Project Superstal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Project Superstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 12:55

Hallo allemaal,
ik weet niet of er al een topic over bestaat, maar ik kon het met de zoekmachine zo niet vinden.
Ik las vandaag de nieuwe Bit, en daarbij ook het stukje over Project Superstal.
Ik zag een link naar de filmpjes en ben ze eens gaan bekijken.
Ik vond het erg interessant om te zien hoe verschillende mensen over een Superstal denken en hoe ze dit hebben gerealiseerd.
Via deze link kom je bij de filmpjes: http://www.horses.nl/bit (aan de rechterkant).

Ik ben wel benieuwd of er iemand hier op Bokt is die meedoet aan Project Superstal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:36

Die stallen zien er echt super uit.
Ik zou het heel moeilijk vinden om de beste eruit te kiezen.

Als ik zou moeten kiezen voor een stal waar ik zelf zou willen staan neem ik stal 2.

*droomt van veel geld om zelf ziets optezetten*

corinne1981

Re: Project Superstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 15:44

Ik weet ook niet welke ik zou kiezen, misschien een combi van van alles.
En inderdaad, als ik het geld had......

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:35

zien er mooi uit... pffff zo zouden alle stallen moeten zijn :)

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:36

Ik heb op die in Overberg gestaan.
Aardige mensen, en ze werken heel hard, maar ik vond het niks!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 18:44

mazzeltje schreef:

Dan ben ik erg nieuwsgierig waarom je het niks vond? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen... (hoezo nieuwsgierig?) ;)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:56

mazzeltje schreef:

ben ik ook heel benieuw naar, ben ook bezig om zo'n stal op te zetten en alle tips, do's and don'ts zijn welkom

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:20

Het idee erachter is super.
De boxen zijn heel mooi en de uitloopjes waren nog niet klaar toen ik er stond maar die zijn ook vast prachtig geworden.
wat mij tegenstond was dat de accomodatie om te rijden heel slecht was, de bak is gewoon zand wat op de bodem gedropt is en dus niet gedraineerd.
Mijn paard heeft weining moeite met zware bodems maar kon hier zelfs niet normaal in lopen
Er was toen ook nog geen longeerbak (nu wel, maar ook dat is gewoon zand) en er waren ook nog geen zandpaddocks. Nu dus wel, maar er is niet gedraineerd gewoon gestort zand.
Verder was mij gezegd dat de paarden uiterlijk 10 uur 'smorgens buiten zouden staan (wat ik al erg laat vond) en ik heb meerdere keren gemerkt dat gewoon veel later was.
Ik heb er maar 7 weken gestaan omdat het gewoon duidelijk was dat wij totaal niet op 1 lijn zaten.
De druppel die de emmer deed overlopen was voor mij dat ik vroeg of mijn paard op de (volkomen kale) wei kon worden bijgevoerd met hooi omdat ze afviel, dit werd geweigerd.
En even voor de duidelijkheid, mijn paard was op dat moment niet echt in training en dan hoort ze normaal gesproken echt aan te komen. (ik rij endurance klasse 3, mag klasse 4 starten)
De dag nadat ik een beetje uit mijn slof geschoten was over dit feit kwam ze toch met een oplossing, ik was al blij, maar de oplossing deed me de broek afzakken.
Voor dat extra plakje hooi per dag moest ik 2 euro per dag gaan bijbetalen.
Nou sorry hoor het stalgeld was al aardig hoog voor wat je er voor terug kreeg. Nl 255 euro en dan nog 60 euries erbij....
Dus dat was de druppel.
Verder moet eerlijkheidshalve zeggen dat het er prachtig uitziet en het idee ook helemaal super is, maar ze kunnen bepaalde ideeën gewoon nog niet helemaal waar maken. Misschien in de toekomst wel, maar nu nog niet.
Ik heb mijn paard nu ook voor 310 euro staan. Maar dan wel elke dag naar buiten, met 4 keer per dag hooi en 2 keer per dag krachtvoer én binnenbak en goede buitenbaan, goede longeerbak en aan de bosrand.
Oh ja, wat ook echt slecht was in mijn ogen. De paarden staan op hele kleine stukjes wei, meer paddocks eigenlijk. en ze worden zg "verweid"als het gras op is. Maar wat feitelijk gebeurde is dat alleen het voorste groepje (waar haar paard in staat) dan een nieuwe graspaddock kreeg. De rest werd dan opgeschoven naar de wei waar de buren dan net af kwamen. Dat is volgens mij niet verweiden.
Bovendien lag het er vol mest want dat werd niet opgeruimd.
Mischien reageert J. zelf ook nog wel want volgens mij zit ze ook Bokt.
Er staat overigens ook nog een vriendin van mij daar op stal en die is wel tevreden.
Maar die heeft blijkbaar andere eisen dan ik.
Het belangrijkste vind ik dat mijn paard heel veel buiten komt, ruimschoots haar ruwvoer en dat ik voor mijn geld ook kan rijden!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:21

