blijft mijn arabier zo klein? wat kan ik eraan doen? help me

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lanishafay

blijft mijn arabier zo klein? wat kan ik eraan doen? help me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:49

Hoi,
Ik heb een arabiertje van nu 1.49 m, ze word in april 4 jaar. Nu weet ik dat arabiertjes rond de 1.50 horen te zijn maar ik vind d'r zo extreem klein blijven en ze blijft zo jong ogen. Kan ik hier iets aan doen..meer voeren? meer trainen of juist niet? en zou ze nog wat kunnen groeien qua schofthoogte?

Het is echt een schat maar als ze zo klein blijft....ga ik denk ik toch op zoek naar een wat grotere :'(

groetjes R

Finstar1991

Re: blijft mijn arabier zo klein? wat kan ik eraan doen? help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:51

het is maar een cm 1 verschil?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:52

Heb je geen foto's?

En 1.49 is toch rond de 1.50? :)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:53

ze is nog geen 4, dus zal nog wel iets groeien, maar niet veel.

bij kinderen zeggen ze altijd: niet vaak genoeg onder de kont geschopt, maar ik zou het niet proberen bij je pony ;)

ne verder is het helaas gewoon afwachten

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:54

Dat ze zo jong blijft ogen; ze is immers nog maar 4 jaar! Als ze ouder wordt zal ze vanzelf volwassener uit gaan zien.

Een paard gaat niet in de hoogte groeien door meer te gaan voeren, misschien alleen wat in de breedte. ;) Maar zelf vind ik 1.50 nog wel meevallen, is niet heel klein.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:54

hoi, had ik in het begin ook (lijkt op arabier) ik heb haar meer krachtvoer gegeven en natuurlijk onbeperkt hooi.
dit hielp wel iets maar naar mijn mening niet genoeg
ik ben haar gewoon gaan trainen met longeren conditie opbouwen wandelen enz, nou dit hielp allemaal samen wel iets maar naar mijn mening niet genoeg, toen ben ik maismeel gaan voeren (botten staken er uit) en later was ze mooi rond gebouwd.
Nu krijgt ze gewoon brok en hooi en dat ronde blijft er op, ook is ze in de hoogte iets gegroeid al was dat maar 4 cm ofzo

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:56

nicci88 schreef:
ze is nog geen 4, dus zal nog wel iets groeien, maar niet veel.

bij kinderen zeggen ze altijd: niet vaak genoeg onder de kont geschopt, maar ik zou het niet proberen bij je pony ;)

ne verder is het helaas gewoon afwachten

ja :') daar hoopte ik ook op

mijne is sinds zijn 4e 12 cm gegroeid

maar ts jouw paard zou normaliter nog 3 a 5 cm kunnen groeien en uiteraard nog veel breder worden

beestje groeit nog 3 jr !

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:01

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn hafje wordt deze maand 4 en ik denk dat hij maar 1,40m is. Te klein dus. Hij lijkt mij ook zo pony-achtig. Hij is wel nog hengst maar ik weet niet ofdat nu een voor- of nadeel is? Ik hoop echt dat hij nog wat gaat groeien, maar ik denk dat je daar weinig aan kunt doen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:02

Ze is nog jong, geef haar even de tijd :). De meeste paarden groeien door tot ongeveer 6 jaar. Sommigen zijn op hun vierde bijna volgroeid, maar anderen doen er wat langer over. Hetzelfde geldt voor de jeugdigheid: sommige paarden blijven nou eenmaal wat langer jong, net zoals mensen.

Om je gerust te stellen met een specifiek voorbeeld: ik ken een ruin die met drie jaar 1.70 was, terwijl zijn ouders beiden 1.80 en hoger zijn. De eigenaresse is vrij groot en wilde dus een groot paard fokken. Maar toen het paard vier was, was hij hooguit 1 centimeter groter geworden. Ook zij werd er een beetje wanhopig van, totdat hij bijna vijf werd, toen kreeg hij een enorme groeispurt. Het duurde totdat hij 6 was voordat hij was uitgegroeid en is inmiddels gemeten op 1.82.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:02

Hoe groot zijn de ouders? Wat is de afstamming? Is je paard nog overbouwd?
Arabieren groeien in principe nog lang door.

