natte bende na sneeuw en regen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frieslover6

natte bende na sneeuw en regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 20:51

Ik heb al eerder gereageerd over je paard op het land 24-7 maar nu vind ik het met dit vreselijke winterweer toch wel erg nat en vies op het land.
Hoe doen jullie het nu met dit vreselijke weer? Sneeuw, regen , |( weer sneeuw de paarden hebben onbeperkt eten, ze kunnen schuilen ,maar mest ruimen bijv dat is toch niet te doen met dit kledder weer??
En ze trappen het hele land aan gort....hoe gaan sommige van jullie nu in deze weersomstandigheden met alles om, met deze extreme sneeuwbuien hoe ruimen jullie nu de mest??

onley

Re: natte bende na sneeuw en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:55

bij ons staan ze op de paddock ze gaan rond 11.00 uur naar buiten en komen circa om 17.00 uur weer binnen ze kunnen niet echt schuilen (ja achter wat heggen) maar daarvoor staan ze niet 24/7 buiten

de mest ruimt zichzelf nu op met dit weer :)
en bij extreme sneeuwbuien denk ik van goh wat zielig
had je maar geen paard moeten worden :o

ze hebben een dikke vacht of een goeie waterdichte deken op
dus lekker buiten laten staan
beter dan opsluiten in een hokje ;)
ze hebben overigens helaas niks te eten en bijvoeren is geen optie door voernijd van de 2 dikste van stal

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:11

2 gaan dus op stal om die vieze natte bende, zodat zij daar droog kunnen staan en liggen op prettige slipvrije en droge ondergrond. De andere 2 blijven in de paddock, waar een deel bestraat is en zo goed mogelijk schoon en droog wordt gehouden (rotwerk met dit weer en lukte ook niet altijd ivm gebrek aan strooizout laatste week) en we proberen de schuilstal schoon en droog te houden.

Ik had vroeger mijn pony op kale wei met alleen beschutting van bomen staan en met dit weer voelde dat niet goed. Zo nat en drassig en glad en geen gelegenheid om op te drogen.
Mijn pony is inmiddels ook wat ouder en heb hem sinds 3 jaar aan huis met in de paddock een schuilstal en nog ruimte in de kapschuren om op te stallen indien nodig, en vandaag stond hij dus zo goed als de hele dag vrijwillig alleen in de schuilstal te staan... De andere 3 stonden in de regen buiten, maar hem moest je het lekkers en voer komen brengen want hij was niet van plan naar buiten te komen als dat niet echt pers'e nodig was... En dat voor een paardje dat altijd het liefste buiten was...
Nu hij kan kiezen kiest hij dus ook echt wat hij op dat moment het prettigst vind.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:13

Bij ons staan ze in de paddock met steen en schuilstal, poep ruimen is gewoon even doorzetten, en verder gaat het net zoals in de zomer :+

frieslover6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:39

O.k maar het probleem is de smeltende sneeuw daardoor word het zo'n modderige kledderzooi! En de mest kun je zo nat niet eens ruimen ....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:44

Bij ons staan de paarden nu wel korter buiten totdat de weides weer wat opgedroogd zijn. Mest ruimen doen we wel gewoon elke dag.Met de bladhark en een mest schep. Ondanks sneeuw en regen...Zwaar met de kruiwagen maar het gaat wel. als je het niet bij houd wordt het helemaal zo'n bende.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:48

Mesten gaat nu idd. bijna niet,ik mest alleen de grote hopen die je zo ziet liggen.De kruiwagen naar de mestbak rijden is zo zwaar!en je glibbert alle kanten op.
Ook mijn weiland is nat en glad nu,heel veel ijs ligt erop en nu [alweer] verse sneeuw erop.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:53