ik snap het bedankt voor je toelichting, je noemt nu inderdaad hele cruciale punten op die ook in mijn ogen erg belangrijk zijn.
met name dat verweiden! gevaarlijk zelfs dan moet je zoveel ontwormen en daar ben ik absoluut geen voorstander van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:35

Mijn tinker staat ook zo, die staan in een stal van 30m2 met zijn tweeen, met daar aan een uitloop van 3,5 bij 20 meter en daar staan ze tijdens slechte dagen, verder in de paddock en op het land. Ze worden 5 keer per dag gevoerd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:41

Chubby staat op een geweldige 'bewegings'stal, maar ik denk dat mijn stalhouders niet mee gaan doen omdat ze geen krachtvoer voeren :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:51

ik doe er niet aan mee...dit omdat ik er geen heb :) leuke is ik ben al jaren aant denken ben over de perfecte stal:)

Zeker omdat ik als droom heb (en dromen is zo mooi:D) dat ik een fokkerij wil..hoe houd je zoveel paarden, incl hengsten (das het lastigste) zo goed mogelijk... een fokkerij 24/7 buiten is niet te doen! althans of je moet echt heeeeeeeel veel land hebben.

iig ik heb dus al uitgetekende ideeen over wat ik de perfecte stal vind... het is een beetje combi van die 2 die ik net gezien heb....en dan nog wat van mezelf

uiteraard vind ik wel dat je moet nakomen wat je zegt :) maar dat gebeurt heel vaak niet

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 01:32

doe mij stal 1 of 3 maar .. wou dat ze hier in de buurt zulke stallen hadden .. dan had ik het voor die 2 van mij wel geweten !!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 02:18

het is zeker een vooruitgang en ik hoop dat deze vooruitgang een vooruitgang is naar 24/7 buiten. Het is ook zeker beter dan de meeste paardenstallen, maar ik blijf erbij dat 24/7 buiten toch ECHT het beste is.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 06:21

Ik sta op de Aarderhoeve, Stal 1 ;)
Ik ben blij dat mijn paardjes er staan! Ideaal!

Mijn kleinste was ook fotomodel voor het artikel :D

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 07:50

Maartje1990 schreef:
het is zeker een vooruitgang en ik hoop dat deze vooruitgang een vooruitgang is naar 24/7 buiten. Het is ook zeker beter dan de meeste paardenstallen, maar ik blijf erbij dat 24/7 buiten toch ECHT het beste is.

Ook met 24/7 zullen er vele mopperen aangezien de paarden dan heerlijk in een blubber wei kunnen lopen.

Met de vorst in een bevroren ongelijke wei moeten lopen.

Met warm weer staan ze weer veel liever binnen uit de zon en weg bij alle steekbeesten.

24/7 voor veel paarden ellende gaat geven door het te veel aan gras kunnen eten, denk aan fjorden , shetlanders, haflingers.
Denk ook dat je niet alle paarden hetzelfde kan behandelen, en dat maakt het voor vele pensionhouders zo moeilijk om een gulden middenweg te vinden waar iedereen tevreden mee is.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 08:37

Kokopelli schreef:
met name dat verweiden! gevaarlijk zelfs dan moet je zoveel ontwormen en daar ben ik absoluut geen voorstander van.

