delemma welke stal zou jij kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hopje123

delemma welke stal zou jij kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 09:31

Ik lees al even mee op dit forum, maar nu ik zelf ook een vraag hun meld ik me toch maar aan.

Ik zit een beetje met een dilemma, en ik hoop dat jullie kunnen helpen met een beslissing.
Ik zal maar bij het begin beginnen

Afgelopen zomer ben ik met mijn 2 paarden verhuist naar een nieuwe stal.
Toen ik ging kijken midden in de zomer zag alles er erg leuk uit, paarden hadden stallen waar ze in kunnen een padock er aan vast en in de zomer maanden konder ze overdag in de wei.
We hebben toen (ik en staleigenaar) wat dingen door besproken over hoe en wat , en het kwam er op neer:
-paarden lopen in de zomer overdag van 06:30 tot 19:00 uur in de wei z'n 2 hectare (dus niet veel). komen dan in de padock en krijgen hooi.
-in de winter als de grond bevroren is mogen ze ook op de wei.
-Biks ed moet ik zelf voeren of aan stalgenoot vragen (volgens hem was dit geen probleem)
-in de winter zouder er 3 stallen gevuld zijn met vlas, zodat de paarden altijd droog konden liggen
-het max. aantal paarden die daar konden staan was 10 paarden/pony's en 5 shetten (gemiddeld)
-in de winter zouden ze 2x per dag kuil/hooi krijgen, dit zou voldoende moeten zijn om bijna heel de dag door te kunnen eten.
-er is alleen toezicht als er iemand op stal is om bv te rijden,voeren ed.
-in de avond zou er met regelmaat iemand zijn, die volgens hem erg mee zou gaan rijden met mij.

Helaas kon ik er nu achter dat er maar de helft van dit klopt.
-paarden lopen in de zomer buiten vanaf 06:30 tot wanneer het uitkomt, dit komt vaak neer op 16:00 uur.
-het heeft heel wat gevroren afgelopen paar weken, paarden heb nog nooit op de wei gelopen.
-Iedereen op stal is te beroerd om je paard te voeren.
-stallen zijn altijd leeg, vlas was toch te duur. paarden staan dus 24/7 op beton/blubber ivm padock die altijd nat en blubberig is.
- met de max. aantal paarden nemen ze het ook niet zo nou er staan er nu 15 en er komen er nog 4 bij.
-ze krijgen 2 keer per dag hooi, niet zoveel als is beloofd, ze krijgen nu met 15 paarden 4,5 baal hooi per dag (kleine baaltjes).
- ik heb vanaf augustus misschien 4x kunnen rijden, er gaat namelijk nooit iemand met me mee.
Wil nog even zegen dat ik +/- 35 min naar stal rij, en min 2 keer per week een stalbeurt heb, waarin ik moet voeren, mesten, controleren en water vullen.(2 uur werk) betaal per paard 150,-
Ik mag tegen betaling extra hooi voeren, alleen omdat de paarden in een groep staan en ik dus moet wachten tot ze hun extra hooi op hebben dus ook niet echt handig is.

Het is een heel verhaal maar klik niet weg ben nog niet klaar

Ik ben gister bij een stal wezen kijken. hoe het er als volgt aan toe gaat:
-paarden staan in de winter samen in 1 stal van 4x6m dit is geen probleem zijn ze gewent om samen te staan.
-er is 24/7 toezicht.
-paarden krijgen 5x per daghooi en 2 keer per dacht krachtvoer (indien nodig).
-zomer 24/7 buiten op 60 hectare wei.
-hooi/kuil van eigen land.
-paarden worden iedere dag uitgemest en staan op stro.
-paarden komen meerde keren per dag uit de stal en komen dan in een padock.
-open stallen(voorheen open koeiestal).
-gezellige mensen en niet veel pensionklanten z'n 4 op het moment.
-wat ze zeggen is er 1 meid die ook graag buiten doet ruiden.
-het is maar 15 min rijden.
-betaal in de winter 175,- per maand en in de zomer 75,- per maand.

Op zich zou ik zeggen verhuizen als ik mijn bericht zo eens terug lees, alleen zit ik er gewoon mee dat het voor die paarden erg wennen is als ze niet meer 24/7 buiten kunnen in de winter.
Ik ben al heel lang en heel veel aan het zoeken, al voor ik op de stal kwam staan waar ik nu sta, er is alleen niks te vinden wat aan mijn eisen voldoet.
Ik heb wel heel veel vertrouwen in de stal waar ik gister ben geweest, alleen weet ik niet of het eerlijk voor ze is als ze wat meer op stal komen te staan.

Ik wil wel snel een besluit nemen ivm met een maand opzegtermijn en hun de stal ook niet maanden voor mij vrij houden.
wat o wat moet ik doen?