Nou, ik lees het al, ik ben niet de enige die maar doorploetert... Hier 1 aan gort getrapt stuk weiland waarvan ik de mest zo goed en kwaad als het kan verwijder. Dan een paddock, redelijk schoon van mest. En een stal met boxen waarin ze kunnen schuilen: netjes op orde. Maar dit geheel kost me 1,5 x zoveel tijd als anders en die mest in de wei is me een doorn in het oog. Morgen een droge dag dus dan maar extra tijd uittrekken om een paar rondjes extra te lopen met de krui. Tja, tis niet anders.... Maar weet je wat het is, zo'n weiland kijk je straks naar en dan denk je dat het nooit meer goed komt. Echter een beetje kunstmest en flink doorzaaien doet wonderen. Dat valt me ieder jaar op. Dus jongens: gewoon doorzetten! De lente komt vanzelf!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:46

Bij ons gaan ze alleen de wei op als deze bevroren is anders blijven ze in de paddock. Ze kunnen in stal schuilen als ze willen maar doen dat erg weinig. Ze hebben de gehele dag kuil tot hun beschikking en mest ruimen met een mest boy gaat prima. Alleen de bevroren drollen bikken is wat vervelender. Tja verder wel glad door het ijs nu maar wel te doen na wat gevloek :o

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 07:51

Gaat jouw harkje van de mestboy niet kapot door het bikken? Ik kreeg een tip in een ander topic van Russel geloof ik om een klein tuinharkje te kopen. Heb ik gedaan en ik moet zeggen: het bikken gaat een stuk makkelijker!

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:01

wuswa schreef:
Gaat jouw harkje van de mestboy niet kapot door het bikken? Ik kreeg een tip in een ander topic van Russel geloof ik om een klein tuinharkje te kopen. Heb ik gedaan en ik moet zeggen: het bikken gaat een stuk makkelijker!

Ik gebruik ook een gewone mestboy maar dan met een gewone tuinhark, werkt veel makkelijker en die is stuk steviger. Doe ik ook de stallen met vlas mee uit.

De wei kunnen ze nu niet op en de rijbak die we ook als paddock gebruiken is bij ons nu weer bevroren zag ik, door alle regen van gisteren :( Gister avond stond hij half blank en nu is het een ijsbaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:35

wij hebben gelukkig de schuilstal en ervoor een stukje met matten wat droog is, maar het land is inderdaad blubblubblub en mest weghalen is al een tijd niet gelukt :o of sneeuw erover, of ijs en 's avonds hebben we geen licht op het land dus zie je niets := mestboy hebben we niet, dus het voornemen is nu die te kopen en zodra het wat beter weer is een hele dag enkel met het land/mest aan de slag te gaan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:39

met bikken pak ik de schep.

frieslover6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 11:03

Nu baal ik toch wel heel erg want ik begrijp dat heel veel paardenliefhebbers hetzelfde probleem hebben en iedereen doet vreselijk zijn best voor onze dieren wie had dit extreem slechte weer nu zien aankomen alleen mijn probleem is dat er klachten zijn gekomen en er nu verschillende instanties vinden dat de paarden weg moeten en dat zij het slecht zouden hebben ...iemand heeft toenvallig net op de dag dat het kuil op was iets gemeld terwijl zij notabene elke week een gigantische baal kuil krijgen en men maakt problemen dat de paarden op een stuk droog ondergrond moeten kunnen staan we gaan maar met stro aan de gang ....iemand andere tips????

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:09

Het tegendeel bewijzen natuurlijk. Als jij bent zo als je schrijft kunnen ze je niks maken. Zou wel een stuk iets droog maken om echt niks te kunnen laten maken.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:29

frieslover6 schreef:
Nu baal ik toch wel heel erg want ik begrijp dat heel veel paardenliefhebbers hetzelfde probleem hebben en iedereen doet vreselijk zijn best voor onze dieren wie had dit extreem slechte weer nu zien aankomen alleen mijn probleem is dat er klachten zijn gekomen en er nu verschillende instanties vinden dat de paarden weg moeten en dat zij het slecht zouden hebben ...iemand heeft toenvallig net op de dag dat het kuil op was iets gemeld terwijl zij notabene elke week een gigantische baal kuil krijgen en men maakt problemen dat de paarden op een stuk droog ondergrond moeten kunnen staan we gaan maar met stro aan de gang ....iemand andere tips????