Ze werken er wel met wormeitelling, wat ik heel goed vind.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:27

Stallen zien er mooi uit. Alle drie. Het zijn stuk voor stuk goede ideeën.
Ik vind het alleen jammer dat je dit soort stallen nooit in de randstad tegenkomt.
Ik wil dolgraag mijn paard meer buiten, maar ook een goede rijbak. En een combinatie van die twee is nogal lastig te vinden :n

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:46

2 en 3 lijkt op wat ik wil, maar dan neig ik meer naar 2.
Ik vond in de laatste bij 3 dus die shet wel behoorlijk dik :D

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:05

mazzeltje schreef:
Kokopelli schreef:

Ze werken er wel met wormeitelling, wat ik heel goed vind.

daar ben ik ook een grote voorstander van, maar je ziet dan niet wat er allemaal slaapt......en als dat wakker wordt heb je een fixe besmetting te pakken

wat wel weer op te lossen is (met homeo bijv ;-))
maar de kans op besmetting is erg groot

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:10

jomaro schreef:
Maartje1990 schreef:

Ook met 24/7 zullen er vele mopperen aangezien de paarden dan heerlijk in een blubber wei kunnen lopen.

Met de vorst in een bevroren ongelijke wei moeten lopen.

Met warm weer staan ze weer veel liever binnen uit de zon en weg bij alle steekbeesten.

24/7 voor veel paarden ellende gaat geven door het te veel aan gras kunnen eten, denk aan fjorden , shetlanders, haflingers.
Denk ook dat je niet alle paarden hetzelfde kan behandelen, en dat maakt het voor vele pensionhouders zo moeilijk om een gulden middenweg te vinden waar iedereen tevreden mee is.

mijn shetlander en haflinger doen het toch prima 24/7 hoor :) en ze staan echt niet meer binnen door steekbeesten of zon :+

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:31

Bij het zien van het 1ste filmpje dacht ik direct, alleen de mensen met de meest luxe stallen worden gefilmd.
Echter ben ik al heel snel van dit ''oordeel'' afgestapt na het zien van de andere filmpjes.

Moest ik uit deze 3 stallen kiezen voor mijn paard dan zou het stal 2 of 3 worden, met een voorkeur voor stal 3.
Dit ook ivm het krachtvoerstation wat per paard bekeken kan worden en dat ze worden uitgedaagd te blijven lopen.

Waar mijn paard staat zou in mijn ogen ook best mee kunnen doen, echter hebben ze hier niet dagelijks uitloop in de winter.
Maar wel een supergrote box waar er in principe 2 grote paarden in zouden kunnen staan.

Toch brengt dit soort filmpjes je wel op ideeen. Komen er nog meer filmpjes online?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:16

Ik vind het een super leuk project!
Alleen jammer dat je de rest van de accomodatie niet te zien krijgt.. lijkt mij ook juist heel belangrijk in het hele project superstal!
Net of het welzijn van het paard stopt op het moment dat je er een zadel op legt en het paard door een zware of stoffige bak loopt te ploegen.

Even wat ik hier las over de wormeitelling;
Kokopelli schreef:
daar ben ik ook een grote voorstander van, maar je ziet dan niet wat er allemaal slaapt......en als dat wakker wordt heb je een fixe besmetting te pakken

Alles wat slaapt scheidt op dat moment geen eitjes uit, hoe kunnen die dan een flinke besmetting veroorzaken?

Wij zijn zelf ook met uitloopjes bezig, maar het staat er nog niet, pensionklanten zeiden al dat we wel mee konden doen, maar zo zie je er nog weinig van... ;)
Ik hoop dat er nog meer stallen komen, leuk om te zien!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:51

Opzicht is het wel fijn idd, als iedere stal nou eens zo'n filmpje maakt, wel een filmpje zoals het echt is.
Geen mooimakerij.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:52

Nou, logisch dat het op zo'n filmpje mooi is...
Doen ze toch even extra hun best...lekkere reclame toch!!
Je zou er zo gaan staan... (maar als je er net vandaan komt moet je dan toch wel even je hoofd schudden)