Caira

Re: delemma welke stal zou jij kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:39

Verder zoeken naar een 3e stal die wel aan je eisen voldoet. Zowel optie 1 als optie 2 vind ik niet optimaal voor je paarden.

hopje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 09:42

Mij is wel duidelijk wat er slecht is aan optie 1, kan je mij vertellen wat jij niet optiaal aan optie 2 vindt voor mijn paarden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:46

Verhuizen. :j
4,5 baaltjes hooi voor 15 paarden is enorm weinig. (Mijn pony's eten zowat 1 baal per paard per dag. En dat zijn pony's, niet eens paarden.) Ook het feit dat ze in de zomer maar zo kort buiten kunnen en dat er nergens een droge ligplek is, vind ik een groot nadeel.

Hoeveel paarden staan er op die 2 de stal in die grote 4x6 stal?
Want op zich is dat een positief punt, zolang het niet overbevolkt is natuurlijk.
Dat ze in de winter meer binnen moeten zou ik niet zo erg vinden. Ze staan wel binnen maar hebben nog steeds sociaal contact dmv die grote stal.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:49

Komen ze in stal 2 helemaal niet buiten in de winter?
Dat mis ik een beetje in het verhaal? :?

hopje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 09:52

Die grote stal huur ik voor mijn 2 paarden.
Dus alleen mijn 2 paarden staan is die stal van 4x6m.
Naast de stal die ik dan huur staat nog z'n zelfde stal met 2 paarden, rond om de stal zijn lage wanden op borst hoogte, dus ze kunnen ook bij de buurtje kroelen.

Op stal 2 komen ze meerdere keren per dag buiten.
en als ze met de rest van de stalpaarden goed overweg kunnen staan ze bijna heel de dag buiten.
Anders kon ik uit gaan van 3x per dag de stal uit en dan z'n 1.5 a 2 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:54

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:54

Voor de opties die je nu hebt zou ik stal 2 kiezen. Ze krijgen 5x per dag ruwvoer en komen er meerdere keren per dag uit begrijp ik.
Het ruwvoer waar je nu staat is ècht veel te weinig. Uiteraard is optie 2 ook niet optimaal, maar klinkt wel stukken beter. Misschien heb je de mogelijkheid om daar eens een paar keer te gaan kijken, of de paarden er echt zo bijstaan zoals ze daar zeggen? Zodat je niet weer voor verassingen komt te staan als je verhuisd bent.
Verder zoeken naar een betere stal is natuurlijk beter, maar ik kan me voorstellen dat je op je huidige stal ook niet langer wilt blijven. Succes met je beslissing! :)

hopje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 09:58

Ik woon in rotterdam, dus is die stal die jij noemt echt te ver.

Zelf heb ik ze ook liever 24/7 het hele jaar door buiten, maar hier in de randstad is dat gewoon niet makelijk.

hopje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 09:59

Ik moet er misschien even bij zeggen, mijn paarden hebben aan de achterbenen mok, dus langer in die blub is niet echt bevordelijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:03

Waarom zou je niet voor die 2e stal gaan?
Wat zijn voor jou de nadelen, want ik zie eigenlijk alleen maar voordelen...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:07

Ja, ik zie eerlijk gezegd ook geen nadelen aan stal 2. :o?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:09

Inderdaad, verhuizen naar stal 2 en dan daarna kun je altijd nog verder zoeken naar een stal waar ze ook in de winter 24/7 buiten kunnen lopen.

hopje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 10:17

het enige nadeel wat ik heb gevonden is dat ze niet meer 24/7 buiten kunnen in de winter.
Ik weet uit ervaring dat die van mij het prima naar de zin hebben op stal als ze lekker wat te eten hebben.
Ze staan vaak als ik op stal kom bij slecht weer samen in 1 stan van 3x3 gepropt, en hebben ze het reize gezellig samen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:20

Liever met z'n tweetjes in 1 grote droge stal dan 24/7 in de modder hoor.
+ Dat ze blijkbaar nog vele uren buiten mogen. Je gaat die paarden echt niet horen klagen hoor. ;)

hopje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 10:24

Jullie berichten doen me best goed.
Ik kan jullie zeggen ik heb er best buikpijn van.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:26

hopje123 schreef:
Jullie berichten doen me best goed.
Ik kan jullie zeggen ik heb er best buikpijn van.

In dat geval, stop met twijfelen en verhuis zo snel mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:48

hoe komen jou paarden nou alle 2 aan mok? behandel je dat niet?
Groetjes.

hopje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 11:02

Ja natuurlijk wel, ik kwam er achter dat ze een klein plekje op de achterbenen hadden.
Dit metee behandeld, en blijf dit ook behandelen.
Alleen is het erg lastig genezen als ze 24/7 in de blub staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:32

Als ze alleen maar in de blubber staan de hele dag dan zou zo'n paddock weinig toegevoegde waarde voor me hebben. Dan klinkt stal 2 zo slecht nog niet.