Maar als de ouders ook beide rond de 1.50 zijn, en de generaties daarvoor ook, kan je er van uit gaan dat jouw paard niet echt veel groter zal worden.
En als je paard al duidelijk een schoft heeft, een goed gebalanceerd volwassen model is dus, en voor hoger is dan achter zal er ook geen extreme groei meer inzitten.

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:03

Een stokmaat van 1.49 is een mooie gemiddelde stokmaat hoor! Vergeet niet dat je paard pas 4 wordt en arabieren pas uitgegroeid zijn rond hun 8 jaar. Ze zal niet meer de hoogte inschieten maar haar puppie-look verliest ze met de jaren wel, ze zal vast ook nog wel wat breeder worden in schouders en body en billen. :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:04

Na hun 3e/4e gaan ze pas echt in de breedte groeien hoor :) Geef het nog een jaar of twee en dan kun je pas echt zien hoe je paard zal zijn. Doordat ze de eerste jaren vooral in de hoogte groeien kunnen ze er behoorlijk ielig uitzien op hun 3e/4e. Ook training kan een hoop verschil gaan maken het komende jaar.
En daarbij, t blijft wel een arabier he, dat zijn nu eenmaal niet de meest brede paarden ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:05

Elmee schreef:
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn hafje wordt deze maand 4 en ik denk dat hij maar 1,40m is. Te klein dus. Hij lijkt mij ook zo pony-achtig. Hij is wel nog hengst maar ik weet niet ofdat nu een voor- of nadeel is? Ik hoop echt dat hij nog wat gaat groeien, maar ik denk dat je daar weinig aan kunt doen.

Die van jou vind ik zelf er nog wat jong en smalletjes uitzien. Denk dat hij vanzelf nog wel wat gaat uitzwaren, en dan word 'ie ook weer een stukje breder. Zo van je profielfoto's te zien vind ik trouwens dat je er nog prima op past (neem aan dat jij dat bent ;) ), je zou niet denken dat hij 'maar' 1.40 is.

TS, 1.49 is toch maar één cm minder dan 1.50? :+ Denk dat je arabje nog wel een paar cm groeit hoor.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:07

Eliine schreef:
Na hun 3e/4e gaan ze pas echt in de breedte groeien hoor :) Geef het nog een jaar of twee en dan kun je pas echt zien hoe je paard zal zijn. Doordat ze de eerste jaren vooral in de hoogte groeien kunnen ze er behoorlijk ielig uitzien op hun 3e/4e. Ook training kan een hoop verschil gaan maken het komende jaar.
En daarbij, t blijft wel een arabier he, dat zijn nu eenmaal niet de meest brede paarden ;)

oei .. nou vergis je er niet in

ze tonen rank , mede door hoofd en benen
maar in de regel zijn ze breder dan ze tonen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:13

nickyu schreef:
Eliine schreef:

oei .. nou vergis je er niet in

ze tonen rank , mede door hoofd en benen
maar in de regel zijn ze breder dan ze tonen

Ja maar als je een breed paard wilt kun je beter een Haflinger dan een Arabier aanschaffen ;)

Mijn zus heeft jaren een arabier gehad (ook 1.50 m ) dus ik weet hoe ze eruit zien :) En idd de romp mag dan breder zijn dan het lijkt, maar het blijven in verhouding smalle paarden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:42

over doorgroeien.......ze zeggen dat Appaloosa`s ook groeien tot een jaar of 6 a 7
de mijne was bij koop net 4 jr en 149cm ze was tot haar dood [ bijna 9jr ] een halve cm gegroeit
eigenlijk niet een een halve cm , ze was net onder 150cm

en haar moeder was 153cm en de vader 156 cm

het zegt dus weinig, en de mijne heeft goed voer gehad,en wel met 3 een veulen en met 4 een veulen
er werd gezegd dat ze daarna wel een groei spurt zou krijgen :n

