om maken, paardenw eten goed de weg en kunnen prima zien in het donker.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:06

Citaat:
Tja liever 24/7 achter de prikkeldraad dan op een pensionstal waar ze hooguit 5 uurtjes op een dag de benen strekken en met slecht weer op stal moeten blijven.

Het is niet het een óf het ander. Een paard kan ook 24/7 buiten staan met schrikdraad als omheining. Dat is ook hier mogelijk, zonder ook maar aan de prikkeldraadomheining te komen. Zo houdt de opa zijn omheining en staan de pony's een stuk veiliger. Ja, het kost geld en wat tijd, maar dat zou geen reden moeten zijn om het niet te doen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:08

verdwalen zullen ze idd niet doen! paarden zien heel goed in het donker ;) en over dat prikkeldraad daar is genoeg over verteld denk ik ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:10

Horseware schreef:
Citaat:

Het is niet het een óf het ander. Een paard kan ook 24/7 buiten staan met schrikdraad als omheining. Dat is ook hier mogelijk, zonder ook maar aan de prikkeldraadomheining te komen. Zo houdt de opa zijn omheining en staan de pony's een stuk veiliger. Ja, het kost geld en wat tijd, maar dat zou geen reden moeten zijn om het niet te doen.

Wat ik al eerder gezegd heb ik zie het gevaar er niet echt van in. Tuurlijk risico is er maar dat zal er altijd blijven. Hier hebben ze het een aantal jaar geleden ook schriklint voor gezet. Net zo gevaarlijk gezien de prikkeldraad er nog achter staat als ze er doorheen gaan gaan ze door 2 dingen. Dus dan zul je toch een redelijke afstand van de prikkeldraad af moeten zetten met gevolg een kleinere wei.

Tja ieder z'n keuze.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:20

Ik ben ook geen voorstander van prikdraad hoor, maar als de paarden het gewend zijn...De enige situatie die ik kan bedenken waarbij paarden in het prikkeldraad terecht komen is wanneer ze heel heftig schrikken en op hol slaan. Dan houdt een schrikdraadje voor het prikkeldraad ze ook niet tegen en komen ze er alsnog in terecht. Dus ergens begrijp ik de TS wel.
Zorgen dat het prikkeldraad zeer strak gespannen staat en goed zichtbaar is is wel belangrijk, maar dat heb je al gedaan.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:28

Waarom met prikpaaltjes wei niet uitzetten voor het prikkeldraad langs? Zoveel kost dat niet en het levert je zo veel minder risico's op! Paarden verdwalen niet zomaar, zou me daar niet zo druk ommaken, om de omheining van prikkeldraad zou ik meer wakker liggen.