Staan ze alleen overdag buiten of heb je geen schuilstal?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:29

Gewoon dagelijks de drollen weghalen , dan is het prima te doen hoor , even doorbijten maar en dan is het zo weer voorjaar :)

Als je 1 of 2 keer per dag gewoon de poep weghaalt dan zijn de drollen nog stevig genoeg om ze goed te pakken te krijgen.
Laat je er een dag overheen gaan dan zijn ze weer stuk gelopen , uit elkaar gevallen door de regen , vastgevroren...
en kost het allemaal veel meer tijd.

Als je je paard het hele jaar buiten wilt houden kun je het beste ervoor zorgen dat je een stalletje hebt , een verhard erfje , een zandpaddock of bak en dan je weiland. Op de dagen dat het weiland wel heel erg nat is en helemaal vertrappeld wordt doe je dan het hek naar het weiland dicht.

Ze hebben dan nog genoeg ruimte om wat rond te scharrelen op hun erfje en paddock. Als het vriest kun je de wei weer open doen want dan is de grond hard en lopen ze het niet helemaal kapot. Je kunt ook een stukje van de wei opofferen zodat dat wel modder wordt en ze kunnen kiezen of ze daar willen lopen en de laatste grasjes opzoeken. Maak bvb. een looppad rondom je wei , dan kunnen ze daar de boel kapot lopen , hebben ze veel loopruimte en blijft het grootste deel in het midden toch wel gewoon mooi groen voor het voorjaar :) wat ze kapotlopen trekt ook wel weer bij , of je kunt het expres "kaal" houden zodat je ze daar bvb. een deel van de dag neerzet in de zomer zodat ze zich dan niet te vet eten aan het gras 24 uur per dag :)

Als je paarden echt de hele dag in de bagger staan dan vind ik dat ook niet kunnen nee. En het kuil kan natuurlijk niet een dagje op zijn :P
Ik neem aan dat je bedoelt dat ze dan hooguit een paar uur zonder kuil staan voordat de nieuwe baal neergezet wordt ?

Als mensen zien dat paarden een hele dag zonder voer staan en alleen maar door de bagger kunnen glibberen , dan is het logisch dat ze bellen.

Kunnen jouw paarden echter ergens beschutting vinden en droog staan met hun voeten , hebben ze genoeg te eten en drinken waarvoor ze ook de bagger niet in hoeven , dan is er niks aan de hand.

Hier zaten in het dorp ook al mensen te zeuren :P

We hebben hier 3 ponies staan , die hebben een stal op een verhard erfje , een doorloopstal op zand , een zandpaddock , een weiland verdeeld in meerdere stukken en 1 stuk daarvan is een looppad dat ze kapot mogen lopen van de winter zodat ze nog lekker op jacht kunnen naar de laatste grasjes.

Beestjes hebben de hele dag water en onbeperkt hooi in de stallen , vrij toegankelijk , kunnen wat wandelen op erfje en in de paddock , dus als ze de bagger in gaan dan is dat hun vrije keuze , ze hebben er niks te zoeken :P Maar er gingen blijkbaar mensen klagen dat het zo zielig was dat die ponies daar in de modder staan , en dat dat echt niet kan ! Dus nu houden de eigenaars van die andere 2 ponies die beestjes de hele dag opgesloten op het erfje + stalletje....om te voorkomen dat mensen hun boos aanspreken.

Zo idioot ! Met het hekje open kunnen ze ook de hele dag in de stal of op het erfje staan...maar dan hebben ze alleen een extra keuzemogelijkheid van paddock en "wei" , dus dat is alleen maar fijner voor ze. Sommige mensen....zucht. Beestjes smachten er ook naar om net als Rena lekker rond te mogen lopen :P

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:40

Erg he dit weer :( Iedere dag weer gekl**t met uitmesten en de kruiwagen.. We hebben gelukkig een schuilcontainer waar ze sowieso droog kunnen staan. En de laatste keer dat het na de sneeuw ging dooien, toen het ook zo'n kliederboel was, hebben wij een paar flinke bergen zand getort op verschillende plekken. Het landje was namelijk ook een grote modderpoel geworden. Die bergen zand lopen ze vanzelf wat platter, maar daardoor hebben ze wel plekken waar ze droog kunnen staan buiten en waar we dus ook wat plakken hooi kunnen gooien.. Inmiddels is het alweer bijna gelijk met de rest dus tegen de zomer zie je het niet meer in het landje denk ik. Misschien is dat voor jullie ook een optie als je last hebt met omstanders/db TS? Sterkte allemaal, hopelijk word het snel weer voorjaar!!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:22