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:15

ieder paard groeit tot ongeveer het 7e jaar
maar net als met mensen is de een eerder bijna volgroeit als de andere , dit is meer paard gerelateerd dan ras

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:19

Ben ik de enige die denkt dat de TS dit berichtje voor de grap heeft neergezet? :roll: >;)
Lijkt me echt zo'n typisch bericht om heel Bokt uit de tent te lokken, vooral gezien dat zinnetje: Als ze niet groter word ga ik toch echt een ander zoeken.
Kan het fout hebben hoor, maar ook omdat de TS nog maar 2 berichten heeft geplaatst..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:21

Appieee schreef:
Ben ik de enige die denkt dat de TS dit berichtje voor de grap heeft neergezet? :roll: >;)
Lijkt me echt zo'n typisch bericht om heel Bokt uit de tent te lokken, vooral gezien dat zinnetje: Als ze niet groter word ga ik toch echt een ander zoeken.
Kan het fout hebben hoor, maar ook omdat de TS nog maar 2 berichten heeft geplaatst..

neh , hier idem
..aan de andere kant ken ik er helaas die daadwerkelijk zo zjin en nog geen of bijna 4 jarige verkopen omdat ze 5 cm te klein zijn gebleven ...

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:41

Appieee schreef:

Ik dacht eerder dat het een iemand was die serieus hoopte dat 'Groeivoer, voor het groeien van meer dan 10 cm' zou bestaan.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:47

Idd, lijkt mij ook een broodje aapverhaal.

Je kan haar slechts een paar schoppen onder de kont geven zodat ze groeit..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:05

paarden groeien eerst in de hoogte en gaan dan pas in de breedte groeien. Pas met een jaar of 8 zijn ze echt volwassen en zelfs dan kunnen ze door training nog breder worden omdat er meer spieren op komen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:11

Appieee schreef:

Dacht ik ook al ook omdat ze eerst vermelde dat ze rond de 1,50 zouden zijn en de hare is 1,94.
Dat is toch rond de 1, 50?!!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:18

Je Arabiertje blijft nog wel groeien hoor! Ligt ook aan de omgeving waar zij in op groeit. Staat ze klein behuist of heeft ze juist de ruimte (weide) om zig te ontwikkelen?
Een Arabier is doorgaans ook wat later volwassen in het koppie (word gezegt) Mijn ruin is nu 10 en was toen hij 5 was nog wat iel, en nu word hij eindelijk wat rustiger en stabieler.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 10:43

tent uit lokken? nee hoor dit is echt een serieuze vraag van mij...ik ben blij dat de meesten mij een beetje hoop geven, ik ben een groot arabierenfan en weet ook dat ze lang doen over hun ontwikkeling..maar ik dacht misschien als ik het van meerdere hoor dat het me wat meer zou overtuigen. Ik wil haar ook helemaal niet weg doen want ze is wel super lief en ken d'r al vanaf veulen af aan. En boven dat wil ik ook geen ander ras dan een arabier omdat ze juist zo chique zijn en een waanzinnig karakter hebben.

Ik vind alleen dat ze zo klein oogt vergeleken andere arabiertjes die ik om me heen zie...ik word denk ik ook verkeerd begrepen over dat ze 1.49 is en arabiertjes rond de 1.50 zijn. Ik weet dat dat de gemiddelde stokmaat is maar ik vroeg me gewoon af of ze nog zou kunnen groeien tot boven de 1.50

gelukkig met jullie antwoorden weet ik nu dat er nog een kleine kans in zit :)

Haar vader is padrons kadar (padron) en moeder atlantis (amal) de exacte schofthoogte van kadar weet ik niet maar atlantis is rond de 1.52

bedankt voor jullie reacties...

ps. waarom zou ik dit voor de grap neerzetten? 't is toch een normale vraag? :S