Een overbevolkte stal en 15 paarden op 2 ha dat is echt te veel , en te weinig ruwvoer , en dan in de bagger staan....en zelfs in de zomer maar zo kort buiten....dat zijn meer slechte punten dan bij stal 2 , die inderdaad ook niet ideaal is maargoed.

Ik vraag me vooral af hoe betrouwbaar het is , dat verhaal dat iemand ze minimaal 3x daags even een frisse neus laat halen. Wie gaat dat doen dan , de hele dag met die paarden slepen ? :P Dat klinkt als zo'n belofte die gemaakt worden om een klant te winnen , maar in de praktijk al snel versloft. Dat is sowieso heel vaak het geval , dat je niet zult weten wat je uiteindelijk krijgt... maar met 60 hectare (weet je zeker dat het zoveel is ??) staat het zomaar niet overbevolkt met paarden dus daar heb je wel betere kansen denk ik :)

Dat anderen "te beroerd zijn" om je paard te voeren en er niemand met je wilt rijden , kun je moeilijk de stalbaas kwalijk nemen :P
Dat kan ook niemand je garanderen en daar zul je zelf voor moeten zorgen / geluk in moeten hebben :)

Het is trouwen dilemma , geen delemma :P

hopje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 12:57

het zit zo.
De stal is gelegen op een boerderij waar ze vroeger vleeskoeien hebben gehad.
Ze hebben alle koeien verkocht en houden er nu z'n 400 schapen.
De boerderij wordt gerunt door de zoon van de eigenaar van de boerderij en de eigenaar zelf. Omdat ze eigenaar zelf niet zoveel met schapen heeft, maar wel altijd paarden heeft gehad, had de zoon een idee om een aantal stallen te maken die ze dan konden verhuren zodat de oude man(eigenaar) lekker de paardjes kon verzorgen.
Ze zijn heel de dag door buiten op het erf bezig, dus het is voor hun een kleine moeite om de stal deur open te doen en de paarden even naar buiten te laten.

De boerderij heeft echt 60 hectare, al het hooi komt ook van eigen land.
En in de zomer maanden hebben ze een stuk of 5 vakantie paarden die in de wei komen staan.

Echt klanten hebben ze niet meer nodig, hun eigen shetten hebben nu de stal die ik krijg en voor hun gaa ze buiten iets anders maken. Dus weet niet of het echt een belofte is om mensen te winnen, maar hier kom ik uiteraard pas achter als ik er sta.

Ik heb wel met 1 vrouw gesproken op die stal, en die was erg tevreden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:02

De staldeur openzetten zal ook niet zo'n probleem zijn als er de hele dag mensen rondscharrelen , maar als dat het enige is dat er hoeft te gebeuren , dan kunnen ze toch de hele dag buiten blijven :? :)

Als ze 3x per dag buiten gezet worden , zullen ze ook weer binnengehaald moeten worden , dat word iemand snel zat als een paard bvb. geen zin heeft om naar binnen te gaan ;)

En als de paarden dan enkele keren per dag buiten worden gezet neem ik aan dat ze ergens naartoe moeten ook , waar ze niet de hele dag kunnen staan , een paddock die ze om-en-om moeten delen met anderen ofzo ?

Dan is er dus de hele dag iemand aan het slepen met paarden , stel ik me zo voor :)

Dat kost al veel tijd als de paarden allemaal braaf meewerken maar als het ettertjes zijn waar je achteraan moet..... :P

Maar klinkt wel leuk zo , dat de paarden een beetje "voor erbij" zijn , en dat die andere mevrouw tevreden is :)

Als je maar liever niet teveel afhankelijk bent van die oude baas , want als die het zat wordt of niet meer kan , zullen je paarden nog steeds graag naar buiten willen :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:09

Als ze 60 hectare hebben, hebben ze heeeeeeel veeeeel hooi van eigen land...

hopje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 13:20

Rr zijn 2 plaatsen waar de paarden buiten kunnen lopen. en ze hebben met die 2 van mij erbij 6 paarden en 3 shetten.
Er is 1 vrouw die heeft een shet en een pony en die wilt haar paarden niet bij de rest zetten.
Als mijn paarden goed met de rest overweg kan staan ze ook heel de dag buiten, zo kunnen onze paarden in een padock, en de vrouw die haar paarden alleen wil hebben kan ook een padock gebruiken.
Het is alleen zo, als mijn paarden niet goed met de rest buiten kunnen moeten ze af en toe naar binnen zodat de rest ook naar buiten kan.
Ze willen ook niet een ochtend groep en een avond groep, dit omdat de paarden dan te lang achtereen op stal staan.
vandaar dat ze het bij het niet klikken de paarden met regelmaat willen ruilen.

hopje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 13:20

ja heel veel hooi maar ook heel veel schapen