Ik heb de wei gisteren dicht gedaan, ze staan nu alleen in de bak.
Er lag gisteren een laag ijs met daarop een laag water,buiten dat dat erg glad is ben ik bang dat ze de wei wel erg kapotlopen als alles smelt.
Als de wei weer droog is doe ik hem weer open,tot die tijd blijven ze in de bak.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:39

Gedeelde smart is halve smart?
Wat een kl**te winter is dit zeg!
Gister allemaal blubber,vandaag is het weer 1 grote glibber en glijparty!
IK GA EMIGREREN NAAR EEN WARM LAND!maaruh niet te warm,want das ook niet prettig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:56

Ik heb ze vandaag voor het eerst sinds ik me niet meer kan heugen binnen laten staan ;(
De paddocks zijn na die regenval stijfbevroren en met het dunne laagje sneeuw van vannacht is het er spekglad.
Ik durfde het niet aan om ze buiten te laten staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:03

hihihihi, ja, het is wel ellende deze winter.
als het alleen vorst is, is het zo erg niet, maar het is ook een erg natte winter met veel neerslag in de vorm van sneeuw of regen en vooral regen na vorst en dan weer nachtvorst geeft een ijsbaan. Hier op het erf is het nu ook een ijsbaan, ligt op het betonpad naast de kapschuur 3cm dik ijswater/ijs omdat er nog bevroren sneeuw/ijs lag kon het water daar niet weg stromen.
Het pad naar de paddock en de bestrating van de paddock kan het water gelukkig nog steeds beter weg en daar schep ik zoveel mogelijk ijs en sneeuw elke keer aan de kant en heb gisteren al die waterplassen die bleven staan weggeveegd richting greppels.

De afgelopen winter is de bestrating aardig gaan verzakken en op andere punten omhoog gekomen. Ligt nu niet meer mooi vlak en aflopend. Dat is een behoorlijke schade post. Bij zo'n dooiperiode wiebelden de klinkers en sopte het. Hebben jullie dat ook met jullie bestraatte stukjes? Nog tips om het weer goed te krijgen? Of moeten we het er op termijn helemaal uithalen, zand aanvullen en vlakken/aantrillen en opnieuw laten leggen? (duur grapje... :( )

@dubbeldun, heb hier ook sneeuwlaagje op ijslaag, maar heb ze nog wel buiten staan met paddock en bak erbij. Het straatje vanmorgen flink gestrooid (YES! weer strooizout kunnen krijgen!!!) en ik zal zo even kijken of dat nu weer mooi schoon en ontdooid is met hulp van het zonnetje en het zout.
De paarden houden zich gelukkig heel rustig en scharrelen wat rond...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:09

Ik wil dus geen zout op de paddock gooien, want dan gaan ze zand staan eten straks :)

Kellsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:17

Mijn Shetlanders staan 24/7 buiten.
Ze hebben een in en uitloop hok die aan 3 kanten dicht is met een dak.
ik heb op mijn weilandje betonnen platen neer gelegen zodat zei niet mijn hele weiland kapot lopen.
En eerlijk gezegd lopen ze nu daardoor vrij weinig door het land heen,
ze staan meestal gewoon op de betonnen platen.
Wat ik overigens heerlijk vind ook doordat ik het mest makkelijk met een schep en kruiwagen weg kan halen,
Maar ook omdat ze het weiland niet kapot lopen.
toen het -5 was, was het erg moeilijk om de mest op te ruimen.
het was een beetje vast gevroren.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:24

DubbelDun schreef:
Ik wil dus geen zout op de paddock gooien, want dan gaan ze zand staan eten straks :)

Ik heb mijn paddock nu al een paar keer gestrooid (helaas zout op) maar ze hebben er op geen enkel moment van gegeten of zo. Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor zand eten als je een paar keer zout gebruikt. Het zout zakt met het water de grond in.